رادار

وزیر دفاع عراق در مراسم راه‌اندازی نخستین رادار پیشرفته ساخت فرانسه در استان الدیوانیه، موعد دریافت سه رادار پیشرفته دیگر از این کشور را اعلام کرد.

به گزارش مشرق،«جمعه عناد» وزیر دفاع عراق که در رأس یک هیأت نظامی به استان «الدیوانیه» سفر کرده، امروز (دوشنبه، ۲۶ سپتامبر)، از زمان تحویل سایر رادارهای نظامی طبق قرارداد منعقد شده با یک شرکت فرانسوی خبر داد.

وی در الدیوانیه تصریح کرد: امروز در این‌جا، برای افتتاح و راه‌انداری سامانه راداری جدید که طبق قرارداد امضا شده با شرکت فرانسوی Thales دریافت کرده‌ایم، جمع شده‌ایم. این سامانه یکی از چندین سامانه‌ای است که در عراق نصب و راه‌اندازی می شود تا فرآیند شناسایی و هشدار زودهنگام در ارتفاعات بالا و متوسط تکمیل شود.

وزیر دفاع عراق افزود: این سامانه‌ها ثمره سنگ بنایی است که مسئولیت آن را مرکز عملیات اصلی جدید فرماندهی پدافند هوایی بر عهده داشت.  این مرکز با شرکت فرانسوی تالس، قراردادی در این زمینه امضا کرد و ایجاد زیرساخت های موقت و دائمی این رادارها آغاز شده است.

عناد افزود: وزارت دفاع عراق تاکنون از چهار رادار، یک رادار ساخت فرانسه از نوع GM۴۰۳ را دریافت کرده است. دو رادار دیگر را تا پایان ماه جاری میلادی دریافت خواهد کرد و آخرین رادار در سه‌ماهه نخست سال میلادی آتی به بغداد تحویل خواهد شد.

وزیر دفاع عراق توضیح داد که این قرارداد در سال ۲۰۱۵ امضا شده اما با مشکلات زیادی مواجه شد و تاخیر در تحویل رادارها به دلیل عدم پرداخت بدهی به شرکت تالس بود اما در نهایت این بدهی تامین و پرداخت شد.

نیروی هوایی عراق جمعه دو هفته پیش از عملیاتی کردن اولین رادار فرانسوی GM۴۰۳ که از شرکت فرانسوی «تالس» تحویل گرفته بود خبر داد.

این نوع رادار یک رادار AESA (آرایه فازی) سه بعدی پیش اخطار EW است و در باند S فعالیت می‌کند. همچنین این رادار بردی معادل ۵۰۰ کیلومتر داشته و قادر به کشف انواع موشک‌های بالستیک، کروز و انواع هواپیماها، جنگنده‌ها و پهپادها است.

طبق این گزارش،این نوع رادار پیشرفته، یک بمب افکن و یا یک جنگنده را از برد ۴۵۰ کیلومتری و یک موشک کروز را از برد ۲۵۰ کیلومتری رهگیری می‌کند و همچنین از توان اسکن تا ارتفاع ۳۰ کیلومتری از سطح زمین برخوردار است. همچنین رادار مذکور، این قابلیت را دارد که گروه بزرگی از اهداف را به طور همزمان رهگیری کند. برای راه‌اندازی دستی آن یک خدمه چهار نفره نیاز است و از سوی دیگر قابلیت راه اندازی از دور را نیز دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس