کد خبر 1423066
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
قرعه کشی مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه امروز انجام می‌شود

عمر سامانه یکپارچه فروش خودرو به شش‌ماه هم نرسید و با اعلام معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، این سامانه دیگر میزبان فروش خودروهای داخلی نخواهد بود.

به گزارش مشرق، آن‌طور که معاون حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرده، در نیمه دوم سال‌جاری قرعه‌کشی بر مبنای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو نخواهد بود. به گفته منوچهر منطقی، از این سامانه به‌منظور نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر تعداد فروش مجاز خودرو، تحویل به‌موقع خودروهای ثبت‌نامی و همچنین اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد شد.

اظهارات معاون وزیر صمت نشان می‌دهد که وزارت صمت نیز به ناکارآمدی و حداقل بی‌اثری سامانه یکپارچه فروش در تنظیم بازار خودرو پی برده است؛ هرچند در ظاهر می‌گوید رشد تولید و تعادل عرضه و تقاضای برخی خودروها دلیل حذف این سامانه است. سامانه یکپارچه فروش از خرداد امسال ایجاد شد و وزارت صمت همه خودروسازان و حتی شرکت‌های بخش خصوصی را به عرضه محصولاتشان در آن ملزم کرد. وزارت صمت انتقادها به سامانه یکپارچه را نپذیرفت و حتی با وجود اذعان یکی از معاونانش به عدم‌صلاحیت فنی و ایمنی این سامانه، سه‌دوره فروش را در آن برگزار کرد؛ اما حالا به عمر آن (در بخش فروش) پایان داده است.

پیش‌تر قرار بود در نیمه دوم سال‌جاری، هرماه ۱۰۰‌هزار دستگاه خودرو از طریق سامانه یکپارچه عرضه شود؛ اما حالا با توجه به حذف آن، فروش خودروها از طریق بورس‌کالا یا از مسیر پلتفرم داخلی خودروسازان انجام خواهد شد. همچنین ۶۰۰‌هزار دستگاه خودرویی که وزارت صمت وعده عرضه آنها را در نیمه دوم سال داده، متعلق به همه شرکت‌های خودروساز داخلی، اعم از دولتی و خصوصی است.  آن‌طور که معاون حمل‌ونقل وزارت صمت عنوان کرده، در نیمه دوم امسال، عرضه همه خودروهای شرکت سایپا و دیگر شرکت‌های خودروساز با توجه به متعادل بودن عرضه و تقاضا، از سوی خود شرکت‌ها یا از طریق بورس‌کالا انجام می‌شود. به گفته منطقی، ایران‌خودرو نیز در نیمه دوم امسال، فروش خودروهای تولیدی‌اش را در سامانه فروش خود شرکت اجرا خواهد کرد.

معاون حمل‌ونقل وزارت صمت این را هم گفته که رعایت الزامات قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی مانند تخصیص ۵۰‌درصد ظرفیت تولید به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تخصیص ۱۰‌درصد ظرفیت تولید به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از سوی شرکت‌های خودروساز الزامی است.

معاون حمل‌ونقل وزارت صمت در حالی از عرضه خودرو در بورس‌کالا گفته که در حال حاضر تعداد کمی از محصولات خودروسازان در این بستر عرضه می‌شود و پرتیراژها جایی در آن ندارند. پیش از این، برخی خودروها از مسیر سامانه یکپارچه، برخی از طریق سامانه داخلی خودروسازان و بخشی دیگر نیز به‌واسطه بورس‌کالا عرضه می‌شدند. حالا سامانه یکپارچه حذف شده و فروش به بورس‌کالا و سیستم داخلی خودروسازان محدود است. باید منتظر ماند و دید که وزارت صمت مجوز عرضه محصولات بیشتری را از این مسیر صادر خواهد کرد یا خیر.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • زارت IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    14 0
    بعد از چهل سال ما میتوانیم عرضه تحویل چندتا لگن به مردم رو ندارین حتی بعد از حرفهای رهبری که گفت راضی نیستیم بعد میگین ملت چرا معترضن این یک نمونه
  • علی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    18 0
    فقط میتونم بگم خاک عالم تو سرتون با این مدیریتتون!
  • ناشناس IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    3 0
    خدایا،این مسئولین رو از ما نگیر...
  • ناشناس IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    6 2
    به دولت انقلابی با این همه دستاورد افتخار میکنیم . بارکلا . ماشاالله . آفرین . احسنت . خدا قوت . شیر مادر و نان پدر حلالت .
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    6 0
    خسته نباشید.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    8 0
    خیلی احمق تشریف دارن
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    1 0
    مسئله اصلی احتمالا رقم قراردادی بوده که برای طراحی و توسعه سامانه پرداخت شده...
  • دانشجو IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    0 0
    مشخصا زور دلال های خودرو که می خواهند در قرعه کشی هر دو خودرو ساز شرکت کنند چربیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس