قانون جدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ به همراه جزئیات آن

بیمه شخص ثالث، به عنوان بیمه اجباری خودرو و موتورسیکلت شناخته می‌شود که هر ساله قوانین آن از سوی مراجع مربوطه تغییر می‌کند. آشنایی با این قوانین کمک می‌کند تا در هنگام بروز خطر و آسیب، نحوه پوشش بیمه و چگونگی استفاده از آن را بدانید. در این مقاله، قانون جدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ با جزئیات بررسی شده است. با آشنایی از قوانین جدید، جلوی جریمه شدن خودرو خود را از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی یا شرکت بیمه خواهید گرفت. پس با صرف چند دقیقه از زمان خود، می‌توانید به‌طورکامل به قوانین بیمه شخص ثالث مسلط شوید. 

قانون جدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ درخصوص دیه

قیمت بیمه شخص ثالث و پوشش آن، هر ساله متناسب با نرخ دیه تغییر می‌کند. بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ نیز با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است. رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۱ در ماه حرام معادل ۸۰۰ میلیون تومان تعیین کرد. نرخ بیمه شخص ثالث نیز مطابق با همین مبلغ است. یعنی، تعهدات جانی بیمه شخص ثالث از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی برابر با ۸۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. 

برابری دیه زن و مرد در قانون بیمه شخص ثالث

با وجود تفاوت در دیه مرد و زن بالغ، در قانون بیمه شخص ثالث، جبران خسارت مالی و پرداخت دیه برای همه افراد بدون توجه به جنسیت، انجام می‌شود. یعنی، اگر یک خانم در تصادف آسیب ببیند، خسارتی برابر با دیه یک مرد دریافت خواهد کرد. 

انتقال تخفیف و جریمه بیمه شخص ثالث

در سال‌های قبل، هنگام فروش خودرو، امکان نقل و انتقال امتیاز بیمه و تخفیف‌های آن نیز وجود داشت. ولی طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱، امکان انتقال تخفیف بیمه هنگام فروش خودرو به مالک جدید وجود ندارد. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث فقط در دو صورت زیر امکان‌پذیر است:

  • انتقال تخفیف به اقوام درجه یک (والدین، همسر و فرزندان)
  • انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث بین خودروهای ثبت شده به نام یک مالک

هنگام انتقال تخفیف بین دو خودرو از یک مالک، تخفیف بیشتر اعمال می‌شود. برای مثال، اگر تخفیف بیمه یکی از خودروهای شما ۴۰ درصد و دیگری ۲۰ درصد باشد، تخفیف بیشتر (۴۰ درصد) درنظر گرفته خواهد شد. در انتقال تخفیف بیمه بدنه خودرو نیز همین قانون وجود دارد. 

قانون جدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ به همراه جزئیات آن

راننده محور شدن قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ از سوی بیمه مرکزی ایران، هنگام خرید بیمه باید همه اطلاعات گواهینامه مربوط به راننده در شرکت بیمه ثبت شود. این قانون برای خرید بیمه موتور سیکلت نیز اعمال شده است و فقط برای خودروهای سواری نیست. راننده محور شدن بیمه شخص ثالث برای انتقال و استفاده بهتر از تخفیف شرکت‌های بیمه اعمال شده است. در هنگام خرید بیمه، باید اطلاعات گواهینامه شخصی ثبت شود که بیشترین استفاده را از خودرو دارد؛ تا درصورت بروز تصادف، راننده مقصر اعمال قانون شود. البته نحوه پرداخت خسارت از سوی بیمه‌گزار تفاوتی نخواهد داشت. راننده محور شدن بیمه فقط برای شخصی‌سازی تخفیف بیمه اعمال شده است. 

تغییر قانون خودرو نامتعارف و جریمه آن در سال ۱۴۰۱

یکی دیگر مواردی که در قانون جدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ تغییر کرده، قانون جبران خسارت برای خودروهای لوکس است. در این قانون خودروها به دو دسته خودرو نامتعارف و متعارف تقسیم می‌شوند. خودرو متعارف در هر سال، خودرویی است که قیمت آن نصف دیه در ماه حرام تعیین می‌شود. در سال ۱۴۰۱، هر خودرویی با قیمت بیش از ۴۰۰ میلیون تومان، نامتعارف خواهد بود. طبق این قانون، راننده مقصر فقط موظف به پرداخت سقف پوششی خواهد بود که بیمه شخص ثالث تعیین کرده است. اگر خسارت بیش از مقدار تحت پوشش بیمه باشد، راننده مقصر وظیفه‌ای در قبال پرداخت آن نخواهد داشت و راننده زیان‌دیده باید از بیمه بدنه خودرو خود باقی هزینه‌ها را دریافت کند. 

قانون جدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ به همراه جزئیات آن

قانون جدید بیمه شخص ثالث از کی اجرا میشود؟

بخشنامه قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۵ در مجلس تصویب و پس از دو سال، تدوین آیین‌نامه اجرایی، به شرکت‌های بیمه ابلاغ شد. در نهایت با فراهم‌سازی زیرساخت‌های کنترل سیستمی شرکت‌های بیمه، این قانون از سال ۹۹ به اجرا در آمد. از این‌رو، همه بیمه‌های شخص ثالث جدید و قدیمی طبق قانون اجرایی از سال ۹۹ تغییر کرده‌اند و مطابق با آن صادر می‌شوند. 

خرید بیمه شخص ثالث با مقایسه قیمت از سامانه آیتول

در این مقاله به بررسی جزئیات قانون جدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ از سوی بیمه مرکزی ایران پرداخته شد. بسیاری از افراد، راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات قانون جدید می‌دانند. زیرا هنگام فروش خودرو، دیگر امکان فروش تخفیف بیمه به مالک جدید وجود ندارد. بااین‌حال، بیمه مرکزی با هدف شخصی‌سازی تخفیف بیمه، این قانون را ایجاد کرده است. به‌همین دلیل، شما می‌توانید در هنگام خرید خودرو جدید، تخفیف بیمه قبل خود را منتقل کنید. 

در سامانه آیتول امکان خرید انواع بیمه خودرو و موتورسیکلت وجود دارد. همچنین، شما می‌توانید با ورود به سایت itoll.ir خدمات مربوط به خودرو، شامل استعلام و پرداخت خلافی، عوارض شهرداری و بدهی‌های خودرو، تمدید بیمه، استعلام نمره منفی گواهینامه، استعلام کارت و سند خودرو و معاینه فنی غیرحضوری را فقط با چند کلیک انجام دهید. کارشناسان آیتول با پشتیبانی 24 ساعته از طریق شماره تماس 02189518010 پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس