معاون وزیر صمت: صادرات کشور امسال ۱۷ درصد رشد داشته است

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: روند تولید در کشور رو به رشد بوده تا جایی که میزان صادرات ما در ۶ ماه نخست امسال ۱۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مشرق، محمد مهدی برادران روز چهارشنبه در نشست با فعالان صادراتی استان قزوین اظهار داشت: امسال تنوع و افزایش تولید و همچنین صادرات را شاهد هستیم و آمارهای سازمان های متولی نیز بیانگر این موضوع است.

وی با بیان اینکه واردات و صادرات در کشور با هم گره خورده، تصریح کرد: طی یک سال اخیر، ۷۰ درصد واردات کشور مواد اولیه بوده که اگر این موضوع صورت نمی گرفت به طور طبیعی صادراتی هم نداشتیم.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه امسال تنها ۲۰ درصد کالاهای وارداتی کشور، کالاهای مصرفی و نهایی مانند تلفن همراه بود که در داخل تولید نمی شد و بازار نیز به آن نیازمند بود، افزود: البته باید بپذیریم که افزایش واردات همیشه خبر بدی نیست چرا که واردات مواد اولیه موجب افزایش صادرات می شود.

برادران یادآور شد: به گفته مدیران شرکت های تولیدی، امسال برای نخستین مرتبه دغدغه تامین مواد اولیه وجود نداشت که همین مساله نقش موثری را در افزایش تولیدات و صادرات داشته است.

به گفته معاون صنایع عمومی وزارت صمت، طی سال جاری کشور در حوزه صادرات لوازم خانگی کوچک ۳۴ درصد رشد داشته است.

این مسوول حوزه صنعت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امروز کشور نیاز به امید دارد، بایستی روایت های ما در حوزه های مختلف اقتصادی از قبیل اشتغال، تولید و صادرات نیز امیدبخش باشد.

وی با اشاره به ظرفیت های صنعتی استان قزوین، اظهار داشت: وظیفه ما است که برند صنعتی بودن قزوین را پررنگ کنیم زیرا این استان سابقه زیادی در این حوزه دارد و خانواده ای در این منطقه را نمی توان یافت که با حوزه صنعت ارتباط نداشته باشد.

اهرم تحولی استان قزوین، شرکت های دانش بنیان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین نیز در این نشست یادآور شد: واقع شدن قزوین در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران و قرارگرفتن صنایع استان در حریم شهرها ۲ ویژگی مهمی هستند که می تواند هم تهدید و هم فرصت برای استان باشد.

میثم پیله فروش اضافه کرد: تنها شرکت های دانش بنیان اجازه استقرار در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران را دارند که این مساله یک فرصت خدادادی بوده و باید مورد توجه سازمان برنامه و بودجه نیز قرار بگیرد.

به گفته این مسوول حوزه اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه اهرم تحولی در استان ها را مصوب کرده و برای قزوین نیز اهرم تحولی، شرکت های دانش بنیان تشخیص داده شده که ظرفیت دانشگاهی، صنعتی و دانش بنیانی منطقه را نشان می دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: در این راستا جلسات متعددی با پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان داشته ایم زیرا تا چند سال آینده صنعت یا دانش بنیان می شود یا از بین می رود، به همین جهت بایستی به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    1 0
    ۳۴ درصد چی افزایش داشته؟ ریالی، دلاری یا وزنی؟ اگر افزایش ریالی بوده با توجه به تورم که در واقع یعنی کاهش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس