تغییر رژیم با سه چاشنی: جوانان، شعار و ترانه‌ جهانی/ چگونه به دنبال پیاده کردن مدل انقلاب سودان در ایران بودند؟

مراکز تصمیم‌گیری غرب با تمرکز بر نقش جوانان و اعتراض به حجاب، در بستر شبکه اجتماعی، شعاری سه کلمه‌ای را بهانه‌ای برای تغییرات سیاسی-فرهنگی در برخی کشورها، قرار دادند: آزادی، کرامت و عدالت.

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ با محوریت شعار "آزادی، کرامت و عدالت" پروژه ای را با رویکردی برای درک طردشدگی جوانان و چشم انداز شمول جوانان و تغییر کلی در مدیترانه با همکاری اندیشکده ایتالیایی (Istituto Affari Internazionali) آغاز کرد.

در توضیح این پروژه آمده است: موج اعتراضات ۲۰۱۰-۲۰۱۱ به رهبری جوانان در جنوب و شرق مدیترانه را می‌توان به عنوان ظهور نسل جدیدی دانست که با تجربه مشترک حاشیه نشینی و راه های جدید اعتراض و اقدام، متحد شده‌اند.

تغییر رژیم با سه چاشنی: جوانان، شعار و ترانه‌ جهانی/ چگونه به دنبال پیاده کردن مدل انقلاب سودان در ایران بودند؟

هدف این پروژه پر کردن شکاف مهم در دانسته‌های اتحادیه اروپا از جنوب و شرق مدیترانه با ارائه یک رویکرد جامع چند سطحی، بین رشته‌ای و حساس به جنسیت برای درک "جوانان" در منطقه است.

تغییر رژیم با سه چاشنی: جوانان، شعار و ترانه‌ جهانی/ چگونه به دنبال پیاده کردن مدل انقلاب سودان در ایران بودند؟

بر مبنای سند منتشر شده در وبسایت اتحاده اروپا تأکید پروژه بر مطالعه تأثیر بالقوه دگرگون‌کننده سازمان فردی و جمعی جوانان در جستجوی نمونه‌هایی از توانمندسازی است که منجر به مشارکت فعال جوانان در جامعه و تغییر کلی می‌شود؛ این پروژه، جوانان را عامل بالقوه تغییر می‌داند.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ با همکاری اندیشکده اسپانیایی CIDOB در پروژه دیگری به بررسی جوانان عرب مدیترانه پرداخته و مفهوم "گذار سه گانه" را با در نظر گرفتن گذارهای "سیاسی"، "گذارهای اجتماعی-اقتصادی"، و گذار "نامرئی" مانند روندهای فرهنگی بررسی کرده است.

تغییر رژیم با سه چاشنی: جوانان، شعار و ترانه‌ جهانی/ چگونه به دنبال پیاده کردن مدل انقلاب سودان در ایران بودند؟

اینها دو نمونه از پروژه های میلیون دلاری است که با هدف شناخت و تمرکز بر جوانان و گذار سیاسی-اجتماعی-فرهنگی در جوامع غیر اروپایی طرح‌ریزی و اجرا می‌شود.
 
در چند سال اخیر و همزمان با تغییر وسایل ارتباط جمعی و گسترش شبکه‌های اجتماعی، تمرکز مراکز مطالعات غربی به سوی جوانان، مطالبات آنها و بهره‌برداری از این مطالبات در جهت تغییرات سیاسی و ... حرکت کرده است.
 
نمونه بارز "گذار اقتصادی و فرهنگی به یک گذار سیاسی" شاید سودان باشد. جایی که اعتراضات اقتصادی، به سوی اعتراض فرهنگی و حضور پررنگ زنان و در نهایت به رژیم چنج منتج شد.

آنچه از نگاه اندیشکده نروژی CMI برای تغییر رژیم در سودان مهم جلوه کرد "نقش زنان" بود. دختری ۲۲ ساله به نام «آلاء صلاح» در جریان مبارزات مردم سودان علیه عمر البشیر، به نماد اعتراضات مردمی تبدیل شد. دختری جوان با لباس "سفید" و "ترانه" ای که به گوش جهانیان رسید.

تغییر رژیم با سه چاشنی: جوانان، شعار و ترانه‌ جهانی/ چگونه به دنبال پیاده کردن مدل انقلاب سودان در ایران بودند؟

گذار سیاسی در سودان علاوه بر محور حضور جوانان، برجسته بودن نقش زنان و اعتراض به حجاب، اثرگذاری جدی شبکه‌های اجتماعی، دارای یک مولفه دیگر بود: شعاری سه کلمه‌ای: آزادی، کرامت و عدالت.

استفاده از فرصت شعارهای حقوق بشری مورد حمایت مالی اتحادیه اروپا برای تغییر یا گذار سیاسی همان نسخه مشترکی است که اندیشکده کارنگی برای ایران در نظر گرفته است. اندیشکده کارنگی که در فهرست برترین اندیشکده‌های جهان از نگاه دانشگاه پنسیلوانیاست، در گزارش خود، اعتراضات اخیر ایران را فرصتی استثنایی می‌داند تا تغییراتی در ایران صورت گیرد.
 
کارنگی اعتراضات اخیر ایران را از چند جهت متمایز می‌داند: نقش برجسته زنان در رهبری فراخوان‌ تغییر، ماهیت گسترده جنبش از طبقات متوسط ​​و کارگر تا سلبریتی‌ها (بواسطه شبکه اجتماعی) و در نهایت، گستره جغرافیایی متنوع ناآرامی هایی.
 
کارنگی به دنبال "تغییر واقعی" است و با اشاره به وجوه تمایز، خوستار کمک بازیگران بین المللی به ایرانیان معترض برای تحقق "تغییر واقعی است".
 
کاوه شهروز و حامد اسماعیلیون (از حامیان تحریم ایران) برای تحقق این کمک‌های بین المللی، با آغاز کمپینی با هدف مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی ایران، از رهبران جی۸ خواسته اند تا سفرای ایران از این کشورها و سازمان‌های بین‌المللی اخراج شوند.
 
این دست اقدامات با پوشش گسترده رسانه٬‌های "دولتی" اروپایی و آمریکایی همراه شده است.
 
ویرانی‌طلب‌های بین‌المللی نه تنها از حمایت آکادمیک و رسانه‌ای اروپا و آمریکا برخوردار هستند، بلکه می‌توان آنها را پیمانکارانی درنظر گرفت که از ظرفیت موجودشان برای دیگران کسب درآمد و اهداف پروژه‌های چند میلیون یورویی را محقق می‌کنند. این چرخه تا زمانی که برقرار است‌، یوروی اروپایی را به جیب مورد نظر می‌رساند.

۱-https://cordis.europa.eu/project/id/۶۱۲۷۸۲

۲-https://cordis.europa.eu/project/id/۶۱۳۱۷۴

۳-https://www.cmi.no/publications/۷۳۵۵-sudanese-womens-revolution-for-freedom-dignity-and-justice-continues

۴-https://carnegieendowment.org/sada/۸۸۱۵۲

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    3 3
    این خانم هم که روسری سفید سرش کرده ، حالا وقتی گفته میشه مساله حجاب و اغتشاشات از خارج تغذیه میشه یک عده دوست دارن سرشون تو برف سفید کنن
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 4
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • حران IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 1
      هر مدلی، قالبی، پلنی، نقشه‌ای، مانیفستی و... و... برای سرنگونی، براندازی، کودتا توسط جنایتکاران شیطان صفت تو این سرزمین که معتقد هستند به الله جل جلاله، رسالت محمد رسول الله، ولایت علی ولی الله، حماسه ثارالله و قیام بقیة الله جواب نخواهد داد ما ایرانیان پوزه ظلم و اسکتبار را به زمین خواهیم مالید و پرچم مقدس الله نشان با سه رنگ تاریخی را به دستان مولا صاحب الزمان تقدیم خواهیم کرد ان شاء‌الله لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    2 2
    سودان یعنی بلاد الاسود یعنی سرزمین سیاهان لذا اینکه این خانم دورگه دم از بی حجابی می زند تعجب اور نیست
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    4 2
    تمام مدل ها رو روی ایران امتحان کردند. جنگ داخلی سوریه. انقلاب جوکری لبنان- مدل میدانی مصر- شنبه های فرانسه و انقلاب زنانه سودان. ولی هیچ غلطی نتونستن بکنن و حالا پیام فرستادن که بیاید دوباره مذاکره کنیم. این شعار رو باید آبدیت کنیم " آشوب گر بی ریشه ایران دمشق و بیروت و قاهره و سودان نمیشه"...
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    4 2
    تا زمانی که این مردم پرچم عزای حسین ع را در این سرزمین علم میکنند و به زیارت اربعینش میروند و در رمضان روزه دارند و در قربان نماز دار و خلاصه کلام تا زمانی که با خدا هستند چراغ بر افروخته ایزد منانند و پف کنندگان را نصیبی جز سوختن محاسن نیست...
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    7 6
    ملت رفراندوم میخواهند
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 2
      حرف مفت کمتر بزن
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      2 2
      از کی تا حالا یه عده سیاست مدار و روزنامه نگار چپی شدن مردم؟ مردم رو به حال خودشون بزارید نیاز به دلسوزی ادم های خائن و منافقی مثل شماها ندارن
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 1
      اگر در جامعه ای اکثریت دروغ بگویند ایا باید رفراندوم برگزار شود برای تغییر قانون صداقت به دروغگویی؟!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 1
      یا اگر در جامعه ای اکثریت جامعه را سارق تشکیل دهد ایا باید رفراندوم برگزار شود برای جرم زدایی از سرقت؟
    • NL ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      از جانب خودت تناول کن
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      3 0
      هرگزایران به اماربالاترین سرانه درخودکشی وقتل وفسادوالکلیسم ومخدریسم غرب نمیرسد
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    3 2
    دارند تیغ میزنند که ایران را بکشند غافل از اینکه دارند حجامتش میکنند. این بدن محکم تر از آن هست که با این ضربه ها جزیی آسیبی ببیند...
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    3 3
    تاثیرگذار بود، حالا برید هیزمتون رو جمع کنید مو بلوندهای وحشی.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    4 4
    اقا جان اینستاگرام سلاحشونه سلاح که فقط تفنگ نیست یه جوری فیلتر کنید که داغشون به دلشون بمونه تمام سرورهای vpn ها رو قطع کنید البته اگه کاسبی اقازاده ها تعطیل نمیشه!!!!!
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      2 5
      متاسفانه فیلتر ناقص اینستاگرام بدتر از فیلتر نکردنش هست چون انقلابی ها اینستاگرام رو ترک میکنند و افکار عمومی و غیر سیاسی که برای خرید و سرگرمی به این اپیلیکیشن میرن در معرض حملات و عملیات روانی بی امان ترول ها و ضد انقلاب ها قرار میگیرند. باید یک جایگزین خوب و کاربردی معرفی بشه و سرور ها و پهنای باند این پلتفرم محدود بشه. یا فیلتر کامل کنید یا اصلا فیلتر نکنید
    • 34403 IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      آفرین کار درست همینه+حالابهت میپرند که کار وکاسبی مون خوابیده و اینقدر ضرر کردیم بگو بیا توی پلتفرم ایرانی کار و کاسبیت راه اندازی کن
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 2
      آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      معماری یکی از علوم شاخص تمدن بشریت بوده و هست برای طراحی یک خانه راحت ؛ باید اول فاضلاب و توالت خانه را طراحی کرد اینترنت ملی باید جایگزین اینترنت آمریکایی شود مانند چین وگرنه همین آش و همین کاسه خواهد بود
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 1
    حتی اگر کل کره زمین نابود بشه جمهوری اسلامی سرنگون نمیشه . به ده ها دلیل که توضیحش مفصله و نمیشه اینجا عنوان کرد
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    2 0
    میدونی همه رو مقصر کردین بجز فساد مسئولین و آغقازاده هاشون
  • NL ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    یک چاشنی دیگه هم وجود داره که از همه مهمتره: ساقی خوب
  • بیچاره JP ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    تغییر رژیم تنها یک چاشنی دارد انتصاب مدیران خائن و کنار گذاشتن افراد شایسته
  • بیچاره JP ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    تغییر رژیم تنها یک چاشنی دارد انتصاب مدیران خائن و کنار گذاشتن افراد شایسته غیر سیاسی
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      مدیرخائن که باپول مملکت داعش واختلاس کند معرف وبرند جمهوری اسلامی نیست برند جمهوری اسلامی قاسم سلیمانی مصطفی چمران همت وبسیاری ازمدیران مسوول ومومن ومتعهداست
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    ان شاءالله دشمنان ما از خواب بپرن ببینن این همه جنجال فقط آبروی خودشونو میبره . عرض خود میبری و زحمت ما میداری...
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    تو خواب ببینن این رژیم عوض بشه و اسلام نابود بشه
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    در عصر آخرالزمانی جهانبان با موضوعاتی آشنا خواهند شد که قبلا جلو چشمشان بوده اما از کم و کیف و خط و ربط آن آگاه نبودند،مثلا همین پهبادهایی که علی رغم داشتن تکنولوژی ساده آدمخوران و نئونازیهای اوکراین را فتیله پیچ کرده و به هذیانگویی واداشته.برخلاف ظاهر امر هرگونه سازش و مدارا با دجال غرب نه تنها آسیبی به ملت ایران نمیزند که انها از فیض و رحمت خداوند منقطع خواهد کرد / در قسمتی از کارتون پلنگ صورتی، کره زمین را میبیند که با نخی به یک تکه ابر گره زده شده،با قیچی نخ را میبرد ،خودش بهمراه کره زمین سقوط میکند!
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    چه فکرکنیم(سواستفاده ودخالت استکبار غرب صهیونیسم،وهابیها ونوکرانشان درکشورها،اغتشاشگران ویااپوزسیون یا مخالفان،داعشیها ومعاندان یا فریب یا کشته سازی یا باطل یا حق یا بی بندوباری یا هرچیز دیگری....) هست-انقلاب اسلامی دروحود مردم ایران نهادینه ودرحال نهادینه شدن هست
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    چاشنیشون رو در دهانشان باقی خواهیم گذاشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس