کد خبر 1421368
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کاهش تورم نقطه به نقطه سرعت گرفت/ مسیر نزولی تورم در ماه‌های آتی

گزارش جدید مرکز آمار از تورم شهریورماه سال جاری نشان داد کاهش تورم نقطه به نقطه سرعت گرفته است.

به گزارش مشرق، گزارش جدید مرکز آمار از تورم شهریورماه سال جاری منتشر شد. بر اساس این گزارش نرخ تورم ماهانه شهریور ۲.۲ درصد بوده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان شهریور سال جاری به ۴۹.۷ درصد کاهش یافته است. در مقابل تورم ۱۲ماهه منتهی به پایان شهریور سال جاری نیز به ۴۲.۱ درصد افزایش یافته است.

طبق این گزارش در شهریورماه نسبت به ماه قبل از آن تورم ماهانه ۰.۲ واحد درصد افزایش، تورم نقطه به نقطه ۲.۵ واحد درصد کاهش و تورم سالانه ۰.۶ واحد درصد افزایش داشته است.

نوسان تورم ماهانه زیر میانگین ۱۲ماهه

ثبت تورم ماهانه ۲.۲ درصدی در شهریور یک بار دیگر نشان داد اقتصاد کشور پس از عبور از شوک تورمی ناشی از حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت و خرداد سال جاری، در مسیر ثبات قرار گرفته و به سوی کاهش تورم پیش می‌رود. نرخ ۲.۲ درصدی تورم ماهانه شهریور امسال به مراتب پایین‌تر از میانگین ۳.۴ درصدی تورم ماهانه سال ۹۹ و ۲.۵ درصدی سال ۱۴۰۰ است.

این نرخ همچنین با اختلاف معناداری کمتر از میانگین ۳.۵ درصدی تورم ماهانه ۱۲ ماه اخیر است. این شواهد نشان می‌دهد تورم در مدار کاهشی قرار گرفته و چشم‌انداز کاهشی دارد.

کاهش تورم نقطه به نقطه سرعت گرفت/ مسیر نزولی تورم در ماه‌های آتی

سرعت گرفتن کاهش تورم نقطه به نقطه

گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه در شهریور نسبت به ماه قبل از آن ۲.۵ واحد درصد کاهش یافته؛ این در حالی است که در مردادماه نسبت به ماه قبل از آن ۱.۸ درصد کاهش یافته بود.

این موضوع نشان می‌دهد که شاخص نقطه به نقطه با شتابی فزاینده در حال کاهش است. مسیر نزولی شاخص تورم نقطه به نقطه در کنار افت تورم ماهانه به کمتر از حد متوسط دو سال گذشته، نشانه‌هایی آشکار از کاهش تدریجی تب تورمی کشور به شمار می‌رود.

کاهش تورم نقطه به نقطه سرعت گرفت/ مسیر نزولی تورم در ماه‌های آتی

آخرین گام‌های صعودی تورم سالانه

بر اساس گزارش مرکز آمار تورم سالانه یا همان میانگین تورم نقطه به نقطه ۲ ماه اخیر با ۰.۶ واحد درصد افزایش به رقم ۴۲.۱ درصد رسیده است.

با توجه به بالاتر بودن شاخص نقطه به نقطه از تورم سالانه، انتظار می‌رود روند صعود تورم سالانه تا سه چهار ماه آینده معکوس شده و همچون شاخص نقطه‌ای به مسیر نزولی بازگردد.

با توجه به پشت سر گذاشتن شوک تورمی حذف ارز ترجیحی و همچنین کنترل دولت بر عوامل تورمی نظیر کسری بودجه، خلق پول بانک‌ها و... ادامه روند کاهشی تورم نقطه به نقطه و سپس نزولی شدن تورم سالانه را باید قطعی دانست.

کاهش تورم نقطه به نقطه سرعت گرفت/ مسیر نزولی تورم در ماه‌های آتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    0 0
    ان شاءالله
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    0 0
    چه خوب!!!
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    1 0
    آقایان دولتی اینترنت بین الملل را وصل کنید، بیشتر مشاغل اینترنتی در حال ورشکستگی هستند. آیا کسی صدای ما را می شنود؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس