تاکتیک کی‌روش قدیمی و در فوتبال روز فاجعه است/ «ماله‌کشی» نکنیم!

کارشناس فوتبال ایران پیروزی تیم ملی مقابل اروگوئه را از روش قدیمی و کهنه تاکتیک‌های کارلوس کی روش دانست و گفت: استراتژی و نقشه بازی تیم ملی نشان داد هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده‌ایم.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی یک بر صفر مقابل اروگوئه در دیداری تدارکاتی بار دیگر بازگشت کارلوس کی روش را بابت نتیجه‌ای که حاصل شد پر رنگ جلوه داد تا هواداران این تیم را امیدوار به گرفتن نتیجه در گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مقابل انگلیس، آمریکا و ولز کند.

جلال چراغپور، پیروزی یک بر صفر ملی‌پوشان را تحلیل کرد تا نحوه بازگشت کارلوس کی روش و استراتژی‌های مختلف این تیم برای رسیدن به این پیروزی را تشریح کند. چراغپور به بررسی بازی‌های دوستانه رقیبان ایران نیز پرداخت و روند آماده سازی ملی‌پوشان را مورد ارزیابی قرار داد.

باید اساسی تحلیل کرد نه گزارشگری!

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران بررسی برد یک بر صفر مقابل اروگوئه را بسیار پیچیده توصیف کرد که نیاز به نگاه همه جانبه با استراتژی فردی کارلوس کی روش و سپس تیم ملی ایران و در نهایت فدراسیون فوتبال و هواداران فوتبال دارد. او در این باره گفت: دو شکل متفاوت درباره این موضوع می‌توان را نظاره کرد. نگاه اول بنیادین و اساسی است. نگاه دوم نیز اتفاقات درون هر مسابقه هست؛ یعنی حوادث هر بازی نتیجه آن را تعیین می‌کند. قصد دوباره گویی درباره نحوه برگزاری دیدار را ندارم و نمی‌خواهم گزارش مسابقه بدهم بلکه بخش بسیار تأثیرگذار این دیدار مربوط به اساس و بنیان ماجراست.

ماله کشی نکنیم!

کارشناس فوتبال ایران افزود: در شبی که بازی‌های بزرگی در سراسر جهان برگزار شد تیم ملی توانست نتیجه قابل توجهی بگیرد. من فکر می‌کنم تیم ملی ایران نه تنها باید بازی خودش را تحلیل کند بلکه باید باخت انگلیس مقابل ایتالیایی که به جام جهانی ۲۰۲۲ نرسیده است را نیز آنالیز کند.

وی درباره تأثیر این نتیجه در افزایش توجه هواداران تیم ملی ایران تاکید کرد: سوال اصلی اینجاست ما می‌خواهیم برای جام جهانی قطر بازی تدارکاتی برگزار کنیم تا از فضای نتیجه‌گیری آن بهره‌وری فردی کنیم و ماله کشی بابت تمام اتفاقات گذشته انجام دهیم یا دوای درد تیم ملی را پیدا کنیم. مهم این است در جام جهانی قطر موفق شویم. اینکه ببریم یا ببازیم اصلا اهمیت ندارد. باید پیشرفت تیم را در نظر گرفت.

باشگاه‌ها هیچ کاره‌اند

چراغپور درباره عدم نتیجه‌گیری این تیم او سه سال در تیم ملی نیست آن وقت چطور پس از بازگشت او تنها پس از ۱۳ روز او را صاحب و مالک تیم ملی ایران می‌دانیم. ما اصلا دنبال استراتژی برای آماده سازی تیم ملی ایران نیستیم.

او تصریح کرد: وقتی می‌بینیم تیم ملی ایران در نبود سه ساله کی روش هیچ تغییر تاکتیکی ندارد یعنی باشگاه‌های ما در تولید علم فوتبالی بر اساس فیزیک بازیکنان و توانایی‌های فردی در غالب یک تیم کاملا بیکار بوده‌اند. دلیلش هم واضح است چون تیم ملی بدون هیچ گونه تغییری بازی کرد. سوال بسیار مهم این است آیا تمام اسلحه و گلوله‌های تیم ملی ایران در همین بازی با اروگوئه شلیک شد یا او هم کمی چشم‌پوشی فارغ از نتیجه کرده بود تا دست خودش را رو نکند.

بیشتر بخوانید:

ریشه پیروزی مقابل اروگوئه بازگشت اتحاد تیمی است/ کی‌روش حس رقابت را بالا می‌برد

سه پلان با کی روش

چراغپور از تغییر ماهیت فوتبال با مجوز پنج تعویض در هر بازی صحبت کرد و در این باره گفت: تیم‌ها با پنج تعویض نه تنها به دو پلان بلکه باید سه استراتژی متفاوت برای دقایق مختلف زمین داشته باشند. وقتی دو تا سه تعویض همزمان انجام شود نشان دهنده تغییر تاکتیک و استراتژی یک تیم برای بازی بهتر است. کی روش هم نشان داد می‌خواهد از انواع مختلف پلان‌های فوتبالی با ابزاری که دارد استفاده کند. ما هر سه پلان را داشتیم. تغییر ریتم بازی زمانی اتفاق افتاد که انصاریفرد و طارمی و قلی‌زاده با هم وارد زمین شدند. این نشانه خوبی است اما فلسفه کی روش نکته مهم ماجرا هم هست.

تفکر کاملا قدیمی کی روش!

وی به انتقاد از عدم تغییر دیدگاه فنی سرمربی پرتغالی ملی‌پوشان پرداخت. او در این باره اظهار نظر کرد: شباهت، شکل، استراتژی، نقشه و پویایی بازی تیم ملی نشان داد هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده‌ایم. اگر کسی سه سال تلویزیون را روشن نکرده بود و فقط بازی دیشب را می‌دید متوجه نمی‌شد که چه فعل و انفعالاتی رخ داده است. تفکر کی روش کاملا همان روش قدیمی بود. تیمی که دفاع قوی با کشیدن بازی به عقب دارد و در حمله نیز ضد حمله و حمله سریع را در برنامه‌ریزی خودش دارد.

گل زدن‌های پنج ثانیه‌ای!

چراغپور افزود: تیم ملی همیشه با کی روش حملات پنج ثانیه‌ای انجام می‌دهد و سپس عقب نشینی می‌کند. این فلسفه برای تیم‌هایی که خودشان هم نمی‌گذارند حریف حمله سرعتی داشته باشد جالب نیست و احتمالا ما را به بن بست بکشاند.

مربی فوتبال باشگاهی کشور به انتقاد از تصمیمات فنی کی روش پرداخت و گفت: از روشی که ۱۰ سال پیش اجرا می‌کرد همچنان استفاده می‌کند. این روش در فوتبال روز دنیا که بازی در عقب است فاجعه است.

انگلیس سخت گل زد

چراغپور سپس به ۸ آنالیز بازی حریف قدرتمند ایران در گروه B جام جهانی قطر که انگلیس است و دیشب مقابل ایتالیا بازی کرد پرداخت و این تیم را بسیار توانمند دانست و گفت: من بازی انگلیس و ایتالیا را دیدم. آنها خیلی سخت گل می‌زنند. انگلیس بر عکس برزیل بازی می‌کند که راحت گلزنی می‌کنند. البته همین تیمی که سخت گل می‌زند سه بار دروازه‌بان ایتالیا را وادار به مهارهای نجات بخش کرد. آنها در باز پس‌گیری توپ مقابل ایتالیا هم مشکل داشتند اما فراموش نکنیم ایتالیا با ایران قابل مقایسه نیست.

شبیه سازی آمریکا اشتباه بود

کارشناس فوتبال ایران درباره بازی تدارکاتی آمریکا و ژاپن نیز اظهار نظر کرد و گفت: بازی آمریکا و ژاپن در دو نیمه متفاوت قابلیت بررسی دارد. آمریکا در نیمه اول حفره بزرگی در مرکز دفاعی داشت تیم ملی ایران با اینها می‌تواند بازی کند اما با بازیکنان ریز نقش مشکل خواهد داشت. بازیکنان سرعتی ژاپن مشکلاتی را برای آمریکا ایجاد کردند. دفاع ژاپن نیز خیلی کم به کناره‌ها می‌رفت و اجازه فرصت نمایی به مهاجمان آمریکا نمی‌دادند. من نمی‌دانم چرا آنها با آمریکا بازی کردند چون هیچ چیز فنی و آیتم‌های فیزیکی فوتبال آنها به ما نمی‌خورد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    12 5
    چراغپور کم کم دارم بهت شک میکنم خخخخخخ این چراغت رو روشن کن کمی بازی رو ببینی
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      0 2
      درست میگه منم تایید می کنم بازی دیشب یه برد رویایی با این تاکتیک دفاعی بود ولی انگلیس تاکتیکیه تمرکز روی یک نقطه نمیکنه مثل اسپانیا همه طرفش خطرناکه
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    1 1
    البته ایرادهایی بود اما دفاعمون خیلی بهتر شده بود، داس ها خیلی منظم تر و سرعتی تر شده بود. کمی نقص در پاس و در برنامه ی رساندن توپ به محوطه جریمه داشتیم که با ۵ روز اردوی کیروش با لژیونرها انصافا بازی تیم خیلی خوب پیشرفت داشت. انصافا جلوی اروگوئه با این همه ستاره نتیجه خوب و گل خوبی زدیم. سطح بازی مون هم به نظرم سریع تر و سطح بالاتر از زمان اسکوچیچ بود.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    3 16
    سه باخت یک بر صفر با کیروش انتظار ایران رو میکشه
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    11 3
    روزنامه آ اس اسپانیا تمجید کرده و تو تقبیح . نه تو خوبی . والا
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    4 0
    آقای چراغپور تیم ببره یا نبره چه چیز برای ایراد گرفتن داری، اگر چیزی از مربیگری می دونستی الان سرمربی یک تیم حسابی بودی.
  • جلال IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    2 0
    بابا این خودش قبلا از کیروش تعریف می کرد
  • پل اینس IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    2 0
    من تیتر مطللب را دیدم حدس زدم این را چراغپور گفته من خوشحال شدم که بعضی فرار مغزها انجام نشده، آخه چرا این قدر این می داند و هیچ کس بهش تیم نمی دهد. کارشناس عزیز ممنون از بیاناتتون. ای گری لینه کر ایران، ای ریو فردیناند ایران! من تو را چشم در راهم شباهنگام!
  • علیرضا IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    2 0
    باید دعا کنیم عابدزاده دروازه بان اول یا دوم نباشه . اصلا قابل اعتماد نیس . هر وقت تو دروازه اس با کوچکترین شوت یا حمله دلمون باید بلرزه . خدا بخیر کنه .
  • محسن IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    1 0
    آخه دمپایی از کفش ایراد میگیره ..
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    2 0
    شکی نیست وضعمان در گروه خیلی خوب نیست اما تنها کسی که می‌تواند مارا آبرومند بیرون بیاورد کیروش است اگر اسکوچیچ بود زیر پای انگلیس له میشدیم مطمئنا ایران جلو انگلیس با دفاع چندلایه وباچشم به ضدحمله بازی خواهد کرد جلو ولز نیمه دفاعی وجلو امریکا هجومی بازی میکند بازی دیروز را با بازی الجزایر مقایسه کنید تیم ۷۰۰ میلیون دلاری ارگوئه وتیم ۷۰ میلیونی ایران رنبه۱۳ جهانی با رتبه۲۳ پس نتیجه میگیریم ایران محکم ‌منظم بازی کرد ‌گل کاملا زیبا بود حالا بیاییم سردار ‌طارمی با هم در زمین باشند این تیم برای هرتیمی خطرناک است کیروش تیم نهایی اش را تا روز آخر رو نخواهد کرد احتمال صعود ایران با نتایج دیروز ۵۰ درصد است بخصوص اینک حقوق کیروش عملا با صعود ایران است که تقریبا یک میلیون دلار پاداش خواهد گرفت
  • رضاشفیعی IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    0 0
    آقای چراغپور چرا در لیگ یک خودمون هم از کارشناسی افرادی مثل حضرتعالی استفاده نمیکنن چرا مدیران عامل تیم های لیگ یک یا برتر همه شون کم سوادی از پرفسور هایی مثل شما استفاده نمیکنن میرن از پرتقال یا اسپانیا مربی میارن ودلار مملکت رو هدر میدن .آفرین به با سوادان فوتبالمون انشاالله خدا شما رو محکم نگه داره
  • ساسان IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    1 0
    همه علامه دهرند ولی به سخن نه به عمل که اگر بودند اکنون وقت روحیه دادن است نه انتقاد. انتقاد باشد برای پسین دانای،،،،،، از چند ویرگول
  • وحید IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    1 0
    انصافا خیلی بهتر از قبل بازی کردن ، کی روش تشکر
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 0
    همون اسکوچیچ خوب بوده که از لبنان زوری می‌بردید
  • حسین IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 0
    این حرف ها با نظرات کارشناسان روز اروپا همخوانی ندارد. اسپانیایی ها گفتند نظم تیمی ایران فرمت نظامی یعنی بدون خطا بوده بعد آقای چراغپور عزیز میگه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس