دمشق: ترکیه با قطع آب شهرهای سوریه مرتکب جنایت جنگی شده است

وزارت امور خارجه سوریه تأکید کرد که به موجب حقوق بین‌الملل بشردوستانه، اقدام ترکیه و عناصر وابسته به آن در قطع آب الحسکه و شهرهای اطراف آن، یک جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه سوریه بعد از ظهر امروز جمعه، قطع آب شهرهای این کشور به ویژه الحسکه توسط ترکیه و مزدورانش را محکوم کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این نهاد سوری گزارش داد، قطع آب شهروندان الحسکه و سایر شهرها به مدت بیش از ۵۰ روز، یک اقدام غیر انسانی و غیر اخلاقی است؛ چه از سوی ترکیه اشغالگر باشد یا گروههای تروریستی تحت حمایت آن.

دمشق تأکید کرد که به موجب حقوق بین‌الملل بشردوستانه، اقدام ترکیه و عناصر وابسته به آن، یک جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.

وزارت خارجه سوریه خاطر نشان کرد، در خصوص این موضوع، دیگر محکوم کردن کفایت نمی‌کند، بلکه جامعه بین‌الملل باید فورا برای توقف این اقدامات، وارد عمل شود و تداوم آن، منجر به وقوع فاجعه انسانی خواهد شد.

 ترکیه و مزدورانش، بیش از ۵۰ روز است که با قطع آب الحسکه و شهرهای اطراف، باعث مشکلات زیادی برای ساکنان این مناطق شده‌اند. مردم مناطق تحت اشغال ترکیه در سوریه، بارها با برگزاری تظاهرات خواستار اخراج ترکیه و مزدورانش هستند.

علیلرغم اقدامات خصمانه ترکیه علیه سوریه، روزنامه حریت امروز خبر داد، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در نشستی با اعضای حزب عدالت و توسعه، در روز دوشنبه، برای دیدار با بشار اسد ابراز تمایل کرده بود.

این روزنامه نوشت که اردوغان در این نشست که به دور چشم رسانه‌ها بود؛ گفته است: «اگر بشار اسد در نشست شانگهای در ازبکستان حضور یابد، تمایل دارم با او دیدار کنم. متأسفانه او نمی‌تواند به ازبکستان بیاید تا با او دیدار کنم و حرف‌هایم را شخصا به او بگویم.»

پیش از این برخی منابع نوشته بودند که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از اردوغان و بشار اسد خواسته بود تا در نشست شانگهای حضور یابند. همزمان با این خبر، خبرگزاری «رویترز» نیز، شامگاه پنجشنبه، مدعی شد «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه و «علی مملوک» همتای سوری او طی چند هفته گذشته در دمشق با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

به گفته کارشناسان سیگنال‌های مثبت ترکیه برای بهبود روابط با دولت سوریه، آن هم پس از ۱۱ سال بحران‌آفرینی و حمایت از انواع گروهک‌های تروریستی، در شرایطی است که ترکیه در سال آتی میلادی با انتخابات ریاست‌جمهوری مواجه است و آنکارا تلاش دارد خود را از معرکه سوریه بیرون بکشد و موضوع آوارگان سوری را که موجب نارضایتی مردم ترکیه شده را حل و فصل کرده و آن‌ها را به کشورشان باز گرداند.

در این میان دولت سوریه نیز بارها اعلام کرده است که ترکیه در گام اول باید به اشغالگری خاک سوریه پایان داده و حمایت از گروهک‌های تروریستی را پایان دهد. دمشق تأکید دارد که «توافق آدانا» (۱۹۹۸) بهترین توافق برای حل و فصل موضوعات میان سوریه و ترکیه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عمو IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    0 0
    مردن از بسکه حمایت کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس