صندوق بین‌المللی پول: رشد اقتصادی ایران امسال 3 درصد است؛ تورم کاهش می یابد

صندوق بین‌المللی پول همزمان با هشدار درباره رکود اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان، روند رشد را برای اقتصاد ایران پیش‌بینی کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: طی روزهای اخیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به صورت همزمان نسبت به رکود در اقتصاد جهان هشدار دادند. به گفته دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی و کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، ممکن است اقتصاد جهان در سال آینده میلادی وارد رکود شود.

بانک‌های جهانی برای مبارزه با تورم نرخ بهره بانکی را افزایش داده‌اند که این امر روند رشد اقتصاد جهان را متوقف می‌کند.

مالپاس با اشاره به اینکه کند شدن رشد در اقتصادهای پیشرفته و کاهش ارزش پول در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نشان دهنده بدتر شدن اقتصاد جهانی است، گفت: احتمال و خطر واقعی رکود جهانی در سال آینده وجود دارد.

کشورها برای توسعه با مجموعه وسیعی از مشکلات و بحران‌ها مواجه هستند.

براساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، زیان جهانی ناشی از کندی رشد اقتصادی ممکن است تا سال ۲۰۲۶ به ۴ تریلیون دلار برسد که معادل اندازه تولید ناخالص داخلی آلمان است.

به گزارش روزنامه ایران، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد یک سوم اقتصاد جهان شاهد رشد منفی در دو سال متوالی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خواهد بود؛ رکودی که یک زیان ۴ تریلیون دلاری برای اقتصاد جهان بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ به همراه خواهد داشت. در همین زمینه، مدیر صندوق بین‌المللی پول گزارش داده که هزینه افزایش قیمت مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه ۹ میلیارد دلار است و زیان جهانی ناشی از رکود اقتصادی تا سال ۲۰۲۶ به ۴ تریلیون دلار خواهد رسید.

پس از این هشدارها، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، حمله روسیه به اوکراین، بالا رفتن هزینه‌های زندگی و کند شدن رشد اقتصاد چین، باعث کند شدن رشد اقتصاد دنیا در سال آینده میلادی تا ۲/۷ درصد می‌شود.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، این رقم ۰/۲ درصد پایین‌تر از پیش‌بینی قبلی این صندوق در ماه ژوئیه است. تخمین زده می‌شود میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در سال آینده میلادی رکود اقتصاد را تجربه کنند.

در کنار هشدارهای سازمان ملل، بانک جهانی و بسیاری از مؤسسات مالی دنیا،‌ صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرده شرایط اقتصادی بدتر از این خواهد شد و بسیاری از مردم در سال ۲۰۲۳ رکود اقتصادی را تجربه می‌کنند.

در حالی که اغلب اقتصادهای دنیا تحت شرایط رکودی قرار گرفته‌اند، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد، اقتصاد ایران در سال جاری برای سومین سال متوالی رشد مثبت را تجربه کرده و وضعیت تورم و تراز حساب‌های جاری ایران بهبود یابد. اقتصاد ایران که در سال ۲۰۱۹ در پی سیاست تحریم‌های حداکثری رشد منفی ۳/۱ درصدی را تجربه کرده بود در سال ۲۰۲۰ و با وجود شیوع کرونا از رکود خارج شد و رشد ۳/۳ درصدی و در سال ۲۰۲۱ رشد ۴/۷ درصدی را تجربه کرد. این نهاد بین‌المللی نرخ تورم در ایران طی سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) را ۴/۱ درصد محاسبه کرده است.

این گزارش همچنین انتظار دارد تراز حساب‌های جاری ایران طی امسال نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شود. تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۱ معادل ۰/۶ رصد تولید ناخالص داخلی اعلام شده بود که براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول این رقم در سال جاری به معادل ۱/۶ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    2 1
    استناد به گزارش سازمان های استکباری ممنوع !
  • محمد IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    تعجب می کنم از این گزارش. سایت صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و همه نمودارهای مربوط به ایران کاملا در دسترس هستند. لطفا هر گزارشی را حتما با ارجاع به منبع موثق و صفحه سایت مورد نظر ارائه کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس