کد خبر 1415441
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۸
اقدامات مهم دولت سیزدهم

یکی از برکات دولت فعلی بازگشت امنیت روانی و آرامش عمومی به کشور است.

به گزارش مشرق، کمال احمدی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: در نخستین سالگرد دولت سیزدهم عنوان شد که «این دولت، امید و اعتماد عمومی را تا حد زیادی احیا کرد». اما چگونه این اتفاق رخ داد؟ به موارد زیر توجه بفرمایید:

۱- ایجاد امنیت روانی و آرامش عمومی جامعه یکی از وظایف اولیه دولت‌ها است. به تعبیری اگر مدیریتی خواهان اقبال عمومی است طبیعتا باید از انجام اقدامات و بیان اظهاراتی که مخل امنیت روانی مخاطبانش است پرهیز کند و در نقطه مقابل با رفتارهای منطقی و خدمت‌گونه و سخنان وحدت‌آفرین ضریب آرامش عمومی را بالا ببرد.

یکی از برکات دولت فعلی بازگشت امنیت روانی و آرامش عمومی به کشور است. در واقع مسئولان ارشد دولت اعم از رئیس‌جمهور، اغلب وزرا و بسیاری از مدیران عمدتا به دور از حاشیه‌سازی به فکر خدمت بیشتر به مردم بدون بیان اظهارات جنجالی‌اند. در حالی که طی هشت سال دولت قبل بخش مهمی از وقت رئیس‌جمهور و یا برخی مقامات دولت صرف راه رفتن روی اعصاب مردم می‌شد. مثلا در شرایطی که نیروهای نظامی کشور در مقطعی مشغول مقابله با خطر داعش در آن‌سوی مرزها بودند ناگهان آقای روحانی در کسوت رئیس دولت با حمله به سپاه پاسداران و بیان کلید واژه‌هایی همچون «دولت با تفنگ و بی‌تفنگ» مدعی دخالت نظامیان در اقتصاد شد. این جملات ضمن اینکه افکار عمومی را پریشان کرد تا مدتها خوراک لازم را برای کینه‌جویی رسانه‌های معاند از نیروهای مظلوم سپاه فراهم ساخت.

همچنین روحانی به‌جای وحدت‌آفرینی در میان عموم مردم و قانع‌سازی افکارعمومی درباره ابهامات توافق هسته‌ای، منتقدان برجام را که خیل کثیری از مردم شاملش می‌شدند را با عناوینی چون «عصر حجری‌ها»، «بزدل‌های سیاسی»، «اقلیت‌ تندرو»، «هراسان و ترسان و لرزان»، «تازه به دوران رسیده»، «کاسبان تحریم»، «بددل، بدبین،‌ بدزبان»‌، «یک عده کودک»‌، «دروغگو»‌، «بیسواد»‌، «بروید به جهنم» و... مورد هجمه قرار داد. طبیعتا برآیند این اظهارات یا ایجاد شکاف و دوقطبی سیاسی و اجتماعی بود و یا یک یأس و ناراحتی عمومی را به افکار جامعه تزریق می‌کرد.

اما در دولت کنونی مردم دیگر شاهد بیان چنین اظهاراتی نیستند. مثلا منتقدان توافق هسته‌ای به راحتی نقدشان را بیان می‌کنند و از آنسو نقدشان با استقبال رئیس‌جمهور و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای نیز مواجه می‌شود یقینا این مواجهه محترمانه سبب آرامش‌بخشی به مردم می‌شود.

۲- واکسیناسیون فراگیر کرونا، یکی دیگر از مواردی بود که سبب احیا امید و اعتماد عمومی به دولت سیزدهم شد. دو سال پیش مردم می‌دیدند در شرایطی که روزانه صدها نفر قربانی کرونا می‌شوند و طبعا انتظار از دولت است که شبانه‌روز به فکر تامین واکسن برای مقابله با این بیماری همه‌گیر باشد اما دولت روحانی نه‌تنها تلاش چندانی در این زمینه نمی‌کرد بلکه حتی از این مسئله به‌عنوان حربه‌ای برای گروکشی سیاسی بهره می‌برد.

تاسف‌آور اینکه با وجود تعلل فراوان در تامین واکسن که صدای افکار عمومی را به شدت درآورد، ناگهان آقای روحانی در ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مدعی شد: «کار دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه بهداشت در تاریخ ایران از زمان هخامنشیان تا الان بی‌نظیر بوده است!» این عبارت آن هم در اوضاعی که بسیاری از مردم از کمبود واکسن رنج می‌بردند از همان دست اظهاراتی بود که روان مردم را هم در کنار جانشان تهدید می‌کرد.

اوضاع کرونایی آن‌قدر غم‌انگیز بود که وقتی کابینه آقای رئیسی روز ۳ شهریور ۱۴۰۰ شروع به کار کرد روز قبل آن، سیاه‌ترین روز کرونایی کشور بود. به این عدد دقت کنید: فوت ۷۰۹ تن در ۲۴ ساعت! در این وضعیت اولویت اول دولت سیزدهم حفظ جان مردم شد. «رئیسی» در بدو ورود به دفتر پاستور با «شی جین پینگ» تماس گرفت. حاصل این تماس، دستور رئیس‌جمهور چین برای صادرات فوری ۹۰ میلیون دُز واکسن کرونا به ایران شد. واکسنی که حامیان روحانی، آن را به مسائلی نظیر تحریم و پذیرش FATF ربط داده بودند! امّا دولت سیزدهم بدون لغو تحریم و پذیرش FATF انبوهی از واکسن را وارد و تولید کرد.

پس از تامین واکسن، دولت در یک حرکت جهادی اقدام به تزریق سه شیفته یا ۲۴ ساعته واکسن به همه واجدان شرایط کرد. به‌گونه‌ای که رکورد تزریق واکسن در جهان شکسته شد و آلمان به‌عنوان قدرتمندترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد جهان در رده دوم و پس از ایران قرار گرفت. با استناد به آمار «World-O-Meters»، مدیریت دولت ایران در قبال ویرانگرترین پاندمی قرن ۲۱ جهان بهتر از دولت‌های بلوک غرب بود.این عملکرد درخشان سبب شد تا آمار قربانیان کرونا برای روزهای متعدد صفر شود و ایرانیان اولین عید قرن ۱۵ شمسی را بدون محدودیت‌های کرونایی سپری کردند.

۳- ۳۱ سفر استانی رئیس دولت سیزدهم آن هم در کمتر از یک‌سال و ارتباط بدون واسطه با بسیاری از مردم در اقصی نقاط کشور و آشنایی از نزدیک با مشکلات بخش‌های مختلف کارگری‌، صنعتی، خدماتی، کشاورزی و... یکی دیگر از لوازم احیای امید و اعتماد مردم بود. آقای رئیسی همین چند روز پیش در سفر به خوزستان به منطقه صعب‌العبور «احمد فداله» رفت که تا پیش از این شاید فقط معدود گروه‌های جهادی و اندک مسئولان بومی به این نقطه دوردست رفته بودند. برای رسیدن به احمد فداله باید از ارتفاعات ۲۸۰۰ متری و قلل سر به فلک کشیده منطقه و درّه‌های مخوف با پیچ و خم ‌های بسیار تندِ سنگلاخی عبور کرد که به‌دلیل نبود جاده مناسب این کار با مشقت فراوان روبه‌روست و شاید ۷-۸ ساعت به طول بینجامد اما رئیس‌جمهور تمام مصائب این سفر را به جان خرید تا از نزدیک با اهالی صبور و دوست‌داشتنی احمد فداله سخن بگوید و دردهایشان را رودررو بشنود.

این رفتار در حالی رخ داده که رئیس‌جمهور قبلی و بسیاری از مقاماتش به صورت ویدئوکنفرانسی و از داخل اتاقشان در مرکز به تمشیت امور می‌پرداختند و بر همین اساس اغلب مردم حتی یک‌بار هم رئیس‌جمهور را از نزدیک ندیدند. با این وجود آقای روحانی در مقطعی در اظهاراتی عجیب مدعی شد: «دولت من شاید یکی از دولت‌هایی باشد که خیلی در میان مردم است، من خودم بارها به دوستان گفته‌ام؛ من روزانه نظرسنجی می‌کنم؛ یعنی در خیابان وقتی با ماشین می‌روم تمام چهره‌های مردم را نگاه می‌کنم؛ اینکه چند نفر لبخند دارند، چند نفر عصبانی‌اند، چند نفر قیافه‌شان گرفته است و به هر شهری و در هر جمعیتی می‌روم، خودم نظرسنجی می‌کنم و نگاه آدم‌ها را نسبت به خودم می‌بینم؛ پس نیازی نیست که روزنامه‌ها از مشکلات مردم بنویسند تا رئیس‌جمهور باخبر شود! رئیس‌جمهور و دولت درد مردم را می‌داند».

۴- یکی دیگر از اتفاقات احیابخش امید، درکنار مردم بودن مسئولان دولت سیزدهم در حوادث گوناگون بود. حضور چندروزه وزیر کشور در کنار مردم آبادان در حادثه ریزش ساختمان متروپل و پیگیری مداوم مشکلات اهالی،مدیریت میدانی وزیر نیرو در حل مشکل آب شهرکرد تا حصول نتیجه و سفر شبانه وی به همدان برای نظارت برای اجرای سریع‌تر آبرسانی به این شهر، حضور معاون اول رئیس‌جمهور در سطح شهر پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و رصد از نزدیک قیمت‌ها در کف بازار و پیگیری سریع و بدون واسطه برای رفع کمبودهای احتمالی کالاها، و مواردی از این دست که طی یک‌سال اخیر به کرات از سوی مقامات دولت رخ داده همگی دال بر یکی بودن مردم و مسئولان در مشکلات است.

این همدلی را مردم حتی در بخش‌های خارج از دولت نظیر شهرداری تهران هم مشاهده کرده‌اند در حادثه سیل امامزاده داود شهردار مردمی تهران بدون توجه به هوچی‌گری رسانه‌های زنجیره‌ای به میان گل و لای رفت و به حل مشکلات در کف میدان پرداخت. این در حالی بود که در دوره قبلی شهرداری تهران مدیریت میدانی چندانی از شهردار دیده نشد و یا حداقل در رسانه‌ها بروزی نداشت.

۵- عدم شرطی‌سازی اقتصاد یکی دیگر از ویژگی‌های دولت کنونی است که موجب بازگشت امید و اعتماد به جامعه شده است. دولت قبل مدعی بود که حتی آب خوردن مردم هم به برجام ربط دارد لذا تمام امور کشور را معطل این توافق کرد تا جایی که بسیاری از کسب‌وکارها از جمله صنعت ساختمان که اصلا ربطی به خارج ندارد دچار تعطیلی یا رکود شدید شد. اما دولت سیزدهم از همان روز نخست اعلام کرد که معیشت مردم و اقتصاد کشور را به خارج گره نمی‌زند و بر همین مبنا هم به رفع چالش‌های کسب‌وکار و بنگاه‌های اقتصادی پرداخت که نتایج این سیاست منجر به افزایش صادرات ۳۸ درصدی غیرنفتی در سال جاری و نیز افزایش فروش نفت به بیش از یک میلیون بشکه در روز شد.

ارتقای مبادلات تجاری با همسایگان، کاهش ۱۹ واحد درصدی تورم در پایان مردادماه امسال آن هم با وجود اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، عبور از تابستان گرم و خشک بدون خاموشی خانه‌ها آن هم با وجود افزایش مصرف نسبت به تابستان پارسال، حل مشکل آب استان‌های مختلف کشور بدون برجام‌، دریافت پول فروش نفت و... از دیگر نتایج عدم شرطی‌سازی اقتصاد در دولت کنونی است.

این کارنامه موفق با وجود یأس‌پراکنی شبانه‌روزی رسانه‌های معاند داخلی و خارجی که چشم دیدن هیچ خبر مثبتی را در ایران ندارند موجبات دلگرمی آحاد مردم به نیروهای انقلابی و جهادی شده است. این مسیر به فضل الهی ادامه خواهد داشت هرچند حسودان را خوش نیاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 2
    اميد و اعتماد احيا شد ؟! خيلى پُرروئيد به خدا !
    • محمدایوب IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 0
      رضا ناامید جون می خواهی دوباره بگم صف مرغ درست کنم با کارت ملی چهارساعت وایسی دوتامرغ بگیری می خواهی بگم صف گوشت درست کنند با کارت ملی شب تا صبح بری دو کیلو گوشت بگیری وتخم مرغ هم همین طور میخواهی بگم یک تور برات راه بندازن بری باهاش دنبال یک کیلو روغن بگردی اصلا میخوای بگم رییس جمهور مورد علاقه ات بیاد صبح جمعه تازه بفهمه بنزین گرون شده بخنده مسخرت کنه یا اصلا برات ستاد سر فرماندهی مرغ و تخم مرغ راه بندازه یا جهانگیری سوپرمن بیاد ارزهای ذخیره ارزی و طلاهای ذخیره رو بین قبیله تقسیم کنه به مفت. برات کودانسانی وسنگ پا ودسته بیل سنجاق قفلی لوازم آرایش ووو برای خودشون ماشین های لاکچری وارد کنند امید وار بشی گوگولی پسر
  • محمدایوب IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    0 0
    یک پژوهشگر پژوهش کند ودربیاورد روحانی در زمان دولتش چند بار گفته ما درتحریم هستیم وباید تحریم رفع شود تا بتوان فلان کار را کرد نمیشود چون در تحریم هستیم و اینکه خودروحانی ووزرایش ورییس دفترش سخنگویش ونمایندگان مجلس دهم چندین بار گفته اند باید آف آی تی آف راباید قبول کنیم تا اقتصاد وکارها درست شود و مقایسه با دولت رییسی ومجلس کنونی
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    جالبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس