کد خبر 1415730
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶
بحران انگلیس

کارنامه انگلیس در قبال ایران آن‌قدر سیاه و ننگین است که نه قابل فراموشی است و نه قابل انکار و لاپوشانی.

به گزارش مشرق، مسعود اکبری طی یادداشتی با عنوان «دیگ پلوی «بریتانیای صغیر» به مدعیان اصلاحات ساخت» در روزنامه کیهان نوشت:

۱- «مذاکرات در حال رسیدن به بن‌بست خطرناکی است. ایران اکنون باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد توافقی را منعقد کند یا مسئول فروپاشی برجام باشد؛ اگر برجام فرو بریزد، همه گزینه‌ها روی میز است.» این بخشی از اظهارات گستاخانه و بی‌ادبانه «لیز تراس» نخست‌وزیر فعلی و وزیر امور خارجه سابق آمریکا در پارلمان انگلیس در ۵ بهمن ۱۴۰۰ علیه مردم ایران است. کارنامه انگلیس در قبال ایران آن‌قدر سیاه و ننگین است که نه قابل فراموشی است و نه قابل انکار و لاپوشانی. با این‌حال بلافاصله پس از انتشار خبر انتخاب نخست‌وزیر جدید انگلیس، رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات با ذوق‌زدگی تأمل‌برانگیزی به آن واکنش نشان دادند. رسانه‌های زنجیره‌ای با تیترهایی از جمله «بانوی آهنین دیگری نخست‌وزیر انگلیس شد»، «چهره زنانه بریتانیا»، «کلید خانه شماره ۱۰ در دست یک زن»، «خانم نخست‌وزیر» و...چهره خندان لیز تراس را منتشر کرده و با آب و تاب به تشریح انتخاب وی پرداختند.

۲- همین چهار روز پیش، ۱۲ شهریور ماه، سالروز شهادت «رئیسعلی دلواری» بود. نیروهای انگلیسی در ۲۶ رمضان ۱۳۳۳ هجری قمری(۱۵ مرداد ۱۲۹۴- ۷ آگوست ۱۹۱۵) بندر بوشهر را به اشغال خود درآوردند و حاکم ایرانی بوشهر را دستگیر کرده، پرچم ایران را پایین آوردند و لگدمال کردند. تمام اداره‌های دولتی را تصرف نموده، ژاندارم‌های ایرانی را خلع سلاح و بیرون کردند و با اعلام حکومت نظامی چند نفر از مخالفین انگلیس را دستگیر و به همراه نماینده دولت به صورت تبعیدی به هند فرستادند. اینچنین بود که مجاهدین بوشهر به رهبری رئیسعلی دلواری بنا بر فتوای علما به مقاومت در مقابل اشغالگری نیروهای انگلیسی روی آوردند و هر شب نیروهای متجاوز را مورد شبیخون قرار می‌دادند. اجداد «لیز تراس» در آن سال تقلا کردند که با تطمیع و پرداخت مبالغ کلان، قیام رئیسعلی دلواری را متوقف کنند. بر همین اساس به رئیسعلی دلواری پیغام دادند که چنان‌که از قیام علیه قوای اشغالگر صرف‌نظر کند، مقامات انگلیسی ۴۰ هزار پوند

به وی خواهند پرداخت. رئیسعلی در پاسخ گفت: «چگونه می‌توانم بی‌طرفی اختیار کنم درحالی‌که استقلال ایران در معرض خطر جدی قرار گرفته است». پس از جواب وی، نامه تهدیدآمیز از طرف مقامات انگلیسی به رئیسعلی دلواری نگاشته شد، مبنی بر اینکه چنان‌که بر ضد دولت انگلیس قیام و اقدام کنید، مبادرت به جنگ می‌کنیم در این صورت خانه‌هایتان ویران و نخل‌هایتان را قطع خواهیم کرد. رئیسعلی در پاسخ به طرف انگلیسی، تاکید کرد: «خانه ما کوه است و انهدام و تخریب آنها خارج از حیطه قدرت بریتانیا است.»

در نهایت پس از آنکه تطمیع و تهدید جواب نداد،  نیروهای انگلیسی بدون مقدمه و اخطار قبلی وارد بوشهر شدند. نیروهای متجاوز انگلیسی به گلوله‌باران منازل مسکونی و قطع نخل‌های دلوار اقدام کردند. اما با لطف خدا، رئیسعلی که از حمله به دلوار آگاهی داشت، در اقدامی هوشمندانه، مردم را به کوه‌های اطراف منتقل کرده بود.

رئیسعلی دلواری برای دفاع از استقلال و حفظ حریم مرزی ایران همراه با نیروهایش، در نبرد با اشغالگران انگلیسی، طرف متجاوز را شکست داد. جنگ دلیران تنگستان به رهبری رئیسعلی تا شهریور ۱۲۹۴ ادامه پیدا کرد و انگلیسی‌ها نتوانستند او و یارانش را شکست دهند. سرانجام این جوان غیور و دلاور ایرانی در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ توسط فردی نفوذی از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

۳- فردا سالروز قیام ۱۷ شهریور ۵۷ است. این قیام یکی از تأثیرگذارترین حرکت‌های مردم برای رسیدن به پیروزی علیه رژیم پهلوی بود. در ظاهر ماجرا، کشتار مردم توسط رژیم جنایتکار پهلوی، صورت می‌گرفت. اما در اصل، آمریکا مدیریت این جنایت را برعهده داشت و برخی دولت‌های اروپایی از جمله دولت خبیث انگلیس در حمایت از شاه برای کشتار مردم ایران، نقش برجسته‌ای داشتند.

بر اساس اسناد منتشر شده، «آنتونی پارسونز» سفیر وقت انگلیس در ایران در سال ۵۷، همزمان با اوجگیری نهضت مردمی علیه رژیم طاغوت، حمایت کامل دولت انگلیس از شاه را اعلام کرد و ضمن اشاره به نقش مهم ایران به عنوان «بزرگ‌ترین بازار صادرات انگلیس در قاره آسیا»، برقراری حکومت نظامی در ایران را نیز مورد تأیید قرار داد. پرویز راجی در کتاب «خدمتگزار تخت طاووس» آورده است:«سفیر انگلیس گفت:

«عزم جزم دولت ایران برای حفظ ثبات و امنیت کشور،‌ بریتانیا را دلگرم کرده است»... بیچاره آمریکایی‌ها و انگلیس‌ها که خیال می‌کردند کشتار ۱۷ شهریور،‌ حرکت انقلاب را در نطفه خفه کرده و همه انقلابیون را نیز از وحشت حکومت نظامی به کنج خانه‌ها کشانده است.» براساس مستندات موجود، دولت انگلیس رکورددار اعزام هیئت‌های سیاسی و نظامی به ایران در سال ۵۷ با هدف کمک به شاه و اعلام پشتیبانی از وی در رویارویی با مردم بود. برای نمونه  در تیرماه ۱۳۵۷ رئیس ‌ستاد ارتش انگلیس برای اعلام حمایت دولت متبوع خود از رژیم پهلوی وارد تهران شد. پیش از آن و در فروردین ۵۷، وزیر دفاع انگلیس در رأس هیئتی برای ابراز حمایت از رژیم شاه و گفت‌وگو درباره امکان صدور اسلحه به ایران‌، وارد تهران شد.

سفیر انگلیس در ۳۱ شهریور ۵۷، حدود ۲ هفته پس از اقدام جنایتکارانه شاه در کشتار ۱۷ شهریور و در شرایطی که رژیم پهلوی در استیصال قرار گرفته بود برای دومین بار با شاه ملاقات کرد و به او اطمینان داد که دولت انگلیس در کنار آمریکا حامی و پشتیبان رژیم پهلوی است. اما در نهایت محاسبات سیاسی دشمن در مقابل سنت‌های الهی و قدرت پروردگار، ناتوان و عاجز ماند و آمریکا و انگلیس و دیگر دشمنان ملت ایران نتوانستند از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جلوگیری کنند.

۴- حدود ۲ هفته دیگر- ۳۱ شهریور- سالروز آغاز جنگ تحمیلی است. بر اساس اسناد منتشر شده، انگلیس یکی از حامیان اصلی رژیم صدام در هشت سال جنگ تحمیلی علیه ملت ایران است. به این ماجرا توجه کنید: دولت انگلیس در جریان جنگ تحمیلی،‌ تانک‌های ایران را به قیمت یک میلیارد دلار به صدام فروخت! داستان از این قرار بود که رژیم پهلوی چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی طی یک قرارداد نظامی از دولت انگلیس ‌تانک خریداری کرده و پول آن را نیز کامل پرداخت می‌کند. اما زمان تحویل این ‌تانک‌ها مصادف می‌شود با اوجگیری انقلاب اسلامی و به همین دلیل دولت انگلیس از تحویل ‌تانک‌ها به ایران خودداری می‌کند و با استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز ‌تانک‌های خریداری شده را به ایران نمی‌دهد. نهایتا دولت خبیث انگلیس در سال ۱۳۶۲ همان‌ تانک‌ها را به صدام می‌فروشد و گلوله‌های همین‌تانک‌های انگلیسی، بدن رزمندگان غیور ایرانی را در جبهه‌ها «اربا اربا» می‌کند.

«دیوید کرن» دیپلمات سابق آمریکا در بغداد پیش از این گفته بود:«دولت انگلیس تنها چند هفته بعد از آنکه عراق از سلاح شیمیایی در حلبچه استفاده کرد، با اعزام یک وزیر کابینه انگلیس به بغداد اعتبارات بازرگانی داده شده به دولت عراق را دو برابر افزایش داد.» مجله تایمز مالی چاپ انگلیس نیز در همین خصوص نوشته بود: «یک شرکت انگلیسی مقادیر زیادی گلوله‌های حاوی گازهای سمی چون هنسلین، ترونیات و نیز بمب‌های آتش‌زا (شبیه بمب‌هایی که آمریکا در ویتنام بکار برد) را به عراق صادر کرد.»

۵- دولت خبیث انگلیس در فتنه ۸۸ نیز نقش ویژه‌ای داشت. «حسین رسام» (که اکنون جزو گردانندگان و تحلیل‌گران شبکه سعودی-انگلیسی «ایران اینترنشنال» است، در سال ۸۸ کارمند سفارت انگلیس در تهران بود. وی پیش از این گفته بود:«در مدتی که برای سفارت انگلیس کار می‌کردم، به این نتیجه رسیدم که دولت انگلیس درصدد بود تا به مرتبطان خود القاء کند که انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ نقطه عطفی برای افرادی است که با نظام زاویه دارند. هدف این بود که با اقدامات موثر در این دوره از انتخابات، حاکمیت در ایران دچار تغییر در ساختار یا تغییر اساسی در رفتار شود. دولت انگلیس به رابطان خود این پیام را داده بود که در صورت بروز مشکل از حمایت اروپایی‌ها و اتحادیه اروپا برخوردار خواهند بود.»

رسام پس از دستگیری در سال ۸۸ و در جریان دادگاه فعالین فتنه اعتراف کرده بود که «به من و سایر کارکنان دستور داده شد که با ایجاد شبکه به تأمین اخبار و اطلاعات مورد نیاز انگلیس اقدام کنم که در طول ۵ سال فعالیت خود در این سفارت تا سال ۸۷ حدود ۱۳۰ مرتبط داشتیم و سال ۸۸ با افزایش ۵۰ نفری(از میان فعالین جریان مدعی اصلاحات) تعداد مرتبطین بنده به ۱۸۰ نفر رسید.»

وی در بخش دیگری از اعترافات خود گفته بود که کارمندان سفارت انگلیس مأمور بودند تا در اغتشاشات به صورت فعال حضور داشته و بر آتش التهاب بدمند.

۶- انگلیس در پرونده برجام نیز کارنامه سیاهی دارد. «محمدجواد ظریف» وزیر سابق امور خارجه- حدود بیست ماه پس از اجرای برجام- گفته بود: «هنوز نمی‌توانیم حتی یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم.» جان ساورز رئیس ‌سابق سرویس جاسوسی انگلیس(MI۶) سال ۹۴ صراحتا اعلام کرد که از نگاه آنها، برجام قرار است از ایران، اقتدارزدایی و انقلاب‌زدایی کند.

۷- پس از اقدام جنایتکارانه و بزدلانه دولت تروریست آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی، دولت انگلیس نیز از این اقدام تروریستی حمایت کرد. اما ماجرا به همین جا ختم نشد. در مهرماه ۱۴۰۰ روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که بر اساس تحقیقات انجام‌شده، به احتمال قوی پایگاه اطلاعاتی نیروی هوایی سلطنتی انگلیس (RAF) به عملیات پهپادی ترور شهید سردار سلیمانی در دی‌ماه ۹۸ مرتبط بوده است.

۸- فهرست جنایت‌ها و خباثت‌های انگلیس علیه مردم ایران مثنوی هفتاد من کاغذ است و اشاره به تمامی آنها از حوصله این وجیزه خارج است؛ از نقش انگلیس در قحطی بزرگ(در سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ هجری شمسی) در کشورمان و نسل‌کشی مردم ایران تا مشارکت لندن در تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران و از غارت نفت ایران تا مشارکت در کودتا و فتنه و آشوب.

۹- دولت خبیث انگلیس در طول تاریخ هیچ‌گاه از دشمنی و جنایت علیه ملت ایران دست بر نداشته است. «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس نیز دقیقا در همین مسیر قدم گذاشته است. به همین خاطر «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بلافاصله برای نخست‌وزیر انگلیس پیام تبریک ارسال کرده و وی را «دوست بزرگ اسرائیل» خطاب کرده است.

۱۰- بوریس جانسون نخست‌وزیر سابق انگلیس در آخرین سخنرانی خود در این سمت اذعان کرد که بحران انرژی و اقتصادی در انگلیس بسیار جدی و خطرناک است. همین چند روز پیش بود که رسانه‌های انگلیسی مردم این کشور را به خوردن «غذای کپک زده» توصیه کردند.

لیز تراس در شرایطی تصدی نخست‌وزیری انگلیس را بر عهده گرفته که از یک سو تورم سنگین و بحران انرژی خون مردم این کشور را به جوش آورده و از سوی دیگر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۶۷ درصد از انگلیسی‌ها به کابینه او بی‌اعتمادند.

۱۱- با این‌حال جریان غربگرا در داخل که در طنزی تلخ خود را مدعی اصلاحات نیز می‌نامد، چشمانش را بر واقعیت‌ها بسته و در واکنش به انتخاب نخست‌وزیر جدید «بریتانیای صغیر» از شدت ذوق‌زدگی سر از پا نمی‌شناسد.

در بحبوحه نهضت عدالت‌خواهی و انحراف آن به مشروطه‌خواهی، سفارت انگلیس دیگ‌های غذای بسیاری را بار گذاشته بود و ضمن انحراف در راهبرد نهضت، از حضار در سفارت پذیرایی می‌کرد. گویا اکنون نیز در رخدادی مسبوق به سابقه، دیگ پلوی سفارت انگلیس به افراطیون مدعی اصلاحات، حسابی ساخته است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    4 1
    ازکجامعلوم نفوذی ایران نشده باشن
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      8 3
      اصلاح طلبان عشق انگلیس و بانوان سیاستمدارش!! شامل ملکه و تاچر و ترزا و تراس! و حتا!! و حتا!! ملکه ویکتوریای مرحوم!!!
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    11 0
    ماجرای سگ و استخوان حکایت اوباش غربطلب است
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      1 2
      سر ریز شدن آب از لب و لوچه اصلاح طلبان برای این زنک را کجای دلمان جا دهیم؟!!؟ لااقل کاش دشمنیش با ایران را علناً اظهار نکرده بود!!
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      5 1
      اصلاح طلبان شیاد کمر مردم را شکستند با سراب برجام. تنها قسمت نقد و سود برجام 750 سکه طلایی بود که در مراسم تجلیل از افتخار آفرینان!!! برجام به خودشان از بیت المال و جیب مردم بیچاره بخشیدند.
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    8 0
    گدا ندیده بودیم که با گستاخی!! گدایی کنه !! ؛)) / اروپایی های گیرافتاده در باتلاق خودساخته جنگ اوکراین و تامین انرژی ، از ایران گاز و نفت گدایی میکنن اونهم چجوری !؟ با گستاخی !! ؛))
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    5 0
    چرا حفره لانه روباه در ایران مسدود نمیشود ؟
  • محمدایوب IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 0
    سفیر انگلیس در ایران درمیان فتنه گران بود در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان عج گیر افتاد خودش را خیس کرد یا گنده لاتی که به عنوان افسر اطلاعاتی به ایران فرستاده بودند در زمان دولت شیخ انگلیسی ودیپلمات زبان دان آنهم خودش را خیس کرد این بیچاره هم زمانی آمده که ارباب آنها آمریکا ودیگر دزدان مانند فرانسه و آلمان وخود انگلیس در باتلاق اوکراین عین خر اصلاحات توگل گیر کردند روسیه هم آنها را گرفته ولی نمیکنه
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 0
    سفارت انگلیس خبیث را ببندید و برای همیشه ی تارخ از ایران اخراجشان کنید!،نکبتهای پست فطرت را!.
  • ایرانی IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 0
    ظلم ظالم نه بخاطر اقتدار و قدرت او که بیشتر بخاطر نوکران سینه چاک او ممکن و میسر است و اگر نبودند نوکران وطن فروش و خائن در ممالک تحت استعمار، غرب هرگز به منابع مفت شرق نمی توانست دست درازی کند
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 2
    به شماها هم ساخته، پروارتون کرده
  • محمد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 0
    اتفاقا بنفش هم تو همین خراب شده دکترا ی وطن فروشی رو گرفته.خدا لعنت کنه هرچی آدم خائن به ملت وملکته ایرانه.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • رضا IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 0
    البته از دشمن که توقعی نمیشه داشت، انگلیس ص غ ی ر تا بتونه دشمنی میکنه که تا کنون هرچی از دستش بر آمده کرده... غرض این غربزده های داخلی که سنگ انگلیس را به سینه می زنند و هر انسان وطن پرست ایرانی را از این حرکات سخیف مشمئز میکند.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 0
    بله ذوق زدگیشون رو در سایتها دیدیم هرکس یه ذره شرف و انسانیتتو وجودش باشه برا انگلیس خبیث نوشابه باز نمی کنه مگر اینکه شرفش رو فروخته باشه خاک عالم بر سر انسان خود فروخته بی شرف غربگدا که فساد و خباثت این انگلو ساکسونها رو فراموش کنه
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    ببخشد یک سوال برای من و شاید خیلی از مردم بوجود آمده چرا با اینهمه جنایتهایی وجاسوسی هاووووووکه دولت نکبت وروباه مکار انگلیس در ایران انجام داده و می دهد هنوز سفارتش در ایران هست و تعطیل و پلپ نشده
  • DE ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 0
    انگلو ساکسونها همیشه متجاوز بودند و تا ابد خواهند بود. این قوم که از ایالت ساکسون آلمان در 1200 سال پیش به جزیره ی بریتانیای امروزی حمله کردند و تمام بومی های آن منطقه را از ایرلند تا اسکاتلند سیستماتیک از بین بردند و زبانشان را هم ممنوع و نابود کردند و بعد از آن به آمریکا و استرالیا و آفریقا حمله کردند و تاریخ بشریت را به سوی نابودی کشاندند ولی نژادپرستی یکی از بارزترین مشخصات این قوم بوده و خواهد بود. جالبه که حتی ملکه ی انگلیس هم مستقیما ریشه ی آلمانی دارد.
  • 100 IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    اکبر گنجی اصلاح طلب فراری گوید: گمان باطل نکنید که ما مخالف سیاسی، مدافع حقوق بشر، فمینیست و... هستیم. ما تشنه مرگ و خون مردم ایرانیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس