کد خبر 1425174
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
عبدالله گنجی

گنجی با بیان اینکه رسانه‌های داخلی احصا کرده‌اند که ۱۷هزار دروغ از ۵شبه‌رسانه در ۲۵روز تولید شده، نوشت: این روش بی‌اعتبارکننده در گذشته جایش خالی بود اما اکنون این مهم نور تابانی شد.

به گزارش مشرق، عبدالله گنجی طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: همانگونه که پس از ۲قرن به اینجا رسیدیم که در حوزه دفاعی-  نظامی تذکر دهیم که «دوران بزن‌دررو تمام‌شده است» در حوزه رسانه نیز روزبه‌روز توانسته‌ایم راهبرد «بی‌اعتبارسازی» را برای جریان زر و زور و تزویر جهانی رقم بزنیم.

کمتر اتفاق می‌افتاد که محتوای تولیدی چند رسانه معاند در یک پروژه، تحلیل و راستی‌آزمایی شود، اما در حوادث اخیر که نقش مستقیم تحریک و تهییج به‌صورتی علنی به عهده شبه‌رسانه‌ها در بیرون کشور بود و برخی اصرار داشتند رسانه به اتاق جنگ تبدیل شود، نتوانستند بازی یک‌طرفه‌ای را پیش ببرند. شاخص برای این ناتوانی، قطع ارتباط بین عده‌ای خشن و توده مردم در کف خیابان بود.

از جمعیت حدود ۹۰میلیونی ایران چند نفر در طول ۳هفته به میدان آمدند؟ تکراری‌ها ‌را هم چندبار محاسبه کنیم به ۳۰هزار نفر نمی‌رسد.

این امر ۲علت اساسی داشت؛ اول: دشمنی طرف از دوربین رسانه، قی‌کردن اخلاق و دستور فرمان کشتن و کشته‌شدن از خارج و از جای گرم و دوم، راستی‌آزمایی امپراتوری دروغ از سوی سیما و رسانه‌های داخلی این مرحله به‌شدت پررنگ بود.

اکنون رسانه‌های داخلی احصا کرده‌اند که ۱۷هزار دروغ از ۵شبه‌رسانه در ۲۵روز تولید شده است و محورها و اولویت‌ها و سهم هرکدام از آن رسانه‌ها روشن است.

این روش بی‌اعتبارکننده در گذشته جایش خالی بود اما اکنون در آرامش نسبی موجود و پس از گرد و خاک اخیر، این مهم  نور تابانی شد.

بی‌اخلاقانِ ایرانیِ پول‌بگیرِ مستقر در غرب وقتی از طریق رسانه نتوانستند تهییج را پیش ببرند به‌صورت فردی و به کمک روبات‌ها در شبکه‌های اجتماعی آماده‌باش ۲۴ساعته خوردند، اما آنجا هم در محاصره ده‌ها اکانت هوشیار بودند که امر بی‌اعتبارسازی را برعهده داشتند.

عبارت «بیایید داخل کشور کنار هم با حکومت بجنگیم» بیشترین اثر بی‌اعتبارکننده را داشت و مردم متوجه این موضوع بودند که چطور طرف در امنیت کامل در غرب نشسته و از جوانان احساسی می‌خواهد که آینده خود را سیاه کنند.

ازجمله تکنیک‌های بی‌اعتبارسازی تمرکز بر آرزوهایی بود که به خبر تبدیل می‌شد.

گزاره امروز چه می‌شود؟ فردا چه خواهد شد؟ پس‌فردا فلان خواهد شد به ظاهر برای تهییج و امیدبخشی بود، اما بعد از اینکه اتفاقی نمی‌افتاد پاسخ‌طلبی‌ از اکانت‌های «آرزوساز» "پس چی شد؟» بود و اصل بی‌اعتبارسازی نیز همین‌جا محقق می‌شد.

اثبات میدانداری روبات‌ها از عوامل بی‌اعتبارساز دیگر بود که بارها از به‌هم‌ریختگی و غیرعرفی‌شدن ۳محور لایک، ری‌توییت و کامنت خود را نشان می‌داد و مچ‌گیری همین‌جا اتفاق می‌افتاد. دشمن تجربه انباشته دارد، اما ما نیز دست‌بسته نبودیم.

اکنون نتیجه این بی‌اعتبارسازی ملموس است و باید آرزوهای خبرشده را احصا و ثبت و هر روز آیینه طرف مقابل کرد. ۲۵روز جنگ واقعی به اندازه طول عملیات بیت‌المقدس بود. سلام خدا بر سربازان این عرصه باد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 33
    اگه با دنیا سر جنگ نداشتین این همه دنبال دفاع نبودین و این هزینه رو برای مردم میکردین الان اینجور جلوی شما نمی‌افتاد برای داشتن یه زندگی نرمال
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      4 1
      چرا الان که کم کم بوی بهبود اوضاع در سیاست ها و اصلاحات ساختاری در این دولت میاد به جای صبر و کمک به دولت تا حصول نتیجه مطلبوب در اتیش دشمن میدمید؟ دروغ میگید شما دلسوز مردم نیستید شماها میخواید از اب گل الود ماهی خودتو رو بگیرید
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      1 1
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآی آمریکا است . اسنودن: از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می شود.پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      زندگی نرمال وسرجنگ روخوب اومدی بفرموده شهیدسلیمانی همان عاملی که باعث دشمنی باپیامبران خدابود همان عامل امروزباعث دشمنی باانقلاب اسلامی است چون نمیخواهیم کشورمان گاوشیرده باشه ومحل جولان داعشی ها باشه نمیخوایم امارخودکشی وفسادومخدروتیراندازی خیابانی باشه اختلاس وکسری وتورم همه جابیشترازایران هست مثل همیشه یه تیکه مفت میاندازن جواب اماری وعاقلانه میگیرند تادفعه بعدلال میشن
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . اینترنت ملی راه اندازی کنید.
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      1 0
      اونا نمیخوان اصلا ایران وجود داشته باشه و دنبال تکه تکه کردن ایران هستند و شما میگی اگه سر جنگ نداشتیم زندگی نرمال داشتیم. بعد زمان پهلوی چرا زندگی نرمال نداشتیم؟ ۹۰ درصد روستاهای بدون آب و برق و جاده چی بود؟ به جز بالا شهر تهران و بعضی شهرها کی نرمال زندگی میکرد؟ البته همون بالاشهر هم از سال ۵۶ روزانه ۴ ساعت برقشون قطع میشد . یا ساکنان حلبی آبادهای تهران لابد نرمال زندگی میکردن.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    6 0
    برای اونا همه چیز بهانه است تا "ایران قوی" وجود نداشته باشه، دروغ هم وسیله است، اختلاس اختلاس کردن هم بهانه است. اما اختلاسگر را بگیرید و آویزون کنید چون خودش از قماش دروغ و دغل برعندازه و چه بسا محرک آشوب برای دزدی بیشتر.
  • آوا IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    5 0
    من یک سوال دارم آیا امکان ندارد بر طبق قانون انگلیس از این شبکه ها شکایت کرد /؟
  • احسان معتمدی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    6 2
    بنظرم غرب انتقام اعدام انقلابی سلمان رشدی خبیث را از کشورمان گرفت با اغتشاشات
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    من در یک شرکت خصوصی تولیدی کار میکنم. روزها با کارگر ها صحبت میکنم. اکرثر قریب به اتفاق مخالف آشوب خیابانب و این رفتار ها هستند ولی مشکلات معیشتی دارند و معترضند...
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 2
    وای خدا! شماها چرا
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 0
    دو قرن گذشت و چند قرن دیگه هم بگذرد اما اقتصاد به هیچ جائی نرسد ! آنقدر گفته اند و آرزو داده اند برای پس فرداها اما هیچ نشد نکته قابل تامل همین جاست نه پزدادن های واقعی یا الکی
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    متاسفانه دشمن در داخل نیرو دارد و هم دروغ پراکنی می کند و هم اگه رسانه ای مثل ۲۰ و ۳۰ و... رسواشون کنه به جای عذرخواهی به ۲۰ و ۳۰ حمله می کنند . که دیگه انقدر دروغ هامون رو رووو نکن و رسوامون نکن تا بذاریم دروغ در کشور حاکم بشه . الان در سایت آخرین خبر از قول رسایی تیتر زده«شعار مرگ بر دیکتاتور شعار ماست» اما با وقاحت آخرش علامت«!» آورده!!!! یعنی
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      عجب خواب عمیقی بخدا شما را با هیچ چیز نمی توان بیدار کرد بخواب وخوش باش آفرین تو راست می گویی
  • علی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    4 2
    امید چندانی ندارم که کامنتم را منتشر کنید اگر می‌نویسم برای آن که شاید مسئول انتشار کامنت‌ها ذره‌ای انصاف داشته باشد و اجازه انتشار دهد. اکثریت مردم اگر چه با معترضان همراهی عملی نکردند اما دل‌شان با آنها بود. علت عدم شرکت در راهپیمایی‌ها ترس از پرونده‌سازی، اخراج از کار، بازداشت، شکنجه و نابودی آینده‌شان بود. اگر می‌خواهید نظر مردم را بدانید اجازه راهپیمایی آزاد و مسالمت‌آمیز و بدون هزینه بدهید تا ببینید مردم مخالف شما چند درصد اند!
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      1 1
      درود بر شرف شما حقیقت دیر یا زود مانند خورشید برون خواهد آمد وچشمان خواب زدگان را کور خواهد کرد چه ما باشیم یا خیر
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 0
    بیاری خدا تمام مسولان این کشور راستگو ودرست کار وصادق هستند ودروغ اصلا وابدا در آنها وجود ندارد ودشمن ونیر های شیطانی واجنه واجانب وآمریکا واسرائیل دروغ گو هستند تازه روسیه هم راستگو ترین کشور دنیاست ما از صداقت شما سپاسگذاریم وبابت نفهمی خود به خدا پناه می بریم ببخشید که در این بهشتی برای ما ساخته اید وبچه ی خود را به جهنم غرب می فرستید شرم ساریم شما چقدر فداکار هستید بازم ببخشید غلت کردیم
  • RO ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    سلام اقلیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس