فروش متری مسکن از آبان آغاز می شود/اقشار کم درآمد« صاحبخانه» می شوند

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه فروش متری مسکن از آبان سال جاری آغاز می شود، گفت: با فروش متری مسکن مردم راحت تر خانه دار می شوند.

به گزارش مشرق، قرارگاه مسکن در شهرداری تهران تشکیل شد.

این قرارگاه بر اساس رویکرد منافع عمومی بوده و شهرداری تهران تصمیم دارد بخشی از مشکلات مسکن را برطرف کند. قرارگاه مسکن زمانی در شهر تهران شکل گرفت که فقر مسکن مشکلاتی را ایجاد کرده بود و از همه مهمتر اینکه شاخص دسترسی به مسکن برای بخشی از جامعه سخت و یا غیر قابل امکان شده بود.

شهرداری تهران در زمین مسکن به دنبال رفع موانع است. کلنگ زنی ها تاکنون صورت گرفته و قرار است از آبان سال جاری هم مسکن به صورت متری به فروش برسد تا افرادی که توان مالی بالایی ندارند بتوانند صاحبخانه شوند.همچنین در خصوص نوسازی بافت فرسوده هم بسته تشویقی تهیه شده تا شاهد رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده باشیم.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در زمینه ساخت مسکن، نوسازی بافت فرسوده، فروش متری مسکن، زلزله و ....با مهدی هدایت رئیس سازمان نوسازی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

فروش متری مسکن از آبان آغاز می شود/اقشار کم درآمد« صاحبخانه» می شوند

یکی از مشکلات اساسی مردم تأمین مسکن است. قرارگاهی برای رفع مشکل مسکن شهر تهران ایجاد شد. در خصوص آخرین اقدامات انجام شده قرارگاه مسکن توضیح دهید.

عملیات عمرانی ۱۰ هزار واحد از پروژه‌های قرارگاه مسکن آغاز شد/احداث پروژه های بزرگ مقیاس در چند منطقه/در آبان ماه هم کلنگ زنی داریم

۱۰ هزار واحد از پروژه‌های قرارگاه مسکن در سطح مناطق ۲۲‌گانه کلنگ‌زنی شد و عملیات عمرانی آنها آغاز شده است در سه تا چهار منطقه پروژه‌های بزرگ‌مقیاس داریم پروژه‌هایی که بالای هزار واحد است؛ مانند ساخت ۲ هزار واحد مسکونی در منطقه ۱۳ و ۹۰۰ واحد در منطقه ۲۲ و ...

بخشی از این کلنگ‌زنی مربوط به ساخت مسکن برای وزارت دفاع بود /وضعیت خوبی داریم

کلنگ‌زنی‌ها صورت گرفته است و خدا را شکر وضعیت خوبی داریم در آبان ماه سال جاری هم کلنگ‌زنی‌هایی در تهران داریم و عملیات اجرایی برای ساخت مسکن آغاز شده است . روز گذشته در منطقه ۱۳ کلنگ‌زنی صورت گرفت؛ بخشی از این کلنگ‌زنی مربوط به ساخت مسکن برای وزارت دفاع بود که آنها قرار است خدمات مورد نیاز مسکن را هم تأمین کنند و باری بر دوش منطقه ۱۳ نیست و الباقی فضا به خدمات عمومی منطقه اضافه می‌شود و فضاهایی مانند پارک، مجموعه‌های ورزشی، تفریحی فرهنگی و خدماتی ساخته می‌شود.

بخشی از اقشار جامعه توان خرید مسکن را ندارند. قرار بود که مسکن استطاعت‌پذیر در تهران ایجاد شود بفرمایید چه اقدامی برای خرید مسکن برای افراد کم درآمد دارید؟

 از اواخر آبان سال جاری فروش متری مسکن آغاز می‌شود/مسکن در بورس عرضه می شود/فروش متری مسکن در جهت جذب سرمایه های خرد است/مردم هر زمان که پول داشتند می توانند چند متر خانه بخرند

تلاش کردیم که برای افرادی که سرمایه کمی هم دارند شرایطی فراهم کنیم تا بتوانند خانه‌دار شوند از اواخر آبان سال جاری فروش متری مسکن آغاز می‌شود ما قرار است که این کالا را در بورس عرضه کنیم. این اقدام در جهت جذب سرمایه‌های خرد است تا بتوانیم سرمایه‌ها را به سمت مسکن بیاوریم. چند پروژه شهرداری تهران در بخش فروش متری مسکن است که مردم بتوانند خرد خرد خرید کنند. برای مردم هم منفعت مالی دارد و اینکه می‌توانند در یک بازه زمانی مشخص خانه‌دار شوند. هر زمان که پول داشتند می‌توانند چند متر زمین بخرند.

قیمت هر مترمربع مسکن در فروش متری مسکن چقدر است؟

سرمایه‌هایی که به سمت سکه و دلار رفته به سمت مسکن می‌آیند/مردم راحت تر خانه دار می شوند/قیمت مسکن متری هنوز مشخص نیست

این کالا در بورس عرضه می‌شود سرمایه‌هایی که به سمت سکه و دلار رفته به سمت مسکن می‌آیند و در این زمینه ساخت و ساز فعال‌تر می‌شود و مردم راحت‌تر می‌توانند خانه‌دار شوند اما در خصوص قیمت مسکن باید بگویم که تا اواخر آبان قیمت نهایی مشخص می‌شود.

در کدام مناطق قرار است این مدل مسکن ساخته شود؟

 بیشتر فروش‌ متری مسکن در مناطق ۱۰، ۱۱، ۱۹  است/به دنبال این هستیم که  اقشار کم درآمد جامعه بتوانند صاحبخانه شوند 

پروژه‌ها مشخص است ولی هنوز قیمت در نیامده است بیشتر فروش‌ متری مسکن در مناطق ۱۰، ۱۱، ۱۹ و ... است و این پروژه برای اقشار کم درآمد جامعه است که بتوانند صاحبخانه شوند در همان موضوع بحث مسکن استطاعت‌پذیر حرکت کرده‌ایم.

یکی از مشکلات کلیدی در کلانشهر تهران بافت فرسوده است قرار بود که بسته تشویقی برای نوسازی  بافت فرسوده در نظر گرفته شود بفرمایید کار به کجا رسید؟

قبلا بسته تشویقی وجود داشت که آن را حذف کردند/بسته تشویقی جدید تعریف کردیم و مصوب شد/باید نوسازی در بافت فرسوده مقرون به صرفه باشد/روند نوسازی بسیار کند بود

در سه ماهه گذشته بسته تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده تهیه کردیم. باید ساخت و ساز در بافت فرسوده مقرون به صرفه باشد و ساخت و ساز در بافت فرسوده توجیه اقتصادی داشته باشد. قبلا بسته تشویقی وجود داشت که آن را حذف کردند و همین امر باعث شد که روند نوسازی در بافت فرسوده به یک درصد برسد روند خیلی کند شده بود ما پیگیری‌هایی انجام دادیم و بسته تشویقی تصویب شد در حال حاضر هم ابلاغ شده است و با این بسته تشویقی اتفاقات خوبی در بافت فرسوده رخ می‌دهد.

در خصوص جزئیات بسته تشویقی توضیح دهید آیا تراکم اضافه هم داده می‌شود؟

مساحت بالای ۴۰۰ متر دو طبقه اضافه دریافت می کند/تعیین تکلیف کوچه های بن بست شهر/اجازه ساخت یک طبقه اضافه به زمین های بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر داده می شود

برای پروژه‌های بیشتر از ۱۰۰ متر یک طبقه تشویقی داده می‌شود و برای املاک بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر حداکثر اجازه ساخت ۴ طبقه داده می‌شود این در حالی است که قبلا اجازه ساخت سه طبقه داده می‌شد اگر کوچه‌ای هم بن‌بست باشد؛ بن‌بست را هم در ملک تجمیعی می‌آوریم که مالکان می‌توانند روی آن بارگذاری کنند و برای املاک بالای ۴۰۰متر هم دو طبقه تشویقی می‌دهیم.

یکی از مشکلات در بافت فرسوده تأمین پارکینگ است آیا برای رفع این مشکل اقدامی صورت گرفته است؟

ضوابط پارکینگ را تسهیل کرده‌ایم /قرار شد پارکینگ محلی بسازیم 

کاری که صورت گرفته این است که ضوابط پارکینگ را تسهیل کرده‌ایم. عدم تأمین پارکینگ باعث شده بود برخی از ملک‌ها نتوانند مجوز بگیرند. قرار شد پارکینگ محلی بسازیم و با ساخت این پارکینگ‌های محلی مشکل کمبود پارکینگ برطرف شود.

آیا دولت میزان وام نوسازی بافت فرسوده را افزایش می‌دهد؟ با توجه به اینکه تورم در ساخت و ساز وجود دارد مبلغ وام موجود به گفته مالکان کم است چه اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟

در نوسازی بافت فرسوده سه مؤلفه شهرداری، مردم و دولت وجود دارد/تراکم می دهیم؛ عوارض هم نمی گیریم

اگر بخواهیم بافت فرسوده احیا شود؛ سه مؤلفه داریم شهرداری، مردم و دولت؛ تا این سه مؤلفه‌ با هم همراهی نکنند بافت فرسوده احیا نمی‌شود.

افزایش قیمت‌ها را در ساخت و ساز داریم/ اگر بخواهیم در  خارج از محدوده‌ شهر مسکن بسازیم باید هزینه زیادی را ظرف زیرساخت‌ها و روبناها کنیم/ در بافت فرسوده مشکل زیرساخت نداریم

ما به عنوان شهرداری تراکم را می‌دهیم عوارض هم نمی‌گیریم و به وظیفه خود عمل کرده‌ایم. مردم هم پای کار هستند؛ اما ببینید ما افزایش قیمت‌ها را در ساخت و ساز داریم. اگر دولت بافت فرسوده را یک فرصت بداند به جای اینکه ساخت و سازها در حاشیه شهر باشد در خود شهر صورت گیرد بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود. اگر ما بخواهیم خارج از محدوده‌ها مسکن بسازیم باید هزینه زیادی را ظرف زیرساخت‌ها و روبناها کنیم اما در بافت فرسوده مشکل زیرساخت نداریم و تمام زیرساخت‌ها فراهم است.

با یک زلزله چالش بزرگی در بافت فرسوده ایجاد می شود/ ۴۳۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران داریم

بافت فرسوده که در حال حاضر تهدید است چرا که می‌تواند یک شبه با یک زلزله چالش بزرگی ایجاد کند. می‌توانیم با نوسازی ، بافت فرسوده را به یک فرصت تبدیل کنیم. ۴۳۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران داریم که اگر زلزله رخ دهد فاجعه عظیمی به وجود می‌آید.

می توان تهدید بافت فرسوده را به فرصت تبدیل کرد/ما هر چقدر کار را به مردم واگذار کنیم کارها بهتر انجام می شود/دولت وام های کم بهره بدهد

مردم در بافت فرسوده زمین نمی‌خواهند اگر دولت وام‌های خوبی بدهد بخشی از مشکل حل می‌شود و این تهدید تبدیل به فرصت می‌شود. ببینید بگذارید یک مثال بزنم در زمینه مسکن مهر قرار شد ۴ میلیون مسکن ساخته شود ما دو میلیون مسکن روستایی داشتیم که وام دادیم و مردم ساخت و ساز کردند؛ وام هم کم بهره بود و همه ساخت و سازها صورت گرفت. یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسکن هم خودمالکی بود؛ یعنی  وام دادیم و مردم ساختند .کلا ۹۰۰ هزار واحد باقی ماند که دولت باید آن را می‌ساخت اما هنوز در ۱۷ سال کامل نشده است. خب سرعت کار پایین بود و هزینه‌ها بالا.

در بافت فرسوده  تمام زیر ساخت ها مانند مسجد، درمانگاه، مدرسه،‌آب و برق و ...  وجود دارد

ما هر چقدر کار را به مردم واگذار کنیم با کیفیت‌تر اقدامات انجام می‌شود و سرعت بالاتر است. اگر دولت بخواهد در خارج محدوده ساخت و ساز کند هزینه‌های زیادی را باید برای زیرساخت بدهد اگر دولت وام بی‌بهره هم به بازسازی بافت فرسوده بدهد باز هم برایش سودآور است چرا که ما در بافت فرسوده  تمام زیر ساخت ها مانند مسجد، درمانگاه، مدرسه،‌آب و برق و ...  داریم که دیگر نیاز نیست برای ایجاد آنها هزینه‌ای صرف کنیم همچنین در بافت فرسوده هویت هم وجود دارد.

ریل راه‌آهن در منطقه ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران به زیر زمین منتقل شد. ساختمان‌هایی که در اطراف حریم این ریل قرار داشتند سال‌هاست که بلاتکلیف مانده اند. قرار بود برای این بافت‌ها اقداماتی صورت گیرد . بفرمایید کار به کجا رسید ؟

 ۹ کیلومتر احیای بافت فرسوده منتظر کمیسیون زیربنایی دولت است/ریل سابق راه آهن به مکان تفریحی، روزشی و ... تبدیل می شود

با توجه به اینکه ریل راه‌آهن به زیر زمین رفته است در مسیر قبلی ریل راه‌آهن باغ‌راهی(باغ راه حضرت فاطمه زهرا) ایجاد شده که  قرار است اقدامات خوبی در زمینه گردشگری، تفریحی و ورزشی در آن ایجاد شود و سرانه خوبی به مناطق ۱۷ و ۱۸ اضافه می‌شود. ساخت و سازهایی که در حریم ریل وجود داشت جز بافت فرسوده و ناکارآمد بود که در کمیسیون زیربنایی دولت درحال بررسی است. ۹ کیلومتر احیای بافت فرسوده منتظر کمیسیون زیربنایی دولت است؛ اگر دولت تصویب کند ما هم به آنها پروانه می‌دهیم و ساخت و ساز آغاز و این بخش نوسازی می‌شود.

ما چند پلاک فرسوده در تهران داریم و چقدر از جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند؟

۳۰ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

ما ۴۳۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران داریم یعنی ۷ درصد شهر تهران بافت فرسوده است.  در واقع ۲۰ درصد پلاک‌های تهران در این ۷ درصد است و حدود ۳۰ درصد جمعیت در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

شما در صحبت‌هایتان گفتید، اگر زلزله‌ بیاید اتفاقات ناگواری در بافت فرسوده رخ می‌دهد بفرمایید در چه بازه زمانی می‌توانیم بافت فرسوده را به طور کامل نوسازی کنیم؟

 بافت فرسوده می‌تواند در صورت وقوع زلزله کلی خرابی به بار آورد/ نوسازی بافت فرسوده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

در تهران همیشه سه موضوع ترافیک، آلودگی هوا و بافت فرسوده مطرح است. ترافیک و آلودگی هوا با شیب ملایم رو به افزایش است اما یک شبه نمی‌توانند تهران را دچار مشکل کنند. ولی بافت فرسوده در همین لحظه که من با شما صحبت می‌کنم می‌تواند در صورت وقوع زلزله کلی خرابی به بار آورد ما در برخی نقاط بافت فرسوده  در صورت بروز بحران امکان ارائه خدمات نداریم. نوسازی بافت فرسوده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در شهرداری تهران نوسازی بافت فرسوده دغدغه است و اقداماتی برای آن صورت گرفته است و امیدواریم در دولت هم این موضوع به یک دغدغه جدی تبدیل شود.

البته بگذارید همین جا موضوعی را هم بگویم که توافقات خوبی با برخی ارگانها  صورت گرفته و حدودا ۹۶ هکتار به سرانه خدماتی اضافه می‌شود؛ بخشی از کارها عملیاتی شده و بخشی هم به زودی عملیاتی می‌شود و با این کار اتفاقات خوبی در شهر رخ می‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    4 0
    با این قیمتها متر چیه؟! سانتی متری و میلی متری هم توان نداریم!
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      2 0
      مسئولان در این سالهای اخیر تزهای جالبی داده اند مسکن مهر مسکن اجتماعی مسکن متری ولی نتیجه برای مردم عادی مستاجری مادام العمری بوده است
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 0
    ان شاء الله عمل بشه به وعده ها
  • CA ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 0
    بزک نمیر بهار میاد کمبره با خیار میاد این شهرداری ۱۰۰ تا چاقو‌ بسازه ۹۹ تاش دسته نداره و اون یکی هم که تیغه داره دسته نداره
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 0
    معايب اين كار: هجوم سرمايه داران به سمت خريد هجوم شهرستاني ها از ساير استانها به تهران عدم شاخص هاي عادلانه نتيجه: مجددا سوداگري مسكن اين دفعه با بازي شهرداري و ريزش اعتماد مردم
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      1 1
      یک جوری میگه هجوم شهرستانیها انگار خودش کی هست.پایتخت شدنتون رو مدیون اون خاجه حقیر قاجاری هستید. فاشیست نژادپرست
  • ناشناس IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 0
    با درامد ماهی ۶میلیون که به هزینه یک نفر هم کفاف نمیده،خانه متری چند میخوایددبفروشید؟عمر نوح هم به خانه دارشدن قد نخواهد داد...پول مملکت رو بی ارزش گردید حالا صحبت از کمک به مردم میکنید؟
  • رضا IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    3 0
    فقط بلدید قرارگاه و اداره و دستگاه درست کنید ، تهش هم هیچی . آفتابه لگن هفت دست ، شام و نهار هیچی . همون مسکن های مهر رو تمام و تکمیل می کردید ، کافی بود .
  • بیطرف IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 0
    .....
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 0
    لعنت به دروغگو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس