انتشار گاز متان در جو زمین ۲ برابر بیشتر از میزان اعلامی است

کارشناسان، انتشار گسترده و مکرر گاز متان از تاسیسات نفت و گاز در کره زمین را به اندازه منتشر شدن این گاز از خط های لوله آسیب دیده در کف دریای بالتیک، جدی و خطرناک ارزیابی می کنند.

به گزارش مشرق از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ دانشمندان اقلیمی دریافته اند که انتشار گاز متان از تاسیسات نفت و گاز شرکت های بزرگ انرژی، به رغم ادعاهای برخی از آنان در باره کاهش میزان انتشار این گازها، بسیار بیشتر و خطرناک تر است.  

اهمیت این قضیه در این است که گاز طبیعی سوختی فسیلی است که به صورت گسترده برای گرمایش خانه ها و تولید برق استفاده میشود، اما گاز متان از تاسیسات و چاه های استخراج نفت و گاز، شبکه گسترده توزیع گاز طبیعی و خط لوله ها و ایستگاه های فشار گرفته تا پایانه های صادرات که گاز را برای انتقال با کشتی به کشورهای دیگر، مایع می سازند، وارد جو زمین می شود.

 به گفته توماس لاوو دانشمند دانشگاه ریمز فرانسه؛ دانشمدان مامور اندازه گیری انتشار گاز متان با استفاده از ماهواره های فضایی دریافته اند که انتشار گاز از عملیات و تاسیسات استخراج و تولید نفت و گاز، معمولا دستکم ۲ برابر میزانی است که شرکت ها ادعا کرده اند. انتشار گاز در حوزه پرمین، بزرگ ترین حوزه نفت و گاز ایالات متحده، ۲ یا حتی سه برابر میزانی است که شرکت های دست اندکار ادعا کرده اند.

 روزنامه گاردین لندن نوشت:به رغم هشدار دانشمندان درباره روند گرمایش زمین آمار جدید دولت آمریکا نشان می دهد میزان انتشار گاز گلخانه ای متان در سال ۲۰۲۱ برای دومین سال متوالی رکورد زده است. دانشمندان علوم آب و هوایی می گویند انتشار گاز متان و کاهش استفاده از سوخت فسیلی برای جلوگیری از گرمای فاجعه بار زمین ضرورت دارد.

اداره ملی اقیانوسی و جوی (Noaa) آمریکا نشان داد غلظت گاز متان در اتمسفر به عنوان یک گاز گلخانه ای قوی در سال ۲۰۲۱ هفده بخش در میلیارد (ppb) افزایش داشته که بیشترین افزایش ثبت شده در ارزیابی های جدید از سال ۱۹۸۳ تاکنون است. میزان قبلی افزایش به میزان ۱۵.۳ بخش در هر میلیارد (ppb) در سال ۲۰۲۰ به ثبت رسید.  

در حالی که انتشار گاز دی اکسید کربن ناشی از سوخت فسیلی می تواند مدت طولانی تری در اتمسفر باقی بماند و به افزایش گرمای جهانی برای نسل های آینده کمک کند متان عمر کوتاه تری دارد. با این حال، متان به‌عنوان یک گاز گلخانه‌ای بسیار قوی‌تر است. ۲۵ برابر در به دام انداختن گرما قوی‌تر و به‌عنوان یک محرک مهم کوتاه‌مدت برای بحران آب‌وهوایی عمل می کند. فعالان آب و هوا می گویند که متان را به «مشعل دمنده» برای آب و هوا توصیف می کنند.

به گفته دانشمندان، کاهش سریع متان می‌تواند به مهار گرمای فاجعه‌بار جهانی کمک کند، اما افزایش رکورد این گاز در اتمسفر نشان می‌دهد که متان از عملیات حفاری نفت و گاز نشت می‌کند و با سرعت‌های خطرناکی از کشاورزی آزاد می‌شود. متان از منابع مختلف، از پوسیدگی مواد آلی در تالاب‌ها گرفته تا آروغ گاوها، به دست می‌آید و مشخص نیست که دقیقاً چه چیزی پشت این افزایش بزرگ در انتشار است.

با این حال اداره اقیانوسی و جوی آمریکا می گوید یک سوم انتشار این گزار گلخانه ای ناشی از صنایع سوخت فسیلی است که هنگام استخراج نفت و گاز نشت می کند و می سوزد.

بر اساس گزارش جدید آب و هوایی سازمان ملل که این هفته منتشر شد، برای جلوگیری از افزایش فاجعه بار دما، انتشار گاز متان باید یک سوم کاهش یابد.  دانشمندان می گویند اگر انتشار گاز متان کاهش یابد، می توان تا ۰.۳ درجه سانتیگراد از افزایش دمای جهانی جلوگیری کرد. فعالان تغییرات آب و هوا می گویند افزایش «هشداردهنده» غلظت متان در اتمسفر باید منجر به اقدام فوری برای کاهش این گاز شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 0
    در ایران خودمون ازین علمکهای در خونه ها بعضیهاشون همیشه نشتی و بوی گاز دارند کاش اداره گاز رسیدگی کنه که هم ثروت عمومی به هدر نره و هم جلوی گرمایش جهانی گرفته بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس