کد خبر 1420897
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
اولین پیروزی ایران مقابل یک فاتح جام جهانی

تیم ملی ایران بعد از ۱۴ شکست و دو تساوی بالاخره مقابل یک از تیم‌های فاتح یا نایب قهرمان جام جهانی به پیروزی دست یافت و به ناکامی‌های خود پایان بخشید.

به گزارش مشرق، از زمان برگزاری نخستین جام جهانی در سال ۱۹۳۰ در خاک اروگوئه تا امروز، ایران برای نخستین موفق به شکست یک قهرمان جام جهانی شد. یوزهای ایران قبل از غلبه بر اروگوئه در دیدار دوستانه‌ای که چند روز پیش در اتریش برگزار شد، هیچ گاه موفق به شکست یک نایب قهرمان جام جهانی هم نشده بود.

در طول بیست و یک دوره جام جهانی، هشت تیم قهرمان و پنج تیم نایب قهرمان جام جهانی شده‌اند که ایران در تقابل‌های رودرو با این تیم‌ها، تا قبل از شکست دادن اروگوئه هیچ موفقیتی نداشت و در بهترین حالت موفق به کسب مساوی شده بود.

برزیل، اروگوئه، آرژانتین، آلمان، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه توانستند ۲۱ بار جام جهانی را بالای سر ببرند و تیم‌های هلند، مجارستان، چک‌اسلواکی، سوئد و کرواسی نیز ۹ بار نایب قهرمان شده‌اند. سایر نایب قهرمانی‌های جام جهانی به نام هشت تیمی نوشته شده که تجربه قهرمانی هم دارند که بیش‌ترین نایب قهرمانی متعلق به آلمان با ۴ نایب قهرمانی است.

طلسم ناکامی‌های ایران مقابل تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان با پیروزی یک بر صفر شاگردان کی‌روش مقابل اروگوئه شکست. البته پیش از این ایران در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ مقابل برزیل قرار گرفت و به برتری یک بر صفر دست یافت اما تیمی از برزیل به آلمان اعزام شده بود که جزو بازیکنان ناشناخته برزیل بودند و هیچ نقشی در قهرمانی دو سال قبل سلسائو در جام جهانی ۱۹۷۰ نداشتند.

آمار ایران در دیدار با تیم‌های حاضر در فینال جام جهانی شامل ۱۴ باخت، دو تساوی و یک پیروزی است که باید دید در جام جهانی و بعد از دیدار ایران و انگلیس این آمار چه تغییری خواهد کرد.

در این گزارش نگاهی به دیدارهای تدارکاتی ایران مقابل تیم‌های حاضر در فینال جام جهانی خواهیم داشت که شامل ۱۳ تیم می‌شود.

قهرمان‌های جام جهانی

برزیل

ایران صفر – برزیل ۳/ دوستانه

در سال ۱۳۸۹ دیداری تدارکاتی در ابوظبی برگزار شد که تیم ملی با هدایت علیرضا منصوریان مقابل برزیل با سه گل پاتو، دنی آلوز و نیلمار شکست خورد.

آرژانتین

ایران یک – آرژانتین یک/ دوستانه

در سال ۱۳۵۶ ایران و آرژانتین که برای سالگرد ۷۵ سالگی رئال مادرید به اسپانیا دعوت شده بودند، در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به مصاف هم رفتند و بعد از تساوی یک بر یک، شاگردان مهاجرانی در ضربات پنالتی شکست خوردند.

محمد صادقی برای ایران و دنیل برتونی برای آرژانتین گلزنی کردند. هدایت آرژانتین را منوتی، مربی نامدار آرژانتینی که فاتح جام جهانی ۱۹۷۸ شده بود، برعهده داشت.

ایران صفر – آرژانتین یک/ جام جهانی

اولین پیروزی ایران مقابل یک فاتح جام جهانی

آخرین دیدار دو تیم به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بازمی‌گردد که آرژانتین با گل دقایق پایانی لیونل مسی ایران را شکست داد. خاطرات این بازی برای خیلی از ایرانی‌ها زنده است.

اروگوئه

ایران یک – اروگوئه یک/ دوستانه

این دو تیم پیش از این در سال ۱۳۸۱ در جام کارلسبرگ به میزبانی هنگ کنگ به میدان رفتند که شاگردان همایون شاهرخی با تک گل سامره برای ایران به تساوی دست یافتند و در ادامه اروگوئه در ضربات پنالتی به برتری ۴ بر ۲ دست یافت.

ایران یک – اروگوئه صفر/ دوستانه

اولین پیروزی ایران مقابل یک فاتح جام جهانی

تیم ملی یکم مهر ۱۴۰۱ در اتریش به پیروزی یک بر صفر مقابل اروگوئه دست یافت و به طلسم ناکامی‌های خود مقابل فاتحان جام جهانی پایان بخشید.

فرانسه

ایران یک – فرانسه ۲/ دوستانه

این دو تیم قبل از جام جهانی ۱۹۷۸ به مصاف هم رفتند که شاگردان حشمت مهاجرانی دو بر یک مقابل تیم شناخته شده فرانسه شکست خوردند که حسن روشن تک گل ایران را به ثمر رساند.

اسپانیا

ایران صفر– اسپانیا یک/ جام جهانی

اولین پیروزی ایران مقابل یک فاتح جام جهانی

تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ در دور گروهی به مصاف اسپانیا رفت که این دیدار با یک گل به نفع اسپانیا تمام شد. تک گل اسپانیا را دیگو کاستا زد.

آلمان

ایران صفر – آلمان ۲/ جام جهانی

در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، ایران در دور گروهی با آلمان رو به رو شد و با دو گل به این تیم باخت. الیور بیرهوف و یورگن کلینزمن دو گل ژرمن‌ها را به ثمر رساندند.

ایران صفر – آلمان ۲/ دوستانه

در سال ۲۰۰۴ دیدار دوستانه‌ای در تهران برگزار شد که آلمان با دو گل فابین ارنست و توماس برادریچ به پیروزی دست یافت.

نایب قهرمان‌های جام جهانی

هلند

ایران صفر – هلند ۳/ جام جهانی

در جام جهانی ۱۹۷۸، تیم ملی با هدایت حشمت مهاجرانی به مصاف هلند رفت و در نهایت با هت ‌تریک راب روسنبریک، هلند به پیروزی ۳ بر صفر دست یافت.

مجارستان

ایران یک – مجارستان ۲/ دوستانه

در سال ۱۹۷۵ یک دیدار دوستانه در تهران برگزار شد که مجارستان به پیروزی ۲ بر یک ایران را شکست داد.

ایران صفر – مجارستان ۲/ دوستانه

شاگردان حشمت مهاجرانی در سال ۱۹۷۷ در دیداری دوستانه بار دیگر به مصاف مجارستان رفت و این بار با دو گل شکست خورد.

ایران صفر – مجارستان ۲/ دوستانه

در سال ۱۹۹۸ در تهران و در چارچوب تورنمنت ال جی، ایران و مجارستان بازی کردند که این دیدار با دو گل به نفع مجارها به پایان رسید.

چک‌اسلواکی (جمهوری چک)

ایران صفر– چک‌اسلواکی یک/ دوستانه

تنها دیدار دوستانه این دو تیم در سال ۱۹۷۴ در تهران برگزار شد که چک‌اسلواکی با یک گل به پیروزی دست یافت.

سوئد

ایران یک – سوئد ۳/ دوستانه

اولین پیروزی ایران مقابل یک فاتح جام جهانی

در سال ۱۳۹۴ و در سوئد دیدار دوستانه‌ای میان این دو تیم برگزار شد که شاگردان کی‌روش با شکست ۳ بر یک زمین را ترک کردند. جواد نکونام برای ایران و زلاتان ابراهیموویچ، مارکوس برگ و اولا تایوونن برای سوئد گلزنی کردند.

کرواسی

ایران صفر – کرواسی ۲/ دوستانه

تیم ملی قبل از جام جهانی ۹۸ فرانسه در کرواسی به مصاف این تیم رفت که با دو گل رابرت پروسینسکی و داور شوکر به میزبان خود باخت.

ایران ۲ – کرواسی ۲/ دوستانه

تا قبل از غلبه بر اروگوئه، مساوی مقابل کرواسی بزرگ‌ترین دستاورد ایران مقابل یک فینالیست جام جهانی بود که در سال ۲۰۰۲ رقم خورد و ایران با گل ‌های آرش برهانی و علی کریمی مقابل کرواسی به تساوی دو بر دو دست یافت.

به گزارش ایسنا، ایران تاکنون با تیم‌های ایتالیا و انگلیس بازی نکرده و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اولین فرصت ایران برای رویارویی با یکی دیگر از فاتحان جام جهانی است که باید دید چه نتیجه‌ای در این دیدار رقم خواهد خورد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 0
    فوتبالی که آخرش یه مشت آشغال پول پرست چون دایی و کریمی و قائدی و....در بیاد به درد لای جرز میخورد بجای خرج کردن برای این ورزش استعماری برای سیستان وبلوچستان بیمارستان ومدرسه بسازید الان بهترین دنده ها وفوتبالیست ها سیاه پوستند انا زندکی مردم آفریقا حتی از افغاتستان هم کمتر است تاکی باید هورا کش یک عده شکم پرست باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس