ابوعاقله

وزارت خارجه آمریکا بدون محکوم کردن شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی-آمریکایی شبکه الجزیره، از گزارش ارتش رژیم صهیونیستی در این باره استقبال کرد.

به گزارش مشرق، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی درباره پایان تحقیقات در خصوص شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی-آمریکایی شبکه الجزیره در کرانه باختری واکنش نشان داد.

این مقام واشنگتن بدون محکوم کردن شهادت این شهروند آمریکایی خبرنگار در کرانه باختری با گلوله نظامیان اشغالگر، از انجام تحقیقات توسط ارتش این رژیم تشکر کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: «نیروهای دفاعی اسرائیل (ارتش رژیم صهیونیستی) گزارش دادند که تحقیقات خود را در مورد شرایط مربوط به مرگ شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی به اتمام رساندند و احتمال زیادی وجود دارد که خانم ابوعاقله به‌طور تصادفی مورد اصابت گلوله‌های ارتش اسرائیل قرار گرفته باشد. ما از بررسی این حادثه غم انگیز توسط اسرائیل استقبال می‌کنیم و بار دیگر بر اهمیت مسئولیت پذیری در این مورد، از جمله در قبال سیاست‌ها و رویه‌‎ها برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در آینده تأکید می‌کنیم».

این مقام آمریکایی ادامه داد: «ایالات متحده کاستن از  وارد آمدن آسیب‌ها به غیرنظامیان ناشی از عملیات نظامی و پاسخ به آن را اولویت قرار داده است. وزارت دفاع (پنتاگون) اخیرا بر نیاز به بهبود ارزیابی‌ها و شیوه‌های خود برای اطمینان از کاهش آسیب غیرنظامیان تاکید کرد و ما به اشتراک گذاری بهترین شیوه‌ها با شرکای نظامی و متحدان خود در سراسر جهان ادامه خواهیم داد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان بیانیه خود تلاش کرد که با خانواده شیرین ابوعاقله ابراز همدردی کند.

به روایت ند پرایس، «فکر ما پیش خانواده ابوعاقله در غم این فقدان عظیم است و همچنین با بسیاری دیگر از سرتاسر جهان که شیرین و گزارش‌های خبری او را برای بیش از دو دهه به خانه‌هایشان برده بودند. شیرین نه تنها یک شهروند آمریکایی بود، بلکه یک خبرنگار نترس بود که روزنامه نگاری و جستجوی حقیقت باعث احترام مخاطبان در سراسر جهان برای او شد».

ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته ادعا کرد که شیرین ابوعاقله خبرنگار آمریکایی-فلسطینی شبکه خبری الجزیره با «گلوله اشتباهی» یک سرباز اسرائیلی به شهادت رسیده است.

رژیم صهیونیستی مدعی شده که این اتفاق در جریان تبادل آتش میان نیروهای ارتش اسرائیل با گروه‌های فلسطینی هدف شلیک گلوله قرار گرفته است.

پیش از این گزارش، وزارت خارجه آمریکا هم در تحقیقات ادعایی خود درباره این حادثه، گزاره‌های مشابهی را مطرح کرده بود که با واکنش تند گروه‌های فلسطینی و فعالان مستقل حقوق بشری روبرو شد.

گزارش وزارت خارجه آمریکا ۱۳ تیرماه منتشر شده بود. آمریکا در آن گزارش علی‌رغم اذعان به اینکه گلوله از سمت مواضع ارتش رژیم صهیونیستی به سمت شیرین ابوعاقله شلیک شده به تمامی توجهیات برای کوچک‌نمایی ابعاد این جنایت و تقصیرزدایی از رژیم صهیونیستی متوسل شده بود.

در بیانیه تیر ماه وزارت خارجه آمریکا آمده بود: «پس از یک تحلیل قانونی دقیق که به عنوان بخشی از روندِ تحتِ نظارتِ "هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا" (USSC) انجام شد تحلیلگران مستقل و طرف ثالث نتوانستند به جمع‌بندی مشخصی درباره منشأ گلوله‌ای که به قتل شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار آمریکایی-فلسطینی منجر شد برسند. متخصصان پرتابه‌شناسی به این نتیجه رسیدند که گلوله به شدت تخریب شده و رسیدن به جمع‌بندی واضح بر اساس آن امکان‌پذیر نیست.»

واشنگتن تصریح کرده است: «بعد از خلاصه کردن هر دو تحقیق، هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا به این جمع‌بندی رسید که شلیک گلوله از سمت مواضع ارتش اسرائیل احتمالاً عامل مرگ شیرین ابوعاقله بوده است. هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا دلیلی برای اعتقاد به اینکه این اقدام عامدانه بوده نیافت بلکه به این نتیجه رسید که این رویداد حاصل شرایط تراژیک موجود در حین عملیات تحت رهبری ارتش اسرائیل علیه گروه‌هایی ازجهاد اسلامی  فلسطین در روز ۱۱ مه ۲۰۲۲ در جنین بوده است. این عملیات پس از مجموعه‌ای از حملات تروریستی در اسرائیل انجام می‌شد».

شیرین ابوعاقله که یکی از خبرنگاران باسابقه شبکه الجزیره بود اوایل خردادماه هنگام پوشش حملات ارتش رژیم صهیونیستی در شهر «جنین» به شهادت رسید.

بعد از جنایت رژیم صهیونیستی در قتل شیرین ابوعاقله، درخواست‌ها از آمریکا برای تجدیدنظر در حمایت‌های بی‌قید و شرطش از رژیم صهیونیستی و مشروط کردن کمک‌های سالانه‌اش به این رژیم شدت گرفته بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    کفتارهای پست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس