کد خبر 1428426
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۰
چین حمل و نقل سریع با «هایپرلوپ» را آزمایش کرد

محققان دانشگاه شمال چین یک سیستم قطار مشابه هایپرلوپ را به طور موفقیت آمیز آزمایش کرده اند که در آن قطارهایی در لوله های دارای خلا حرکت می کنند.

به گزارش مشرق، هایپرلوپ در حقیقت نام سیستم حمل ونقل سریع است که ایلان ماسک در ۲۰۱۲ میلادی آن را اعلام کرد. در فرضیه، چنین سیستمی می تواند افراد و کالا را در لوله های طویل با سرعت بالا جابه جا کند.

البته این نخستین بار در جهان است که چنین سیستم حمل ونقلی تحت آزمایش کامل و یکپارچه قرار گرفته است. قرار است در همین زمینه به زودی آزمایش هایی انجام شود. تست مذکور در خط آزمایشی داتونگ به طور ۲ کیلومتر در ایالت شانشی در شمال چین انجام شده است و طی آن یک قطار تندرو «مگلو» با حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر آزمایشی حرکت کرد.

دانشگاه شمال چین و «سومین انستیتوتحقیقات علوم و صنعت هوافضای چین»( the Third Research Institute of China Aerospace Science and Industry Corp) به طور مشترک آزمایشگاهی برای وسایل نقلیه تندرو(مگلو-Maglev) ایجاد کرده اند. تحت این تنظیمات خط تست داتونگ راه اندازی شد. پس از تست های موفقیت آمیز اولیه، آزمایشگاه اکنون ساخت یک مسیر آزمایشی ۶۰ کیلومتری را آغاز می کند که در ۳ مرحله تکمیل می شود. این مسیر کامل زمینه را برای آزمایش قطارهایی با سرعت هزار کیلومتر بر ساعت فراهم می کند.

در این سیستم از جدیدترین «فناوری شناوری مغناطیسی ابررسانا»( superconducting magnetic levitation technology) استفاده شده تا قطار از زمین فاصله بگیرد و به این ترتیب مقاومت فرسایشی نیز حذف شود. همزمان از لوله های حاوی خلا برای تردد قطارها استفاده شده که تا حد زیادی مقاومت هوا را کاهش می دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس