کد خبر 1418579
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
رضایی: جایگزین «بنا»، باید جوان باشد/ فرآیند انتخابی تیم ‌ملی عادلانه نیست

دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن گفت: بهتر است که فدراسیون از نفرات جوانی در کادر فنی استفاده کند و «محمد بنا» به عنوان مشاور در کنار تیم‌های ملی باشد.

به گزارش مشرق، قاسم رضایی درباره رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان و همچنین استعفای محمد بنا از هدایت تیم ملی کشتی فرنگی اظهار کرد: بحث و تحلیل‌های زیادی در کسب نتایج ضعیف تیم ملی کشتی فرنگی از جمله آنالیز، بدنسازی، روانشناسی، هدایت و موارد دیگر وجود دارد که باید کارشناسی لازم صورت گیرد. در این خصوص حدود ۶ ماه گذشته من، سعید عبدولی و برخی از فرنگی‌کاران صحبت کردیم. بنا در المپیک لندن و با مدال طلای محمدرضا گرایی، در توکیو نتایج خوبی کسب کرد اما در سایر اوزان نتایج کشتی رضایت بخش نبود. در رقابت‌های جهانی اسلو با توجه به نبود کشتی‌گیران مدعی و برتر جهان ۴ نشان طلا و ۲ برنز توسط فرنگی‌کاران حاصل شد.

وی با اشاره به اینکه محمد بنا طی ۱۲ سال اخیر زحمات زیادی کشیده‌ و نیاز است تا به وی استراحت داده شود، تصریح کرد: باید فردی جوان جایگزین بنا شود. اگر به عملکرد ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان نگاهی بیندازیم، آنان نیز با تغییر رویه در این سال‌ها و همچنین با بها دادن به جوانان توانستند در رقابت‌های جهانی بلگراد نتایج خوبی را بدست آورند. باید بگویم که راه را باید برای جوانان باز کرد چرا که مردم کشورمان کشتی را دوست دارند و این ورزش تاثیر بسزایی در روحیات و رفتار مردم دارد و در مجموع دل‌خوشی‌ مردم همین کشتی است که رقابت‌های جهانی سالانه برگزار می‌شود و باعث شده تا مردم چشم به نتایج ملی‌پوشان ببندند.

دارنده مدال طلا و برنز المپیک کشتی فرنگی با بیان اینکه بحث وی در رقابت‌های جهانی صربستان حول محور بنا نبوده بلکه اقدامات، تمرینات و آنالیز نیز دارای ایراد اساسی بوده باید برطرف شود، گفت: علیرضا دبیر به عنوان سکان‌دار فدراسیون کشتی به طور قطع اشراف کامل خواهد داشت. چند سالی که حمید سوریان به عنوان نایب رییس فدراسیون حضور دارد، باعث شده تا او قدردان زحمات بنا باشد و جایگاه‌ او را در کادر فنی تیم ملی حفظ کند. این اتفاقات خوب نیست، اگر بخواهیم ساروی، گرایی و تیم بهتر نتیجه بگیرند، نیازمند دمیدن روح جدید در تیم ملی هستیم. در بلگراد آنچه شاهد بودیم این بود که نفرات در تکنیک و تاکتیک با اسلو تفاوت چندانی نداشتند و کشتی‌گیران بهتر نشدند، بلکه ضعیف‌تر هم شدند.

بیشتر بخوانید:

برترین کشتی گیران ایران از لحاظ مدالی

دارنده مدال طلای المپیک لندن به مبارزه محمدهادی ساروی و آرتور الکسانیان در وزن ۹۷ کیلوگرم اشاره کرد و گفت: بسیاری از اتفاقات دیگر می‌توانست با برنامه ریزی بهتر و انگیزه لازم در رقابت‌های جهانی صورت گیرد که شاهد آن نبودیم. فدراسیون کشتی باید تلاش کند تا نیروی جوان هدایت کادر فنی تیم ملی را بدست گیرد. چرایی اینکه فدراسیون اصرار دارد تا او را در راس کادر فنی نگاه دارد را نمی‌دانم.

رضایی ادامه داد: کادر فنی که بنا در این چند سال جمع کرده نیاز به تقویت دارد زیرا نتوانسته آنگونه که باید نتایج درخشانی را کسب کند. بهتر است که فدراسیون با تغییر بنا، وی را به عنوان مشاور انتخاب کند تا بتواند از توانایی او در جای دیگری بهره ببرد.

دارنده نقره و برنز قهرمانی جهان اضافه کرد: بنا به هیچ عنوان اعتقادی به مسابقات انتخابی ندارد بلکه به عنوان تصیمیم‌گیرنده اول و آخر در کشتی اقدام می‌کرد. باید بگویم که کشتی سرشار از روح جوانمردی و پهلوانی است و این شاخصه‌ها با حضور این آقایان در کشتی به هیچ عنوان نمود پیدا نخواهد کرد. این افراد قهرمانی را قربانی اخلاق می‌کنند. کشتی فرنگی از ظرفیت و مربیان توانمندی زیادی برخوردار است که اگر به موفقیت کادر فنی تیم‌های نوجوانان و جوانان کشتی فرنگی نیم‌نگاهی بیندازیم، این موفقیت‌ها توسط ۲ جوان (محسن سوریان و حمید باوفا) کسب شد. البته در خصوص سرمربی تیم ملی رسانه‌های مختلف از جمله منتسب به فدراسیون می‌توانند در این موضوع تاثیرگذار باشند که آیا حضور بنا در تیم ملی کشتی تاثیرگذار است یا نیست؟

رضایی بیان کرد: به طور قطع سال آینده با توجه به در پیش بودن المپیک، مسابقات جهانی برای کسب سهمیه بسیار حائز اهمیت است. کشتی‌گیران با بدن‌های آماده و بهتر به این آوردگاه خواهند آمد. برای موفقیت در این عرصه باید تلاش و آنالیز بهتری از رقبای خود داشته باشیم. باید برنامه ریزی لازم و شرکت در تورنمنت‌ها در دستور کار قرار گیرد. در کسب عنوان قهرمانی، یک فرد تاثیرگذار نیست بلکه یک مجموعه از جمله آنالیزور، تغذیه، روانشناس در آن تاثیرگذار هستند. 

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان مربی سازنده علی ارسلان، چه شد که وی برای قهرمانی مسیرش را به گونه‌ای دیگر تغییر داد و برای صربستان کشتی گرفت، افزود: باید گفت که مشکل ارسلان همین بی‌اعتقادی کادر فنی به وی بود. وقتی آنان به او اعتقاد ندارد با رفتارشان کاری می‌کنند تا در تورنمنت بازنده شود. زمانی که یک کشتی‌گیر در پر قو و دیگری در فشار باشد و برای آنان انتخابی بگذارند، به طور قطع نمی‌توان انتظار داشت تا توانایی خود را نشان دهند. محمد بنا همیشه از طریق این پروسه نفراتی که مدنظرش است را انتخاب می‌کند که این عدالت‌محوری نیست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس