کد خبر 1416458
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۶
عبدالله گنجی

فوت ملکه انگلیس بهانه مناسبی است تا تاثیر مدل حکومتی آن کشور بر نخبگان ایران به همراه تناقضات و تضادهای آن، یک‌بار دیگر برجسته شود.

به گزارش مشرق، عبدالله گنجی طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

فوت ملکه انگلیس بهانه مناسبی است تا تاثیر مدل حکومتی آن کشور بر نخبگان ایران به همراه تناقضات و تضادهای آن، یک‌بار دیگر برجسته شود. دخالت‌های انگلستان یک بحث، تاثیرپذیری آشکار نخبگان سیاسی ایران از مدل سیاسی این کشور بحث دیگری است. به این سه‌گانه توجه کنید:

۱- انقلاب مشروطه ایران صددرصد متاثر از انگلیس انجام شد و علاوه بر متواتربودن این روایت، شیخ ابراهیم زنجانی از سردمداران رادیکال مشروطه ۳‌بار در کتاب «سرگذشت زندگی من» به همکاری و کمک انگلستان در مشروطه اشاره می‌کند.

۲- بعد از انقلاب اسلامی و خصوصا بعد از خرداد۱۳۷۶ یکی از مدل‌های طراحی‌شده برای عبور از جمهوری اسلامی، مدل مشروطه‌خواهی بود که درمقابل مدل جمهوری‌خواهی امثال سروش و اکبر گنجی قرار گرفت. مشروطه‌خواهان اصلاح‌طلب رسما اعلام کردند اگر ولایت فقیه را نمی‌خواهید، حذف کنید، بسان انگلستان تشریفاتی کنید و در این‌باره کتاب‌ها و مقالات نوشتند.

۳- آنچه در این میان تناقض است، بحث وراثت در آن مدل است که در بین روشنفکران ما از اهمیت منفی برخوردار نیست، اما در خود ایران به سایه وراثت نیز شلیک می‌شود. حال به صحنه انگلیس برگردید. دیروز یکی از روشنفکران ما نوشته است که بسیاری از کاربران برای فوت ملکه به او تسلیت گفته‌اند و ملکه را مادر وی خطاب کرده‌اند و در پایان این اظهارنظر نوشته است: «خودمانیم، چند نفر در طول ۷۰سال حکومت مادرم از وی آزرده‌خاطر بودند؟» این جمله نقطه عزیمت سؤالات مهمی است. اول اینکه آیا منظور این است که در ۷۰سال اخیر کسی از انگلیس آزار و اذیت ندیده است؟ سؤال دومی که طرح می‌شود، اینکه در انگلیس حاکمیت دوگانه است که بخشی از آن آزاردهنده و بخشی از آن بی‌آزار است؟ اما سؤال سوم که بسیار مهم‌تر است، اینکه قطعا انگلیس در ۲قرن اخیر منشأ جنایت و استثمار و استعمار بوده است و نزدیک‌ترین آن به ما کودتای ۲۸مرداد۱۳۳۲ است.

حال آنان که بارها جمهوری اسلامی را به ۲ بخش انتصابی و انتخابی تقسیم کرده‌اند، می‌توانند پاسخ بدهند که جنایات انگلیس در حق مردم ایران و جهان محصول بخش انتخابی و دمکراسی انگلیس است و ملکه از این مبرا بوده است؟ اگر بله، باید پاسخ دهند اگر جنایات انگلیس محصول دمکراسی است نه ملکه، پس مدل مشروطه‌خواهی شما به چه می‌انجامد؟ مگر نه این است که به قول حزب مشارکت می‌خواهید از «یکه‌سالاری به مردم‌سالاری» برسید؟ آیا چهره تاریک انگلیس در بین مردم ایران و بسیاری از نقاط جهان محصول دمکراسی آن است یا سلطنت مشروطه؟ به هرکدام تن دهید، باید ده‌ها تناقض دیگر را نیز پاسخ دهید. انگلیس این هنر را داشته است که ملکه را تشریفاتی بفروشد. در این صورت فلسفه وجودی و مشروعیت او از چیست؟ فقط حیف و میل میلیون‌ها پوند در سال و تمام؟ ملکه یا پادشاه انگلیس اختیارات عجیب و غریبی دارد که به‌دلیل عدم استفاده از بیشتر آنها چنین جلوه کرده ‌وگرنه بالقوه اختیارات قطعی است.

برکناری یا تنفیذ نخست‌وزیر، انحلال پارلمان، فرمانده کل قوا، رهبری نهاد دین (کلیسای اصلی) همه با ملکه است. اشراف بر چند کشور دیگر نیز در ذهن نخبگان ما بی‌اهمیت است. در سال۱۹۷۵ ملکه انگلستان از طریق نماینده‌اش در استرالیا نخست‌وزیر این کشور را عزل کرد و این اختیارات همچنان باقی است. آیا نخست‌وزیر بدون تنفیذ او مشروعیت بالفعل می‌یابد؟ حتما خیر. حال خود این ملکه مشروعیتش را از کجا آورده است؟ از وراثت، اما برای روشنفکران جذاب است زیرا دکور بیرونی را قشنگ طراحی کرده‌اند و به‌ظاهر مردم حکومت می‌کنند. آیا حاضرند اختیارات ملکه به نخست‌وزیر منتقل شود؟ خیر. هنر تولید جذابیت از مدل سیاسی برای روشنفکران شرق واقعا ستودنی است و می‌توانند گنجشک را جای قناری به تحصیل‌کردگان ما بفروشند و ما نیز مبلغ همان گنجشک رنگ‌شده باشیم. آنچه باید منتظر بود، بازگشت چهره مردانه به سلطنت در انگلیس پس از ۷۰سال است. باید ببینیم مردان انگلیس که پرچمدار جذاب‌کردن زنان برای لذت مردان در طول ۲قرن اخیر بوده‌اند، چه تصویری از انگلیس جدید می‌سازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    8 2
    روشنفرانی مانند زیباکلام و تاجزاده و سریع القلم و هرمیداس بیش از آن که شیفته نوع حکومت انگلیس باشد، شیفته خود انگلیس و انگلیسی ها هستند! به قول حافظ: لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی!!!!
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      3 0
      فعلا که آنها مشغول گریه و زاری هستن اگر کسی وقت دارد یک سرود ملی برایشان بسازد چون با فوت الیزابت دوم دیگر آن سرود کارایی ندارد
  • سید IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 2
    روشنفکرانی مانند زیباکلام و تاجزاده و سریع القلم و هرمیداس بیش از آن که شیفته نوع حکومت انگلیس باشد، شیفته خود انگلیس و انگلیسی ها هستند! به قول حافظ: لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی!!!!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    5 2
    ما با پدیده عجیبی در ایران کنونی و جریان چپ مواجه هستیم. دموکرات های سلطنت طلب و در عین حال فعال در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی!! و این بزرگترین تناقض تارخ سیاسی جهان هست!
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    4 2
    در یادداشتی در یکی از روزنامه های اصلاح طلب (ع.ا) نویسنده به صورت آشکارا از مدل سلطنت انگلستان دفاع میکنه و شاه رو مورد شماتت قرار میده که چرا به توصیه های دکتر مصدق مبنی بر نمایشی تر شدن (در واقع پشت پرده ای شدن) سلطنت و دادن اختیارات تام به نخست وزیر گوش نکرده و سلطنت رو به باد داده!! و افسوس برای از دست رفتن سلطنت دموکراتیک در قلم نویسنده فعال در سایت خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران موج میزد! کشوری که برای سرافرازی و استقلالش صد ها هزار شهید داده الان باید در خبرگزاری رسمی نزدیک به هاشمی ببینی که برای فقدان سلطنت عزا گرفته اند! میخواهید وضعمان بهتر از این باشد؟
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 3
    اتفاقا ملکه انگلیس در تمام مساعل دخالت می کند وامضا او در تمام کارها واقدامات انگلیس هست ولی از روی سیاست کثیفشان جوری اون رو بزک می کنند که انگار یه قدیسه هست خیلی دوست دارم ببینم عزراعیل با چه چهره ی جان این خونخوار کثیف را گرفت چقدر مردم دنیا بعد از مرگ ملکه خوشحالی کردن ..
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    3 2
    بسیار زیبا و دقیق نوشتید جاب گنجی. چپ ها در تناقضات بی شمار هستند که هر کدام رو پاسخ بدهند سوالی دیگر گلویشان را میگیرد
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    3 2
    تمام هم و غم هاشمی و خاتمی و تاجراده مابقی چپ ها و شبه روشنفکر ها در ایران تشریفاتی کردن ولایت فقیه است. و این یعنی کنار گذاشتن دین در اجرائیات و اصول یا همان "سکولاریسم" نهیب و حمایتشان از سلطنت الیزابت هم برای همین است. و بدانید که عاقبت این طرح در ایران فروپاشی و تجزیه خواهد بود که در خواب ببینند...
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    9 3
    شیر مادر و نان پدر حلالت آقای گنجی. با آرپی جی زدی تو برجک چپ ها. چقدر دقیق
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      1 1
      چپ و راست هم بازی انگلستان و آمریکا و در کل صهیونیست است که بکار بردن این واژه ها خواسته و باب میل اربابان پنهان صهیونی می باشد و اما در واقع سرمایه های صهیونیستی و مزدورکدخدا داریم و بقیه نقطه‌ ی مقابل این گروه که سعی می کنند هوشیارانه عمل کنند تا در دام صهیونیست و سرمایه هایش نیافتند.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    3 2
    جنایات انگلیس در حق مردم ایران زیاده مثل قحطی و نابودی درختان در ایران
  • حسين DE ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 3
    مرگ اين عجوزه خبيث بيش از پيش چهره خائن و مزدوران وطنى و جريانات اصلاح طلبان و ليبرالهاى دست نشانده انگليس و دستبوس ملكه را بيشتر و بيشتر در نزد مردم آشكارتر كرد،با مرگ اين عجوزه و مرگ همسرش كه چند سال پيش مرد،اصلاح طلبان و ليبرالهاى وطنى كاملًا بى پدر و مادر شدند،اما نگران نيستند چونكه سايه MI6 هميشه بالاى سرشون هست.
  • کارمند ساده IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 3
    از سه وزارت و سه آموزش کشور جمهوری اسلامی ایران یعنی 1- آموزش عالی 2- آموزش حوزوی 3- آموزش و پرورش باید پرسید در این نزدیک به 50 سال چه چیزی از تاریخ معاصر ایران و انگلیس و ظلم های ایشان و پدرش و پدر بزرگش را برای نسل های متفاوت در پای منبر و یا .... گفته اند و سوال کرد پول حلال و حرام برای ادارات پژوهشی و تحقیقی این پژوهشگران را چطور باید حساب کرد؟؟؟ و تو خود بخوان حدیث مفصل از نفوذی ها ....
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 2
    انگل لیس مردانه و زنانه نداره ، هر دو جنایتکار هستند مردانه اش هم عمر چندانی نداره انگل پرستان جز خائن بودن خودشان اثری نخواهند داشت
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    1 2
    انگل لیس مردانه و زنانه نداره ، هر دو جنایتکار هستند مردانه اش هم عمر چندانی نداره انگل پرستان جز خائن بودن خودشان اثری نخواهند داشت
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 0
    همین امثال گنجی و شریعتمداری و رایفی پور و حسن عباسی واسه شماها مونده!! اینام که سرجمع 2درصد مردم ایرانو نمایندگی نمیکنن!!
  • DE ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 0
    انقلاب مشروطه صد درصد متاثر از انگلیس است !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس