قیمت خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا امروز دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

مطابق جوابیه ارسالی سایپا، خودروهای شاهینی که قبل از سال جاری تولید شدند که تقریبا دو سوم میزان تولید است، احتمالا دچار ایرادات و اشکالات جزئی و کلی هستند.

مشرق - پس از انتشار گزارشی در مشرق با عنوان "معامله عجیب سایپا با خریداران شاهین/ وقتی قیمت بازار از کارخانه پایین‌تر است!" ، شرکت خودروسازی سایپا با ارسال جوابیه‌ای عجولانه به این گزارش که اطلاعات موجود در آن تماما مستند بوده و ایرادات مردم به محصولات این خودروسازی را شامل می‌شد، توضیحاتی در خصوص تولید خودروی شاهین ارائه کرد که ابتدائا متن کامل جوابیه و پس از آن توضیحات تکمیلی مشرق درج خواهد شد.

متن کامل جوابیه:

دو سوم شاهین‌های تولید شده احتمال مشکل دارند

دو سوم شاهین‌های تولید شده احتمال مشکل دارند

توضیحات تکمیلی مشرق به جوابیه سایپا بدین شرح است:

۱. در مورد اول، شرکت مذکور مدعی شده است که خودرو کاملا بومی طراحی و تولید شده است که در پاسخ باید گفت اگر کسی کمترین آشنایی به دنیای خودرو داشته باشد، دقیقا می‌تواند بگوید که کدام قسمت خودرو از کدام محصول خارجی نمونه‌برداری شده است. در عین حال در این بند نکته‌ای در خصوص کیفیت پایین برخی قطعات و ... نیز گفته شده است که در ادامه به آن‌ می‌پردازیم.

۲. در مورد دوم ادعا شده است که میزان تولید افزایش یافته که بررسی‌های مشرق نشان می‌دهد نهایتا روزانه ۱۵ دستگاه تعداد تولید این مدل خودرو افزایش یافته است اما اینکه ادعا شده است قیمت بازار در حال حاضر اختلاف ۱۰ درصدی دارد دقیق نبوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر خودروی صفر کیلومتر شاهین مدل ۱۴۰۱ در بازار با قیمتی کمتر از نرخ فروش کارخانه در حال معامله است. در عین حال آیا مدیران سایپا برای این ادعای خود که به معنای این است که در حال حاضر خودروی مذکور با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شود سندی دارند یا صرفا آمارسازی کردند که قیمت بالای خود را توجیه نمایند؟

۳. در بند سوم ادعا شده است که "از ابتدای سال جاری تمامی عیوب قبلی خودرو بررسی و با تعریف پروژه های مختلف سعی در رفع آنها شده است به نحوی که صدای داخل کابین خودرو با بازتعریف عایقها کاهش یافته، مشکل دربها و ریگلاژ شدن آن برطرف شده و چند پروژه دیگر در دست انجام است." این مسئله که اعتراف این شرکت خودروسازی به کیفیت پایین محصولاتش در سال‌های گذشته است دقیقا همان ایرادی است که عمده خریداران این خودرو مطرح می‌کنند. در واقع مطابق بررسی‌های آماری تا پیش از سال جاری که ادعا شده تنها بخشی از ایرادات این خودرو رفع شده، بیش از ۲۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه از این مدل تولید شده بود که تقریبا دو سوم کل موجودی این خودرو است و نشان می‌دهد که تقریبا دو سوم خریداران خودروی شاهین شرکت سایپا با مشکلات این محصول احتمالا مواجه شده‌اند.

۴. مشرق با استناد به مصاحبه علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران اعلام کرده بود که خودروهای تولید سایپا بیشترین مراجعه را به تعمیرگاه‌ها برای تعمیرات دارند که این مسئله توسط سایپا رد و ادعا شده است که "میزان خرابی محصولات و مراجعه مشتریان به تعمیرگاه های این گروه خودروساز به هیچ عنوان بیشتر از سایر خودروسازان نیست". حال باید مخاطبین و افرادی که از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند بررسی نمایند که میان این دو ادعا، کدام یک به واقعیت نزدیک تر است.

۵. در مورد تصاویری که از آتش گرفتن موتور خودروی شاهین در شهرهای مختلف کشور در گزارش مشرق منتشر شده بود، شرکت سایپا ادعا کرده است که "این موضوع ربطی به خودرو ندارد و خودرو مذکور قبل از تحویل به مشتری و در نمایندگی بوده که دچار حادثه شده است" . سوال اول این است که عبارت "ربطی به خودرو ندارد" به چه معناست؟ یعنی در واقع خودرویی که در خیابان بوده و یا در مقابل نمایندگی آتش گرفته است چگونه می‌تواند ربطی به خودرو نداشته باشد؟‌ و در بخش دوم اینکه ادعا شده خودرو قبل از تحویل به مشتری آتش گرفته است که این سوال را ایجاد می‌کند اساسا مگر فرقی بین قبل و بعد از تحویل به مشتری وجود دارد؟ اگر خودرو سالم باشد که نباید این اتفاق بیفتد و اگر ناسالم که دیگر توجیهی ندارد.

در عین حال ادعای اولیه این شرکت در جوابیه اخیر که گفته بود "فراخوان های متعددی که جهت رفع عیوب از طرف شرکت به مشتریان اعلام شد" نشان می‌دهد محصول مذکور از ابتدا دچار مشکلات فراوانی بوده است که مجددا سوال مشرق در گزارش را که پرسیده بودیم آیا خودروی شاهین پیش از تولید انبوه و تحویل به مشتریان تست‌های استاندارد را گذرانده بود یا خیر؟ را پررنگ تر می‌کند. موضوعی  که مسئولان سازمان استاندارد باید به آن پاسخ دهند که چگونه خودرویی که اگر استاندارد را کسب کرده در جزئی‌ترین و کلی ترین بخش‌های آن دچار ایرادات فراوان است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    40 0
    این یعنی رسالت رسانه . باید خودرو ساز و یا هر محصول دیگری که کیفیت ندارد ، رسوا شود تا با فشار رسانه ها و افکار عمومی حقوق مردم را رعایت کند .
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      5 0
      درسته
    • abbas IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      11 0
      واقعیت تلخ تر اینه که متاسفانه این صنعت ب کوچکترین انتقادی واکنش نشون میده و کلا این مسائل رو بر تحمل نداره
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      11 0
      تعرفه واردات صفر بشه، حالشون جا میاد
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 1
      گشایش جدید هاشمی که گفت روحانی مارا به آنجا خواهد رساند و وجهانگیری
    • سوخته IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 0
      کمترین مجازات مدیران و دانه درشتهای این دو خودور ساز را باید تمام دارایی شان مصاده شود و در این خودرو های کذایی اعدام شوند چون این مال پرستان خائنین داخلی هستند
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    17 0
    واقعیت این است که شاهین همون تیبای بزک شده است. موتور و گیربکس اصل ماشینه که مال تیباست و جنس صندلی و داشبورد هم به همون بی کیفیتی تیباست
    • محمد IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      1 0
      واقعا جای بسی تاسف
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      3 0
      دقیقا تیبای بزک شده هست که بخاطر ظاهر متفاوت به دو برابر قیمت قالب یکمشت جوگیر می کنن . با این تفاوت که ایرادات فنی و خطر حریقش 10 برابر تیباست
  • حسن IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    19 3
    آدم یه ماکسیما یا مزدای مدل ۸۱ سوار بشه خیلی بهتر از این آشغالاس. قیمتشونم یکیه
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      2 2
      اونا هم دردسر دارن تو ایران فقط یا ژاپنی نسبتا جدید مثل تویوتا خرید یاtu5 تو ایرانی دیگه بقیه سرطانه
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      2 1
      دوست عزیز قطعات ماکسیما و مزدا بشدت کمیاب و بعضا بطور کل نایاب شده و خیلیها مجبورن تو اوراقیها قطعه دسته دوم و استوک به قیمت سرسام آور گیر بیارن ببندن رو ماشین . یک EF7 صفر میخری همین قیمت هم ماشین عالیه هم قطعه فراوان هم تو بورس و پرمشتری
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    8 1
    بنده خودروی شاهین دارم.چهار مرتبه به دلیل روشن شدن چراغ چک و ورود بوی بنزین به کابین ماشین رو به نمایندگی بردم ولی اشکالش برطرف نشده.با شرکت تماس گرفته و اعتراض کردم ولی بد برخورد شد و گفتند گارانتی داره.فیلتر هواش پیدا نمیشه.کیلسش خوب عمل نمیکنه.صدای اضافی داره نمایندگی برخورد خوبی ندارد و میگه هر چند بار چراغ چک روشن شد باید نوبت بگیرید بیایید نمایندگی.میگه بعد از تعمیر ماشین تا سه روز ضمانت شده و اگر مشکل قبلی رو داشت بدون نوبت پاسخگوییم.برای چندمین بار چراغ چک ماشین روشن شده ولی شرکت پاسخگو نیست.بوی بنزین داخل کابینت نیز رفع نمیشه.لطفا شما کمک کنید
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      2 1
      دوست عزیز از من میشنوی با این ایراد مطلقا سوارش نشو . تا حالا شاهین های زیادی بخاطر همین نشتی بنزین و روشن شدن چراغ چک دچار حریق شدن و بطور کامل سوختن
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 1
    ما مشکل همکاری داریم بهتر بود روی شاهین موتور های ایران خودرو قرار میگرفت تا سایپا بتونه بعدا یک موتور خوب جایگزین کنه ولی ...
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    9 2
    مگه مجبورید جنس اشغال تولید کنید
  • حمید IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 0
    واقعا مایه تاسف هست چرا هیچ اراده ای برحل مصیبت های مردم ازدست خودروسازان نیست؟؟؟
  • سعید IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 1
    دیگه خودروی ملی است خودروی ملی این مشکلات رو هم داره ههههههههههه.
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 3
      خودروی ملی که دست شما غربزدگان است
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    10 1
    اگه این تولید ملی هست. نمیخوایم. نمیخوایم این تولید کننده رو.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 6
      تو رو خدا بخواه !!!
  • مهدی IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 0
    وقتی مردم محصول بی کیفیت سایپا را نمی خرند ودربازار روی دستشان می ماند این می شود بازار آرام ...
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    3 0
    چرا فقط سایپا ، مشرق؟ایران خودرو چی؟
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    7 0
    بدنه شاهین کپی ۱۰۰درصد از بیوک اکسل است چراغ عقب هم کپی از هوندا شاسی هم از یه خودرو چینی گرفته شده که اون خودرو چینی هم پلتفرم رو از تویوتا گرفت رسانه باید بیاد سمت مردم مثل رسانه های آزاد دنیا که بسیار پرقدرت هستن
  • میثم IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 0
    من اسفند 1400 شاهین رو درب نمایندگی تحویل و همونجا به فروش گذاشتم . بعد از فروش خریدار 2 مرتبه بهم زنگ زد که راضی نبودی فروختی ؟؟ گفتم چرا.... گفت توی این یک ماه یکبار دسته سیم موتور سوخته و با کلی دوندگی عوضش کردن و یکبار دیگه هم جعبه فیوز سوخته که منتظرم نمایندگی بفرسته عوض کنم جرات نمیکنم باهاش مسافرت نوروزی برم
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 0
    یه تیبا خریدم پارسال تا حالا اشکم رو درآورده از بس باید خرجش کنم. هی خرابی و مشکلات. بیاید بریم یه شکایت چند ملیون امضایی تنظیم کنیم علیه سایپا و ایران‌خودرو مگه نباید در قبال کیفیت کاراشون جوابگو باشن قوه قضائیه باید حق مردم رو بگیره از اینها
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 0
    این اولین باره یه خبر می خونم تو سایتتون به دلم می چسبه. به جای مدح سیاست مداران باید خاءنین رو رسوا کرد
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 1
    سایپا فقط استراکچر و بدنه شده، اینکه پلتفرم بسازی ولی تحقیقات موتور، گیریبکس و چیزهای دیگه رو فدای فروش بیشتر در پراید کنی یعنی اتفاقات اکنون! دولت نباید فریب این خودروسازها رو بخوره.
  • رضا IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 1
    سلام یه نکته جالب این هست که در هر مسئله ای در کشور نظریات مختلفی مطرح میشود. ولی در مورد خودرو،همش منفی چه میکنند که حتی یک نظر خنثی هم نداریم
  • محمد IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 1
    فرزند من هر چه داشت فروخت حتی حلقه ازدواج خودش و همسرش و یک شاهین خرید کلی انتظار کشید تا تحویلش دادند بیش از یکسال است ده ها بار به نمایندگی رفته و هر بار چند روز معطلی این دفعه آخر نزدیک یک ماه ماشین در نمایندگی منتظر قطعه بوده حالا هم مشکل دسک و صفحه کلاچ دارد از ما کاری ساخته نیست فقط می گویم واگذارتان به خدا
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 1
    طراحی خودروهای داخلی معمولا با مشکل هست .خودروی دنا هم از نظر بدنه همین مشکلات رو تقریبا داره .تو سرعت بالای صد کیلومتر صدای باد تو اتاق می پیچه .رودریها وداشبرد خودرو به صدا می افتند .وموتور ef7وقتی سرعت نزدیک 120کیلومتر میرسه صدای موتور توی اتاق به شکل خاصی بیشتر میشه .شاهین که موتور تیبا ی توربو شارژ البته از نوع هشت سوپاپش اصلا حرفی برای گفتن باقی نمیگذاره.الان تویوتا موتور سه سیلند با 120 اسب بخار قدرت ومصرف ترکیبی 4.5لیتر داره میزنه بعد موتور های ایرانی صدی ده مصر ف می کنند .نتیجه میشه اینکه سال آینده باید بنزین وارد کنیم البته لیتری 50تومن وارد کنیم بدیم به مردم سه تومن....چون چرخ سایپا وایران خودرو باید بچرخه.
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    3 0
    قضیه اصلی اینجاست اگر این خودرو با دانش بومی ساخته شده چرا قیمتش از رقیب اصلیش شصت میلیون بیشتره یعنی گرانترین خودرو دنده ای کشور با موتوری هشت سوپاپ مشهور تیبا این حذف دلالی نیست حذف قدرت خرید اکثر مردم هست
  • رضا قیطاسی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    اولین باری که پژو پرشیا امد گفتند خودروی صد درصد بومی . بعد در زمان کوتاهی معلوم شد که همش قطعات خارجی و کپی برداری شده . والا این شاهین هم یجوری میگن خودروی ملی انگار یه خودروی خاص تولید شده ! جالبه برای یکسری اپشنهای قدیمی ماشینهای خارجی باید کلی پول بابتش بدیم .
  • سید فروزان CH ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    تا زمانی که ایران خودرو و سایپا در کنترل مافیای ایرانی فرانسوی است صعنتی بنام خودرو در ایران نخواهیم داشت این دو شرکت باید تحویل وزارت دفاع و با متخصصان ارتش و سپاه شروع به تولید خودرو واقعی ملی نمایند چند طراح بزرگ ایرانی هم در خارج داریم که امدند ایران برای کمک ولی تحولشان نگرفتند این دو شرکت و طراحان برگشتن به خارج
  • بهروز IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    3 0
    مشکل خودروشاهین اینکه تکنولوزی تولیدموتور8سوپاپ مال سه دهه پیشه ضعف سیستم پیشرانه باموتورتیبا که فقط به ان توربواضافه شده که مسلما هزینه نگهداری وتعمیران سربه فلک میزندمشکلات بدنه وطراحی هم به جای خود
  • بهروز IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 0
    مشکل خودروشاهین اینکه تکنولوزی تولیدموتور8سوپاپ مال سه دهه پیشه ضعف سیستم پیشرانه باموتورتیبا که فقط به ان توربواضافه شده که مسلما هزینه نگهداری وتعمیران سربه فلک میزندمشکلات بدنه وطراحی هم به جای خود
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    وقتی دولت خودش مافیای خودرو میشه ، معلومه که تابوت ساز گردن کلفتی می کنه. شاهین که ساختند جوجه کلاغ چلاق هم نیست چه برسه به شاهین
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    ایران خودرو از سایپا بدتر است بااین خودرو تارا که تولید کرد دیگه اشغالگر از این خودرو هم وجود داره
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    2 2
    سردبیر مشرق زخم خورده شاهینه وگرنه امثال شما الکی طرف مردم رو نمی گیرید
  • بنده خدا US ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    1 6
    من شاهین خریدم. تا الان که هیچ مشکلی نداشته خدا رو شکر. البته مال من برج ۵ امساله‌. شاهینهای امسال از پارسال خیلی بهترن
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    چطوره از خریداران نظر سنجی شود تا واضح شود .
  • اکبر سعیدخانی IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    1 1
    کلیه ماشینهای سایپا کیفیت پایین دارن خودم ساینا خریده بودم یک سال ماشین ریپ می زد و چند بار به نمایندگی مراجعه کردم نتونستن درست کنن منم همین جوری فروختم نعلت به سایپا
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    من نمیدانم با این معایب و این آشغالها ملت عقلشون کجا رفته که سر و دست میشکنند برای خریدش
  • مراد IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    تیبا گرفتم ماه اول کمک سمت چپ ماه بعد سمت راست و بعدش درب سمت چپ بعد جعبه عقب خراب شد بعد مخزن ضد یخ سوراخ شد بعد برف پاکن ...
  • IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 2
    بهترین خودروها خودروهای چینی هستند چون چینی ها جدا دنبال پیشرفت و کار سالم هستند و پیشرفت آن ها در خودروسازی کاملا مشهود است
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    سلام اصلا اين طور نيستند و خيلي هم خوبند الحمدلله.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    1 0
    باسلام من خودم شاهین خریدم هر روز هم به خودم نعلت میفرستم. کمک های عقبش مثل اینکه کسی پشتش نشسته داره ضرب میزنه . الحمدالله کسی هم نیست که پاسخگو باشه
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    متاسفم
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 0
    به امضا و عنوان نامه دقت نمایید
  • ع IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 1
    از مردم بی چاره ۳۵۰ میلیون پول میگیرن که یه ماشین اوراقی تحویل بدن.سوالم اینه که چه امکاناتی داره که اینقدر قیمتش بالاست. چه چیزی اضافه داره که دو برابر تیباست چون شکلش فرق داره اینقدر گران‌تر از تیباست در صورتی که شاهین همون تیبای با شکل جدیده. با ارفاق ۲۰۰ میلیون قیمت داره.
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 0
    دوستان این همه سیاه نمایی ...واقعا نظیر ندارید..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس