رئیسی

رئیس جمهور گفت: موضوع امنیت آسیا باید حتماً درون‌زا باشد و دخالت‌های کشورها و قدرت‌های بیرونی در این منطقه راه‌حل مشکل نیست بلکه خود مشکلی است که بر مشکلات می افزاید.

به گزارش مشرق، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) به قزاقستان سفر کرده بود، عصر امروز (پنجشنبه) به کشور بازگشت.

رئیسی در سخنانی در فرودگاه مهرآباد با اشاره به اینکه «سیکا» ساز وکار مهمی برای همگرایی، همکاری و امنیت قاره آسیا است گفت: جمهوری اسلامی ایران برای توجه به همکاری‌های منطقه‌ای و سیاست‌های همسایگی و همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همیشه تلاش کرده؛ که سیکا هم از آن مجموعه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا همکاری را با آنها آغاز کرده است.

وی افزود: در این اجلاس علاوه بر تشریح وضعیت منطقه و ضرورت‌هایی که امروز اقتضا می‌کند باید کشورهای منطقه داشته باشند، تجربه چهار دهه جمهوری اسلامی ایران را بیان کردیم. با توجه به تجربه جمهوری اسلامی، حتماً باید موضوع امنیت آسیا باید حتماً درون‌زا باشد و دخالت‌های کشورها و قدرت‌های بیرونی در این منطقه راه‌حل مشکل نیست بلکه خود مشکلی است که بر مشکلات می‌افزاید.

رئیس‌جمهور درباره ارتقای روابط با قزاقستان گفت: آمدن رئیس جمهور قزاقستان به ایران و سفر متقابل به این کشور به همراه حضور در اجلاس‌ها و نشست‌های منطقه‌ای سطح روابط و همکاری دو کشور در حال گسترش است.

رئیسی یکی از دستاوردهای این سفر را لغو روادید ۱۴ روزه برای فعالان اقتصادی میان ایران و قزاقستان ارزیابی کرد و گفت: با کشور قزاقستان روابط خوبی را شروع کرده‌ایم و همکاری‌های دو کشور توسعه پیدا کرده است و در دیدارهایی که با مقامات قزاقستانی داشتیم به توسعه روابط اقتصادی و تجاری تاکید شد و در گام اول قرار شد میزان همکاری اقتصادی و حجم مبادلات تجاری  با قزاقستان به سه میلیارد دلار برسد که اقتضا می‌کند که مسئولان و فعالان اقتصادی تلاش کنند به این مرز برسیم.

وی افزود: موضوع دیگر مورد بحث میان ایران و قزاقستان انرژی و سوآپ نفتی بود و آنها اعلام کردند این موضوع بار دیگر پیگیری شود، چرا که این موضوع ۱۰ سال قبل با مشکل مواجه شد.

رئیس‌جمهور همچنین به دیدار خود با امیر قطر در حاشیه اجلاس سیکا اشاره کرد و گفت: قطر می‌تواند زمینه‌ای برای صادرات کالا از جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر باشد. مقامات قطری همچنین از جمهوری اسلامی ایران اظهار تشکر کردند نسبت به همکاری‌هایی که کشورمان قرار است نسبت به این رویداد ورزشی در همسایگی‌مان صورت بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 0
    تمام حرف‌هاش بی‌ربط و بی‌سر و ته.
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 0
    عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس