برای طلا منتظر بازنشستگی لوپز و کایالپ نمی‌مانم

دارنده مدال نقره مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی ۲۰۲۲ جهان در گفت: در ابتدای راه کشتی و زندگی قهرمانی هستم و نباید برای موفقیت و مدال طلا، منتظر بازنشستگی رقیبانی مانند کایالپ و لوپز باشم.

به گزارش مشرق، امین میرزازاده بدون شک یکی از نوابغ سال‌های اخیر کشتی فرنگی ایران به شمار می‌رود که توانست در المپیک توکیو خود را به عنوان یکی مدعی در دسته ۱۳۰ کیلوگرم معرفی کند. کسب عنوان پنجم المپیک در حالی بود که وی با قرعه سخت مخایین لوپز کوبایی دارنده چهار مدال طلای المپیک روبرو شد و در  دیدار رده‌بندی نیز به رضا کایالپ قهرمان نامدار ترک برخورد کرد. میرزازاده در سال ۲۰۲۱ و در اوج آمادگی به خاطر ابتلا به ویروس کرونا مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اسلو را از دست داد اما در بلگراد در قامت یک مدعی تمام عیار ظاهر شد و تا فینال حریفان را با اقتدار از دم تیغ گذراند.

میرزازاده در فینال مسابقات این وزن تنها با اخطار کم کاری مغلوب حریف نامدار ترک شد. تلاش وی در فینال با ستایش اتحادیه جهانی کشتی روبرو شد و سایت رسمی این اتحادیه نوشت قهرمان کهنه‌کار ترک در ۶ دقیقه کشتی نتوانست حتی یک امتیاز فنی از جوان اول کشتی فرنگی ایران بگیرد.

موفقیت میرزازاده در مسابقات المپیک و جهانی موجب شد تا گفت و گویی انجام شود. متن کامل این گفت وگو در زیر آمده است؛

جهانی آوردگاهی برای بهترین‌ها است

مسابقات جهانی کشتی اهمیت فوق‌العاده‌ای برای کشورها  و کشتی‌گیران مختلف جهان دارد و همیشه بهترین نفرات در این آوردگاه حضور دارند. در بلگراد نیز بهترین نفرات حضور داشتند و برای رسیدن به سکو تلاش کردند. خوشحالم که توانستم به فینال وزن ۱۳۰ کیلوگرم صعود کنم و نخستین مدال جهانی در رده سنی بزرگسالان به دست آورم. البته در فینال با حریف سرسختی روبرو شدم و این کار را برای رسیدن به مدال طلا سخت کرد. قهرمان ترکیه‌ای عنوان‌دار جهانی و المپیک (دارنده ۲ برنز و یک نقره المپیک و ۵ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز جهان و ۱۰ طلای قهرمانی اروپا) بود یک کشتی‌گیر باتجربه به شمار می‌رود.

مقابل کایالپ با برنامه بودم

برخی ایراد می‌گیرند چرا  اجازه دادم که امتیاز اول کم کاری به قهرمان ترک داده شود اما باید بگویم که من با برنامه کشتی گرفتم. سال گذشته و در مسابقه رده‌بندی المپیک توکیو  این کشتی‌گیر من را بارانداز کرد و امتیاز گرفت. اگر در سه دقیقه نخست در خاک می‌نشستم ممکن بود امتیاز زیادی از دست بدهم لذا با برنامه کشتی گرفتم و اجازه کسب امتیاز فنی را به رضا کایالپ ندادم. در سه دقیقه دوم نیز تمام تلاش خود را انجام دادم اما این کشتی‌گیر هم با تجربه بود و هم اینکه بدنش را چرب کرده بود و زمانی که زیر کتف می‌زدم به راحتی از دستم سر می‌خورد.

نباید منتظر بازنشستگی لوپز و کایالپ باشم

در ابتدای راه کشتی و زندگی قهرمانی هستم و نباید برای موفقیت، منتظر بازنشستگی رقیبانی مانند کایالپ و لوپز باشم بلکه باید تلاش کنم تا با شکست دادن این قهرمانان به مدال طلا برسم و این برایم خیلی مهم است. کایالپ و لوپز بزرگان کشتی فرنگی در دسته ۱۳۰ کیلوگرم هستند و ممکن است تا چند سال دیگر در این وزن باشند. هدف من کسب مدال طلا است و برای رسیدن به این هدف، باید تمرینات هدفمند و با برنامه داشته باشم تا از عنوان‌داران جهان و المپیک عبور کنم.

در کشتی فرنگی جهان مدعی هستیم

کشتی آزاد یک عقبه ملی و ایرانی دارد اما کشتی فرنگی وارداتی است لذا ما باید با کشورهایی رقابت کنیم که در این رشته صاحب نام هستند. البته با وجود اینکه کشتی فرنگی عقبه ایرانی ندارد اما ایران در این رشته یک مدعی جهانی است. نتایج ورزشکاران ایران در چند دوره المپیک و مسابقات جهانی این ادعای من را ثابت می‌کند. ایران در یک دهه گذشته افتخارات زیادی کسب کرده و اکنون نیز تیم بسیار خوبی داریم.

بنا عاشق کشتی و ایران است

زحمات محمد بنا در کشتی فرنگی ایران بر کسی پوشیده نیست او عاشق کشتی و ایران است و من نیز افتخار شاگردی او را داشتم. بسیاری از نتایج تاریخی کشتی فرنگی کشورمان با بنا به دست آمد و این فراموش نخواهد شد.

مطیع دستور کادر فنی بودم و هستم

من در تمام انتخابی‌هایی که کادر فنی و فدراسیون گذاشت شرکت کردم و توانستم به دوبنده تیم ملی برسم. در کشتی مطیع دستورات کادر فنی هستم و هر تصمیمی که بگیرند اجرا خواهم کرد. رقابت من و علی‌اکبر یوسفی برای وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی بسیار خوب و موثر است و موجب پیشرفت خواهد شد. هر کدام از ما به دوبنده تیم ملی برسد، می‌تواند هر حریفی را در سطح جهان به چالش بکشد.

برای طلا می‌جنگم

در وزن ۱۳۰ کیلوگرم حریفان سرسختی دارم و همانگونه که گفتم منتظر بازنشستگی آنان نخواهم بود، بلکه تلاش خواهم کرد تا بتوانم با شکست آنان به مدال طلا در آوردگاه‌های بزرگ برسم. خوشبختانه ما بعد از سال‌ها به مدال این دسته رسیدیم و این می‌تواند اتفاق بسیار خوبی در سنگین وزن باشد.

امین میرزازاده دارنده طلای، نوجوانان، جوانان و امیدهای جهان و نماینده المپیکی کشورمان در پیکارهای جهانی صربستان در دور مقدماتی و در وزن ۱۳۰ کیلوگرم علیمخان سیزدیکوف از قزاقستان را با نتیجه ۵ بر صفر شکست داد. وی در دور بعد برابر صباح شریعتی فرنگی‌کار ایرانی تیم جمهوری آذربایجان و دارنده مدال برنز المپیک روبه‌رو شد که حریف خود را با نتیجه ۹ بر صفر شکست داد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.

میرزازاده در مرحله بعد با یاکوب کاجایا دارنده نقره المپیک و برنز جهان از گرجستان روبه‌رو شد. این رقابت با نتیجه یک بر یک به پایان رسید تا میرزازاده به نیمه نهایی برسد.

فرنگی‌کار خوزستانی تیم ملی در دیدار نیمه نهایی به مصاف کانتاس کنیستاتاس از لیتوانی رفت و با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید و به فینال راه یافت. نماینده سنگین وزن کشورمان در مبارزه فینال به مصاف رضا کایالپ (دارنده ۲ برنز و یک نقره المپیک و ۴ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز جهان و ۱۰ طلای قهرمانی اروپا) از ترکیه رفت و با نتیجه یک بر یک (کسب امتیاز آخر توسط کایالپ) شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.

میرزازاده در حالی صاحب مدال نقره شد که «علی‌اکبر یوسفی» سال گذشته برای نخستین مرتبه در سنگین وزن ایران را صاحب مدال طلا کرده بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس