چگونه یک روزنامه کوچک به تهدیدی بزرگ تبدیل شد؟

روزنامه «چاینا دیلی» که با هدف شناساندن چین به آمریکایی‌ها و انگلیسی زبانان دنیا، سال‌هاست که منتشر می‌شود، این روزها با انتقادهایی از سوی سیاستمدارن آمریکایی مواجه شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه‌ها یکی از مهمترین ابزارهای کشورها برای رساندن پیام خود به نخبگان و سیاستمداران دیگر کشورها هستند. چین نیز از این ابراز بهره جسته و با انتشار روزنامه‌ای در آمریکا سعی می‌کند پیام خود را به مردم آمریکا و انگلیسی زبانان منتقل کند.

الجزیره در همین زمینه درباره این روزنامه انگلیسی زبان چینی نوشته است:

روزنامه «چاینا دیلی» روزنامه ای به زبان انگلیسی است که در چین چاپ می‌شود. نسخه چاپی این روزنامه در روزنامه فروشی‌های آمریکا قابل دسترسی است و به قیمت یک چهارم دلار (۲۵ سنت) به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که قیمت روزنامه‌هایی مثل واشنگتن پست و نیویورک تایمز ۳ دلار است.

این روزنامه چند روز قبل در مقدمه خود به متحدان آمریکا درباره حمایت از قمار آمریکا بر سر تایوان هشدار داده است. از جمله دیگر مواضع این روزنامه در روزهای اخیر اشاره به بهره گیری جو بایدن از کرونا برای دست یابی به مواضع سیاسی خود و تأکید بر ادامه یافتن همکاری چین و روسیه برای برقراری صلح و ثبات منطقه ای بوده است.

در قسمت بالای سایت این روزنامه بخشی به رییس جمهور چین اختصاص پیدا کرده که سخنان او، سفرها، اقدامات و مواضعش را بیان می‌کند. همچنین کاریکاتورهایی برای تمسخر آمریکا نیز در این سایت منتشر می‌شود.

وب سایت روزنامه در معرفی این نشریه (درباره ما) می نویسد، از زمان راه اندازی آن در سال ۱۹۸۱ هدفش تبدیل شدن به یک روزنامه انگلیسی زبان پیشرو در چین بوده است که نقش مهمی را در شناساندن چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان به دنیا، ایفا می‌کند.

رسانه‌های خارجی بیشتر از هر روزنامه چینی دیگری، مطالب روزنامه «چاینا دیلی » را بازنشر می‌دهند. دفتر اصلی آن در پکن است و در برخی از شهرهای جهان از جمله شهرهای نیویورک، سان فرانسیسکو و لس آنجلس هم دفتر دارد. دفتر این روزنامه در واشنگتن دی سی در ساختمان معروف مطبوعات ملی تنها ۲۰۰ متر با کاخ سفید فاصله دارد.

«چاینا دیلی» در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد. دنبال کنندگان صفحه این روزنامه چینی در فیسبوک حدود ۱۰۶ میلیون و در توییر بیش از ۴ میلیون  نفر هستند.

چگونه یک روزنامه کوچک به تهدیدی بزرگ تبدیل شد؟

اسناد وزرات دادگستری آمریکا نشان می‌دهد که دولت چین شرکت منتشرکننده نسخه انگلیسی «چاینا دیلی» را خریداری کرده است. این وزرتخانه همچنین فاش کرده که این شرکت چینی طی سال‌های اخیر چندین میلیون دلار به روزنامه‌های معروف آمریکایی از جمله وال استریت جورنال، واشنگتن پست، نیویورک تایمز، لس آنجلس تایمز و سیاتل تایمز پرداخت کرده است.

این امر منجر شد تا مایک پومپئو ـ  نخست وزیر پیشین آمریکا ـ در سال ۲۰۲۰ چین را متهم کند که نمایندگانی از حزب کمونیست چین را در قالب روزنامه نگاران به آمریکا می‌فرستند تا در نشست‌های خبری دستگاه‌های حکومتی آمریکا و کنفرانس‌های تحقیقاتی این کشور حضور پیدا ‌کنند. دونالد ترامپ نیز روزنامه نگاران چینی در کشور آمریکا را کارگزاران دولت چین در این کشور معرفی کرده است.

روزنامه «چاینا دیلی» نیز در واکنش به این اظهارات گفته است: آمریکا نباید رسانه‌های کشورهای دیگر را بر اساس معیارها و ایدئولوژی‌های خود قضاوت کند.

این رسانه چینی تاکید کرده که رسانه‌های چینی در آمریکا همواره به قوانین محلی و اخلاق حرفه‌ای احترام گذاشته‌اند و افزوده است: اخبار را به طور معمول پوشش می‌دهیم و هیچگاه در امور داخلی کشور آمریکا دخالت نکرده‌ایم. در سال‌های اخیر نقش مهم و مثبتی در ایجاد دوستی میان مردم چین و آمریکا ایفا کرده‌ایم.

نیویورک تایمز درباره «چاینا دیلی» گفته است: «چاینا دیلی» مقالاتی پر از معلومات و آموزنده اما غیرمنطقی از رویدادهای جهان ارائه می‌دهد؛ معلوماتی که از دریچه حزب کمونیست عبور می‌کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    12 8
    بجای شعار دادن و اختلاس کردن شما هم از چین یاد بگیرید
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      8 2
      چه خبر از تیرانانیوز!
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      7 1
      چین رفت دنبال انتشار روزنامه و منافقین رجوی رفتند دنبال گدایی دلار از سیا موساد آل سعود برای ترور و قتل عام مردم ایران
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      1 0
      ما هم شبکه پرس تی وی را راه انداختیم ولی آن ها مرتب رسانه های ما را فیلتر می کنند تا مردمشان خبر راست به دستشان نرسد. حتی رسانه‌های فارسی زبان ایران مجوز انتشار در غرب ندارند. تا این حد مواظب خوارک مغزی مردمشان هستند.
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    1 1
    وزیر خارجه آمریکا نه نخست وزیر
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    3 0
    پمپئو نخست وزیر پیشین امریکا نبود
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 6
    در سه سال گذشته بشترین سرمایه از سرمایه داران چینی که حدود چند صد میلیارد دلار است وارد امریکا شده و وضعیت اقتصادی چین با قطع بیشتر واردات از چبن و قطع همکاری آمریکا با بیشتر شرکت های چینی بشدت افت کرده. البته آمار دقیق اقتصادی چین در این ۳ سال بدلیل عدم آزادی مطبوعات و کنترل مطبوعات توسط حزب کمونیست منتشر نمی شود
    • ایرانی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      5 1
      اونوقت شما این آمار رو از کجا آورده اید؟!!! آدم حیرت میکنه از امثال شما که از یکطرف مدعی هستید چین آمار رو نمیده ولی شما آمار دارید؟!!!! عجیب نیست؟!!!! یعنی شما علم غیب دارید یا مثلاً به سیا وصلید؟!!! زِر مُفت یعنی فرمایش امثال شما! تناقض در دوجمله پشت سرهم برا خودش رکوردیه😂😂

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس