به گزارش مشرق به نقل از فرارو، در آن روزها فعالان بازار از عرضه محدود اين خودرو به بازار خبر داده و در عين حال برخي نيز از به تاخير افتادن زمان تحويل خودرويشان حكايت ميكردند. اين زمزمهها نوسان رو به رشد را به بازار آورد و افزايش قيمتهاي چند صدهزار توماني، روند رو به رشدي را در بازار ۲۰۶ رقم زد.
نظر فعالان بازار اين بود كه به تعطيلات تابستان نزديك شدهايم و در عين حال عرضه ۲۰۶ به بازار نيز كم شده و اين امر قيمت اين پژو هاچبك را افزايش داده است. در اين ميان، ۱۰ روز پاياني تيرماه با خبرها و حواشي از وضعيت توليد خودروها در بهار ۹۱ همراه شد.
وزارت صنعت در گزارش آماري خود از افزايش ۲۴/۵ درصدي توليد پژو ۲۰۶ در بهار۹۱ در مقايسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد. خبري كه با كاهش عرضه اين خودرو به بازار هماهنگي نداشت. فعالان بازار خودرو صراحتا از كاهش عرضه ۲۰۶ به بازار ميگفتند و يكي از دلايل صعودي شدن قيمت اين خودرو را در كنار نزديك شدن به تعطيلات تابستان ، كاهش عرضه اعلام ميكردند. مقايسه ساده آمار توليد بهار ۹۰ با آمار سال ۹۱، اشتباه آماري وزارت صنعت را به خبري داغ تبديل كرد.
بر اساس آمار وزارت صنعت، ميزان توليد پژو ۲۰۶ در بهار سالجاري ۱۵ هزار و ۷۰۱ دستگاه بوده است و حال آنكه توليد اين خودرو در بهار سال ۹۰ معادل ۴۲ هزار و ۷۶۱ دستگاه اعلام شده بود، اين دو آمار به سادگي از كاهش ۶۳ درصدي توليد حكايت ميكردند و حال آنكه وزارت صنعت رشد ۲۴.۵ درصدي كه توليد پژو ۲۰۶ در بهار ۹۰ در مقايسه با بهار ۸۹ كسب كرده بود را براي سال ۹۱ اعلام كرد.
اشتباهي كه از سوي برخي رسانهها به سانسور اخبار كاهش توليد در وزارت صنعت معنا شد و پس از آن خبر كاهش ۶۳ درصدي توليد ۲۰۶ با تبديل شدن به خبر داغ در بازار خودروها، به افزايش قيمت برخي خودروها بهخصوص ۲۰۶ سرعت خيرهكنندهاي بخشيد.
در نخستين قدم، ۲۰۶ تيپ ۲ جهشي ۸۰۰ هزار توماني را تجربه كرد و در هفته پاياني تيرماه قيمت اين خودرو به ۱۸ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان رسيد. هر چند كه اين قيمت نيز از افزايش دو ميليون و ۲۰۰ هزار توماني ۲۰۶ طي دو ماه حكايت داشت و نشان ميداد كه بهاي اين خودرو در بازار آزاد از ۱۶ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان در ارديبهشت ماه به ۱۸ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان در پايان تيرماه رسيده است اما با آغاز مرداد، ديگر از روند صعودي ميليوني آن هم در دو ماه خبري نبود، قيمت ۲۰۶ در ۱۲ روز، افزايش دو ميليون و ۷۰۰ هزار تومان را به نمايش گذاشت.
در روزهاي نخست مردادماه اين خودرو ابتدا ۲۰۰ هزار تومان گران شد و پس از آن افزايش قيمت دو ميليون و ۵۰۰ هزار توماني را در كارنامه معاملات تابستاني خود ثبت كرد.
به گفته فعالان بازار خودروها، در هفتهاي كه گذشت، قيمت تيپ ۲ از ۱۹ ميليون تومان به ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيد و نميتوان گفت كه اكنون قيمت ۲۰۶ بيش از ۲۱ ميليون تومان است چرا كه قيمتها روزانه شده و ممكن است كه هر روز خود را به بالاي ۲۲ ميليون تومان نيز برساند.
احتمالي كه فعالان بازار از آن حكايت ميكنند، احتمال دور از ذهني نيست، چرا كه در آشفته بازار خودروها و روزهاي گراني ۲۰۶ هيچ خبري درخصوص افزايش توليد اين خودرو با آغاز تابستان به گوش نرسيده و به نظر هم نميرسد تا زماني كه آرامش به عرضه و تقاضاي بازار برگردد، ۲۰۶ها خيال ثبات قيمت يا عقبنشيني از گراني را در سر داشته باشند.
در اين ميان، ديگر مدلهاي ۲۰۶ نيز از فاز گراني جا نماندهاند. تيپ ۶ اين خودرو ركورد گراني را شكسته و افزايش قيمت خيرهكنندهاي را در جمع خودروهاي توليد داخل تجربه كرده است. اما از آنجايي كه ۲۰۶ تيپ ۲ بيش از اين خودرو براي خريد متقاضي دارد افزايش قيمت تيپ ۲ بيشتر به چشم آمده است. تيپ ۶ از ابتداي مرداد ماه تاكنون چهار ميليون و ۵۰۰ هزار تومانگران شده است و نسبت به قيمتهاي ارديبهشت ماه خود افزايش قيمت هشت ميليوني را تجربه ميكند.
اين خودرو اتومات در روزهاي گذشته با عبور يكميليون توماني از مرز ۳۰ ميليوني، قيمت خود را به ۳۱ ميليون تومان رسانده است، قيمتي كه ديگر تنها از گراني حكايت نميكند و نشاني از ركوردشكني قيمتي را در پي دارد. هر چند كه ۲۰۶هاي هاچبك، با گرانيهاي ميليوني تمام نگاهها را به خود خيره كردهاند اما صندوقدارها نيز سعي كردهاند راه هاچبكها را بروند و اين خودروها را در راه گراني تنها نگذارند.
در روزهاي گذشته، افزايش قيمت ۵۰۰ هزار توماني با بازار V۹ همراه شد و قيمت خودرو را به ۳۰ ميليون تومان رساند. همچنين به گفته فعالان بازار آزاد خودروها، V۸ نيز در هفته اخير با قيمت ۲۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفته كه اين رقم از گراني يكميليون و ۲۰۰ هزار توماني اين خودرو حكايت ميكند.
در كنار ۲۰۶ها كه در دور گراني افتادهاند، پژو ۲۰۷ نيز قيمت خود را به ۳۰ ميليون تومان رسانده است. اين خودرو در هفته پاياني تيرماه ۲۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش ميرسيد و اكنون با تجربه گراني يك و نيم ميليوني، قيمت خود را در نزديكي ۲۰۶ اتومات نگه داشته است.
نظر فعالان بازار اين بود كه به تعطيلات تابستان نزديك شدهايم و در عين حال عرضه ۲۰۶ به بازار نيز كم شده و اين امر قيمت اين پژو هاچبك را افزايش داده است. در اين ميان، ۱۰ روز پاياني تيرماه با خبرها و حواشي از وضعيت توليد خودروها در بهار ۹۱ همراه شد.
وزارت صنعت در گزارش آماري خود از افزايش ۲۴/۵ درصدي توليد پژو ۲۰۶ در بهار۹۱ در مقايسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد. خبري كه با كاهش عرضه اين خودرو به بازار هماهنگي نداشت. فعالان بازار خودرو صراحتا از كاهش عرضه ۲۰۶ به بازار ميگفتند و يكي از دلايل صعودي شدن قيمت اين خودرو را در كنار نزديك شدن به تعطيلات تابستان ، كاهش عرضه اعلام ميكردند. مقايسه ساده آمار توليد بهار ۹۰ با آمار سال ۹۱، اشتباه آماري وزارت صنعت را به خبري داغ تبديل كرد.
بر اساس آمار وزارت صنعت، ميزان توليد پژو ۲۰۶ در بهار سالجاري ۱۵ هزار و ۷۰۱ دستگاه بوده است و حال آنكه توليد اين خودرو در بهار سال ۹۰ معادل ۴۲ هزار و ۷۶۱ دستگاه اعلام شده بود، اين دو آمار به سادگي از كاهش ۶۳ درصدي توليد حكايت ميكردند و حال آنكه وزارت صنعت رشد ۲۴.۵ درصدي كه توليد پژو ۲۰۶ در بهار ۹۰ در مقايسه با بهار ۸۹ كسب كرده بود را براي سال ۹۱ اعلام كرد.
اشتباهي كه از سوي برخي رسانهها به سانسور اخبار كاهش توليد در وزارت صنعت معنا شد و پس از آن خبر كاهش ۶۳ درصدي توليد ۲۰۶ با تبديل شدن به خبر داغ در بازار خودروها، به افزايش قيمت برخي خودروها بهخصوص ۲۰۶ سرعت خيرهكنندهاي بخشيد.
در نخستين قدم، ۲۰۶ تيپ ۲ جهشي ۸۰۰ هزار توماني را تجربه كرد و در هفته پاياني تيرماه قيمت اين خودرو به ۱۸ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان رسيد. هر چند كه اين قيمت نيز از افزايش دو ميليون و ۲۰۰ هزار توماني ۲۰۶ طي دو ماه حكايت داشت و نشان ميداد كه بهاي اين خودرو در بازار آزاد از ۱۶ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان در ارديبهشت ماه به ۱۸ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان در پايان تيرماه رسيده است اما با آغاز مرداد، ديگر از روند صعودي ميليوني آن هم در دو ماه خبري نبود، قيمت ۲۰۶ در ۱۲ روز، افزايش دو ميليون و ۷۰۰ هزار تومان را به نمايش گذاشت.
در روزهاي نخست مردادماه اين خودرو ابتدا ۲۰۰ هزار تومان گران شد و پس از آن افزايش قيمت دو ميليون و ۵۰۰ هزار توماني را در كارنامه معاملات تابستاني خود ثبت كرد.
به گفته فعالان بازار خودروها، در هفتهاي كه گذشت، قيمت تيپ ۲ از ۱۹ ميليون تومان به ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيد و نميتوان گفت كه اكنون قيمت ۲۰۶ بيش از ۲۱ ميليون تومان است چرا كه قيمتها روزانه شده و ممكن است كه هر روز خود را به بالاي ۲۲ ميليون تومان نيز برساند.
احتمالي كه فعالان بازار از آن حكايت ميكنند، احتمال دور از ذهني نيست، چرا كه در آشفته بازار خودروها و روزهاي گراني ۲۰۶ هيچ خبري درخصوص افزايش توليد اين خودرو با آغاز تابستان به گوش نرسيده و به نظر هم نميرسد تا زماني كه آرامش به عرضه و تقاضاي بازار برگردد، ۲۰۶ها خيال ثبات قيمت يا عقبنشيني از گراني را در سر داشته باشند.
در اين ميان، ديگر مدلهاي ۲۰۶ نيز از فاز گراني جا نماندهاند. تيپ ۶ اين خودرو ركورد گراني را شكسته و افزايش قيمت خيرهكنندهاي را در جمع خودروهاي توليد داخل تجربه كرده است. اما از آنجايي كه ۲۰۶ تيپ ۲ بيش از اين خودرو براي خريد متقاضي دارد افزايش قيمت تيپ ۲ بيشتر به چشم آمده است. تيپ ۶ از ابتداي مرداد ماه تاكنون چهار ميليون و ۵۰۰ هزار تومانگران شده است و نسبت به قيمتهاي ارديبهشت ماه خود افزايش قيمت هشت ميليوني را تجربه ميكند.
اين خودرو اتومات در روزهاي گذشته با عبور يكميليون توماني از مرز ۳۰ ميليوني، قيمت خود را به ۳۱ ميليون تومان رسانده است، قيمتي كه ديگر تنها از گراني حكايت نميكند و نشاني از ركوردشكني قيمتي را در پي دارد. هر چند كه ۲۰۶هاي هاچبك، با گرانيهاي ميليوني تمام نگاهها را به خود خيره كردهاند اما صندوقدارها نيز سعي كردهاند راه هاچبكها را بروند و اين خودروها را در راه گراني تنها نگذارند.
در روزهاي گذشته، افزايش قيمت ۵۰۰ هزار توماني با بازار V۹ همراه شد و قيمت خودرو را به ۳۰ ميليون تومان رساند. همچنين به گفته فعالان بازار آزاد خودروها، V۸ نيز در هفته اخير با قيمت ۲۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفته كه اين رقم از گراني يكميليون و ۲۰۰ هزار توماني اين خودرو حكايت ميكند.
در كنار ۲۰۶ها كه در دور گراني افتادهاند، پژو ۲۰۷ نيز قيمت خود را به ۳۰ ميليون تومان رسانده است. اين خودرو در هفته پاياني تيرماه ۲۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش ميرسيد و اكنون با تجربه گراني يك و نيم ميليوني، قيمت خود را در نزديكي ۲۰۶ اتومات نگه داشته است.