کد خبر 1419630
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۵
گل و گیاه

اتریش میزبان دیوار صوتی جدیدی در یکی از بزرگراه‌های خود خواهد بود که ساختاری متفاوت از انواع معمول دارد؛ طیف گسترده‌ای از گیاهان بر این دیوار کاشته خواهد شد.

به گزارش مشرق، هفته گذشته، بخش خدمات تعمیر و نگهداری جاده و بزرگراه اتریش (ASFINAG) اعلام کرد که یک دیوار سبز محافظ سر و صدا در امتداد اتوبان بین شهر کوف‌اشتاین و روستای کرامساخ نصب خواهد کرد. این دیوار ۳.۵ متر ارتفاع دارد و با گیاه‌های بسیاری پوشیده خواهد شد.

این اقدام قرار است کیفیت زندگی ساکنان کنار بزرگراه را بهبود ببخشد و تنوع زیستی را افزایش دهد و شرایط حیات مناسبی را برای طیف گسترده‌ای از گیاهان، حشرات و پرندگان فراهم کند.

طول کلی دیوار سبز ۴۲۵ متر و حداکثر ارتفاع آن ۳.۵ متر خواهد بود. برای ساخت این دیوار نیازی به فرآیند ساخت‌وساز پیچیده مبتنی بر پایه بتنی نیست بلکه این ساختار دارای یک لایه شن خواهد بود که گیاهان روی آن پرورش داده می‌شوند.

این سازه با ۱۳۰۰ متر مکعب مواد آلی حاوی بذر پر می‌شود و به محض ریزش اولین باران‌های پاییزی در منطقه، گیاهان در دیوار سبز شروع به رشد می‌کنند.

بر اساس برآوردهای کارشناسان، دیوار سبز ۵۰ درصد از CO۲ مورد نیاز برای فرآیند ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد. این دیوار باعث کاهش دما در بزرگراه، ایجاد سایه و به دام انداختن ذرات ریزگرد و غبار می‌شود. گیاهان به‌کاررفته در این ساختار از خزنده ویرجینیا، پیچک و کلماتیس تشکیل شده است.

ابتکار اتریش در احداث دیوار صوتی بزرگراه‌ها+ عکس

مقامات راهداری می‌گویند که تاج دیوار همچنین دارای انواع گل‌های وحشی است که زنبورها و سایر حشرات و همچنین پرندگان را جذب می‌کند.

مسئولان، ضمانت این پروژه را ۶۰ سال اعلام کردند و ظاهراً پس از سه سال، تمام گیاهان به طور کامل رشد خواهند کرد و نیاز به رسیدگی و نگهداری بسیار کمی دارند و جالب اینکه این ساختار حتی نیازی به آبیاری ندارد.

این پروژه شامل حذف دیوار صوتی قبلی در بزرگراه است که در سال ۱۹۸۳ نصب شده بود. جالب اینجا است که ساختار قبلی دارای یک لایه زباله بود که به عنوان عایق صدا عمل می‌کرد. زباله‌ها به منطقه اطراف نفوذ کرده بودند و بخش خدمات تعمیر و نگهداری جاده و بزرگراه اتریش مجبور شد تا چهار هزار متر مکعب زباله را حذف کند و همین امر در نهایت پروژه را بسیار گران‌تر کرد.

قیمت نهایی دیوار سبز ۲.۱ میلیون یورو است و ASFINAG توضیح داد که این پروژه به عنوان یک برنامه آزمایشی برای سنجش اینکه چنین رویکردی در آینده مقیاس‌پذیر است یا خیر، عمل خواهد کرد.

منبع: ایمنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    3 2
    مهدس علیزاده اولین رئیس ستاد راه سبز وزارت راه و ترابری؛ روشهای مختلفی را جهت سرسبز نمودن کناره های جاده ها و خطوط آهن از سراسر دنیا جمع آوری نمود و بدنبال بومی سازی انها بود
  • حمزه IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    2 0
    بزرگراه صدمتری مشهد سالهاست از این روش استفاده میکنه
    • ایرانی GB ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      1 0
      ممنون بابت اطلاع رسانی , نمی دونستم مشابه این طرح در ایران سالها پیش اجرا شده
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    0 0
    ولی اینها به درد زمستان یخبندان نمی خورد احتمالا این خبر رو هم هفته قبل اعلام کردن ملتشون دلخوش بشن والا این دیوار سبز رو چند سال قبل در برنامه مستند از چه ساخته شده است نشون میداد. عایق صوتی هم نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس