کد خبر 1425209
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۸
بهترین سرگرمی برای بچه‌های بیش فعال

بیش فعالی یا اختلال کم‌توجهی (ADHD) یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی رشدی دوران کودکی است. یکی از بهترین راهکارها، ایجاد یک سرگرمی برای بچه های بیش فعال است.

به گزارش مشرق، کودکان مبتلا به ADHD انرژی بسیاری دارند! در مقابل، توجهشان کم است و از دقت کمتری بهره می‌برند. بچه‌های مبتلا به بیش فعالی از مشکلات احساسی-رفتاری رنج می‌برند؛ این موضوع روی روابط اجتماعی آن‌ها در خانه و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارد.

چنانچه این اختلال را به‌موقع و در سنین کم رفع نکنید، ممکن است فرزندتان در سنین بزرگسالی گرفتار مواردی همچون:رفتارهای هنجار شکنانه، مصرف مواد مخدر، نافرمانی از مافوق در محل کار و اجتماع و ماندن کوتاه‌مدت در یک شغل شود برای افزایش تمرکز و دقت آن‌ها، لازم است به علایق آن‌ها توجه کنیم و راهکارهای مناسبی را برای رشد هوش آن‌ها به‌کار بگیریم.

استفاده از کتاب‌های آموزشی و داستانی، یکی از بهترین پیشنهادهایی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند.  کتاب جودی دمدمی و انواع کتاب‌های آموزش ریاضی و علوم و داستان‌های آموزنده تأثیر بسزایی در پرورش استعداد بچه‌های ADHD دارند.

بازی درمانی؛ بهترین سرگرمی برای بچه های بیش فعال

عده‌ای از والدین، کارتون برای کودکان بیش فعال را انتخاب مناسبی برای سرگرم کردن بچه‌ها می‌دانند! اما این خود به‌تنهایی کافی نیست! حتی خواندن کتاب‌هایی نظیر کتاب قصه های همیشگی شاید نتواند آن سرگرمی دلخواه بچه‌ها را ایجاد کند.

در این مواقع، بهتر است به سراغ بازی‌های جذابی برویم که علاوه‌بر سرگرم کردن کودکان ADHD، احساسات مختل کننده آن‌ها را کنترل کند، قدرت تصمیم‌گیری و فعالیت‌های اجرایی آن‌ها را بهبود ببخشد و باعث کمتر شدن رفتارهای تکانشی بچه‌ها شود. این بازی‌ها همچنین به تقویت تمرکز و افزایش هوش آن‌ها کمک خواهند کرد.

نقاشی کشیدن، بازی‌های نشسته پشت میز و پانتومیم در کنار فعالیت‌های بدنی مانند شنا، بازی با اسکوتر، هنرهای رزمی، یوگا و رقص از فعالیت‌های ضروری و مناسب برای بچه‌های بیش فعال هستند.

حضور در کلاس‌های موسیقی، طبیعت گردی و درست کردن کاردستی نیز برای کشف استعدادها و خلاقیت کودکان توصیه می‌شود. برای افزایش تعادل و تمرکز بچه‌ها، از آن‌ها بخواهید روی جدول کنار خیابان، مسافت طولانی را با دستان باز شده راه بروند.

اسباب بازی‌های مناسب برای بچه‌های ADHD 

در ادامه توضیح درباره سرگرمی برای بچه های بیش فعال، به اسباب بازی‌های مناسب این افراد می‌رسیم. این موضوع که انواع کتاب نظیر کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب گزینه مناسبی برای ایجاد سرگرمی و رشد هوش و افزایش تمرکز بچه‌های بیش فعال محسوب می‌شوند، اما در این بین، به تنوع نیز نیاز دارند.

کلیه وسایلی که در کنار ایجاد مشغولیت، باعث بهبود عملکرد کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی شوند، انتخاب خوبی برای شما هستند. اسباب بازی‌هایی همچون انواع پازل، لگوهای خانه سازی، منچ، بازی‌های کارتی، جنگا و فوتبال دستی، گزینه‌های خوبی برای سرگرم کردن بچه‌ها محسوب می‌شوند.

پازل؛ تقویت‌کننده حافظه بچه‌های ADHD

اگر می‌خواهید حافظه کودکان بیش فعال را تقویت کنید، استفاده از پازل‌ها را به شما توصیه می‌کنیم. هیچ فرقی نمی‌کند که پازل‌ها چند تکه باشند! اما در آغاز، بهتر است از تعداد کم شروع کنید و به تکه‌های هزارتایی برسید. اگر

کودک شما به فیلم یا سریال خاصی علاقه‌مند است، پازل‌ها را با همان طرح و شکل خریداری کنید. پازل علاوه‌بر تقویت حافظه، به انعطاف‌پذیری، افزایش تمرکز و انگیزه و تقویت توجه نیز کمک می‌کند.

ماز؛ افزایش‌دهنده سرعت پردازش مغز کودکان

برای تقویت تمرکز، آموزش برنامه‌ریزی، افزایش سرعت پردازش و تعیین توالی، خرید ماز بهترین انتخاب است. نکته قابل‌توجه، تناسب ماز با سن کودک است. از مازهای آسان و راحت شروع کنید و رفته‌رفته به سطوح پیشرفته برسید. در هربار پیشرفت بچه‌ها نیز بهتر است برای تشویق آن‌ها، جوایز کوچکی خریداری کنید.

مکعب روبیک؛ عامل موثر در تقویت تمرکز بچه‌های بیش فعال

یکی از سرگرمی‌هایی که هم برای کودکان ADHD جذابیت دارد و هم برای بچه‌های معمولی، مکعب روبیک است. برای بازی با این اسباب بازی رنگارنگ، در کنار تمرکز به مهارت نیز نیاز داریم؛ زیرا باید با چرخاندن هر وجه مکعب، رنگ‌ها را به‌درستی سر جای خود قرار دهیم. این بازی نیز سطوح مبتدی تا پیشرفته دارد! بنابراین بهتر است از مکعب‌هایی با خانه‌های درشت شروع کنیم و به مراحل سخت‌تر با مکعب‌های ریزتر برسیم.

خرید انواع کتاب‌های داستانی و آموزشی

در این مقاله درباره سرگرمی برای بچه های بیش فعال صحبت کردیم و راه‌های متعددی را برای ایجاد مشغولیت این بچه‌ها به شما عزیزان شرح دادیم.

میل کردن وعده‌های غذایی مقوی، در کنار انجام بازی‌های مناسب، باعث بالا رفتن تمرکز بچه‌ها و جلوگیری از افزایش علائم بیش فعالی خواهد شد. کتاب‌های آموزشی و داستانی، از جمله مواردی هستند که کلیه والدین در سراسر دنیا، برای کودکان ADHD خود خریداری می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس