گشت و گذار در اردوی رقبای ایران/ جنجال در انگلیس، مصدومیت در ولز و قرن بیست‌ویکمی‌ها در آمریکا

لیست بازیکنان دعوت شده به اردوی رقبای ایران در جام جهانی در شرایطی اعلام شد که هرکدام از آن‌ها نکات جالب توجهی را در دل خود جای داده‌اند که بررسی‌شان خالی از لطف نیست.

به گزارش مشرق، دومین پنجره بازی‌های ملی پس از مشخص شدن گروه بندی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از ۲۸ شهریورماه آغاز و تا پنجم مهرماه ادامه خواهد داشت. ۳۲ تیم حاضر در بیست‌ودومین دوره مسابقات در فاصله حدود ۲ ماه تا شروع این رویداد پراهمیت، در این روزهای سرنوشت‌ساز دیدارهای رسمی و دوستانه‌ای را به انجام می‌رسانند تا به ترکیب ایده‌آل خود نزدیک بشوند.

پنجره‌ی بعدی در آستانه آغاز مسابقات خواهد بود و فرصتی برای ایجاد تغییر و یا رسیدن به ترکیب اصلی نیست و شاید نتوان بازی دوستانه‌ی خاصی هم انجام داد. به همین خاطر پنجره‌ ماه سپتامبر مهم و تاثیرگذار است. ماجرای تیم ملی فوتبال کشورمان و هم‌گروهی‌هایش هم از این قاعده مستثنی نیست. شاگردان کارلوس کی‌روش باید در اتریش به مصاف ۲ تیم اروگوئه و سنگال بروند. اما از رقبای ایران چه خبر؟ آن‌ها با چه نفراتی باید این روزها را پشت سر بگذارند؟

تیم ملی انگلیس و سوال در مورد منچستری‌ها

تیم تحت هدایت گرث ساوث‌گیت بختی برای صعود به دور نهایی لیگ ملت‌های اروپا ندارد. آن‌ها با ۲ تساوی و ۲ شکست در قعر جدول جای گرفته‌اند و برای بقا در سطح اول باید نتایج خوبی را در جدال مقابل تیم‌های ایتالیا و آلمان به‌دست بیاورند. ۲ بازی‌ای که بیشتر برای آماده‌سازی جهت حضور در جام جهانی برای سه‌شیرها اهمیت دارد. آن‌ها ابتدا به رم می‌روند و در ادامه در لندن پذیرای ژرمن‌ها خواهند بود.

ساوث‌گیت برای این ۲ مسابقه از ۲۸ بازیکن دعوت به‌عمل آورده است. لیستی که منتقدانی داشته و باعث شده حسابی سروصدا کند. سرمربی انگلیس به واسطه دعوت و عدم دعوت از چند بازیکن متهم شده که بازی‌های لیگ در این فصل را زیر نظر نداشته یا اگر هم داشته، اعتنایی به آن نکرده است.

جیدن سانچو و مارکوس رشفورد، مهمترین بازیکنان دعوت نشده هستند. هر ۲ نفر بعد از روزهای کابوس‌وار در یونایتد حالا با روی کار آمدن اریک تن‌هاخ به اوج بازگشته‌اند و گل‌های حساسی برای شیاطین سرخ به‌ثمر رسانده‌اند. با این وجود آن‌ها جایی در لیست آقای سرمربی ندارند.

از طرفی در همان تیم شاهد حضور هری مگوایر و لوک شاو هستیم. ۲ بازیکنی که در چند هفته اخیر نقش چندانی در ترکیب منچستر نداشته‌اند ولی بازهم با اعتماد گرث روبرو شده‌اند. کمی آنطرف‌تر دعوت شدن از جک گریلیش هم دردسرساز شده است. این بازیکن که در این فصل و پیش از بازی این هفته مقابل وولوز گلی نزده بود؛ شدیدا تحت فشار رسانه‌ها قرار داشت اما بازهم به اردوی سه‌شیرها فراخوانده شد.

جردن پیکفورد، دروازه‌بان اصلی انگلیس به دلیل مصدومیت در این اردو حاضر نیست و دین هندرسون به واسطه درخشش در تیم ناتینگهام فارست به اردو دعوت شده است. این دروازه‌بان ۲۵ ساله برای حضور در ترکیب اصلی باید با نیک پوپ و آرون رمزدیل رقابت داشته باشد.

ایوان تونی هم دیگر مهره‌ی جالبی است که به تیم ملی دعوت شده است. مهاجم ۲۶ ساله برنتفورد بعد از عملکرد فوق‌العاده در این فصل مورد توجه کادرفنی انگلیس قرار گرفت و حالا این فرصت را دارد تا نخستین بازی ملی‌اش را به انجام برساند. انگلیس در این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌ها فقط یک گل به‌ثمر رسانده است.

۱۲ بازیکن از ۲۸ بازیکن دعوت شده به تیم ملی انگلیس مدافع هستند و بازهم شاهد حضور پررنگ مدافعین راست هستیم. کایل واکرِ ۳۲ ساله مسن‌ترین مهره‌ی دعوت شده به اردو است و جود بلینگام با ۱۹ سال جوان‌ترین دعوت شده محسوب می‌شود.

فیکایو توموری (میلان)، تامی آبراهام (رم) و جود بلینگام (دورتموند) تنها بازیکنانی هستند که از لیگی به جز لیگ برتر انگلیس به تیم ملی دعوت شده‌اند. منچسترسیتی هم با ۵ بازیکن، بیشترین سهم را در لیست ساوت‌گیت به خود اختصاص داده است.

تیم ملی ولز و دست‌وپنجه نرم کردن با بحران مصدومیت

در بریتانیا باقی می‌مانیم و به سراغ لیست تیم ملی ولز می‌رویم. تیمی که با هدایت رابرت پیج همانند انگلیس شانسی برای صعود به مرحله نهایی لیگ ملت‌های اروپا ندارد و صرفا باید برای بقا بجنگد. آن‌ها تا به اینجای کار یک امتیاز دشت کرده‌اند و باید در ۲ بازی پایانی خود رودرروی بلژیک و لهستان قرار بگیرند. آن‌ها ابتدا در بروکسل پیکار خواهند داشت و سپس در کاردیف از روبرت لواندوفسکی و دوستانش پذیرایی می کنند.

در لیست اعلامی اژدهاها برای این پنجره، جای خالی چند بازیکن به چشم می‌خورد. بن دیویس، مدافع باتجربه‌ی این تیم که در تاتنهام عضویت دارد و آنتونیو کونته هم علاقه‌مند به سبک بازی‌اش است، در جریان بازی با اسپورتینگ لیسبون در لیگ قهرمانان اروپا مصدوم شد و پس از بازی مشخص شد که ۳ هفته قادر به بازی کردن نیست و به همین دلیل حضور در این اردو را از دست داد.

آرون رمزی و هری ویلسون ۲ هافبک شناخته‌شده‌ی تیم قرمزپوش هم دیگر غایبان این اردو هستند که با مصدومیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آدام دیویس، یکی از دروازه‌بان‌های ولز هم به همین دلیل اردوی سپتامبر را از دست داد.

از طرف دیگر ۲ بازکن جالب به اردوی ولز فراخوانده شده‌اند؛ تام کینگ، دروازه‌بان ۲۷ ساله تیم دسته چهارمی سالفورد سیتی انگلیس به تیم ملی دعوت شده است. همچنین لوک هریس، هافبک ۱۷ ساله فولام که در جام اتحادیه برای این تیم به میدان رفت، دیگر بازیکن دعوت شده است که می‌تواند با حضور در زمین به یکی از جوان‌ترین بازیکنان تاریخ تیم ملی ولز تبدیل شود. این بازیکن به تازگی قرارداد خود را با باشگاه لیگ برتری‌اش تمدید کرد.

رابرت پیج پس از مشخص شدن لیست بازیکنان دعوت شده گفت: «درهای تیم ملی بسته نشده است و بازیکنانی که حضور ندارند می‌توانند در زمان باقی‌مانده شانس خود را برای حضور در لیست مسافران قطر امتحان کنند».

وین هنسی (ناتینگهام فارست)، دنی وارد (لسترسیتی)، اثان آمپادو (اسپتزیا)، کریس مفام (بورن‌موث)، جو رودون (رن)، نکو ویلیامز (ناتینگهام)، جو آلن (سوانزی)، گرت بیل (لوس آنجلس)، دنیل جیمز (فولام)، کیفر مور (بورن‌موث) و برنان جانسون (ناتینگهام فارست) مهمترین و شناخته‌شده‌ترین مهره‌های دعوت شده از سوی پیج هستند. جالب است که فقط ۳ بازیکن از ۲۷ بازیکن دعوت شده خارج از بریتانیا عضویت دارند که مهمترین آن‌ها کاپیتان این تیم، یعنی گرث بیل است. بازیکنی که این روزها در فوتبال آمریکا زیاد تحت فشار نیست و اکثر بازی‌ها را از روی نیمکت آغاز می‌کند.

تیم ملی آمریکا و ۱۳ بازیکن ۲۳ و زیر ۲۳ سال در اردو

«آزمون خوبی هست تا بتوانیم خود را بسنجیم و آماده‌ی حضور در جام جهانی شویم. بازیکنان خوبی در اختیار داریم». این بخشی از صحبت‌های گرگ برهالتر، سرمربی تیم ملی فوتبال آمریکا پس از اعلام لیست نهایی بازیکنان دعوت شده به اردوی یانکی‌ها جهت انجام ۲ بازی دوستانه مقابل ژاپن و عربستان است.

آمریکا در این پنجره اردویی را در آلمان برپا می‌کند. آن‌ها ابتدا در دوسلدورف به مصاف ژاپن می‌روند و در ادامه در اسپانیا مقابل عربستان سعودی صف‌آرایی می‌کنند. ۲ بازی با ۲ تیم آسیایی برای اینکه بتوانند مقابل تیم ملی ایران با آشنایی بیشتری بازی کنند. عجیب است که در بین ۲۶ بازیکن دعوت شده به این اردو، ۲۱ بازیکن آمریکا سابقه رویارویی با تیم‌های آسیایی را نداشته‌اند.

آمریکا با میانگین سنی ۲۳.۸ به جام جهانی صعود کرد تا جوان‌ترین تیم حاضر در جام بیست‌ودوم نام بگیرد. لیست کنونی این تیم هم شدیدا جوان است و متوسط سنی ۲۴.۱ است. در لیست اعلام شده، فقط یک بازیکن بالای ۲۹ سال سن دارد و ۱۷ بازیکن تیم ۲۵ و کمتر از ۲۵ سال سن دارند. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید ۱۳ بازیکن ۲۳ و کمتر از ۲۳ سال دارند و ۳ بازیکن ۱۹ ساله هم در اردوی یانکی‌ها حاضر هستند.

بازیکنان دعوت شده در ۹ کشور مختلف توپ می‌زنند و خیلی از آن‌ها در تابستانی که گذشت تیم‌های باشگاهی خود را تغییر دادند و حالا با شرایطی متفاوت به اردوی تیم ملی اضافه می‌شوند. مت ترنر، لوکا دلاتوره، سرجینیو دست، تایلر آدامز، برندن آرونسون و جاش سرگنت مهمترین نفراتی هستند که به باشگاهی جدید پیوسته‌اند.

سرگنت بعد از مدت‌ها دوباره به تیم ملی فراخوانده شده است. این مهاجم ۲۲ ساله به واسطه درخشش در لباس تیم نوریچ و حضور در جمع برترین گلزنانم چمپیونشیپ این فرصت را به‌دست آورده تا در بین دعوت‌شده‌ها باشد. از طرفی زک استفن، دروازه‌بان فصل قبل من‌سیتی که در این فصل به میدلزبرو پیوسته به دلیل مصدومیت جایی در بین بازیکنان دعوت‌شده ندارد.

یکی از مهمترین دغدغه‌های برهالتر در درون دروازه است. در نبود استفن، شاهد حضور مت ترنر، دروازه‌بان دوم آرسنال هستیم که در این فصل فقط یک بازی انجام داده است. اِثان هورواث از لوتون تاون به همراه سیان جانسون از نیویورک سیتی ۲ گلر دیگر تیم ملی آمریکا به‌شمار می‌روند که در تیم‌های خود حضوری فیکس دارند.

به جز ترنر که با تایید میکل آرتتا و کادرفنی آرسنال به تیم ملی آمریکا دعوت شده، شاهد حضور بازیکنان شناخته‌شده‌ای چون دی‌آندره یدلین (اینترمیامی)، سرجینیو دست (میلان)، کریس ریچاردز (کریستال‌پالاس)، جو اسکالی (بروسیا مونشن‌گلادباخ)، وستون مک‌کنی (یوونتوس)، تایلر آدامز (لیدزیونایتد)، لوکا دلاتوره (سلتاویگو)، کریستین پولیسیچ (چلسی)، برندن آرونسون (لیدز) و جیووانی رینا (دورتموند) هستیم.

نبود نفراتی چون تیموتی وه‌آ (لیل)، جان بروکس (بنفیکا)، آنتونی رابینسون (فولام)، تیم ریم (فولام)، یونس موساح (والنسیا)، گیاسی زاردس (کولورادو) به دلیل عدم آمادگی و یا مصدومیت از نکات جالب توجه لیست اعلامی برای دیدار با ژاپن و عربستان است. لازم به ذکر است که هشت بازیکن دعوت شده به اردوی یانکی‌ها در ام‌ال‌اس مشغول به بازی هستند.

منبع : فوتبال ۳۶۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس