تحریم

علاوه بر سران رژیم صهیونیستی، جمعی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا نیز در صف مخالفین توافق برجامی قرار دارند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

روزنامه‌ای که از متهمان دو برابر شدن تعداد تحریم‌ها در دولت برجام است، می‌گوید: دولت زودتر به واسطه توافق با غرب، تحریم‌ها را تعیین تکلیف کند.

 روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله خود نوشت: «تأخیر در تعیین تکلیف تحریم‌ها که بستگی تام به توافق برجامی دارد، با منافع ملی ناسازگار است. اروپا در آستانه فصل سرما قرار دارد و به نفت و گاز ایران به‌شدت نیازمند است. از این فرصت می‌توانیم حداکثر بهره‌برداری را برای به سرانجام رساندن توافق‌ برجامی به عمل آوریم و با گرفتن امتیازات قابل ملاحظه‌ای به سردرگم ماندن کلاف مذاکرات و تحریم‌ها پایان بدهیم.

در عرصه مذاکرات برجامی، دو صف تشکیل شده که یکی با به نتیجه رسیدن آن موافق است و معتقد است باید هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد تا جلوی زیان‌های بیشتر ملت ایران از تأخیر چند ساله گرفته شود و صف دیگر برای جلوگیری از رسیدن به توافق تلاش می‌کند. وجود سران رژیم صهیونیستی در صف مخالفان کاملاً نشان می‌دهد کدامیک از این دو صف را باید حامی ملت ایران دانست.

دیوید برنیع، رئیس سازمان جاسوسی موساد توافق برجامی را «فاجعه‌ استراتژیک» برای اسرائیل می‌داند و افراد متعددی از مقامات رژیم صهیونیستی ظرف دو هفته اخیر برای لابی کردن با مسئولین آمریکایی به واشنگتن سفر کرده‌اند تا مانع فرجام یافتن توافق برجامی شوند.

علاوه بر سران رژیم صهیونیستی، جمعی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا نیز در صف مخالفین توافق برجامی قرار دارند.

بخش دیگری از کسانی که در صف مخالفین توافق برجامی حضور دارند، مخالفان داخلی توافق هستند. تاکنون از مخالفین داخلی توافق استدلال محکمی که حاوی منافع ملی باشد دیده و شنیده نشده. حتی آنها به این سؤال که در شرایطی که دولت خودتان با توافق برجامی موافق است چرا با آن مخالفت می‌کنند، پاسخی نداده‌اند.

علاوه بر این، معلوم نیست پاسخ ضررهای کلانی که تاکنون در اثر به تأخیر افتادن رفع تحریم‌ها به کشور و ملت وارد شده است را اینان چگونه می‌خواهند بدهند؟ مسئولان بخش اقتصادی و برنامه و بودجه دولت طبق گفته خودشان حتی برای تصمیم‌گیری جهت بالا بردن حقوق بازنشستگان کشوری به دلیل نداشتن بودجه لازم دچار مشکل هستند و وجود مشکلات مالی دولت قابل انکار نیست. در چنین شرایطی دولت نباید به مخالف‌خوانی‌ها علیه توافق برجامی اعتنا کند».

این البته هنر جریان تحریف است که در یک متن کوتاه می‌تواند انواع خلاف‌گویی‌ها، مغالطه‌ها و آدرس‌های گمراه کننده را جا بکند.

اولاً مطالبه «تعیین تکلیف تحریم‌ها»، محافل حامی برجام را الی‌الابد درباره حمایت از توافقی بی‌سروته و پرمنفذ بدهکار می‌کند. این محافل متهم هستند دلالان و جابیندازهای توافقی بوده‌اند که به دولت‌های آمریکا (اروپا، ترامپ و بایدن) اجازه داده تعداد تحریم‌ها را از 800 مورد به 1700 فقره برساند؛ چنان که همین محافل به جای شرمندگی، با ژست مصلحت‌اندیشی به دولت فعلی می‌گویند تحریم‌ها را تعیین تکلیف کنید! مگر آقای روحانی و ظریف بارها ادعا نکردند تحریم‌ها بالمره و یکجا لغو شده‌اند و امکان بازگشت ندارد؟ تحریم‌هایی که در همان سال اوباما و سپس ترامپ و بایدن به ناف دولت آقای روحانی (ایران» بسته شد، این وسط چه می‌گویند!

ثانیاً، بله اروپا گرفتار بحران انرژی است، اما این اروپا نیست که باید لغو پایدار تحریم‌ها را تعهد بدهد و تضمین بکند. اروپایی‌ها اگر وزن بسیار مستقلی داشتند می‌توانستند مانند کشورهای دیگر، بدون برجام، مراودات اقتصادی و معاملات نفتی داشته باشند.

ثالثاً محل بحث و اختلاف، توافق خوب یا بد است، نه صرف توافق. به همین دلیل هم جریان شیدای برجام (یا مأمور به بزک کردن آن) توافقی بد را ترتیب دادند، کشور را به مدت 7 سال گرفتار کردند. اکنون هم برخی مقامات صهیونیستی، ضمن اذعان به آورده منحصر به فرد برجام در مهار گسترده برنامه هسته‌ای ایران، تصریح می‌کنند برجام هیچ بدیلی که تا این حد برای آنها مفید باشد، ندارد. بنابراین ضمن تقسیم کار با آمریکا، فشار می‌آورند، تا همان توافق فاجعه‌بار تکرار شود و وعده‌ها به ایران نسیه باقی بماند. سؤال از غربگرایان این است که مگر اسرائیل چیزی جز مهار برنامه هسته‌ای و تشدید تحریم‌ها می‌خواست و آیا با برجام چیزی جز این اتفاق افتاد؟!

رابعاً مرز رویکرد کارشناسی با رویکرد باندی و جناحی، همین نکته است که فارغ از آمد و رفت دولت‌ها،‌به اهمیت توافق پایدار و تضمین شده و متوازن تأکید شود و از تکرار توافق خسارت، برحذر داشته شود. این درست نقطه مقابل نگرشی است که می‌گفت دولت روحانی از جناح و طیف سیاست و «هرچه آن خسرو کند، شیرین بود»! نگاه قبیله‌ای با رویکرد انقلابی و عقلانی و کارشناسی، زمین تا آسمان حرف دارد.

خامساً پنهان شدن بانیان خسارت برجام، پشت نام مردم،‌چیزی را عوض نمی‌کند. اگر بخشی از گرفتاری‌های اقتصادی حاصل تحریم‌های جنایتکارانه دشمن است، جریان غربگرا متهم که با قصور و تقصیر در تدوین توافق، دست دشمن را برای فشار تحریمی بیشتر باز گذاشت و ضمناً تدبیری هم برای خنثی‌سازی و مهار تحریم‌ها نکرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 1
    با دیدن نفهمی جریان غربگرا و اصرار "سریش وار" آنها به توافق تند_زود _سریع چاره ای نمی ماند جز اینکه: « به گاو تعظیم کرد! » چون پیش اینا انیشتنه!
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      در جمجمه کسانی که عوامانه از دشمنان بازی خورده و جنگ زرگری یا همان نقش بازی کردن گزمه خوب و گزمه بد را واقعی می پندارند، یا هیچ چیز نیست و یا حداکثر این که اگر مغزی داشته بودند کپک زده است!!!
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 1
    شاید اروپا امروز به نفت و گاز ایران احتیاج داشته باشه وشاید به همین دلیل حاضر به امتیاز دهی باشن اما به زودی نیازشون مرتفع و برجام شما هم هوا میشه و دلار میره واسه 100 هزار تومن
    • محممد IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      پس اگه هم برجام رو با عجله امضا کنیم اونها هم پس از رفع نیاز سریع از اون خارج میشن و دلار 300 میشه... مثل قبلا. 10برابر
  • مسعود IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 1
    تا آمریکا و شرکتهای آن از بازار ایران نفعی برایشان نباشد صد بار هم مذاکره کنیم و توافق امضا کنیم باز هم آب در هاون کوبیدن ایم.ترامپ قبل از خروج آمریکا چند بار در این مورد هشدار داد ولی هیچ کس توجه نکرد و الان هم دور باطل را طی میکنیم
  • خسرو IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 2
    پر رو تر از این غرب پرستان نداریم هفت سال است کشور را معطل کردند و کاری کردند که مرتب بر دامنه تحریمها اضافه شود حالا در کمال پررویی میگویند دولت سیزدهم تکلیف تحریمها را روشن کند
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    اگه قرار بود تحریمو برداره توافق میکرد
  • خلیج پارس iran IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 1
    جریان ضد ایرانی اصلاحات و اصلاح طلبان در تلاش هستند ایران را وادار به تسلیم در برابر آمریکا و غرب بکنند توافقی بی حاصل و پوچ برای ایران و به شدت خسارت بار زیان بار همچون توافق برجام قبلی که دستاوردی که نداشت فقط باعث خسارت بیشتر و تحریم بیشتر و فشار حداکثری بر ما ایرانیان شد !
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    3 1
    چرا مسئولین اجازه می‌دهند روزنامه ای با بودجه بیت المال اداره شود و علیه کشور علیه منافع ملی ایران قلم بزند آدرس غلط به ملت ایران بدهند خدای ناکرده دوباره مانند چند سال پیش در دام غربی ها گرفتار شدیم و موجب زیان و خسارت برای کشور شود ... !
  • ایران iran IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 0
    یک مسلمان ( ایرانی ) نباید دو بار از یک سوراخ گزیده شود
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 0
    آمریکایی ها اثبات کردند که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند دست از دشمنی و دست از سلاح تحریم علیه ما ایرانیان بر دارند و تحریم های غیر انسانی و نا جوانمردانه ای را که علیه ما ایرانیان وضع و اجرایی کردند لغو کنند ! هرگز !!! چه با برجام چه بدون برجام تحریم ها لغو نخواهند شد ، ساده لوحانه است اگر غیر از این تصوری داشته باشیم !
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 0
      دقیقا ، آیا در طول تاریخ گذشته و حال جهان ، زمانی را میشناسید که شیطان بزرگ آمریکا کاری را برای منافع غیر خودش انجام داده باشد !!! نمیگویم برای منافع خودش کاری نکند !!! بلکه میگویم در فکرشان این باشد که منافع دیگران را هم غیر از خودشان در نظر بگیرند. من شک ندارم صهیونیسم و امپریالیسم قارون صفت غیر از پول و منافع شرکتهای خودشان به چیز دیگری فکر نمی کنند. در دکترین آنها برد برد معنی ندارد بلکه در اکثر موارد سوء استفاده از دیگران را سرلوحه کار خود قرار میدهند . الله اعلم
  • رضا IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    مملو از تناقضه جون داداش !
  • IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    تعیین تکلیف تحریم ها با توافق! اصل حرف اشتباهه!! مگه شما ۸ سال در حال تعیین تکلیف نبودید؟؟
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    امریکا قطعا حتی با احیای برجام دست از سر ایران بر نمیداره سنا و کنگره به بهانه های حقوق بشر،،موشکی،،و منطقه ای انواع واقسام تحریمها را به خورد ایران میدهند تا هیچ شرکتی جرات نکنه در ایران کار کنه یا در اون سرمایه گذاری کنه گرفتن تضمین با این وجود اصلا بی معنی است باید با لغو جزیی تحریمها هم کمی فرار رو به جلو بکنیم.
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    اصلاح طلبان سرمایه های سینه چاک صهیونیست ها هستند ، چرا باید اینطور راحت جولان بدهند؟ چرا دستگاه‌های مربوطه کاری نمی کنند ؟
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس