کد خبر 1419699
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴
امضای پروتکل صلح میان قرقیزستان و تاجیکستان

در پی درگیری مسلحانه در مرز قرقیزستان و تاجیکستان، پروتکلی با هدف تامین صلح بین رؤسای سازمان‌ های اطلاعاتی دو کشور امضا شد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آناتولی، در پی وقوع درگیری های مسلحانه در مرز کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان، پروتکلی با هدف تامین صلح بین رؤسای سازمان‌ های اطلاعاتی دو کشور امضاء شد.

بر این اساس، کامچیبک تاشیف رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان و سایمومین یتیموف رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در خاک تاجیکستان دیدار و پروتکل مذکور را امضاء کردند.

در این دیدار تأکید شد که پس از برقراری آتش بس در روز ۱۶ سپتامبر، پروتکلی برای خروج نیروهای نظامی دو طرف و تثبیت اوضاع به امضا رسید.

همچنین کامچیبک تاشیف رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از آزادی ۴ نظامی قرقیزستانی که در جریان درگیری توسط تاجیکستان بازداشت شده بودند، اطمینان حاصل کرد و به همراه آنان به منطقه باتکن در کشورشان بازگشتند.

گفتنی است که درگیری‌ های مسلحانه بین مرزبانان دو کشور در مرز قرقیزستان و تاجیکستان از صبح جمعه ۱۶ سپتامبر آغاز شده بود.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد یکشنبه هفته جاری در سخنانی اعلام کرد: سازمان ملل آماده است در صورت درخواست طرفین، به مقامات قرقیزستان و تاجیکستان برای حل و فصل اختلافات مرزی کمک کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص گفت: سازمان ملل متحد آماده است تا در صورت درخواست طرفین، به یافتن راه حلی پایدار برای اختلافات مرزی کمک کند.

به گفته وی، دبیرکل سازمان ملل تشدید خشونت‌ها در مرز قرقیزستان و تاجیکستان را با نگرانی زیادی دنبال می‌ کند.

«استفان دوجاریک» در ادامه اضافه کرد: دبیرکل سازمان ملل از سران جمهوری قرقیزستان و جمهوری تاجیکستان می‌خواهد تا گفتگو برای برقراری آتش بس پایدار را آغاز کنند. هر دو طرف باید از مکانیسم‌های موجود در زمین برای کاهش تنش‌ها استفاده کامل کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس