خسارت‌های اقتصادی اغتشاشات اخیر

محافل غربی با علم به اینکه اغتشاش خیابانی در ایران عقبه قدرتمندی ندارد، دنبال تبدیل هیجان به جنبش از طریق تزریق پول بودند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه وطن امروز در این‌باره به گزارش شورای آتلانتیک که ذیل سازمان نظامی ناتو تشکیل شده، می‌پردازد و می‌نویسد: اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی با تیتر «چگونه یک «آن» را تبدیل به یک «جریان» کنیم» به ارائه تحلیل و راهبرد نسبت به اتفاقات ایران پرداخت.

آنچه تأکید نویسنده آن، برزو درگاهی است، این است که اتفاقات امروز ایران یک مومنت (Moment) و یک لحظه است نه یک موومنت (Movement) و یک جریان. انتقادات نویسنده از کنش امروز بازیگران کف خیابان‌ها در ایران این است که برای شور و هیجان، بدون افق مشخص و صرفا شامل بخشی از قشر نوجوان و جوان هستند و همراهی اجتماعی عمومی را ایجاد نکرده‌اند.

این گزارش در ادامه بدرستی اشاره می‌کند: «جنبش سیاسی پایدار مستلزم نظم و انضباط، رهبری، و حتی سلسله‌مراتب است- اگر نه یک زنجیره فرماندهی و حداقل تعیین وظایف- ایجاد یک جنبش، مستلزم زمان و منابع است». آنچه باعث چالش در امید بستن شورای آتلانتیک به نتیجه اتفاقات ایران شده همین فقدان مؤلفه‌های اولیه است که حتی آن را به جنبش هم تبدیل نمی‌کند.

از دیگر سو، عدم پیوستن مردم شهرها و کارگران کارخانه‌ها باعث ابهام در آینده این اتفاقات شده است. نویسنده تأکید می‌کند: «در بهترین حالت، تاکنون، نتایج در شهرهای ایران مبهم بود، و به نظر می‌رسید کارگران در صنایع کلیدی، مانند نفت و پتروشیمی، حرکت‌های کمی در این‌باره داشته‌اند». 

این گزارش با گلایه از ایرانیان خارج از کشور به خاطر درگیری با پلیس در لندن و میلان، به‌صورت مشخص از ایالات‌متحده می‌خواهد به فکر راه‌اندازی کانال مالی برای حمایت از آشوبگران در ایران باشد: «ایجاد مکانیزمی برای حمایت از این‌گونه بازداشت‌شدگان، موضوعی کلیدی و غالبا نادیده گرفته شده است و راه مؤثرتری برای مشارکت ایرانیان خارج از کشور نسبت به درگیری با پلیس در لندن یا میلان است. واشنگتن می‌تواند محدودیت‌های مالی را کاهش دهد تا به زندانیان و وکلای آنها که همچنان دستگیر می‌شوند، حمایت مالی بین‌المللی بدهد». 

از سوی دیگر توجه به فناوری‌های ارتباطی و وعده‌های ایلان ماسک نیز در این گزارش نمود پیدا کرده است. 

آنچه باید به‌صورت خاص مورد توجه و تأکید قرار گیرد، اعتراف این گزارش به امکان ناامنی فراگیر و تخریب گسترده در ایران است.

آنچه از دل این گزارش بیرون می‌آید این است که اتاق‌های فکر ایالات‌متحده به هیچ عنوان به نتیجه آشوب‌های امروز ایران دل نبسته‌اند و اعتقاد دارند نه طراحی درستی داشته و نه کنشگران آن، براساس طرح و نقشه عمل کرده‌اند. درنهایت فقط یک ابزار فشار مقطعی و صرفا یک تصویرسازی منفی رسانه‌ای ایجاد می‌کند که برای استفاده حداقلی آنان به کار می‌آید. اصولا انتظاری که از جنبش رباتیک می‌رود جز همین استفاده رسانه‌ای و تصویری چیز بیشتری نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • mojtaba SE ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    2 0
    امریکائی ها فکر و آرزو میکنند که میتونن ایران رو تخریب کنند مثل لیبی یا عراق یا سوریه که ارتش نداشتند؟؟..ایران یک نظام است که ارتش و سپاه داره .توهمات جنگ داخلی و یا تحزیه طلبی شوخی است..ایران کشور آزاد است و مردم تو انتخابات به نظام میگن چی میخوان نه در اغتشاشات ..رئیسی 20 میلیون رای آورد.باید دید اینبار میتونه 30 میلیون رای بیاره یا 15 میلیون رای میاره که کل آرا انتخابات هستند!..کشور ما آزاد است .و باید هرگونه حتی خواسته بحق از راه غلط(ریختن تو خیابان و زور) شدیدا سرکوب بشه..راه بحق و درست انتخابات است.پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      1 3
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    2 0
    سفیر انگلیس و تمامی عوامل سفارت را اخراج کنید نصف مشکلات کشور حل میشه
  • US ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 0
    بنظرم ایران باید چندتا ریاضیدان خبره و آشنا با تئوری بازی داشته باشد تا درست مسائل را تحلیل کند. گاهی اوقات نیاز به رهبریت و جریان نیست، بلکه اگر یک بازی مثل همین ها مرتب تکرار بشه مایه فرسایش و نهایتا شکست میشه. چند روانشناس و جامعه شناس و فیلسوف خبره و مسلط به علوم غربی ولی با هویت ملی میخواید تا خیلی چیزها رو بهتر تجزیه تحلیل کنید. ریاضی آمار، و احتمالات، در تئوری بازی و ماشه خیلی مهم هستن، البته دور از ذهن نیسن که آمار لازم برای تحلیل احتمالات و کشیدن ماشه هم از مراکز آماری خود کشور تامین بشه. وقتی تمامی فیلم‌های زمان شاه از آرشیو صدا و سیما اومدن بیرون و فضای اینترنت رو پر کردن، یعنی یکی از داخل داره این دسترسی‌های رو ایجاد میکنه وگرنه فیلم آرشیو صدا و سیما که نیم قرن پیش مهر و موم شد چطور وارد یوتوب و آپارات و .... شدن. البته کسانی مثل دکتر ملکیان و طباطبایی و ... هم دارید که مدام به خودتون گل میزن و مدام ترویج فلسفه غربی و سکولاریزم، و اگزیستانسیالیسم، فمنیسم... میکنن
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 3
    اندیشکده کیلویی چند؛ مردم از وضعیت موجود ناراضی و عصبانیند اینو نمیتونید انکار کنید
    • ایرانی GB ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 0
      اگر منظورت جماعت ناراضی هست , خب جماعت ناراضی در هر کشوری هست حتی تو همین کشور انگلیس , اگر منظورت تمام مردم ایران از صفر تا صد هست که نظر درستی نیست , خیلی ها هستند در ایران که زندگی قابل قبولی دارند
  • عشق من وطن IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه . کشورهای اروپایی و امریکا و ناتو و هرکوفت و زهر مار دیگه ای باید خواب تغییر حکومت اسلامی ایران را با خود به گور ببرند ان شاءالله
  • سید IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    وقتی که یانکی ها و مزدوران یانکیستان از موفقیت در اوباشگری شعبان بی مخ ها و پری بلنده ها درکف خیابان های شهرهای ایران ناامید و دلسرد می شوند!
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 0
    بیشرفها شما مواظب تونبون خودتون باشید که باد نبره آشوب در ایرا ن پیشکش زمستان در راهه به فکر بدبختی هاتون تو اون دوره باشید.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 0
    اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    2 0
    بی ناموسها دقیقا دارن سناریوی شعبان بی مخها و لشکر فواحش رو در زمان مصدق و قبل از کودتا اجرا می کنند ولی کور خوندن الان دیگه نه زمان مصدق نه آدمها اون آدمها.
  • CN ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 0
    همین روشهای آنان را یاد بگیرید و در زمانیکه در کشورهایشان آشوب به پا میشه، علیه‌شان استفاده کنید
  • DE ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    تبدیل نخواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس