سپاهان اصفهان

در شرایطی که کارگران و زحمت کشان در عرصه صنایع و معادن تلاش شبانه روزی و بی وقفه ای برای توسعه کشور دارند، میلیاردها تومان از دسترنج آنها هدر بازیکنان و فوتبال می شود.

سرویس ورزش مشرق- هنوز از یادها نرفته که در ماجرای فولاد مبارکه، از چه اعداد و ارقامی سخن گفته می شد. در آن بین، چند بند نیز مربوط به فوتبال و باشگاه فولاد مبارکه سپاهان بود که با واکنش های متعددی مواجه شد اما این همه ماجرا نیست. در واقع، این اخبار فقط بخش کوچکی از کوه یخ فعالیت باشگاه های صنعتی در فوتبال کشورمان است که اگر روزی کالبدشکافی شود، حیرت انگیز و البته، تاسف برانگیز خواهد بود.

در این بین، حرف پایانی را حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی زد. او صراحتا اعلام کرد که باشگاه های مس کرمان و رفسنجان، فولاد خوزستان، پیکان، سپاهان، ذوب آهن اصفهان، آلومینیوم اراک و گل گهر که متعلق به مجموعه های بورسی هستند، هیچ شفافیت مالی ندارند. این یعنی همان انتقادی که سال هاست مطرح می شود. در این تاریکخانه ها چه خبر است و چه اتفاقی در حال روی دادن است؟ آیا وقت آن نرسیده که همه چیز شفاف شده و صریح به مردم اطلاع داده شود؟

دسترنج کارگران لگدمال ستاره‌های کاغذی مستطیل سبز/ وقتی سرمایه‌داران حاضر به شفافیت هم نیستند!

تیم های صنعتی به بحرانی بزرگ برای فوتبال کشور تبدیل شده اند که با وجود صدها میلیارد بودجه و گردش مالی، فاقد هرگوونه شفافیت هستند

* ستاره های کاغذی و بر باد رفتن تلاش کارگران

وقتی نگاهی به نام تیم های صنعتی می شود، عمدتا متعلق به مجموعه هایی هستند که حاصل دسترنج و تلاش شبانه روزی کارگران و زحمتکشانی است که بخشی از آنها در زمره دهک های پایینی جامعه هستند. چرا باید صدها میلیارد از حاصل تلاش آنها که بایستی خرج عمرانی و آبادانی بخش های مختلف کشور شود، اینگونه به پای ستارگان کاغذی مستطیل سبز هدر می رود؟ چه آورده و افزوده اجتماعی برای این باشگاه ها وجود دارد که برخی از آنها به تعداد انگشتان یک دست هم هوادار ندارند؟ چه اتفاقی موجب می شود تا کنون در راستای شفافیت و ابهام زدایی از این باشگاه ها که با توجه به بورسی بودن نهادهای بالادستی آنها می بایست این مسیر طی می شده، اقدامی انجام نشود و نوعی از مقاومت و مخالفت را بتوان دید؟

میلیاردها تومانی که خرج بازیکنان می شود که بخشی از آنها نیز در پایان به ناهنجاری های اجتماعی و رفتاری تبدیل می شود، چرا نباید هزینه توسعه و بهبود کیفیت زیست کارگران این کارخانه ها شود؟ حمایت چند صدمیلیاردی صنعتی ها از باشگاه های فوتبال، چه رویکردی دارد و چرا باید به چنین تصمیمی مبادرت داشته باشند؟ آیا نمی بایست این بودجه های هنگفت و بی ضابطه در راستای مسئولیت های اجتماعی این مجموعه های صنعتی هزینه شود تا حداقل شاهد محرومیت زدایی از برخی شهرها و بخش های کشور باشیم؟ به راستی، نتیجه و ثمره این باشگاه داری برای فوتبال کشورمان چه بوده و چه غایتی را دنبال می کرده است؟ این پرسش ها و پاسخ هایی که نمی توان برای آن یافت، واقعیت های باشگاه داری صنایع کشور در حوزه فوتبال است که دچار رهاشدگی و انفعال شده است.

دسترنج کارگران لگدمال ستاره‌های کاغذی مستطیل سبز/ وقتی سرمایه‌داران حاضر به شفافیت هم نیستند!

دسترنج کارگران و زحمتکشان کشور در شرایطی هزینه باشگاهداری پرابهام می شود که خروجی آن تقریبا هیچ است، هیچ!

* غفلت طولانی نهادهای نظارتی در صنعتی ها

اکنون که ارقم و اعداد عجیبی از قرارداد بازیکنان، کادر فنی و مدیران باشگاه های صنعتی به گوش می رسد، وقتش رسیده که چراغی به این نهانخانه های ورزش کشور داشت که سالانه صدها میلیارد تومان از جیب ملت در آنها هزینه می شود. این مجموعه ها که فاقد رسالتی برای فعالیت در حوزه حرفه ای فوتبال هستند، موجب اعتراض بسیاری شده اند. آنجایی که باید حاصل دسترنج کارگران هزینه توسعه کشور شود، به باشگاه هایی سرازیر می شود که فاقد ارزش افزوده هستند. الان وقتش رسیده که تکلیف این باشگاه ها مشخص شود تا مردم بدانند که در ورای آنها چه اتفاقاتی در حال روی دادن است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    9 0
    اگه اراده باشد بعد جام جهانی ، دولت تمام تیم هایی را به بخش خصوصی واگذار می کند و پول را خرج گسترش زیر ساخت های ورزشی می کند . تمام .
    • BE ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      2 2
      یعنی شما نگران پول کارگران و زحمتکشان هستید؟؟!!!؟؟
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      4 0
      همش دم از فوتبال حرفه ای می زنن تا دستمزدهای نجومی را لاپوشونی کنن باشگاه ها رو خصوصی کنن تا با درامد تبلیغات و طرفدارای باشگاه هزینه رو بدن نه از جیب کل ملت
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    11 1
    اگه اراده باشد بعد از جام جهانی ، دولت تمام تیم های فوتبال را به بخش خصوصی واگذار می کند و پول را خرج گسترش زیر ساخت های ورزشی می کند . تمام . کافی است از مردم نظر سنجی شود .
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    12 0
    حذف تیم داشتن توسط صنایع مشکل راحل میکند چرا باید کارخانه شیر تیم بسکتبال داشته باشه
    • مجتبی US ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      5 0
      باشگاه داری صنایع به معنی گرانی محصولات صنعتی که صنعت باکیفیت و رقابت پذیر را با مشکل مواجه می کند و محصولات گرانتر به دست مصرف کننده می رسد.
    • DE ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      2 0
      اگه خصوصی باشه و باهاش پولشویی نکنن هیچ ایرادی نداره ولی کلیت حرفت درسته توی ایران چون دارن کلی پول بیت المال رو با عنوان هزینه های جاری باشگاه ها ، بین خودشون و دلال و ... پخش میکنن مثل بخور بخوری که توی بقیه ارگان های فراقانونی هست که کسی جرات نداره بهشون نزدیک بشه
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    4 5
    هر وقت آرای نمایندگان مجلس و هزینه های نیروهای مسلح شفاف شدن، بعد بقیه مشابهشون عمل میکنن.
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 7
    الان چندسالی هست که پرسپولیس و استقلال بنا بر قانون دستشون از بیت المال کوتاه شده. چند سالی بود با روشهایی هنوز از مواهب بیت المال بهره مند میشدند اما مخصوصا سال قبل و امسال دیگه همونم به کل از بین رفته و الان تمام هزینه هاشون از روش های درامد زایی مثل تبلیغات محیطی و اسپانسر و ... تامین میشه. اما در این بین تیمهای صنعتی که بعضیشون در حد پرسپولیس و استقلال هزینه میکنند مگه چقدر از اسپانسر گیرشون میاد. با توجه به جایگاه طرفداری در فوتبال ایران شاید بشه گفت هشتاد تا هشتاد و پنج درصد هواداران فوتبال در ایران متعلق به این دوتیم هستند. پس منطق میگه اگر بنا رو بر درامدزایی واقعی مثل اسپانسر تبلیغات محیطی و در آینده حق پخش بذاریم پس باید عمده ی درامد در این زمینه ها نصیب پرسپولیس و استقلال بشه. پس اگر تیم و تیمهایی هستند که در حد و یا حتی شاید بیشتر از این دو تیم هزینه انجام میدند باید قبول کنیم که مالکین این تیمها دارند از جیب خرج میکنند. مالکینشون کی هست؟ دولت و زیر مجموعه های دولت. پول توی جیب دولت مال کی هست؟ مردم. پس اونها دارن مستقیم از پول مردم استفاده میکنند.
  • بنده خدا IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 1
    یک سوال. اگر امروز کشور ما تمام مدال های طلای المپیک را بگیرد یا سرود کشورمان در قهرمانی جام جهانی پخش شود چه اتفاقی می افتد؟ اگر بعد از این افتخار آفرینی بسسسسسیار بزرگ تمام جوانان کشور بطور منطقی تصمیم بگیرند تا با ورود به عرصه ورزش در دوران نجوانی و جوانی به درآمد های هنگفت و افتخار جهانی برسند چه خواهد شد؟ اگر با تغییر شغل یکی از قهرمانان پرافتخار عرصه ورزش کشور به مسافر کشی و اعطای دستمزد وی به یک تیم تحقیقاتی برای تولید داروی بیماران پروانه ای داده شود، چه اتفاقی می افتد؟ به تمام دغدغه مندان عرصه فرهنگ و هنر کشور اطمینان می دهم که اعضای کلیه تیم های تحقیقاتی کلیه حوزه های پژوهشی کشور اهل مطالعه در بازه های طولانی، فاقد خالکوبی و خودنمایی و روابط عاطفی نامعمول و موقتی هستند و این مراکز نیز عاری از هرگونه فحاشی و دهن دریدگی هست.
  • شیردل FR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    4 0
    بزارین همین جور تاریک هست بمانه چرا؟ چون شفافم که بشه فقط جوش نصیب ما میشه نه برخوردی نه هیچی ؟من کارگر میدانم دارن دزدی میکنن خون ملت رو میمکن ولی انگار قوه قضاییه که مرده نیروهای امنیتی مردن هیچی به هیچی پس بهتره بزارین بخورن شاید ارث پدرشان هست چرا ما رو جوش میدین!
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 1
    از اتهامات تاج رونمایی شد؛ کلاهبرداری تا اخلال در نظام پولی و ارزی کشور مرکز رسانه قوه قضاییه با اعلام اینکه دادستانی تهران در نامه‌ای به وزارت ورزش قطاری از اتهامات تاج را برشمرده بود اعلام کرد که این نامه ۶ روز پیش از برگزاری انتخابات به این وزارتخانه رسیده بود. برای مهدی تاج به اتهامات سوء استفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و شروع به جعل و تزویر، تصرف غیر قانونی در اموال دولتی، به کارگیری حیدر بهاروند در سازمان لیگ برتر فوتبال بر خلاف قانون منع بکارگیری بازنشستگان، تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی، تصرف غیر مجاز در منابع مالی (مطالبات) فدراسیون از شرکت‌های طرف قرارداد و اهمال منتهی به تضییع وجوه عمومی به میزان ۴ هزار و ۵۱۴ میلیارد و ۹۷۴ میلیون و ۴۷هزار و ۲۴۵ ریال و ۱۰ میلیون یورو، تضییع اموال و وجوه دولتی، اخلال در نظام پولی و ارزی کشور، کلاهبرداری، گزارش خلاف واقع، تبانی در معاملات دولتی، جعل در سند رسمی و به کارگیری سرمربی اسبق تیم فوتبال ایران (ویلموتس) پرونده قضایی در دادسرای تهران تشکیل شده است. از سوی دادسرای تهران برای مهدی تاج در اتهامات سوءاستفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و شروع به جعل و تزویر قرار منع تعقیب صادر شد. در مورد دیگر اتهامات این فرد قرار جلب دادرسی صادر شده است که پرونده آنها در مراجع قضایی در حال رسیدگی است. همچنین پرونده مربوط به سرمربی تیم ملی فوتبال ایران(ویلموتس) با گزارش سازمان بازرسی کل کشور به اتهام تضییع وجوه عمومی در جریان رسیدگی قرار دارد.
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 0
    معلومه چه خبره بخور ببر بچاپ
  • رضا یارمحمدخواه IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 0
    به نام الله - این مسلمانی نیست این راه و رسم عدالت نیست، چرا واقعا چرا باید اینهمه بیت المال صرف ورزشی بشه که هیچ دستاوردی نداره و جز ضرر هیچی برای جامعه نداره، صنایع باید از تیم داری منع بشن، تمامی تیم ها به بخش خصوصی واگذار بشن، شفافیت مالی ایجاد بشه و بیت المالهای خورده شده بازگردونده بشه، متاسفانه با اومدن دولت رییسی ما شاهد رشد عجیب ارقام دستمزدی نیز بوده ایم، فوتبال اول برای دلال ها بعد برای مدیران فاسد و سپس برای بازیکنان سود ده هست، حالا بماند نظم نوین جهانی فوتبال را بهانه ای برای اجرای سیاست های کثیف خود میداند.
  • ناشناس IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 0
    مشرق جان بحث فوتبال نیست،متاسفانه جوری شده که پول یه جورایی مصونیت ایجاد میکنه.. واقعا برای مملکت اسلامی_شیعی پسندیده نیست...
  • SOS IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 1
    حقوق نجومی برای نماینده مجلس و رییس جمهور و رییس قوه قضاییه جرمه ولی برای اونی که به توپ لگد میزنه میشه حق الزحمه ! عجیبه ! ازینکه فقط توی این کشور فوتبالیست زحمت میکشه مابقی بیزحمت زندگی میکنن باعث شرمندگیه .
  • DE ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 2
    حالا اگه فشار بهتون وارد نمیشه باید بگم چون رسانه ها در فوتبال آزادی بیشتری دارن ، به همین خاطر شما میتونید فساد رو بیشتر مشاهده بفرمایید. اگه رسانه ها آزاد بودن ، میتونستید فساد رو جاهای دیگه هم به همین روشنی ببینید.
  • ا IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 0
    استقلال و پیروزی هم دارند میلیارد میلیارد پول بیت المال رو هدر میدن.لااقل باشگاه سپاهان یه مجموعه ورزشی با کلی تیم تو رده ها و ورزشهای مختلفه و تا حالا حتی یه پرونده شکایت مثل باشگاه پیروزی نداشته که با بازیکن دوزاری خارجی قرارداد میلیاردی ببنده بعد بازیکنه دو تا بازی بکنه بعد هم بره فیفا شکایت بکنه و کلی پول از این لنگی های آماتور بگیره
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 0
    زمانی که اراده باشه دست دزد قطع کنند اون زمان شفاف سازی میشه.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    وقتی بزرگترین مفسد اقتصادی ریاست فدراسيون و عضو هیات رئیسه فوتبال این مملکت هستند شما از باقی فوتبال چه انتظاری دارید همین مفسده خانه‌ ها، انقلاب را خواهند بلعید و شما اندرخم هستید
  • میتی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 0
    اکثر تیم های خارجی اگه خرجی میکنند، پولشون رو خودشون درمیارن (از طریق فروش لباس و تبلیغات و..) ولی تو ایران چی؟ فقط شده خانه فساد و رانت و دلال بازی و قورت دادن پول ملت. کاش کمی قشنگ بازی میکردن حداقل
  • سوسان GB ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 1
    وزارت صنعت و معدن شده انبار فوتبالیست بی خاصیت پول مفت بیت المال دست یک عده مفت خور اینهم وضع خودرو و توسعه معادن هست وزارت نفت هم از اون بدتر با حقوقهای نجومی و یک لشکر بی کار مفت خور یکی باید این دولت رو تعطیل کنه که شرش از سر ملت باز بشه اگه نصف دولت تعدیل و کارمندهاش اخراج بشه 90 درصد مشکلات خودبخود حل میشه
  • آراد IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    0 0
    دلخوشی مردم به فوتباله اون تیمی هم که ازش حرف میزنید صدها هزار میلیارد تومان درامد ارزی از صادرات فولاد برای کشور داره,نکنه انتظار دارید فقط آلودگیش برای مردم استان باشه و تیم نداشته باشه!
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    پولی که باید خرج تحقیق توسعه بشه اقایان دارند به اسم ورزش پول شویی میکنند
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    قطعا پای پولشویی و اختلاس در میانست.و گر نه با این پولها هر کدام از این صنایع میتوانند باعث بهبود سرانه ورزش و یا بهداشت متطقه خودشان بشوند.اصلا فلسفه داشتن تیم و تیمداری برای صنعت مس و فولاد و...چیه؟
  • حمیدرضا IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 1
    سوال زرگ این هستش که چرا قوه قضاییه در پرونده ویلموتس گیت واتهامات اقایان تاج وساکت واسلامیان وجهانگیری مماشات میکند؟یعنی باند اسحاق جهانگیری وکارگزاران اینقدر دربدنه قوه قضاییه نفوذ دارند که مانع برخورد با فسادمحرز تاج وساکت میشوند؟؟
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    خدارو شکر پول ویلموتس از بیت المال نبود پول بازنشستگان تامین اجتماعی بود که بر باد رفت خدارو شکر
  • علیرضا IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    به چه حقی به یه فوتبالیست پول میلیاردی می دهید اونوقت یه زمین استاندارد تو کشور نداریم . برای ساخت بیمارستان بودجه نداریم . برای خرید دو تا تشک کشتی بودجه نداریم . افزایش حقوق بعضی کارمندان که 5 یا 6 تومان حقوق میگیرند (مثل کتابداران) بودجه نداریم ؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس