ادعای اتحادیه اروپا درباره تعلل ایران برای حصول توافق وین

نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی ایالات متحده آمریکا در خروج یکجانبه از برجام، ایران مقصر تعلل در حصول توافق نهایی وین دانست.

به گزارش مشرق، اشتفن کلمنت سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز سه‌شنبه با ایراد سخنانی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد گفت: اتحادیه اروپا بر تعهد قاطع خود و حمایت مستمر از اجرای کامل و موثر برجام تاکید می کند و مصمم است که به همکاری با جامعه بین المللی برای حفظ این توافقنامه که بلحاظ استراتژیک برای معماری جهانی عدم اشاعه هسته ای حائز اهمیت است ادامه دهد. اتحادیه اروپا از همه کشورها می خواهد که از اجرای آن در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

وی افزود: اتحادیه اروپا از تلاش‌های دیپلماتیک فشرده از طریق کمیسیون مشترک برجام و تماس‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا (جوسپ بورل) به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام با همه طرف‌های مرتبط برای دستیابی به بازگشت ایالات متحده به برجام و ازسرگیری اجرای کامل همه تعهدات این توافق، توسط آمریکا و ایران حمایت می‌کند.

این مقام اروپایی اضافه کرد: اجرای کامل و تایید شده تعهدات هسته ای ایران در این زمینه ضروری است.

کلمنت تصریح کرد که اتحادیه اروپا تبعات ناشی از «خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم ها توسط آن را تصدیق می کند.» وی بر همین اساس با بیان اینکه رفع تحریم ها در کنار اجرای کامل و تایید شده تعهدات هسته ای ایران، بخشی ضروری از توافق است مدعی شد: اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات خود از جمله رفع تحریم ها بر اساس برجام پایبند بوده است.

وی به پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین اشاره و ادعا کرد: یک بسته قابل اجرا توسط هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در ۸ آگوست ارائه شد تا امکان بازگشت ایران به تعهداتش در برجام و بازگشت آمریکا به توافق فراهم شود. کلمنت ادعا کرد که این سند، بهترین راه ممکن برای پاسخگویی کامل به نگرانی‌های همه طرف‌ها، به صورت متوازن است.

این مقام اروپایی سپس مدعی شد: ما متاسفیم که ایران از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نمی‌کند و از ایران می‌خواهیم که آن را بپذیرد تا برجام به طور کامل از سرگرفته شود.

به گزارش مشرق، آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد. جمهوری اسلامی ایران متعاقبا پاسخ خود را به نظرات امریکا ارائه کرد اما کاخ سفید هنوز پاسخی نداده است.

ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق نهایی رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند. ایران همواره تصریح کرده است که اگر طرف مقابل الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

اشتفن کلمنت در ادامه اظهارات ادعایی خود در نشست شورای حکام، مدعی شد که ایران به گسترش برنامه هسته ای خود، فراتر از هر گونه توجیه غیر نظامی قابل قبول ادامه می دهد. وی افزود: ما کاملاً از این که مذاکرات وین، از تعهدات قانونی ایران تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جدا و برای رژیم جهانی عدم اشاعه ضروری است، حمایت می کنیم.

وی در ادامه نسبت به گام‌های جبرانی ایران که در راستای برقراری توازن در اجرای برجام برداشته شد ابراز نگرانی و ادعا کرد که ایران «به انجام مجموعه‌ای از اقدامات مغایر با برجام، با پیامدهای شدید و در موارد خاص، غیرقابل برگشت در زمینه اشاعه هسته ای ادامه می‌دهد.»

کلمنت بر همین اساس گفت: ما از ایران می‌خواهیم تمام اقدامات شفاف‌سازی را اجرا کند تا آژانس در موقعیتی قرار گیرد که بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت لازم را در رابطه با برجام را که ضروری است، از سر بگیرد.

این مقام اروپایی از ایران خواست که از برداشتن گام‌های جبرانی بیشتر خودداری کند و «بدون تأخیر بیشتر به اجرای کامل آن، از جمله تمامی اقدامات شفاف‌سازی، بازگردد.»

این درحالیست که ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن را در اجرای این توافق برقرار کند.ایران بارها اعلام کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر و منوط به اجرای کامل تعهدات طرف مقابل است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس