کد خبر 1414857
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
اتوبوس

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به حضور گسترده زائران برای سفر به عتبات عالیات، ۹۵ درصد سفر زائران از بخش حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود.

به گزارش مشرق، آقای افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری، به تبیین موضوع سفرهای اربعین و آمادگی کمیته حمل و نقل ستاد مرکزی اربعین پرداخت.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در این برنامه درباره امکان فروش اینترنتی بلیت گفت: برنامه ما از ۱۵ شهریور تا ۳۰ شهریور ماه بود، بنابر تصمیم ستاد مرکزی ستاد اربعین که روز پنجشنبه شب تصمیم گیری انجام شد ما از امروز این برنامه را شروع کردیم و انتقال از پانزدهم به یازدهم طبیعتاً​ نیاز به اقدامات اجرایی بسیار زیادی بود که خوشبختانه ما از امروز فروش بلیت را برای تمام پایانه‌های مرزی شروع کردیم.

آقای افندی زاده افزود: بیش از دو هزار و ۴۰۰ شرکت حمل و نقلی داریم و سایت‌ها در اختیار خود شرکت‌های حمل و نقلی هستند که به تدریج از امروز صبح بارگذاری را شروع کردند و ما به اندازه دو

روز آینده در این سایت بارگذاری را انجام می‌دهیم و امیدواریم به زودی مشکل بارگذاری و شکایت‌های اینترنتی حل شود.

سوال: برای اینکه سرعت بیشتر، ازدحام کمتر و مشکلات مرتفع شود چه برنامه ریزی‌هایی انجام شده است؟

سردار مهدی حاجیان معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی کشورگفت: ما یک افزایش ده برابری تقاضا برای صدور گذر نامه داشتیم، یک امکانات و زیر ساختی داریم که به صورت نرمال در روز می‌توانیم سی هزار جلد صادر کنیم، بخشی از این گذرنامه‌ها هم از جای دیگر تامین می‌شود و تقاضاهای چند برابری باعث شد که صدور گذرنامه مقداری به تاخیر بیفتد.

سردار حاجیان افزود: پلیس قاعدتاً​ بایستی برای برون رفت از این کار تمهیداتی را اتخاذ می‌کرد که با تدبیری که اندیشیده شد ما به سه مسئله رسیدیم اولاً که با کشور عراق و ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور صحبت شد که یک برگ تردد ویژه اربعین تهیه شود که هم مورد قبول پلیس کشور عراق و مرزبانان کشور عراق و بر اساس زیرساختی قابل خواندن در دستگاه‌های مربوط به گذرنامه باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور گفت: برگ تردد ویژه اربعین به توافق دو کشور رسید و ما روزانه این ظرفیت برایمان ایجاد شد که روزی صد هزار برگه گذر ویژه تردد اربعین حسینی را صادر کنیم، ​ از دیروز ۱۳۵ هزار گذر ویژه صادر کردیم که ۸۰ هزار آن تحویل مردم و متقاضیان شد، گذرنامه‌هایی که اعتبار آن‌ها به اتمام رسیده بود، ​ بحث اعتبار بخشی به گذرنامه‌ها دادیم یعنی گفتیم از ده سال گذشته هر کسی که گذرنامه دارد و تاریخ اعتبار آن تمام شده است می‌تواند به پلیس مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان‌ها و پلیس اطلاعات در شهرستان‌هایی که مرکز صدور گذرنامه ندارند، مراجعه کنند و در آنجا ما به مدت ۶ ماه و برای یکبار خروج و به مقصد کشور عراق تمدید می‌کردیم.

سردار حاجیان افزود: در بحث سوم ما این سامانه را الکترونیک کردیم یعنی افرادی که درخواست صدور گذرنامه داده اند و تاکنون گذرنامه به دستشان نرسیده می‌توانند از طریق تارنمای‌ای پلیس نقطه دات آی آر درخواست تغییر حالت دهند که بتوانند فعلا برگه تردد ویژه را دریافت کنند و آن گذرنامه هم در فرایند قرار می‌گیرد و به دستشان خواهد رسید.

سردار حاجیان گفت:​ آخرین بحث این است که از سامانه پلیس من و اپلیکیشن پلیس من این ظرفیت ایجاد شد که مردم بتوانند از آخرین وضعیت صدور گذرنامه خودشان با خبر باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور گفت: انشاءالله تا روز یکشنبه ۲۷۰ هزار برگه گذر ویژه اربعین را صادر خواهیم کرد و پیش بینی شد تا اواسط هفته تمام افرادی که درخواست برگه گذر کرده اند توسط پلیس صادر و به پست تحویل می‌شود، ​ فرایند صدور و تحویل به پست بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت و تا دست متقاضی برسد ۷۲ ساعت زمان می‌برد.

سوال: پیش بینی شما برای میزان جا به جایی‌ها در حوزه حمل و نقل چه تعداد و آماری است و درصد حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای بر اساس برنامه ریزی‌ها چند درصد زائرین است؟

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: پیش بینی می‌شود با توجه به تقاضای بالای زائرین امسال پنج میلیون زائر به مقصد عراق و کربلا را داشته باشیم، در سال ۹۸ حدود سه میلیون زائر بود که ۸۹ درصد از طریق حمل و نقل جاده ای، ۶ درصد هوایی و ۵ درصد ریلی بود، ​ امسال اگر بر اساس همان آمار با افزایش زائرین در نظر بگیریم ما پیش بینی می‌کنیم حدود پنج تا شش درصد از طریق ریلی و هوایی خواهد بود، ​، چون برای ظرفیت ما برای بخش ریلی و هوایی محدود است و ۹۴، ​ ۹۵ درصد از طریق بخش حمل و نقل جاده‌ای است.

آقای افندی زاده افزود: با توجه به پیش بینی‌ها حدود یک تا یک و نیم میلیون نفر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی باید جا به جایی انجام شود، ​ قرار بود از ۱۵ شهریور باشد که با توجه به استقبالی که زائرین کردند به یازدهم موکول شد و کار بسیار بزرگی را همکاران ما در وزارت راه و سازمان راهداری انجام دادند ۱۰ درصد ناوگان‌ها به سمت پایانه‌ها بود الان ۶۰ درصد کل ناوگان به سمت پایانه‌ها هستند و برنامه ریزی از سفرهایی که به صورت برنامه‌ای بود کاری بود که از امروز صبح در تمام پایانه ها، مدیران حمل و نقل پایانه‌ها مستقر شدند، ​ ما میز خدمت قرار دادیم، ​ تقریبا فروش را در تمام پایانه‌ها به صورت حضوری کامل انجام شد، شرکت‌های حمل و نقلی باید از طریق سایت‌ها برای پیش فروش اینترنتی اقدام کنند که بارگذاری زمان بندی است.

آقای افندی زاده: اجازه داده شده که ۵۰ درصد فروش از طریق اینترنتی صورت بگیرد و تمام شرکت‌ها با توجه به امکاناتیکه دارند می‌توانند بارگذاری را انجام دهند و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فقط نظارت را انجام می‌دهد، ​ آن چیزی که مهم است ما توانستیم از دیروز و امروز فقط از تهران بالای حدود ۱۸۰ سرویس را به سمت پایانه‌های مرزی هدایت کنیم، در روزهای آینده به تدریج بارگذاری‌ها اتفاق می‌افتد اگر مشکلاتی هم باشد مدیران سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها در پایانه‌ها مستقر هستند و میز خدمت گذاشته شده است، ​ خود صنف و تمام شرکت‌های حمل و نقلی همکاری بسیار خوبی را انجام دادند اکثر مدیران شرکت‌های حمل و نقلی در پایانه‌ها مستقر شدند و کاری که از امروز بامداد شروع شد تا امشب تقریباً​ پایانه هایمان مشکلاتشان رفع شد، سرویس‌های زیادی به سمت پایانه‌ها رفتند و سعی می‌کنیم تمام بلیط‌ها را هم فروش در نمایندگی‌های شرکت‌ها ایجاد شود و هم در پایانه ها، خواهد بود، ​ تقریبا مشکلات حل شد.

آقای افندی زاده: ما سرویس‌های فوق العاده را در اختیار پایانه‌ها قرار دادیم یعنی به تعداد تقاضاهایی که وجود دارد ما از اتوبوس‌هایی که به صورت برنامه‌ای بود به سمت اتوبوس‌های فوق العاده تغییر دهیم و این اختیارات به مدیران پایانه‌ها داده شده که به ازای تعداد متقاضی سرویس‌ها را بتوانند تغییرات دهند.

آقای افندی زاده: به هر حال ظرفیت، ​ ظرفیت محدودی است و ما داریم بحث از یک تا یک و نیم میلیون نفر رفت و همین مقدار برگشت انجام می‌دهیم.

سوال: سفرها و سرویس‌های فوق العاده را تدبیر نکرده اید؟

آقای افندی زاده افزود: به هر حال پیش بینی که انجام می‌شده با توجه به اینکه ما تقاضا را نمی‌دانیم از چه روزی چه تعدادی وجود دارد اگر این تقاضا از قبل پیش بینی می‌شد و ما می‌دانستیم در چه روزی کدام زائر می‌آید ما به تعداد مراجعات این کار را انجام می‌دادیم، اما ما از تقاضای زائرین با خبر نیستیم یعنی وارد می‌شوند و درخواست می‌دهند، ​ برای همین ما فروش اینترنتی را به صورت دو روز گذاشتیم تا بتوانیم مدیریت را انجام دهیم، ولی در پایانه‌ها این اختیار به مدیران پایانه‌ها با همکاری شرکت‌ها تا جایی که امکان دارد و ظرفیت اتوبوس ها، ​ این امکان را برای زائرین برای جا به جایی انجام دهیم.

آقای کاظم آل صادق سفیر ایران در عراق در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مهم‌ترین برنامه ریزی‌هایی که برای تسهیل سفر پیاده روی اربعین زائرین ایرانی چه در مرز ایران و عراق صورت گرفته چیست؟ گفت: حماسه اربعین آغاز شده و فضای کشور عراق به سمت اربعین می‌رود، مردم عراق مردم مهمانواز هستند و صمیمانه آماده پذیرایی زائرین هستند، سفارت جمهوری اسلامی ایران هماهنگی‌های لازم را با دولت عراق انجام داده و هر گونه مشکلی بروز پیدا کند بلافاصله با هم برای حل آن تلاش می‌کنیم.

آقای آل صادق افزود: موکب‌های ما در حال ورود به کشور عراق هستند، توصیه ما حتی الامکان با برادران عراقی به صورت مشترک اداره می‌شود، ۶ مرز زمینی، شلمچه، مهران، چذابه، تمرچین، خسروی و باشماق آماده استقبال از زائرین است، بعلاوه فرودگاه نجف و بغداد هم فعال هستند.

سفیر ایران در عراق گفت: توصیه ما این است که مردم عزیز به تدریج برای زیارت تشریف بیاورند و حتی الامکان زائرین مدت توقف شان را در عراق کم کنند، ​ اربعین از نظر عراقی‌ها تا ظهر اربعین تمام می‌شود لذا انتظار ما این است که مردم ما به شهرهای خود برگردند، چون زیرساخت‌ها در کشور عراق محدود است.

آقای آل صادق افزود: خوشبختانه برخی علما و مراجع عالی قدر نظری دادند که اربعین منحصر به روز اربعین نیست لذا زائرین می‌توانند قبل و بعد از اربعین به زیارت تشریف بیاورند، مستحضر هستید امسال اربعین در هوای گرم برگزار می‌شود، ​ لذا افراد مسن بیماران زمینه ای، کودکان می‌توانند سفرشان را به زمان دیگری موکول کنند.

سفیر ایران در عراق گفت: رعایت قوانین و مقررات دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق حتماً توسط زائرین رعایت شود و با مدارک معتبر به سمت مرزها عزیمت کنند.

سوال: مرز خسروی از ازدحام و ترافیک کمتری برخوردار است؟

سردار حاجیان افزود: بر اساس طرحی که به تمامی نیروهایمان در سراسر کشور ابلاغ شده، ​ ما طرح از مبدا تا مقصد را عنوانش را گذاشته ایم یعنی اینکه مردم و زوار از در خانه که بیرون می‌آیند و قصد زیارت دارند، پلیس خدمات به آن‌ها می‌دهد تا زمانی که به مرز می‌رسند، و در برگشت هم به همین صورت، ​ برای این کار در حوزه ترافیک هشت هزار نیرو پیش بینی و به کار گیری شده، ​ هزار و ۴۰۰ تیم پلیس راهی داریم و هفت هزار و ۱۳۴ واحد گشتی پلیس راهی را پیش بینی کردیم و همچنین از ظرفیت بالگردها و پهپادها استفاده می‌کنیم که حدوداً ۳۵ بالگرد و پهپاد را پیش بینی کرده ایم که بتوانیم در حوزه ترافیک به یک اشراف ترافیکی برسیم و تمام محورهای مواصلاتی را از طریق دوربین‌ها تحت کنترل داریم و در شهرهای مرزی هم مرکز مانیتورینگ کاملا فعال است و مسیر ترافیک را از مبدا تا مقصد مانیتور می‌کنیم.

سردار حاجیان گفت: مجدداً جلساتی را با حمل و نقل ترافیک وزارت راه هم داشتیم، پلیس راهور ما جلساتی را برگزار کرده لذا در بحث سامانه سپهتن کاملا به پلیس راهور اتصال است و بحث حمل و نقل عمومی را هم اتوبوس‌هایی که کار حمل و نقل بین شهری را انجام می‌دهند به هیچ عنوان اجازه داده نخواهد شد که جابجایی مسافر برای برون شهر را ندارند، چون ایمنی‌های لازم برای آن‌ها در نظر گرفته نشده و پلیس کاملا مراقب است که مردم خسارات نبینند. اعمال مقررات برای سلامت مردم است و پلیس ازاین نگاه بحث اعمال مقررات را جدی است، ​ پیش بینی که شده حدود ۶۵ درصد از خودروها شخصی است لذا در شهرهای مرزی در ایلام، کرمانشاه، خوزستان، شهرهای مرزیمان پارکینگ پیش بینی شده و برای امنیت این پارکینگ‌ها هم تمهیدات لازم اندیشیده شده یعنی اینکه این اختیار به استانداران داده شده و آن‌ها هم به فرماندارها و آن‌ها هم به شهردار اختیار دادند و پلیس هم نظارت دارد.

سوال: حمل و نقل ریلی، هوایی افزایش نخواهد نداشت و قیمت رفت و برگشت بلیت طبق آن چیزی که اعلام شده تهران به نجف ۶ میلیون تومان است؟

آقای افندی زاده گفت: در حمل و نقل ریلی ما افزایش قیمتی نخواهیم داشت​، با تاکید مقام عالی وزارت راه و شهرسازی قیمت بلیط رفت و برگشت تهران به نجف و تهران به بغداد از ۱۵ شهریور ۶ میلیون تومان تعیین شده، البته متناسب با مسافت شهرهایی که دور یا نزدیک هستند و این در حقیقت قیمت کاهشی است نسبت به قیمت‌هایی که قبلا بین تهران و نجف و بغداد بود.

سوال: در حوزه بلیط هواپیما مراقبت کرده اید که بازار سیاه به وجود نیاید؟

آقای افندی زاده افزود: سازمان هواپیمایی به تمام شرکت‌ها ابلاغ کرده، ​فروش فقط از طریق سایت خود ایرلاین‌ها انجام می‌شود و دفاتر و آژانس‌ها دیگر فروش بلیط را انجام نمی‌دهند، ​ آقای وزیر راه تاکید بسیار زیادی بر این قضیه داشته و بازرسی ویژه وزارت راه و شهرسازی مستقر در پایانه‌ها است.

آقای افندی زاده گفت: در مورد حمل و نقل جاده‌ای ما با بحث جا به جایی بیش از یک و نیم میلیون نفر از طریق حمل و نقل عمومی هستیم، سعی کردیم با توجه به اینکه اکثر جا به جایی‌ها به صورت یک سر خالی است بر اساس نظریه ستاد مرکزی اربعین در سال ۹۸، صد درصد بود این رقم به ۷۵ درصد به خاطر اینکه یک سرخالی انجام شده، ​ یعنی اتوبوسی که به سمت ایلام می‌رود بلافاصله باید خالی برگردد. از امروز تا بیست و سوم شهریورماه کسانی که از پایانه‌های مرزی شش گانه به سمت نقاط مختلف بروند ما نه تنها آن ۷۵ درصد اضافه نخواهد شد بلکه با نظر وزیر راه و شهرسازی ۵۰ درصد هم نسبت به نرخ عادی کاهش می‌دهیم و این تشویق می‌کند که زائران ما زودتر به کشور بازگردند و بتوانند از این تخفیف استفاده کنند.

آقای افندی زاده افزود: با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده تلاش کردیم نرخ تمام بلیط‌ها را در پایانه‌ها نصب کنیم، ​ مدیران سازمان حمل و نقل پایانه‌ها میز خدمتی را در خود پایانه‌ها گذاشته اند البته اتوبوس‌ها به هیچ عنوان نبایستی دربستی باشند، با دو سه شرکت هم برخورد شده و به نوعی تعلیق موقت ایجاد شده است.

آقای افندی زاده گفت:​ در مورد حمل و نقل جاده‌ای اتوبوس‌های جاده‌ای ممنوع شده اگر هیاتی به صورت گروهی می‌خواهد برود می‌توانند با شرکت‌ها هماهنگی کنند و توافق را انجام دهند با نظارت سازمان راهداری، ولی باید به ازای هر زائری بلیط صادر شود که کنترل نرخ‌ها صورت بدهد هر گونه شکایتی را که زائرین در حمل و نقل جاده‌ای دارند به مدیرانی که در سازمان پایانه‌ها مستقر هستند می‌توانند مراجعه کنند یا از تلفن گویای ۱۴۱ این کار صورت گیرد؛ بنابراین نرخ‌های مصوب در پایانه‌ها به شدت کنترل می‌شود.

آقای افندی زاده افزود:​ سازمان هوایپمایی بر اساس نرخ اعلامی کنترل را انجام می‌دهد، هر گونه شکایتی که بر خلاف قیمت تعیین شده باشد حتماً ما در فرودگاه‌ها میز خدمت گذاشته ایم و می‌توانند مراجعه و سازمان هواپیمایی پیگیری کند، در مورد شرکت راه آهن، چون سایت از طریق خود شرکت راه آهن بلیط‌ها به فروش می‌رسد بنابراین، چون با اسم و کد خواهد بود بنابراین اگر تخلفی اتفاق بیفتد که خیلی کم خواهد بود می‌توانند به خود شرکت راه آهن گویا باشند.

آقای آل صادق افزود: قوانین و مقررات دو کشور ایران و عراق حتما توسط زائرین رعایت شود و حتماً با مدارک معتبر به سمت مرزها بروند، چون اگر مدارک معتبر نباشد از ورودشان جلوگیری می‌شود درک عمیق از اربعین، و آداب زیارت انشاء توسط زائرین محترم رعایت شود.

سوال: امنیت زائرین در مرزها چیست و چه برنامه ریزی صورت گرفته است؟

سردار حاجیان گفت: فرماندهی انتظامی کل کشور خدمات مختلفی را در همین بحث اربعین بر عهده دارد، ​ یکی بحث ارائه تسهیلات، ​ بحث صدور گذرنامه و برگه گذر، بعضی از این کارها بردن زیر ساخت‌ها به تمام مرزها و افزایش گیت‌های گذرنامه‌ای که آنجا خود یک نوع مراقبت امنیتی است که ما تعداد گیت‌ها را نسبت به سال ۹۸ دو برابر کرده ایم، ​ ما بیش از ۲۰۰ گیت گذرنامه فعال داریم و امکان را هم آنجا داریم که اگر تعداد زوار بیشتر شود امکان توسعه این گیت‌ها هم است، در حال حاضر در مرز مهران ۹۷ گیت فعال داریم که امکان افزایش به ۱۵۰ گیت هم است.

سردار حاجیان افزود: در بحث مرزبانی هم قاعدتاً بحث پایش مرزی را در این ایام مرزبانان بر عهده دارند، بحث دیپلماسی و نشست‌های خود با همتایان خود را گذاشته اند و برای اولین بار هم امسال از پرنسل نسوان استفاده کردیم که بتوانند در خدمت زائرین خانم‌ها باشند که بتوانند بهترین خدمات را به آن‌ها بدهند و اگر کمکی هم باشد دوستان یگان ویژه ما هم در آنجا مستقر هستند که بتوانند ارائه خدمات بدهند.

سوال: بلیط قطار تهران کربلا یک سری شرایط دارد. آیا تسهیل کرده اید برای اینکه به صورت انفرادی این شرایط برقرار شود؟

آقای افندی زاده گفت: در مورد بحث تهران- شلمچه و بصره به کربلا فعلا شروع قضیه است و این قطار به صورت هفتگی است و با یک مسافت ۳۰ کیلومتری حمل با اتوبوس‌ها صورت می‌گیرد، اما فعلا به صورت کاروانی است و بعد از سه ماه که به صورت آزمایشی انجام شد مقدمات آن برای سفرهای بعدی انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس