کد خبر 1423800
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
عقب نشینی نخست وزیر آلبانی در برابر ایران

نخست وزیر آلبانی با عقب نشینی از مواضع قبلی خود درباره اقدام ناتو علیه ایران، اکنون گفته است که موضوع حملات سایبری را به جلسه ناتو نخواهد برد.

به گزارش مشرق ، «ادی راما»، نخست وزیر آلبانی که تا ماه گذشته بر فعال کردن ماده ۵ ناتو علیه ایران تاکید داشت، اکنون از این درخواست خود عقب نشینی کرده است.

ماده ۵ ناتو همان ماده‌ای است که به منزله دفاع سایر اعضای ناتو از عضوی است که مورد حمله و هجوم واقع شده است و آلبانی به عنوان عضوی از ناتو ماه گذشته با طرح ادعای حمله سایبری ایران از بررسی ماده ۵ با دیگر شرکای عضو ناتو خبر داده بود.

این اولین باری بود که یک کشور عضو ناتو از حمله سایبری برای استناد به ماده ۵ استفاده می‌کرد و خواستار بررسی دفاع جمعی در ناتو شده بود. با این حال، اکنون پس از چند هفته، راما در دفتر نخست وزیری آلبانی اعلام کرد که در نهایت این کشور تصمیم گرفت به جای خطر تشدید تنش‌ها، این اقدام را انجام ندهد.

راما گفت: «من برای دوستان و متحدانمان احترام زیادی قائلم و نمی‌توانم به آنها بگویم چه کاری باید انجام دهند. ما همیشه بسیار مراقب هستیم که در ارزیابی‌های خود بسیار متواضع باشیم.»

بحث در داخل دولت آلبانی و حتی در میان اعضای ناتو بر سر راه اندازی ماده پنج طی چند هفته گذشته محل اخلاف نظرهای زیادی بوده و برخی اعضای ناتو استدلال می‌کردند حملات سایبری درباره فعال شدن ماده ۵ موضوعیت ندارد. از سوی دیگر اگرچه براساس ماده ۵ کشورهای عضو ناتو باید به کمک کشوری بیایند که این ماده را مورد استناد قرار داده، اما هر کشور عضو می‌تواند میزان پاسخ خود را تعیین کند و مشارکت در این موضوع میان همه اعضای ناتو به یک میزان نیست.

پیشتر دولت آلبانی درباره حملات سایبری به این کشور گفته بود: «این حملات مانند بمباران بود. نود و پنج درصد از خدمات دولتی آلبانی به صورت آنلاین ارائه می‌شود و حملات سایبری باعث توقف ارائه این خدمات شد.»

آلبانی همچنین در تصمیمی شتاب زده پس از حملات سایبری با اتهام زنی به تهران بدون آن که شواهد کافی را ارائه دهد، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و این اولین بار است که یک کشور به دلیل یک حمله سایبری روابط دیپلماتیک خود را قطع می‌کند. با این حال اکنون به نظر می‌رسد که راما تصمیم گرفته که این موضوع را به جلسه ناتو وارد نکند، چون از هم اکنون اختلاف نظر بر سر این موضوع میان اعضای ناتو بسیار زیاد است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    29 0
    دستورات کمی دیر بهش رسید.
  • US ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    29 1
    البانی باید پایگاه منافقین جمع کنه
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    27 0
    میمون هر چه زشت تر ادا و اطوارش بیشتر.
  • DE ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    18 0
    وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ // و براى (آمادگى مقابله با) دشمنان، هرچه مى توانيد از نيرو و از اسبان سوارى( واکنون پیشرفته ترین تجهیزات) فراهم كنيد تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نيز (دشمنانى) غير از اينان را كه شما آنان را نمى شناسيد، ولى خداوند آنها را مى شناسد،( خصوصا منافقین) به وسيله آن بترسانيد، و در راه خدا (و تقويت بنيۀ دفاعى اسلام) هرچه انفاق كنيد، پاداش كامل آن به شما مى رسد و به شما ستم نخواهد شد / موشکباران تروریست های گروهک دُمکُرات و گروهک کوپوله حساب را داد دست آلبالوئی ها الان چشمان نخست وزیر آلبانی داره آلبالو میچینه . ایران بایستی هر ضربه را ده برابر شدید تر نشان دهد تا کسی جرات نگاه چپ به ایران نداشته باشد.60 کشته و شهید در ایران باید با 600 کشته از این دوگروهک تروریستی دُمکُرات و کوپوله تلافی شود. ایران بمب اتم نمیسازد ولی خرید بمب اتم چیز دیگریست ایران بایستی در ساخت بمب ئیدوژنی و " بمب های سایبری" خود را با توان کامل مجهز کند .
  • امیر IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    29 0
    قدرت موشکی وپهپادی ایران در سرکوب تروریستهای اقلیم کردستان خیلیها رو ترسانده ازجمله سران البانی واتحادیه اروپارا....ادامه بدهیدتا نابودی تمام مقرها وپایگاهای تروریستهارا .
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    17 0
    اونجا رو هم شخم بزنید تا حساب کار بزرگترها هم دستشون بیاد، چوب رو که برداری گربه دزده حساب کار دستش میاد، بزرگترشون آمریکا و ناتو هستند برای ایجاد رعب در ناتو کشته گیری بیشتر از اعضای منافقین تیرانا الزامی است، حتی اگه تیرانا اینها رو اخراج کنه منافقین در کشورهای غربی، اعمال ضد ایرانی بیشتری انجام می دهند، پس با چند تا چرک خشک کن، اونجا رو پاکسازی کنید.
  • ناشناس IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    18 0
    زنده باد قرار گاه حمزه سید الشهدا .زنده باد سپاه و ارتش .زنده باد ایران .
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    18 0
    آلبالو، از کشور تو دارن علیه مردم ما حمله که چه عرض کنم کشتار سایبر انجام میدن تو دست پیش را گرفتی پس نمونی خییییییلی پست و پررویی.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    0 16
    الان اين عقب نشيني بود يا تهديد كه اگر دوباره از اين كارها بكنيد با بند 5 ناتو طرف هستيد؟!!!!
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
      14 0
      این تسلیم بود. یعنی اگر ذیل بند 5 ناتو به ایران اعلام جنگ شود در کمتر از یک ساعت طویله منافقین که شامل تیرانا هم می شود از نقشه محو می شود و دولت تیرانا مجبور می شود که با گاری و الاغ به مردمانش خدمت رسانی کند.
  • مجتبی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    15 1
    البانی رفیق شفیق ترکیه در بالکان است .ای کاش دشمنان خود را بشناسیم
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    12 0
    چه غلطای اضافی جوجه کشورک مثلا اگه می بردی ناتو این ناتوی منفعل پیزوری که مثل سگ از ترس روسیه تو سوراخ موش رفته چه غلطی می خواست بکنه، چه زرهای اضافی می زنند این زبون درازها.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    11 0
    خفه نکبت قابل توجه وزارت امور خارجه ببینید با چه گشنه گداهایی روابط دارید.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    12 0
    بیچاره ازکدام ناتو صحبت می کنی ناتو مساوی امریکا الان داریم سرافعی ناتو یعنی امریکا را له می کنیم برو مجوز شورای نا امنیت سازمان ملل را بیار حقتان بخاطر نگهداری هزاران قاتل مردم ایران شخم خوردن کشورتان است کشورترویست پرور مزدور
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    10 0
    ترسیده
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    14 1
    برای ترکیه مقابل روسیه که کاری نکردند برای یه کشور در پیت هم که هیچ غلطی نمیتونند بخورند
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    10 0
    مریم رجوی تروریست با میلیاردها دلاری که از صدام, سعودی ها, صهیونیست ها, غربی ها و گدایی از توریست های ایرانی در فرودگاه ها جمع آوری کرده کل دولت فقیر و فاسد کشورک آلبانی رو خریده
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    9 0
    آلبانی به خاطر منافقین عوضی تروریست محو خواهد شد
  • از شهرستان سراب IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    10 0
    بنظر میاد عملیات شمال عراق اونو ترسونده
  • کمیل 27 IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    9 0
    بابا من دیجیتال و سایبر مایبرم کجا بود؟ من بزنم یهو با 10-15 تا موشک میزنم و مقر اون آلبانی نشین های وطن فروش رو شخم میزنم واسه کاشت گندم و جو ... افتاد؟
  • مصطفی IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    7 0
    باور کنید و یا نکنید آمریکا کشور های عضو ناتو رو می دوشه و هیچ خدماتی هم به اونها نمی ده . آمریکا هرجا که احساس نیاز کنه و خودش صلاح بدونه وارد عمل میشه و کشور های عضو ناتو هم هزینه ها رو تحمل می کنندو با این کار آمریکا فقط خواسته هزینه های ناتو رو روی کشور های دیگه سرشکن کنه.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    4 0
    احتمالا دیده که اربابانش انگلیس و فرانسه با اغتشاشگران و منافقین چطور برخورد کردن، اینم فهمیده از بد قماشی داره حمایت میکنه
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    5 3
    یه تحلیل درست وحسابی از کاربران مشرق نمیشه یافت اکثرا یه عده خشک مغز هستن که فقط دوست دارن با تندروی خط و نشون بکشن،..... آلبانی حساب این رو کرده که با اینکار ناتو رو میخواد بیاره به تقابل با ایران و ناتو ممکنه شانه خالی کنه و حتی بعضی از اعضای ناتو به نحوی آلبانی رو هم بی تقصیر ندونن(به جهت ویروسهایی که دردل خود جای داده و به اونا آزادی پرسه زدن آنلاینی داده)، که اگه این مساله رقم میخورد برای بچه ننر ناتو گران تموم میشد
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    6 0
    به مرده که رو میدن به کفنش می خنده حکایت آلبانیه که در مقابل ایران شاخ و شونه میکشه خودشو آدم حساب کرده‌
  • مانی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    5 0
    خوب یکی به این مردک بگه منافقان از کدوم قبرستون دارن بر علیه ایران اقدام می‌کنند؟!
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    2 0
    لطفا در انتخاب عرر و زرزر گفتن هاتون دقت بفرمائید حرفای فروخته شده پس داده نمی شود.....
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    5 0
    ووی ووی از ماده ۵ ترسیدم
  • ش. AE ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    4 0
    خیلی غلط کردی بهت گفتن زیادی از دهنت صحبت نکن چرا خجالت میکشی بگی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس