تصاویری از اعتراضات شهریور ۱۴۰۱  /قزوین

وزارت خزانه‌داری آمریکا که این روزها تحریم‌های مکرری علیه ایران وضع کرده با صدور دستورالعملی به تشریح مبادلاتی در حوزه دسترسی به اینترنت پرداخته که از شمول تحریم‌ها معاف هستند.

به گزارش مشرق، وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز جمعه (۲۳ سپتامبر/ ۱ مهر) با صدور یک مجوز عمومی به مشخص کردن برخی از مبادلاتی پرداخته که در حوزه تأمین اینترنت برای ایران از شمول تحریم‌ها معاف هستند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در «دستورالعمل عمومی D-۲» تصریح کرده مبادلات مربوط به تأمین «برخی خدمات، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ضروری برای ارتباطات»، در موارد ذیل مشمول ممنوعیت‌های تحریمی نمی‌شوند:

۱- تأمین خدمات رایگان یا بدون هزینه؛ صادرات یا بازصادرات رایگان یا بدون هزینه هر گونه خدمات ضروری  برای ارتباطات اینترنتی (مانند ارسال پیام، چت و ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، انتشار عکس و فیلم، جستجو در اینترنت، پلتفورمهای رسانه‌های اجتماعی، پلتفورم‌های هماهنگی، ویدئو کنفرانس، بازی‌های رایانه‌ای و پلتفورم‌های یادگیری اینترنتی، ترجمه اتوماتیک، نقشه‌های اینترنتی و غیره) چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم از ایالات متحده یا توسط یک شخص آمریکایی به ایران بلامانع است.

۲- نرم‌افزارهای رایگان یا بدون هزینه؛ صادرات یا بازصادرات رایگان یا بدون هزینه هر گونه نرم‌افزار لازم برای ارتباطات اینترنتی مبنی بر آنکه آن نرم‌افزار مشمول محدودیت‌های صادراتی وزرت بازرگانی آمریکا نباشد، بلامانع است.

۳- صادرات یا بازصادرات مستقیم یا غیرمستقیم خدمات اتصال اینترنتی تجاری یا تأسیسات انتقال ارتباطات راه دور (نظیر لینک‌های ماهواره‌ای یا خطوط اختصاصی که کیفیت خدمات را ضمانت می‌کنند.) بلامانع است.

۴- صادرات یا بازصادرات مستقیم یا غیرمستقیم  خدمات میزبانی وب برای وب‌سایت‌های تجاری مستقر در ایران یا برای خدمات ثبت دامنه برای افرادی مستقر در ایران یا حکومت ایران بلامانع است.

این دستورالعمل در حالی صادر شده که آمریکا در روزهای گذشته با وضع تحریم‌های مختلف سیاست دولت پیشین این کشور موسوم به «فشار حداکثری» را علیه ایران ادامه داده است.

 معافیت‌های تحریمی امروز با رویه خزانه‌داری آمریکا که با تحریم بخش‌های مختلف اقتصاد ایران ارسال دارو و غذا به کشورمان را با مشکلات مواجه کرده ناسازگار به نظر می‌رسد.

به عنوان مثال، خزانه‌داری آمریکا در زمان وقوع زلزله کرمانشاه در بیانیه‌های مکرر درباره نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا هنگام کمک‌رسانی به قربانیان هشدار می‌داد. 

در همان زمان، گزارش‌های متعددی درباره اخلال تحریم‌های آمریکا در کمک‌رسانی‌های بین‌المللی برای زلزله‌زدگان منتشر می‌شد. در یک مورد، به عنوان مثال گزارش شد فیسبوک ۲۰۰ هزار دلار کمک‌های مالی فعالان فضای مجازی برای خانواده‌های قربانیان زلزله کرمانشاه را از بیم تحریم‌های آمریکا بلوکه کرده است.  

آمریکا اولین بار در ۸ مارس ۲۰۱۰ (برابر با ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۸۸) با اضافه کردن متممی به یکی از بندهای قوانین معاملات ایران، تغییر قوانین تحریم‌های آمریکا برای مجاز کردن ارسال خدمات و نرم‌افزارهای مربوط به تبادل ارتباطات شخصی در اینترنت برای ایرانی‌ها را اعلام کرد.  

 «نیل والین»، سخنگوی وقت وزارت خزانه‌داری آمریکا یک روز بعد از آن اقدام گفت: «همان‌طور که حوادث اخیر ایران نشان داده، ارتباطات شخصی اینترنتی مانند ای‌میل، چت و شبکه‌های اجتماعی ابزارهای قدرتمندی هستند».

منظور «والین» از «حوادث اخیر ایران»، در واقع آشوب‌ها و اغتشاشات پس از دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ بود. این حوادث، در آن زمان شمار زیادی از اندیشکده‌ها، کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی را به این نتیجه رسانده بود که از فضای مجازی به‌سبب ویژگی‌هایی که دارد می‌توان برای راه‌اندازی آشوب و هدایت آن به کار گرفت. تحلیل‌هایی که در محافل کارشناسی و رسانه‌ای آمریکا درباره آثار منفی تحریم‌ها بر سازمان‌دهی اعتراضات در ایران یا ارتباط‌ات «مخالفان» با یکدیگر منتشر می‌شد، کم نبودند. 

«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتاب خاطراتش به این موضوع اعتراف کرده که آشوب‌های ۸۸ او را به اهمیت به کارگیری شبکه‌های مجازی واقف کرده و تیم او، پس از آن ده‌ها میلیون دلار برای تقویت شبکه‌های مجازی در برخی کشورها هزینه کرده است. 

کلینتون همچنین تصریح کرده که وزارت خارجه تحت امر او در زمان اغتشاشات در ایران وارد عمل شده و از تعطیل شدن توئیتر که ابزار اصلی هدایت اغتشاشات بوده جلوگیری کرده است. او نوشته است: «تیم من در وزارت خارجه مداوم با فعالان در ایران در تماس بود و مداخله‌ای اورژانسی هم برای جلوگیری از تعطیلی توییتر به منظور تعمیر و نگهداری، انجام داد. اگر توییتر قطع می‌شد، معترضان از یک ابزار کلیدی ارتباطی محروم می‌شدند.»

کارشناسان با استناد به چنین واقعیت‌هایی می‌گویند حاکمیت آمریکا فضای سایبری و ارتباطات مجازی را جغرافیایی با ویژگی‌های مناسب برای ایجاد اغتشاش و هدایت جنگ نرم علیه دولت‌های مستقل و نظام‌های مخالف با استکبار جهانی می‌بیند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    7 0
    لطفا در پرداختن به موضوع تحریم عزت ملت ایران را مدنظر داشته باشید.
    • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      4 0
      پس قطع کردن اینترنت شبکه های اجتماعی خیلی یانکی ها رو چزونده خخخخخخ
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    13 0
    پلتفرم هایی که درحمایت ازپلیس کشی فعالیت کنند وتویین ها کامنت ونظرات این زامبی هاراپاک نکنند توسط وکیل بی المللی ووزارت خارجه موردپیگردقانونی توسط اینترپل بدلیل حمله به پلیس قرارخواهند گرفت وزارت پرستاران بدون مرز وکادردرمان نیزشامل این شکایت خواهدشدرویای کلینتون این بود که داعش برهمه جابرای تخریب مسلط شود ولی الان معدودی درخیابانهاهمفکروهمراه دارد که بزودی گرفتارمیشوند بدانیدایران تحریم دورمیزند وهرگونه مقابله بااین ترانزیت بادستگیری کشتی مواجه میشود
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    4 3
    اهل خدا هستید ولی هیچ خدایی در دل و جان و نیت شما نیست پس از طرف خدا طرد خواهید شد
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    20 0
    آیا ایران ازهمین الان به فکرتولیدموشک ضدماهواره قدرتمندبرای انفجارومنهدم کردن ماهواره استارلینک درفضاهست؟
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    9 1
    آزادی اینترنت مثل آزادی اسلحه است. منافع اقتصادی زیادی دارد و هر دو را با حقوق آزادی مردم توجیه می کنند. اما نتیجه اش بسیار مرگبار است. با این تفاوت در در جایی که اسلجه آزاد است هر دو طرف اسلحه دارند اما اینترنت سلاحی کاملا یکطرفه در خدمت مستقیم پنتاگون است.
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    7 0
    خاک بر سر مجلس ما بعد گذشت چند سال نتونسته ی قانون فضای مجازی تصویب کنه این ها در عرض چند روز این قانون ها رو تصویب کردند
  • مهدی IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    7 4
    اگر هیچ حربه ای نتوانست تو این نیم قرن جمهوری اسلامی را به زیربکشه مطمئنا این اینترنت رایگان ماهواره ای جمهوری اسلامی رابه زیر میکشه .ضروری هست که سپاه ابتکارعمل را دردست بگیرد وموشک ماهواره زن ولیزرهای هواپایه برای نابودی واخلال در ماهواره های استارلینک راه بیندازه وهمچنین پارازیت بر روی ماهواره های آمریکایی بیندازد .این آخرین حربه آمریکا است وحتی باضرر مالی حاضر به تامین رایگان اینترنت ماهواره ای برای ایرانی ها است.مسئولین هشیار باشند خطر خطر خطر قریب الوقوع.جنگ سایبری خاموش استارت شده است
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    4 11
    مگه نمیگید نظام مقتدره حالا چرا اینترنت قطع کردید
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
      18 2
      برای اینکه زامبی هابیشتراز128نفری که تاالان کشته اند وصدهاانسان وخودروووسایل دولتی رانابودکرده اند قشون کشی دوباره نکنند
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    19 0
    دقیقا چند روز پیش که آشوب شروع شد ایلان ماسک خبر داد که درخواست رفع تحریم اینترنت برای ایران رو داره و همه رسانه های مدافع اغتشاشات و افراد تجزیه طلب و ضد انقلاب شروع کردن به پخش کردن خبر.
  • FR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    19 2
    اگر همه مقامات امریکایی هم جرات کنند به ایران بیایند و دست مزدورانشان را هم بگیرد و عمو زنجیر باف بازی کنند هیچ غلطی نمیتونن بکنند
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    16 0
    برو قوی شو گر راحت جهان طلبی ما باید همواره در حال رشد و پیشرفت باشیم بفرموده رهبر ایستادن هم بمعنی عقب گرد است هیچوقت قانع نباشیم با قوی شدن میدانی قادریم تا از پس دشمنی ها هم برآئیم
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    0 0
    راحت جان طلبی
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    0 0
    بابا اینترنت بین الملل رو وصل کنید، گوشی هوشمند بدون اینترنت یک ریال نمی ارزه. از عهده سرکوب یه عده خص و خاشاک بر نمی آیید، چرا اینترنت را قطع کردید. اینترنت ملی به هیچ دردی نمی خوره.
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    0 0
    مقصر نفوذیهای خائن فاسد جنایتکار وغارتگر....هستند
  • هلی افصحی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    0 0
    تا زمانی که مردم انقلابی پای کار باشند اگر شیطان همه سخت افزار و نرم افزار تخریبش را رایگان کند بازهیچ غلطی نمی تواند بکند. هنوز ولی فقیه خردمند و عزیز ما فرمانی صادر نفرموده، طومار مزدوران پیچیده شده وای به لحظه ای که امام خامنه‌ای فرمان مقابله صادر کند آن وقت است که همه تجهیزات و نرم افزار دشمن غدار یکجا به فنا خواهد رفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس