کد خبر 1425975
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
جزئیات افزایش حقوق کارکنان‌دولت

در گرما گرم مرداد امسال، رئیس‌جمهور نامه‌ای به رئیس مجلس نوشت. ابراهیم رئیسی در این نامه خواستار اصلاح بندهایی از بودجه۱۴۰۱ شده بود.

به گزارش مشرق، همان روزها رسانه‌ها از این درخواست رئیس‌جمهور با عنوان «بازنگری در افزایش ۱۰درصدی حقوق کارکنان دولت» یاد کردند. با وجود این، فقط کارکنان دولت نبودند که بازنگری در میزان ۱۰درصدی افزایش حقوق‌ها را خواستار شده بودند. بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان لشکری هم که مانند کارکنان دولت ۱۰درصد افزایش حقوق ۱۴۰۱ را تجربه کردند، خواستار ترمیم حقوق‌ها بودند. با توجه به این‌که ابتدای سال مصوب شده بود حقوق کارکنان بخش خصوصی ۵۷درصد و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۸درصد به اضافه مبلغ ثابت ماهانه ۵۱۵هزار تومان افزایش یابد، کارکنان و بازنشستگان دولت، وضعیت خود را با آن‌ها مقایسه می‌کردند. از طرفی یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ پرداخت عادلانه بود. وی تاکید کرده بود در دولت گذشته نظام عادلانه پرداخت به نظام ناعادلانه پرداخت تبدیل شد. بر همین اساس از همان ابتدای کار دولت، ترمیم حقوق‌ها متناسب با افزایش هزینه زندگی به یکی از دستورکارهای اصلی تبدیل شد.

سابقه درخواست افزایش حقوق بازنشستگان

در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به مجلس ارسال شد. با این حال، نمایندگان مجلس به دولت دوازدهم انتقاد کرده بودند که بار مالی این لایحه را پیش‌بینی نکرده و صرفا بر ابعاد تبلیغاتی آن اصراردارد تا توپ را به زمین مجلس بیندازد. این لایحه به‌رغم پیگیری‌های بازنشستگان و جلسات متعدد نمایندگان بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی با محمدباقر نوبخت، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه به جایی نرسید و دولت درنهایت زیر بار تامین منابع آن نرفت تا تعیین وضعیت آن در عمل به دست دولت سیزدهم برسد. از ابتدای امسال، مجدد بحث تعیین تکلیف لایحه متناسب‌سازی مطرح شد، اما دیگر قرار نبود همان لایحه دولت گذشته در مجلس طرح شود.

با توجه به این‌که ۱۰درصد افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی و لشکری در بودجه دیده شده بود، مجلس باید این اجازه را به دولت می‌داد که علاوه بر افزایش حقوقی که در بودجه در نظر گرفته شده، افزایش حقوق جداگانه‌ای برای گروه‌های هدف تدارک ببیند. در نتیجه به لایحه‌ای جدید نیاز بود. به هر صورت مجلس این لایحه را پس از مدت‌ها چکش‌کاری و بر اساس الزمات دیده شده در جزئیات قانون مدیریت خدمات کشوری با نام لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری آماده و با قید دو فوریت در جلسه علنی ۱۸مهر تصویب کرد. تعیین چارچوب بودجه‌ای این لایحه، مهم‌ترین بند آن است که در لایحه مربوط به دولت دوازدهم دیده نشده بود.

در لایحه ۱۴۰۱ به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده شده اعتبارات هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی را تا ۲۰درصد و در سقف مصارف بودجه ۱۴۰۱ بابت اجرای این قانون افزایش دهد. از طرفی به دلیل مدیریت مسائل بودجه‌ای کشور و رعایت انضباط مالی دستگاه‌ها، در این لایحه تاکید شده هرگونه تغییری در حکم حقوقی شاغلان و بازنشستگان منوط به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی، تایید سازمان برنامه و بودجه و تصویب شورای حقوق و دستمزد است.

لایحه جدید چه می‌گوید؟

در لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان ۹۰۰هزار تومان افزایش حقوق به صورت ثابت برای بازنشستگان کشوری و لشکری در نظر گرفته شده است، اما برای کارکنان دولت چارچوب دیگری پیش‌بینی شده است. با توجه به این‌که شاغلان کشوری مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری می‌شوند، در لایحه یاد شده، ترمیم حقوق آن‌ها را در قالب افزایش امتیازات قانونی مندرج در قانون مدیریت پیش‌بینی کرده‌اند. به صورت عادی، هر میزان افزایش امتیازات قانونی مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری به افزایش حقوق می‌انجامد، چراکه نظام حقوق کارکنان دولت براساس میزان امتیازات استخدامی آن‌ها شکل می‌گیرد.

بر همین اساس، در لایحه متناسب‌سازی، ۳۰۰۰ امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در نظر گرفته شده است. همچنین ۲۱۰امتیاز برای اعضای هیأت علمی و قضات، با عنوان متناسب‌سازی حقوق، به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می‌شود.

با توجه به این‌که آبان سال گذشته رئیس‌جمهور قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را ابلاغ کرده بود، نمایندگان در اجرای ماده ۱۶ این قانون، هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های حقوق بگیر شاغل و بازنشسته (کشوری و لشکری) را به ترتیب به میزان ۱۰۰و ۵۰ درصد در این لایحه افزایش دادند. علاوه بر این موارد، فوق‌العاده‌های شغلی مشمولان استخدامی ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری که پیشتر از این تا میزان ۳۵درصد افزایش ترمیم نشده بود، تا سقف ۳۵درصد ترمیم می‌شود البته پس از تایید شورای حقوق و دستمزد و در سقف اعتبارات ابلاغی (تا ۲۰درصد) با تاییدیه نهایی سازمان برنامه و بودجه. درنهایت پس از تصویب این لایحه در صحن علنی برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. تاریخ اجرای این لایحه هم از اول شهریور ۱۴۰۱ است. در نتیجه از هر زمانی که تصویب شود، باید معوقات آن هم پرداخت شود.

منبع:جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمود IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    6 8
    یه فکری به حال ضعیفترا هم بکنین همش کارمند، معلم،،،، بابا بقیه هم انسانند
    • نادر IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
      11 3
      ضعیف نیستی
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    11 2
    الان فردی که مدیر میشود در واقع بر اساس نظر استاندار و امام جمعه و چند سیاستمدار انتخاب میشود و فردی تخصصی نیست و از مسولیت کار خود اطلاع ندارد ولی چند برابر کارمند هم سابقه و تخصص بیشتر دریافتی دارد که خلاف اسلام و انقلاب و عدالت و دموکراسی و جامعه مدنی است این وضع و باعث شده خشکسالی و برجام و قحطی و تورم و افزتیش قتل و جرایم و موادفروشی رخ دهد
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    10 3
    خجالت نمی کشن نهصدهزار تومان هم افزایش شد برای تامین اجتماعی غیرحداقل بگیرها ۳۸٪+۵۱۵۰۰۰تومان و حداقل بگیرها ۵۷٪ اضافه شده از حداقل ۲۴۰۰۰۰۰تومان تا هشت میلیون و دویست هزار افزایش داشته بعد برای بازنشستگان کشوری و لشکری فقط نهصدهزارتومان . یک بام دو هوا در یک کشورچند نوع قانون وجود داره چقدر ظلم و تبعیض نسبت به بازنشستگان کشوری و لشکری میشه
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    6 5
    من که راضی نیستم حقوق باید با نرخ افزایش تورم تناسب داشته باشد
  • رضا IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    2 12
    اقا ما کارمندان به اوضاع فعلی راضی هستیم
  • مهدی IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    7 4
    کارگر روز مزدی شش ساعت کار میکند 200 هزار تومان!!! من پرستار 6 ساعت اضافه کارم میشه 90هزار تومان!!!!!!!! این کجاش برای کارمند خوش به حالی داره!!!
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    1 0
    75درصد بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی حداقل بگیرن یعنی پایه حقوق 4180با مزایا کلا 5600.یعنی 57درصد پرسروصدا یعنی 5600برای 75درصد بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی. خداوکیلی حق اولاد صدهزارتومانی وحق عائله مندی 400هزار تومانی شایسته چند میلیون بازنشسته تامین اجتماعی هست .یعنی ما زن وبچه نداریم با 5600به زور میشه زنده موند.چطور برای بقیه دلسوزی می کنن ولی کسی به فکر 75درصد بازنشستگان حداقل بگیر تامین نیست به پیروپیغمبر 57درصد یعنی 5600وفقط برای سایر سطوح که 25درصد بازنشستگان تامین هستن 38درصد اجرایی شد.فکری به حال ما کنید
  • سعید IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 3
    چرا کار آخر را اول نمی کنید . وزارت جهاد سازندگی را تأسیس روحیه بسیجی و جهادی را در ادارات احیا کنید . والله بسیارند نخبه های که با کمترین حقوق و مزایا می توانند جایگزین فوج فوج از این جمعیت پرسنل تن پرور ادارات شوند .
  • بازنشسته فرهنگی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    2 0
    مجبور به این دروغ پردازی ها بودی ؟
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    1 1
    مدیر و معاون و وزیر و این جور پستها به دلیل اینکه بر اساس صلاحدید سیاسی و استاندار و امام جمعه و اطلاعات و نگهبان بالا میایند و تخصص ندارند در واقع دریافتی هایشان هم غیر شرعی است چون اکنون شاهدیم هم اقتصاد خرابه هم الودگی و خشکسالی دریاچه ها زیاده هم برجام نتیجه نداده ولی کسی پیگیر خسارت از این افراد به دلیل بیفکری نیست و کارمند هم سابقه و درجه یک دهم این افراد دریافتی دارد که هم مشکل شرعی دارد هم با عد الت و اسلام و انقلاب و دموکراسی و مدنیت و حقوق بشر تناقض د ارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس