کد خبر 1421513
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
نفت نزدیک به 2 دلار گران شد

هر بشکه نفت برنت امروز با یک دلار و ۸۶ سنت افزایش ۸۵.۹۲ دلار فروخته شد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه از کمترین رقم ۹ ماه گذشته که دیروز رقم خورد، بالاتر رفت.

از عوامل این افزایش، کاهش عرضه در خلیج مکزیک در آستانه وقوع طوفان «ایِن» و کاهش اندک ارزش دلار عنوان شده است.

تحلیلگران انتظار دارند، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام یعنی اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس برای متوقف کردن کاهش قیمت نفت با کاهش عرضه واکنش نشان داده اند.

این گروه در ۵ اکتبر برای تعیین سیاست گذاری گردهم جمع می شوند.

هر بشکه نفت برنت با یک دلار و ۸۶ سنت افزایش ۸۵.۹۲ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و ۶۴ سنت افزایش ۷۸.۳۵ دلار معامله شد.

قیمت نفت خام در اوایل سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافت و قیمت نفت برنت در ماه مارس به علت جنگ روسیه و اوکراین به بالاترین رقم تاریخ این کالای اساسی برابر با ۱۴۷ دلار در هر بشکه رسید. نگرانی در مورد افزایش نرخ بهره و دلار از آن زمان بر قیمت نفت تاثیر کاهشی گذاشته است.

به گفته تحلیلگران، افزایشی نظیر امروز که ناشی از طوفان «این» است، عاملی موقتی است.

کاهش قدرت دلار آمریکا که قبلا به بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته رسیده بود، سبب افزایش قیمت ها شد.

هرچه دلار گران تر باشد، قیمت کالایی که با آن قیمت گذاری می شود برای مالکان ارزهای دیگر گران تر می شود.

کاهش عرضه از امروز دوباره مورد توجه قرار گرفته است. شرکت های بی‌پی و شورون دیروز اعلام کردند تولید خود را در خلیج مکزیک به علت بروز طوفان متوقف می کنند.

کاهش قیمت این گمانه زنی را تقویت کرده که اوپک پلاس در بازار مداخله خواهد کرد.

وزیر نفت عراق روز دوشنبه گفت، این گروه قیمت ها را رصد می کنند و خواهان یک افزایش شدید یا سقوط قیمت نیستند.

جیووانی استاوینو، تحلیلگر بانک UBS سوئیس گفت: «تنها یک کاهش تولید اوپک پلاس می تواند حرکت منفی (قیمت ها) در کوتاه مدت را بشکند.»

از دیگر عواملی که بازار امروز بر آن متمرکز شده، گزارش ذخایر نفت آمریکاست که تحلیلگران انتظار دارند، این ذخایر افزایش ۳۰۰ هزار بشکه ای داشته باشند.

گزارش آمریکن پترولیوم امروز و گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا فردا منتشر خواهد شد.

چند روز پیش وال استریت ژورنال بر اساس آمار هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داده بود، ذخایر راهبردی این کشور به کمترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسیده است.

به نوشته این گزارش، ذخایر نفت در هفته منتهی به ۱۶ سپتامبر نزدیک ۷ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۲۷.۲ میلیون بشکه رسیده که کمترین میزان از سال ۱۹۸۴ به شمار می رود.

این نخستین بار از سال ۱۹۸۳ است که ذخایر راهبردی از ذخایر تجاری نفت کمتری دارد. تا ۱۶ سپتامبر ۴۳۰.۸ میلیون بشکه نفت در تاسیسات تجاری موجود بود.

آمارها نشان می‌دهد که حدود ۱۵۵ میلیون بشکه از محل این ذخایر تا این زمان از امسال برداشته شده و فروخته شده است و ۱۰ میلیون بشکه هم در ماه نوامبر برداشته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس