پرداخت خسارت به راننده بدون گواهینامه چگونه است ؟

تصادف راننده بدون گواهی نامه

استفاده از انواع وسایل نقلیه در سراسر دنیا نیازمند آموزش و گواهی‌نامه است. کشورمان ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. افراد در هر کجای این کره خاکی برای رانندگی نیازمند گواهی نامه و دوره‌های آموزشی هستند. اما رانندگی بدون گواهی نامه چطور؟ یکی از اتفاقاتی که در این روزها بیش از پیش شاهد آن هستیم رانندگی بدون گواهی نامه است. رانندگی بدون گواهی نامه جرم است و در از لحاظ مختلف می‌تواند برای فرد دردسر ساز شود. آیا دریافت خسارت راننده بدون گواهی نامه امکان پذیر است یا خیر؟

به‌صورت کلی نداشتن گواهی نامه جرم محسوب می‌شود و با فرد خاطی نیز برخورد قانونی خواهد شد و در بسیار از موارد ممکن است حبس در انتظار فرد خاطی باشد. در این مقاله قصد داریم عواقب نداشتن گواهی نامه را از جوانب بررسی کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

آیا خسارت راننده بدون گواهی نامه قابل پرداخت است؟

در صورتی که تصادفی در سطح شهر یا آزادراه‌ها رخ دهد و فرد مقصر فاقد گواهی نامه باشد و خود فرد آسیب ببیند، خسارت وی به‌وسیله شرکت بیمه پرداخت نمی‌شود. داشتن گواهی نامه برای تمامی رانندگان الزامی و نداشتن آن به منزله سرپیچی از قانون است.

خسارت راننده زیان دیده بدون گواهی نامه

آیا خسارت راننده بدون گواهی نامه زیان دیده پرداخت می‌شود؟ این سؤالی است که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید.

در صورتی که یک شخص زیان دیده در تصادف گواهی نامه نداشته باشد، خسارت ماشین ایشان توسط بیمه پرداخت می‌شود. اما فراموش نکنید که در چنین شرایطی به خاطر نبود گواهی نامه، با وی برخورد قانونی می‌شود و ماشین وی به پارکینگ منتقل خواهد شد.

محدودیت های رانندگان با انواع گواهی نامه

برای رانندگان مختلف مخصوصاً پایه دو و سه، قوانین و محدودیت‌هایی وجود دارد که بهتر است افرادی فاقد گواهی نامه هستند یا به تازگی گواهی نامه گرفته‌اند، به آن توجه کنند:

  • عدم امکان رانندگی با گواهی نامه غیر متناسب ماشین‌های سنگین
  • اجازه رانندگی به رانندگان در داخل شهر، برای مدت یک سال بعد از گرفتن گواهی نامه
  • رانندگی با وجود همراه در ۹۰ روز ابتدایی بعد از دریافت گواهی نامه

اگر فردی به قوانین بالا توجه نکند و دچار سوانح مختلف رانندگی شود، بیمه خسارت ماشین فرد زیان دیده را پرداخت می‌کند، اما فرد مقصر در تصادفات رانندگی، در چنین شرایطی می‌بایست این مبلغ را به شرکت بیمه برگرداند. دریافت خسارت راننده بدون گواهی نامه و افرادی که قوانین و محدودیت‌ها را رعایت نمی‌کنند می‌تواند چالش‌های بسیاری داشته باشد. به همین خاطر بهتر است در صورت نداشتن گواهی نامه، افراد رانندگی نکنند.

پرداخت خسارت به راننده بدون گواهینامه چگونه است ؟

خسارت تصادف راننده بدون گواهی نامه

تصادفاتی که در جاده ها منجر فوت می شوند

در تصادف‌هایی که منجر به فوت می‌شود و فرد علاوه بر نداشتن گواهی نامه، به سن قانونی هم نرسیده باشد، وی مرتکب قتل غیر عمد شده است. در مورد اینکه راننده بدون گواهی نامه در تصادف‌های منجر به مرگ مقصر است یا خیر، اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. برخی از وکلا معتقدند که نبود گواهی نامه منجر به تغییر قتل عمد به غیر یا برعکس نمی‌شود. آنها همچنین اعتقاد دارند که نبود گواهی نامه نمی‌تواند باعث عمد شدن فوت و تصادف شود.

در بسیاری از موارد راننده فاقد گواهی نامه مهارت لازمه برای رانندگی را دارد، اما در بسیاری از موارد فرد ممکن است گواهی نامه داشته باشد، اما مهارت کافی برای رانندگی را نداشته باشد. به همین دلیل هم چه در مورد خسارت راننده بدون گواهی نامه و چه عمد و غیر عمد بودن قتل و مرگ در تصادف اختلاف نظرهای مختلفی وجود دارد.

جرم راننده فاقد گواهی نامه چیست؟

به‌صورت کلی عدم وجود گواهی نامه نمی‌تواند علت کافی برای مقصر بودن راننده باشد. عامل اصلی تعیین مقصر رابطه بین وقوع حادثه و اشتباهات راننده است. در صورت نبود علت روشن مبنی برای تصادف و حادثه، مقصر به‌وسیله قوانین راهنمایی رانندگی و قوانین تعیین می‌شوند. اگر گواهینامه خود را گم کرده‌اید یا تازه امتحان رانندگی داده‌اید ، خواندن مقاله 4 راه پیگیری گواهینامه راهنمایی و رانندگی را از دست ندهید!

در صورتی هم که فرد فاقد گواهی نامه طبق قوانین مجرم و مقصر نبود، وی تنها به دلیل نداشتن گواهی نامه مورد بازخواست قرار خواهد گرفت و نیاز نیست خیلی نگران گرفتن خسارت راننده بدون گواهی نامه باشند.

خطر محرومیت از رانندگی برای رانندگان

رانندگان بدون گواهی نامه تنها نباید نگران مسائلی از قبیل دریافت دیه بعد از تصادف یا خسارت راننده بدون گواهی نامه باشند؛ چرا که این پایان جرایم نیست و ممکن است برای آنها محرومیت از رانندگی نیز در نظر گرفته شود.

در صورتی که دادگاه بی احتیاطی راننده بدون گواهی نامه را تشخیص دهد، عاقبت سختی در انتظار وی خواهد بود و ممکن است برای سال‌ها از رانندگی محروم شود. در بسیاری از پرونده‌های موجود در دفاتر پلیس راهور ، که بی مبالاتی راننده فاقد گواهی ثابت شده، فرد برای ۱ تا ۵ سال از رانندگی محروم شده است.

گرفتن خسارت راننده بدون گواهی نامه

اهمیت بیمه‌های خودرو زمانی معنای بیشتری پیدا می‌کند که شما بدانید این بیمه در صورتی که چه مقصر باشید و چه نباشید خسارت شما را جبران می‌کند، اما چگونه؟ برای دریافت خسارت راننده بدون گواهی نامه بهتر است دارای بیمه شخص ثالث و بدنه باشید. در صورت تصادف ماشین‌های گران قیمت و نامتعارف به هر دوی آنها نیاز پیدا خواهد شد. در صورتی که شما فاقد گواهی نامه هستید و ماشین مقابل مقصر است، خسارت شما توسط بیمه پرداخت می‌گردد. در صورتی هم که شما مقصر باشید شرکت بیمه باز هم خسارت ماشین شخص زیان دیده را پرداخت می‌کند و جای نگرانی نیست.

خرید بهترین بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث

اگر دغدغه‌هایی از قبیل دریافت خسارت راننده بدون گواهی نامه را دارید، بهتر است همین امروز برای تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث خود و همچنین استعلام بیمه بدنه اقدام کنید. امروزه تنها کافی است به سایت‌های خرید و فروش آنلاین بیمه مراجعه کنید، تا علاوه بر مقایسه و استعلام شرایط بیش از ۲۰ شرکت بیمه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین بیمه نامه را با قیمت مناسب خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به راننده بدون گواهینامه به لینک https://bimeh.com/mag/punishment-of-driving-without-license/ مراجعه نمایید!


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس