محسن مهدیان

در تمام موارد قبلی اغتشاشات از اعتراضات شروع شده بود اما اینبار از ابتدا اغتشاش بود.به همین دلیل شعارها از لحظه اول حول کشتن و اتش زدن و خراب کردن و تقابل با اصل نظام بود.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان در کانال تلگرامی خود با عنوان کشکول نوشت:

جنس اغتشاش امروز با گذشته متفاوت است. یکی دانستن اینها منجر به خطای محاسباتی و تصمیم گیری می شود. آنچه روشن است اینکه این روزها امتداد گذشته نیست و ما با یک پدیده جدید مواجهیم که در انتهای متن به عنوان تفاوت اصلی اشاره خواهم کرد.

دو تفاوت اولیه:

یکم. در تمام موارد قبلی اغتشاشات از اعتراضات شروع شده بود اما اینبار از ابتدا اغتشاش بود.به همین دلیل شعارها از لحظه اول حول کشتن و اتش زدن و خراب کردن و تقابل با اصل نظام بود.

دوم. در تمام موارد گذشته بهانه اعتراضات فتنه گون بود. به این معنا که حق و باطل ممزوج بود و روشن نبود. ۷۸ به ظاهر فرهنگی و سر بستن روزنامه سلام. ۸۸ سر تقلب و قدرت سیاسی. ۹۸ بحث اقتصادی بود و اینبار هیچ گونه فتنه ای وجود نداشت. شفاف و شفاف. حجاب بهانه و اصل نظام نشانه؛ مردم نه بهانه را می پذیرفتند و نه نشانه.

اما این دو تفاوت اصلی نبود.... و مهمترین:

سوم.  در همه موارد قبلی در فضای واقعی،  حادثه ای رخ میداد و رسانه ها متناسب با آن ماجرا را روایت می کردند اما اینبار روایت رسانه ها اصل بود و در بیرون برای آن واقعیت ساخته میشد.  

 در تمام موارد قبلی رسانه ها نقش اطلاع رسانی و در موارد جدی تر نقش تهییج و ترغیب را داشتند و اما اینبار نقش تصویرسازی.

فتنه اخیر، فتنه لمپن ها بود. به همین دلیل اساسا با یک نیاز واقعی شروع نشد. اساسا نیازی هم به نیاز حقیقی مردم نبود. نیاز به یک هیجان وجود داشت؛ تحریک و تحریض احساسات. یک هیجان زدگی تا هیجان زده ها به میدان بیایند. برای همین عمده نوجوان بودند که بی شک در خلوت و یا با گذشت زمان پشیمان می شدند. اما لمپن ها این افراد نبودند. لمپن جریان خارج از کشوری بود که تصور می کرد با اتش نشاندن به اباحه گری می تواند علیه دین و خاک این مردم قیام کند؛ اما فقط هیجان صید کرد و خلاص. کف روی آب.

اساسا در جنبش لمپن ها میداندارها در خارج از کشور و اتش بیارها در رسانه و کلوخ انداز ها کف خیابان هستند. این نیز تفاوتی دیگر بین این دوره و موارد گذشته است.

و اما اصل حرف؛

نزاع ایندوره برخلاف تصور رایج در رسانه ها بود نه در خیابان. در خیابان تنها رویدادسازی بود برای تصویرسازی در رسانه. جمعیتی بسیار محدود اما درجه خشونت بالا که قدرت تصویر سازی داشته باشد.

برای تصویر سازی رسانه ای اساسا جمعیت لازم نبود؛ کافی بود زن میداندار باشد و خشونت رخدادساز. هردو نیز مهیا بود. حجاب سوزی تا حجاب کشی؛ از اتش زدن ناجا تا بسیجی تا پاکبان تا اتش نشان و امدادگر و غیره.

یک گروه پنجاه تا صدنفره که هر شب در یک نقطه جمع می شوند تا بگویند همه جا هستیم.  خشونت زیاد تا تلقی بی شماریم بسازد.

نزاع ایندوره، جنگ تصویر بود. جنگی برای ساخت تصویر. ترند ها و هتشگ ها دیگر به تنهایی کارساز نبود؛ باید رخدادی هم ساخته میشد در مدد به این ترندها. سطح دعوا در کف خیابان به همین اندازه محدود بود...

جنبش لمپن ها، جنبش بی مایه ای است که تخریب دارد اما خالی از هرگونه عمق مردمی و اعتقادی و حتی نیاز عمومی است. عاری از وسعت. جنبشی محصور در خیالات و فضای مجازی.

جنبش لمپن ها از مجاز آغاز می شود و واقعیت را تنها برای تحکیم تصویر و خیال میسازد؛ برخلاف همه جنبش ها که از واقعیت اغاز می شود و به مجاز امتداد میابد.

و خسارت محض برای کسانی بود که این رفت و برگشت خیال انگیز بین واقع و مجاز را درک نکردند و بی آبرو شدند.   

و مهمترین نکته آموزنده این است که؛

دستگاه امنیتی مقصرین اصلی فتنه لمپن ها را در فضای تصویرسازی و مجازی دنبال کند نه صرفا کف خیابان.

به همین دلیل است که نقش سلبریتی ها در این دوره تنها برداشتن حجاب و جذب فالور و کسب اعتبار نبود؛ اینبار به روشنی در خون های ریخته شده کف خیابان سهم دارند و باید در دادگاه حاضر شوند.  

و از این واضحتر اینکه؛

فتنه لمپن ها تمامی ندارد چون کم هزینه ترین حالت ممکن برای دشمن است؛ رویداد سازی برای تصویر سازی.

 خلاصه اگر فضای مجازی را رها کنید باز هم با خون های به ناحق ریخته شده مواجه خواهید بود.

تصویر سازی مصداق عینی میخواهد؛ نباشد، میسازند.

 آتش می زنند و خون میریزند تا بگویند بی شماریم. دهها نفر کشتند تا بگویند آن یک نفر را شما کشتید.  

و اینهمه چرا؟

چون فهمیدند اگر در ذهن مردم پیروز شوند در واقع نیز پیروزند. این واقع سازی ها برای واقع نمایی در جنگ ذهنی است و تمام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • هادی مهندی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    44 29
    عربستان چیکار کرد مردم اینقدر عاشق بن سلمان شدند؟ بابا مرغ شده کیلو ۷۰ تومن. با مردم صادق باشید
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      23 7
      والا یه عده شکم سیر مفت خور سر دسته اراذل شدن مطالبه اولشون هم کشف حجابه! تو عربستان هم ملت سینه چاک بن سلمان هستن از اونجا مشخصه که تعداد اعدامیهای سیاسی‌شون افزایشیه !!!!!
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      14 3
      یعنی شما باور میکنی که طرف با گوشی 40 میلیونی و ساعت 20 میلیونی و کفش 10 میلیونی نمیتونه مرغ بخره و اومده اعتراض کنه؟ اتفاقا همونایی که ماه تا ماه به زحمت میتونن مرغ بخرن، در حمایت از جمهوری اسلامی تظاهرات کردن، چون حاضر نیستن شرف رو با شکم عوض کنن
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      5 0
      کی عاشق بن سلمانه .... بابا خیلی زدی تو هوا سیر می‌کنی ابو اره طرفداراش خون آشام ها هستند
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      0 0
      اگر من جای رئیس صداو سیما بودم به آقای محسن مهدیان پست مهمی میدادم. ایشان جزو معدود افراد باهوشی است که بر مسائل جنگ روانی اشراف کامل دارد. در این زمانه که بی بی سی جماعت ابله و کم سواد را سوار میشود و آنها را گله گله به سمت مقصد خود هدایت می کند و احمق پای ماهواره خیال می کند با تماشای ماهواره به رازهای پشت پرده دست یافته!! باید برای آگاه کردن این کودن ها از دانش افرادی مثل محسن مهدیان استفاده کرد وگرنه اشراری همچون بی بی سی رذل این کودن های ابله را دوباره سوار خواهند شد و بار دیگر تهران را به آتش خواهند کشید و پلیس را بازهم ذبح خواهند کرد.
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    22 19
    آخه تحلیل اینقدر سطحی.
    • تهرانی IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      14 9
      آلبانی نشین خیلی به خودت فشار نیار.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      4 2
      اما میبینم به اونجای توئه که فعلا خیلی شدیدا فشار اومده
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      0 0
      تو فقط باید از تحلیل های عمیق !! بی بی سی و اینترآشغال استفاده کنی. مطالب محسن مهدیان در حد کشش ذهن تو نیست. واسه همین تو دبیرستان به مثلثات که رسیدی یهو کپ کردی.
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    12 0
    اینبار مدل فروپاشی شوروی توسط نهادهای امنیتی- رسانه ای غرب اجرا شد. شوروی نه بخاطر ضعف عمیق نظامی یا ایدئولوژیک یا اقتصادی در مقابل غرب فروپاشید؛ بلکه تنها به خاطر اینکه فکر کردند دیگر کارشان تمام شده و نظام غرب پیروز میدان است، خودشان با دست خودشان تیشه به ریشه خودشان زدند.
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      خدا را شکر تاریخ نویس نیستی تو.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    13 14
    اگر همین گروه های پنجاه نفره لمپنها و ارازل و اوباش.را دولت نتواند درنطفه خفه کند همان کاری را میکنند که در زمان مصدق کردند آیا سرکوب و دستگیری آنان کاری دارد
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      16 16
      احمق مردم ناراحتن که اومدن تو خيابون، خودتو نگاه نکن از رو شکم سيری حرف ميزنی،
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      2 0
      خب آدم عاقل چرا همون زمان اختلاس ها نیومدن بیرون؟؟؟
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 1
      شکم سیر
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 0
      احمق تویی که دانسته دنبال تجزیه ایرانی
  • مانی IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    14 5
    آقا به گوش مسئولین برسانید محرومیت‌های سنگین و بلند مدت از حقوق اجتماعی به علاوه مصادره اموال عاملان و بانیان و عمله های این جریان و برخورد بدون مماشات با همه عوامل آشوب میتونه بسیار مثمر ثمر واقع بشه
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    17 22
    بیا برو سرندیپیتی گنده تر از دهانت زر بزنی مردم دهنت رو گل میگیرن
    • ایرانی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      6 8
      منظورت از مردم خودت و ارازل حلقه به گوش مفلوک سه لیتریها هستند؟!! آخه بدبختها آدم خودشو برا کسی هزینه میکنه که بخاطرش لااقل تَب کنه! شما خودتونو فدای کسانی کردید که فقط وفقط شکم و زیرشکم خودشونو میبینند!
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      4 1
      مرگ برزامبی های فحاش قاتل تخریب گرپلیس وکردم واورژانس
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      0 0
      بیا برو سرندیپیتی گنده تر از دهانت بزنی مردم دهنت رو گل میگیرن/// تو این چندروزه که با همه جور حمایت آمریکا و اروپا و عربستان و اسرائیل همه زورتون رو زدین چه شکری خوردین؟ اگه مثل سال 60 اذن داده بشه مردم شما رو تو خیابون جمع می کنن. سال 60 که باباهاتون اعلام جنگ مسلحانه کردن با داشتن هزاران تروریست مسلح توی خونه های تیمی شکری نخوردن.حالا شما ها که نخودی هستین.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    4 5
    دهها نفر را کشتند؟! به همین راحتی از کنارش رد میشید؟! خب وقتی میکشن چرا باهاشون مدارا می کنید؟! یا بکشیدشون یا بذارید ما بکشیمشون
  • IQ ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    6 4
    مرگ بر لمپن های خارج نشین مزدور پهلوی
  • آریو سوئد IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    11 2
    همین لمپن ها، اراذل و اوباش و زنان هرزه بودن که امریکا ازشون استفاده کرد و دولت مصدق و آلنده در شیلی را سرنگون کرد. الان هم همینه فقط ابزار مهندسی افکار عمومی کمی تغییر کرده.
  • علی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    10 9
    به اقای مهدیان بگین خودکارو برعکس گرفتی و عکس انداختی. این ژست متفکرانه برای شما مناسب نیست
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 1
      بهترین پاسخ
  • NL ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    6 2
    مهدیان جان تلگرام برای مردم ایران فیلتر است. برای شما نیست؟ چرا تو کانال های داخلی نمی نویسی؟
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    7 2
    ببینید دوستان ما از لحاظ تکنولوژی قادر به کنترل فضای مجازی نیستیم مثل آمریکا که برای مهار آشوب ترامپ رو از فضای مجازی کلا حذف کرد ما نمیتونیم فعلا این کار رو بکینم. برخورد ما باید قانونمند کردن فضای مجازی و بالا بردن هزینه دروغ و انتشار دروغ در فضای مجازی باشه. یعنی فعالیت مجازی هم حقیقی تلقی بشه و قانونمند باهاش برخورد بشه. سلبریتی ها و واینرها باید سازماندهی شده و به قوانین کشور با تضمینی قابل قبول متعهد باشند
  • نادر سطوت IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    9 2
    اگر هزینه آشوب و اغتشاش را برای این بی شرف ها ( اعم از سلبریتی ها و اراذل و اوباش) بالا نبرد ، دفعه بعد خسارت به بیت المال و قتل و جنایت چند برابر خواهند کرد والا اینها با این حد از قساوت و وحشی گری روی داعش را سپید کرده اند ! معلوم نیست نطفه و لقمه اینها چیه ؟؟ در جریان جنگ سوریه هزارن کلیپ بیرون اومد ، من ندیدم که داعشی ها آمبولانس و آتش نشانی آتش بزنند و پرستار اورژانس و آتش نشانی را زخمی کنند !
    • شرافت IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      5 1
      این داعشی حرامی وطنی به مراتب از داعشی های وحشی در سوریه و عراق وحشی ترند.
  • ایرج IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    12 3
    دیشب یک کلیپ دیدم مربوط به شب دوم اغتشاشات که توسط یک خانم ساکن تهران از پنجره یک آپارتمان فیلمبرداری کرده بود .. داخل کوچه دو تا دختر و چهار تا پسر ایستاده بودند با وضع ظاهر ناهنجار ، اول یک نوع مواد مخدر را استشمام کردند و بعد رفتن سمت خیابان برای آشوب و آتش زدن و جنایت .... قوه قضائیه باید این شیاطین را از جامعه حذف کنه وگرنه آینده بدتری در انتظار مملکت است .. جواب خون به ناحق ریخته شده این جوانان مومن و انقلابی که در این شبها ناجوانمردانه کشته شدن را کی میده؟؟
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 2
      کجا دیدی این کلیپ کذایی را؟
  • سهیل بشردوست AT ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    5 8
    اسم ایشون رو به خاطر میسپارم، این فرد هم از حاکمیت رو خواهد گرداند
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      1 1
      میشه ترجمه کنی چی گفتی
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    3 1
    ۶۰ نفر کشتند تا به زور بگویند اون یکنفر کشته شد
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    3 3
    در اغتشاشات اخیر لیدرهای اغتشاشات وقتی در کف خیابان دستگیر میشدند اغتشاشات تمام می شد اما در این اغتشاشات با اینکه افرادی که کف خیابان اقدام به تخریب می کردن دستگیر می شدند اما اغتشاش هنوز ادامه داشته و تنها دلیل آن لیدر اغتشاشات بین اغتشاش گران نبودند بلکه سلیبریتی هایی بودند که آزادانه با بیانیه مردم را تحریک کرد اما تاکنون هیچ دستگیری یا اقدامی بر علیه شان نشده است.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 1
    "اما اینبار از ابتدا اغتشاش بود.به همین دلیل شعارها از لحظه اول حول کشتن و اتش زدن و خراب کردن و تقابل با اصل نظام بود." اگر اینگونه بود خسارات این اعتراضات بیش از اعتراضات 3 روزه آبان ماه می بود. در حالی که آسیب های وارده در زمان اعتراضات 98 اصلا قابل مقایسه با الان نیست.
  • وطنم IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    4 0
    آقایان تحلیل گر … شما فکر میکنید همه به راحتی با توجه به وضوح موضوع مهسا امینی پذیرفته اند که پلیس کاری نکرده؟ ذهن برخی اونقدر مسموم شده که هیچ چیز را نمیپذیرند. نباید از کنار این موضوع هایی گذشت که برای خیلی ها واضح است اما برای برخی مساله!
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    4 5
    آقای مهدویان باز هم سرش را کرد زیر برف . منتظر باش تا اعتراض بعدی!! ما هم منتظریم تا تحلیل بعدی شما
    • مجید IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 0
      پس شکست پذیرفتی .... از 1400 سال قبل دین خدا همواره در حال پیشروی بوده و لشگر شیطان در حال عقب نشینی ... این قانون طبیعت و حکمت الهی است
  • سید RO ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    3 4
    خواهشا کلاهتون رو بالاتر بگذارید اگر واقعا دلسوز نظامید به این تحلیل های آبکی دامن نزنید.
    • مجید IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      2 0
      چطوره به تحلیل های شما از آلبانی گوش کنیم.... شما با راه اندازی این اغتشاشات نوبه ای ، با ایمنی بیشتر کشور می شوید کاری های با تجدید دورزهای واکسن کرونا در بدن اتفاق می افتد . پس ای میکروبهای آلبانی از شما متشکریم بازهم برای دوره بعد زحمت بکشید
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    4 5
    ایشون خودش هم لمپنیه برا خودش با این طرز حرف زدن
  • باربد IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    الان یه عده ابله میگن این آقا بیماره مجرم نیست
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 3
    واتس آپ و اینستاگرام رو وصل کنید.مگه کره شمالیه
  • علیرضا IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 0
    موارد دیگری که به این تحلیل باید اضافه کرد نقش ماهواره های دولت انگلیس و عربستان بود عنترنشنال سعودی مرتبط پیامهای ربع پهلوی را می گذاشت منافقین شعار بر علیه شاه ملعون را هم چاشنی کارشان میکردند تا بین خودشان و سلطنت طلب ها فاصله بیاندازند اما آتش های کف خیابان ، نتیجه تیم سازی منافقین با بودجه اسرائیل و عربستان طی سالهای گذشته بود تغذیه مالی و فکری جوانانی خوشگذران و لمپن بنام کانون های شورشی .... اما بازهم عدو سبب خیر شد و امیدواریم آدمهای نفوذی در حاکمیت رسوا و دولت از بانیان وضع موجود هرچه سریعتر پاکسازی شود
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 0
    صداوسیما در جنگ رسانه ایی خیلی ضعیف و دیر اقدام کرده است و متاسفانه با عملکرد ضعیف و با مسئولان با تفکر قدیمی صداوسیما عملا در هر بحرانی ما جنگ رسانه ایی را باخته ایم و هدایت افکار عمومی مردم بخصوص جوانان به دست شبکه های ضدانقلاب ماهواره ایی افتاده است صداوسیما و مدیران آن در عصر رسانه بروز شوند و صداوسیما روایت اول را در بحران ها داشته باشد و به موقع و کامل اطلاع رسانی کند تا مردم برای دریافت اخبار جدید به سمت شبکه های ضدانقلاب ماهواره ایی نرود اگر صداوسیما به موقع اطلاع رسانی نکند به جایش رسانه های ضدانقلاب ماهواره ایی این خلا را پر خواهند کرد و هدایت افکار مردم به دست آنها خواهد افتاد
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 0
    شما اینستا. و تمام شبکه های مجازی رو ببند یا کنترل سخت کن اونوقت آشوب رفع میشود. چشم ماهواره های دشمن رو کور کنید
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 2
    اگه از حجاب عقب نشینی کنید تا تهش رفتی انقدر روشنفکر بازی در نیار بشر
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 0
    فاصله اعتراضات داره کوتاه تر و رادیکال تر میشه
    • مجید IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      عمر اغتشاشات سفارشی هم کوتاه تر می شه مثل حمله های اسرائیل به جنوب لبنان
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    عوض اینک آتیش رو بخابونی داری بنزین می‌ریزی روش
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    آقای مهدیان، با این شیوه تحلبل آیا شما در ایران ساکن هستید ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس