۸۷ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل تسویه شد

وزارت اقتصاد اعلام کرد: دولت از ابتدای سال جاری تا کنون ۸۷ هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود اوراق بدهی منتشر شده در سال‌های قبل پرداخت کرده است.

به گزارش مشرق از وزارت اقتصاد، طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت در سال جاری می‌توانست ۱۱۸ هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد اما از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون دولت ۸۹.۲ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته که از این میزان ۳۵ هزار میلیارد تومان از این اوراق غیرنقدی و ۵۴.۲ هزار میلیارد تومان آن نقدی بوده است.

*عملکرد انتشار سالانه اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت به تفکیک نقدی و غیرنقدی

۸۷ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل تسویه شد

بر این اساس، میزان فروش اوراق دولتی از ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۴ به ۲۰۲ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ رسید، اما در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، میزان فروش اوراق در سال ۱۴۰۱ کمتر از سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

اصل براساس این گزارش، دولت باید در سال جاری ۱۷۴ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان اصل و سود اوراق فروخته شده در سال‌های قبل را بازپرداخت کند. طبق جدول زیر دولت تا پایان سال ۱۴۰۵ باید ۵۲۲ هزار و ۱۷۸ میلیارد تومان اصل و سود اوراق منتشر شده را پرداخت کند.

۸۷ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل تسویه شد

از ابتدای سال جاری تا تاریخ تهیه این گزارش ۸۷ هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود اوراق بدهی منتشر شده در سال‌های قبل، پرداخت کرده است که شامل ۶۵ هزار میلیارد تومان بابت اصل و ۲۱.۹ هزار میلیارد تومان بابت سود این اوراق بوده است. گفتنی است کل تعهدات باقیمانده تا پایان سال بابت تسویه اصل و سود اوراق منتشر شده در سال‌های قبل، ۸۷.۶ هزار میلیارد تومان است.

۸۷ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل تسویه شد

عملکرد تسویه اصل و سود اوراق دولتی در سنوات گذشته نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ مجموعاً ۹۵.۸ هزار میلیارد تومان از اصل و سود این اوراق، تسویه شده و در سال ۱۳۹۹ مجموعاً ۵۹.۶ هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود این اوراق پرداخت شده است.

جدول زیر عملکرد تسویه اصل و سود اوراق دولتی در سنوات گذشته را نشان می‌دهد:

۸۷ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل تسویه شد

بر اساس این گزارش، از آنجا که استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه خط قرمز دولت بوده،  فروش اموال مازاد و اوراق به جای استقراض از بانک مرکزی و به عنوان کم خطرترین راه دنبال شده است و البته در این زمینه نیز ملاحظه دولت این بوده که فروش اوراق را به گونه‌ای انجام دهد که کمترین اثر منفی را در دیگر بازارها داشته باشد.

بنابراین در ماه‌های سپری شده از سال جاری، ۸۹.۲ هزار میلیارد تومان اوراق توسط دولت منتشر شده است و رقمی نزدیک به آن یعنی ۸۷ هزار میلیارد تومان بابت اوراق قبلی به بازار و مردم بازگردانده است و در واقع از همین ابزار نیز حداقل استفاده را داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    1 3
    خوبه سربه سربشه برای تجارت باکشورهای دیگرومهارتورم خوبه
  • محمدایوب IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    3 0
    همتی دروغگوی را بیارید تلویزیون به نمایندگی رییس دروغگوشون درمقابل دید مردم به پاسخگویی وادار کنید تا حرام خواران شاید دست از شارلاتان بازی بردارند
  • دهقان IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    1 0
    بهتر است که دولت واقعیات اقتصادی و اشتباهات دولت قبل را برای مردم بازگو کند. تا مردم سختیهای فعلی را پای این دولت ننویسند
  • طاها IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    0 0
    آقا اینو تو صدر اخبار باید بگن ، مرگ بر منافقینی که ۸ سال به این مردم و اسلام و نظام ظلم کردند
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    0 0
    از جیب مردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس