المانیتور: آمریکا برای هماهنگی میان ارتش کشورهای عربی با اسرائیل پایگاه دایر می‌کند

علی‌رغم اختلافات آمریکا و عربستان سعودی بر سر قیمت نفت و حملات برخی مقامات آمریکایی علیه ریاض، اما هماهنگی میان ارتش‌های آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس به خصوص ریاض، ادامه دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه المانیتور آمریکا به نقل از منابع نظامی این کشور در گزارشی نوشت که هماهنگی منظم میان ارتش آمریکا و دولت عربستان سعودی علی‌رغم اختلافاتی که میان دولتمردان دو کشور بر سر قیمت نفت ایجاد شده است، ادامه دارد.

به گفته مقامات نظامی سازمان تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا)، یکی از بالاترین اولویت‌های فرماندهی مرکزی این است که کشورهای خلیج فارس را متقاعد کند تا شبکه‌های پدافند هوایی خود را با رژیم اسرائیل برای مقابله با آنچه که آنها «تهدید ایران» می‌خوانند، مرتبط سازند.


به گفته آن‌ها فرمانده فرماندهی مرکزی، ژنرال مایکل اریک کورلا و دیگر مقامات سنتکام پیشنهادی برای ایجاد یک مرکز آموزشی در عربستان سعودی برای آزمایش فناوری‌های ضد پهپاد با همکاری رژیم صهیونیستی ارائه کرده‌اند.

این منابع همچنین گفتند که پایگاه آموزشی در عربستان سعودی فعلا «الرمال الحمراء»  نامیده می‌شود (به معنای شن‌های قرمز. اشاره به پایگاه آموزشی «شن‌های سفید» آمریکا در صحرای نیومکزیکو) و قرار است بیشترین نقش را در تحقق اهداف دولت بایدن برای گسترش همکاری میان ارتش‌ کشورهای عربی خلیج فارس با ارتش رژیم اسرائیل جهت ایجاد یک شبکه دفاع هوایی مسنجم داشته باشد.

ژنرال جان کوگبل، معاون مدیر فرماندهی عملیات سنتکام دراین باره به المانیتور گفت: «هیچ کشوری در منطقه دارای امکانات دفاع هوایی و موشکی کافی برای محافظت از خود در برابر حمله از هر جهتی نیست و باید یک برنامه یکپارچه ایجاد شود و بخش‌های آتش‌باری با یکدیگر همپوشانی داشته باشند، بنابراین ما در حال ایجاد امنیت منطقه‌ای با حضور بیشترین تعداد کشورهای عربی خلیج فارس هستیم. پس از آن میزان آمادگی آن‌ها برای واکنش دسته‌جمعی به همراه اسرائیل در برابر حملات هوایی را می‌سنجیم».

ایده ساخت چنین پایگاهی را برای اولین بار «مایکل اریک کوریلا» فرمانده سنتکام در ماه آگوست در نشستی با حضور متحدان منطقه‌ای آمریکا مطرح کرد.

المانیتور در ادامه نوشت که با این حال هنوز هدف اصلی از همکاری میان آمریکا و عربستان سعودی در پایگاه «الرمال الحمراء» مشخص نیست اما همکاری منسجم میان واشنگتن با کشورهای خلیج فارس، به آمریکا این فرصت را می‌دهد تا وارد بازار پهپادها در منطقه شود و با چین و ایران به رقابت بپردازد.

این گزارش در حالی است که ژنرال «کنت مکنزی» فرمانده سابق فرماندهی مرکزی آمریکا سال گذشته در جمع اعضای کنگره گفت که فناوری موشکی و پهپادی ایران در منطقه برای اولین بار از زمان جنگ کره، برتری هوایی آمریکا در یک منطقه را از بین برده است.

در این راستا در جریان سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا در ژوئیه گذشته، مقامات ایالات متحده احتمال همکاری دولت‌های منطقه برای تقویت دفاع موشکی خود را مطرح کردند.

در هفتم ماه سپتامبر نیز شبکه ان بی سی به نقل از دو مقام نظامی آمریکا گزارش داد که ایالات متحده احتمالاً حدود ۲۰ درصد از هزینه پروژه و حدود ۲۰ درصد از نیروی انسانی را تأمین می‌کند و ما بقی را باید دیگر متحدان آمریکا در منطقه آنر ا تأمین کنند و اینکه هنوز برآوردی از هزینه نهایی این پروژه صورت نگرفته است.

به گفته مقامات آمریکایی، هنوز مشخص نیست که چه زمانی این پایگاه آموزشی آغاز به کار کند، اما هرچه باشد، تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ نخواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    0 0
    دروغ رسانه ای برای فرارازمنطقه ودرماندگی
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
      0 0
      دقیقا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس