کد خبر 1415274
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
آمریکا

پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه، زیر آتش سنگین مقاومت قرار گرفته‌ و بر شدت حملات علیه این پایگاه‌ها افزوده شده است.

به گزارش مشرق، طی ماه‌های اخیر و به طور مشخص دو هفته گذشته، حملات علیه مقرهای آمریکا در خاک سوریه تشدید شده است. نیروهای آمریکایی در چند پایگاه نظامی در سوریه مستقر هستند که مهمترین‌ آنها در نزدیکی میدان نفتی العمر و میدان گازی کنیکو در دیرالزور و التنف در جنوب شرق سوریه است.

با این‌که، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا چند روز پیش مدعی شد که واشنگتن نگران تشدید تنش‌ها در سوریه نیست و هر کاری برای حفاظت از نظامیانش در این کشور انجام می‌دهد، اما دیروز رسانه‌های عربی اعلام کردند که نیروهای آمریکایی یک پایگاه نظامی در روستای نقاره واقع در سه کیلومتری جنوب غربی القامشلی احداث کردند که این سومین پایگاه در این منطقه است و پایگاه‌های دیگر یکی در روستای هیمو (شمال غربی القامشلی) و دیگری در روستای تل فارس واقع در نزدیکی فرودگاه القامشلی احداث شده است.

اهمیت پایگاه جدید در این است که در نزدیکی فرودگاه القامشلی تحت سیطره نیروهای روسی واقع شده است و پایگاه اصلی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در شمال شرقی سوریه به حساب می‌آید.احداث این پایگاه همزمان با انتقال تجهیزات نظامی و مهمات از منطقه کردستان عراق بود و روز جمعه نیز تجهیزات نظامی دیگری به این منطقه ارسال شد.

بررسی این تحولات میدانی نشان می‌دهد که آمریکا در تدارک برای رویارویی با تشدید حملات علیه نیروهای خود در سوریه است و تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا از سوریه خارج نشود، اما به اعتقاد ناظران سیاسی در سایه تاکید ویژه دمشق بر این امر که به حضور اشغالگرانه آمریکایی‌ها در خاک خود پایان خواهد داد، شمار معکموس برای پایان یافتن اشغالگری آمریکا در سوریه آغاز شده است.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در خصوص تشدید حملات علیه پایگاه‌های آمریکایی در سوریه، نوشت:  بررسی تحرکات میدانی در سوریه، به وضوح نشان می‌دهد که نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه، در حال آماده شدن برای مرحله دشوار آتی هستند، پس از آن‌که مشخص شد که حملات علیه پایگاه‌های آن‌ها در شمال شرق و شرق سوریه، رویدادهای گذرایی نیست و روندی است که ادامه خواهد یافت و ممکن است تشدید شود و شکل‌های متفاوتی به خود بگیرد. روندی که با شلیک موشک از راه دور و ارسال پهپادهای بمب‌گذاری شده آغاز شد اما ممکن است این نوع هدف‌گیری ادامه نیابد و  به احتمال زیاد با تکمیل زیرساخت‌های نظامی و لجستیکی، ساختارها و سازوکارهای این اقدام توسعه یابد و اشکال دیگری به خود بگیرد.

در ادامه این یادداشت آمده است،  سایر اشکال هدف‌گیری آمریکایی‌ها در سوریه می‌تواند به شکل جاسازی مواد منفجره، کمین‌گذاشتن و تمرکز بر مسیرهای حرکت کاروان‌های تدارکاتی، جاده‌ها و سایر روش‌های مقاومتی و جنگ چریکی باشد که نیروهای مقاومت به خوبی در آن به دلیل استفاده در عراق و جنوب لبنان مهارت دارند. کاری که در برابر نیروهای آمریکایی و اشغالگران اسرائیلی انجام داده‌اند و دستاوردهای بزرگی کسب کرده‌اند.

به اعتقاد نویسنده، حملات دو روز پیش به پایگاه آمریکایی‌ها در میدان العمر در حومه دیرالزور، صحنه را شفاف‌تر می‌کند و نشان می‌دهد که این حملات یک روند و تصمیم است نه یک واکنش فصلی. شعله‌های آتش در این پایگاه به این معنا بود که موشک‌ها به اهداف خود در داخل پایگاه اصابت کرده‌اند هر چند که اعلام شد این حمله هیچ تلفات انسانی به همراه نداشت.  اما برخی منابع اعلام کردند که آمبولانس‌های متعددی به ویژه به سمت منطقه‌ مسکونی مرتبط با این پایگاه‌ که سربازان آمریکایی در آن اقامت دارند، گسیل داده شده بودند.

بنا بر این یادداشت، شمار حملات علیه پایگاه‌های آمریکایی مستقر در شرق سوریه و شرق فرات از اوایل ماه آگوست گذشته افزایش یافت و پایگاه التنف در مرز سوریه و عراق مورد حمله سه پهپاد قرار گرفت. نیروهای آمریکایی در میدان العمر، هفته پیش نیز شاهد حملات مشابهی بود. در تاریخ ۲۵ آگوست گذشته نیز پایگاه آمریکایی در میدان کونیکو، شاهد حملات موشکی بود که موجب شد نیروهای آمریکایی به دستور مستقیم جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، حملات خشونت آمیزی را علیه مقرها و انبارهای تسلیحات متعلق به نیروهای ائتلاف مقاومت انجام دهند.

به اعتقاد نگارنده، احتمالا ایالات متحده آمریکا، واقعیت صحنه فرارو را درک کرده و حرکات خود را برای آماده شدن برای مرحله بعدی رویارویی آغاز کرده است. در همین راستا، تجهیزات نظامی آمریکا وارد شهرک «الیعربیه» در استان الحسکه در شمال شرق سوریه شده و رسانه‌ها به نقل از منابع محلی گزارش دادند که کاروان‌های لجستیک آمریکایی از گذرگاه التنف از خاک عراق وارد سوریه شده‌اند. این کاروان‌ها حاوی مهمات، ماشین آلات، بلوک‌های سیمانی و تجهیزات برای محافظت از افراد بودند و وارد پایگاه آمریکایی در منطقه الشدادی در حومه الحسکه در شمال شرق سوریه شدند. در مقابل، نیروهای وابسته به محور مقاومت در سوریه با پیش‌بینی پاسخ تلافی‌جویانه نیروهای آمریکایی، در منطقه شرق مستقر شدند و مقرهای خود را تغییر دادند.

در خاتمه این یادداشت آمده است: پایگاه‌های آمریکایی اطلاعات مربوط به داخل سوریه را با تل‌آویو به اشتراک می گذارند. امری که به اسرائیل فرصت‌های بیشتری برای حمله به برخی اهداف در داخل سوریه می‌دهد. بنابراین فشار برای اخراج نیروهای آمریکایی از سوریه به یک هدف روشن تبدیل شده است. به گفته این منابع شمارش معکوس برای خروج داوطلبانه یا اجباری نیروهای آمریکایی از سوریه آغاز شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 13
    سلام وقتی واشنگتن از افغانستان رفت، طالبان اومد الان هم ممکنه گروه تروریستی جدیدی بیاد
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      13 4
      تروریست تر از امریکا وجود ندارد
    • علی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      0 0
      ۴ تا آدم مثل شما اوضاع رو به فنا دادن. داداش گرو تروریستی ای توی سوریه وجود نداره و همه جا دست ارتش و مقاومته.در ضمن هم روسیه و هم ایران حضور میدانی دارن اما افغانستان فقط طالبان و آمریکا بود.یعنی یکی رفت یکی سلطه پیدا کرد. کل مقاومت و ایران و ارتش و روسیه هم از بشار اسد حمایت میکنن مگر اینکه تو خیلی خنگ باشی نفهمی چیزیو
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      1 0
      مگه طالبان رو خود آمریکا برای جنگ با شوروی نساخت اینقدر منورالفکر بودن لازم نیست
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      1 0
      مگه طالبان رو خود آمریکا برای جنگ با شوروی نساخت اینقدر منورالفکر بودن لازم نیست
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    10 0
    خوب سوریه بهتر است امریکا را از تنف بیرون بیاندازد چون تا دوسال دیگر قصد دارد از این منطقه به دمشق حمله کند دوما مثل حزب الله هر از گاهی با پرتاب موشک به اسرائیل محبوبیت خودش را افزایش دهد
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    10 1
    باید فکری برای پایگاه تنف کرد امریکا قصد دارد از این پایگاه کار ناتمام تروریست ها را تمام کرده و به دمشق در آینده حمله کند نباید انها در این پایگاه احساس آرامش کرده و برنامه ریزی بتوانند بکنند تنف باید نابود شود
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    6 1
    باید حملات به امریکا هر هفته دو بار صورت گیرد تا امریکایی ها خاک سوریه را ترک کنند خصوصا که بخاطر حمایت از اوکراین قادر به باز نمودن میدان جنگ جدیدی در سوریه نیستند
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 1
    فعلا روسیه دسنور داده ایران باید فورا سوریه ترک کنه
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 2
    خب واقعا حیفه که وقت و انرژیشونو واسه سوری ها هدر بدن
  • عادل مدنی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    ترجمه تمیزی بود،،،
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 0
    خدا خودش با رحمت وکرم خودش هم آمریکا واسراییل رو نابود کنه وهم گروه های تروریستی خطرناک در سوریه
  • سید فروزان CH ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    غده سرطانی کردستان عراق است ‌انجا را از اشغال در بیاورند ،امریکاییان و نیروهای مذدور دیکر هم بساطشان را جمع مبکنند میروند از پایگاههای جاسوسی تا تجزیه طالبان و تروریست‌ها و حامیان آنها و دزدان همه در شمال عراق مشغول کار هستند خدا نسل بارزانیها را از روی رمین حذف کند
  • BE ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    حملات بیشتر به آمریکایی ها ممکن است بهانه ای به دست آنها بدهد نیروهای بیشتری به این کشور اعزام کنند و نتیجه عکس حاصل شود
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    بشار اسد گفته جمهوری اسلامی ایران از خاک سوریه علیه اسرائیل استفاده نکنه ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس