راهبرد تازه آمریکا؛ تقویت نظامی در قطب شمال و رقابت با روسیه و چین

آمریکا راهبرد جدیدی برای استقرار در قطب شمال ارائه کرده و خواستار تشدید رقابت با روسیه و چین است.

به گزارش مشرق، ایالات متحده راهبرد جدیدی برای استقرار در قطب شمال ارائه کرده و خواستار تشدید رقابت نظامی  با روسیه و چین است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» کاخ سفید در بیانیه راهبردی جدید خود اعلام کرده است: « برای حفاظت از مردم آمریکا و دفاع از قلمروی مستقل خود، حضور در قطب شمال را اعمال خواهیم کرد».

بر اساس این گزارش، راهبرد جدید ایالات متحده به روز رسانی استراتژی قبلی در سال ۲۰۱۳ است .این راهبرد همچنین افزایش رقابت در قطب شمال را در نظر می‌گیرد که به دلیل جنگ روسیه در اوکراین و نفوذ فزاینده چین در منطقه تشدید شده و به دنبال تضمین رقابت  موثر آمریکاست.

 در این بیانیه آمده است، آمریکا با تقویت قابلیت‌های لازم برای دفاع از منافع خود در قطب شمال، همزمان با هماهنگی رویکردهای امنیتی با متحدان و شرکا، از تهدیدات علیه ایالات متحده و متحدان جلوگیری خواهد کرد.

«آیریس فرگوسن» از مقام‌های ارشد پنتاگون نیز در این باره گفت: «قطب، منطقه حیاتی برای پیش‌بینی قدرت وهمچنین برای دفاع از میهن است.»

فرگوسن به اثرات تغییرات اقلیمی در منطقه، همراه با فعالیت‌های روسیه و چین در قطب شمال به عنوان محوری برای چشم انداز دفاع راهبردی آمریکا در آینده اشاره کرد و گفت، ما شاهد تغییرات ژئوفیزیکی بسیاری هستیم که تاثیر شگرفی بر عملیات و زیرساخت‌های ما دارد.

در سال‌های اخیر تنش‌های منطقه‌ای بر سر حوزه قطب شمال افزایش یافته و چند کشور دیگر نیز چشم به بهره برداری از منابع این حوزه با تداوم آب شدن یخ‌های این منطقه دارند.

چندی قبل، دبیرکل ناتو با استقبال از سرمایه‌گذاری کانادا در سامانه‌های دفاعی در آمریکای شمالی گفت؛ توانایی‌های روسیه یک چالش راهبردی برای ناتو در قطب شمال است.

 «ینس استولتنبرگ»  دبیر کل ناتو  گفت: «اهمیت  قطب شمال برای ناتو و کانادا در حال افزایش است، زیرا ما شاهد افزایش  حضور نظامی قابل توجه روسیه هستیم».

استولتنبرگ گفت که روسیه صدها مقر نظامی دوران شوروی را در قطب شمال بازگشایی کرده و از این منطقه برای آزمایش سیستم‌های تسلیحاتی جدید استفاده می‌کند. وی همچنین هشدار داد که روسیه و چین در حال ایجاد یک شراکت راهبردی در قطب شمال هستند که منافع ناتو را به چالش می‌کشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس