کد خبر 1422543
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۵
صرع

جراحی کاهش وزن می‌تواند زندگی و سلامت فرد را تغییر دهد، اما تحقیقات جدید هشدار می‌دهد که ممکن است خطر ابتلا به صرع را نیز به همراه داشته باشد.

به گزارش مشرق،محققان مشاهده کردند خطر ابتلاء به صرع در افرادی که جراحی کاهش وزن را انجام داده بودند در مقایسه با افرادی که جراحی نکرده بودند، ۴۵ درصد افزایش داشته است.

علاوه بر این، محققان کانادایی گزارش دادند افرادی که پس از جراحی کاهش وزن دچار سکته مغزی شدند، ۱۴ برابر بیشتر از افرادی که سکته مغزی نکرده بودند، در معرض ابتلاء به صرع بودند.

دکتر خورخه بورنئو، سرپرست تیم تحقیق و استاد نورولوژی در دانشگاه وسترن لندن کانادا، گفت: بیمارانی که به دنبال جراحی کاهش وزن هستند، باید از مزایا و خطرات جراحی چاقی مطلع باشند. توجه به این نکته مهم است که اگرچه خطر بروز صرع بعد از جراحی افزایش می‌یابد، اما هنوز بسیار کم است.

بورنئو گفت: ریسک مطلق کم است. ما تخمین زدیم که در طول سه سال مطالعه، ۱۶ مورد در هر ۱۰۰ هزار بیمار باشد.

به گفته بورنئو: مشخص نیست که چرا جراحی چاقی با افزایش خطر ابتلاء به صرع مرتبط است.

وی افزود: مکانیسم ناشناخته است، اما مکانیسم‌های احتمالی ممکن است شامل کمبودهای تغذیه‌ای و قرار گرفتن در معرض بیهوشی عمومی باشد.

برای این مطالعه، تیم تحقیق اطلاعاتی را در مورد حدود ۱۷ هزار نفر که طی شش سال جراحی چاقی انجام داده بودند، جمع آوری کرد. آن‌ها این بیماران را با بیش از ۶۲۲ هزار بیمار چاق که این عمل را انجام نداده بودند مقایسه کردند. شرکت کنندگان حداقل به مدت سه سال تحت نظر بودند.

محققان دریافتند در این مدت، ۷۳ نفر از کسانی که جراحی چاقی انجام داده بودند (۰.۴ درصد) به صرع مبتلا شدند، در حالی که ۱۲۶۰ نفر که این عمل را انجام ندادند (۰.۲ درصد) مبتلا به صرع شده بودند.

محققان دریافتند که خطر ابتلاء به صرع بدون توجه به نوع جراحی کاهش وزن که بیمار انجام داده است، یکسان است.

به گفته محققان، جراحی کاهش وزن می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های الکترولیت، کمبود مواد معدنی شود که ممکن است یک عامل تأثیرگذار در ابتلاء به صرع باشد.

کمبود ویتامین‌های گروه B مانند ویتامین B ۱۲، B ۱ (تیامین) و B ۶ می‌تواند باعث ناهنجاری‌های عصبی شود و ممکن است یکی از چندین مکانیسم احتمالی پشت این ارتباط باشد.

جراحی کاهش وزن می‌تواند منجر به بهبود قابل توجهی در سلامت افراد شود. همچنین می‌تواند منجر به بهبود قابل توجه کیفیت زندگی و کاهش خطر مرگ ناشی از مشکلات سلامتی نظیر دیابت و فشارخون بالا شود.

محققان تاکید می‌کنند: در صورت داشتن سابقه تشنج یا صرع در دوران کودکی، برای بیماران مهم است که در مورد این ارتباط بالقوه بدانند، زیرا ممکن است پس از جراحی چاقی بیشتر در معرض تشنج باشند. اما در عین حال، تا زمانی که مطالعات بیشتری برای تأیید این یافته‌ها و بررسی مکانیسم‌های احتمالی پشت این ارتباط انجام شود، به بیماران توصیه می‌کنم در صورت ابتلاء به چاقی بیمارگونه همچنان به دنبال جراحی چاقی باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس