کد خبر 1414768
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۲
قاسم محبعلی

دیپلمات اسبق وابسته به مدعیان اصلاحات، ضمن همسویی چند باره با آمریکایی‌ها گفت: مسئله آژانس را آمریکایی‌ها پاسخ داده‌اند؛ راه‌حل این است که ایران با آژانس توافق کند.

به گزارش مشرق،روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: دیپلمات اسبق وابسته به مدعیان اصلاحات، ضمن همسویی چند باره با آمریکایی‌ها گفت: مسئله آژانس را آمریکایی‌ها پاسخ داده‌اند؛ راه‌حل این است که ایران با آژانس توافق کند؛ تحریم‌های کنگره هم نیاز به مذاکرات دیگری دارد(!)

قاسم محبعلی به جماران گفت: به نظر من به یک تصمیم سیاسی در سطح بالای کشور نیاز است که مذاکره و شرایط را برای احیای برجام فراهم کنند. فکر می‌کنم ادامه دادن مذاکره در سطح وزرا خیلی ثمربخش نباشد. خیلی طولانی کردن مذاکرات راه به جایی نمی‌برد و وقت تلف کردن است.

وی درباره پاسخ آمریکا می‌گوید: ما نمی‌دانیم آمریکایی‌ها چه چیزهایی گفته‌اند. شاید سه موضوع تضمین‌ها، سایت‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی مشکوک بودن آنها است و تحریم‌های فراتر از برنامه هسته‌ای ایران مطرح باشد. من فکر می‌کنم مسئله آژانس را آمریکایی‌ها پاسخ داده‌اند و راه‌حل این است که ایران با آژانس توافق کند. البته توافق برجام و حمایت آمریکا و اروپا از حل و فصل قضیه ایران با آژانس می‌تواند تسهیل‌کننده باشد؛ همان طوری که در سال ۲۰۱۵ بود.

در مورد تضمین‌ها هم فکر می‌کنم پاسخ آمریکایی‌ها روشن باشد. بالأخره دولت بایدن که امضاکننده بازگشت به برجام است، طبیعتا تا پایان از آن حمایت خواهد کرد؛ اما آمریکا باید تضمین کند که در آینده شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری تحریم نمی‌شوند. این قضیه هم تقریبا حل و فصل شده است. یعنی باید ما بپذیریم که برجام یک توافقنامه امنیتی ولی آثار اقتصادی آن منوط به این است که ایران از حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و به خصوص شرکت‌های بزرگ آمریکایی استقبال کند تا آنها خودشان در برجام صاحب منافع باشند و دولت‌های بعدی را هم تشویق کنند که در برجام باقی بمانند. ولی تضمین سیاسی و حقوقی تاکنون در هیچ توافقی پایدار نمانده و تغییر شرایط می‌تواند موضوع را بی‌اثر کند(!)

وی افزود: در مورد تحریم‌های فراتر از برجام هم من فکر می‌کنم بخشی از آنها که دستور ترامپ در دوره ریاست جمهوری بوده را شاید بتوان در برجام یا خارج از برجام با آمریکایی‌ها توافق کرد، ولی طبیعتا تحریم‌های کنگره نیاز به مذاکرات دیگری دارد و نمی‌شود در چهارچوب برجام آنها را حل و فصل کرد.

محبعلی گفت: باید به برجام برگشت و بعد سر فرصت راجع به سایر موضوعات صحبت کرد. این هم که بعضی‌ها در ایران فکر می‌کنند شاید اروپا و آمریکا در برابر انرژی به زانو در می‌آیند و امتیاز بیشتری می‌دهند یک توهم است و چنین اتفاقی نخواهد افتاد. تا جلسه بعدی آژانس در نیمه سپتامبر زمان محدود است و اگر این توافق صورت نگیرد ممکن است برنامه هسته‌ای ایران مجددا به شورای امنیت برگردد.

وی گفت: به نظر من به یک تصمیم سیاسی در سطح بالای کشور نیاز است که مذاکره و شرایط را برای احیای برجام فراهم کنند. فکر می‌کنم ادامه دادن مذاکره در سطح وزرا خیلی ثمربخش نباشد و تلاش دولت و تیم مذاکره باید این باشد که قبل از هر مسئله‌ای این تصمیم سیاسی را بگیرد و مذاکره کند تا به نتیجه برسد و فکر می‌کنم دیگر خیلی طولانی کردن مذاکرات راه به جایی نمی‌برد و وقت تلف کردن است.

گفتنی است که توافق شتابزده، بدون اخذ تضمین معتبر درباره لغو پایدار تحریم‌ها و بسته شدن پرونده آژانس، مصیبتی بود که جریان غربگرا یک بار بر سر برجام پدید آورد و حالا هم عجیب است که با وجود عبرت‌ها و خسارت‌های موجود، بر تکرار همان خطا تاکید می‌ورزد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    2 0
    به امضانیست بایدکارخونه خارجی درست کنن یاطوری ازشون عملی پول وداروبگیریم ه مجبوربه ادامه دادن همکاری بشن
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      2 1
      دقيقأ همینطوره، مگه روسیه رو ندیدین که همهٔ شرکت‌های آمریکایی و اروپایی توش کارخونه و فروشگاه و اینا داشتن، برای مثال فقط مک دونالد چند صد تا فروشگاه سرتا سر روسیه داشت، خط گاز نورد استریم دو رو با همکاری اروپایی‌ها ساختن و میلیاردها دلار پول ریختن توش و همین باعث شد که نتونن روسیه رو تحریم کنن!!! چی؟ بازم تحریم کردن و جمع کردن رفتن؟؟! تازه بوسیلهٔ همون نورد استریم هم شروع کردن گروکشی کنن و خواستن روسیه رو مجبور به قبول خواسته هاشون کنن؟؟!! پس این روش خیلی خوب جواب میده!! خخخخخخخخخخ
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      6 0
      فقط نگران منافع یانکیستان! در عجبم چگونه اصلاح طلبان را نمک گیر کرده اند که این همه دغدغه منافع ارباب را دارند!!!
  • رضا IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    25 1
    راست میگه زودتر توافق کنیم البته در داخل ایران و قید برجام را بزنیم و سلاح اتمی را بسازیم و در آخر بستن تنگه هرمز از طرف ما و از طرف روسیه هم بستن شیر گاز اونوقت دیدن داره دنیای غرب ذلیل شده
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      4 0
      احسنت، کاملا موافقم!!!
    • . IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      0 6
      چقدر ساده ایم خدایا.... آخه اندازه ای هستیم که تنگه هرمز را ببندیم شعار و ادعا و اعتماد به نفس کاذب بس نیست؟
  • ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    22 1
    من کاره ای بودم این خائنین و صدای دشمنان ایران رو آویزون میکردم.اینها سلطه گری و استکبار غرب رو عادیسازی میکنند.میگه باید به برجام برگشت! آمریکا از برجام خارج شده و توافق رو نقض کرده برای محدود کردن موشک و منطقه یکی به این عمله آمریکاییها بگه! چرا باید از یه سوراخ دوبار گزیده بشیم؟
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      2 0
      خوب اخوی اینا مأمورن و معذور، بالاخره باید هر چند وقت یبار برای اونی که نونشونو میده یا بچه هاشون تو کشور اون درس میخونن یا کاسبی میکنن یه دمی نشون بدن دیگه!!!
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 0
    هدف اینها تحمیل توافق برجام به مقام معظم رهبری است. رهبری مخالف برجام میباشند، اما بنا به اختیاراتی که مقام ریاست جمهوری دارد میتواند برای احقاق حق ایران اسلامی در چهارچوب معین اقدام کند. لزوماً نظر جناب رئیسی با آیت الله خامنه ای میتواند یکی نباشد و این اوج دموکراسی در نضام جمهوری اسلامی است! اینکه بدخواهان سعی دارند اینطور القاء کنند که تصمیمات در اتاق فرماندهی گرفته میشود و باقی مسائل، نمایش است بسیار نامردانه است
  • خسرو IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    2 0
    یکی به این عمله بگه اگر پولی گرفتی ماموریتی از طرف غرب انجام دهی حد اقل خوب انجام بده مگر ما از برجام بیرون رفته ایم که میگویی باید به برجام برگردیم شاید هم نمیداند ترامپ از برجام خارج شده قبلا
  • DE ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    لازم نیست ایناخودشون اویزونند .اویزون کشور . ادمیزاد جایزالخطاست ولی دوباراشتباه در انحصار نادان هاست . وصدالبته وجوه دیگرو احتمالات مرتبط با آنهابماند .
  • ایرانی IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    آقایون فراموش کردن
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    خوب هر کسی از جایی دفاع میکند که از آنجا منتفع میشود.
    • ایرانی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      0 0
      احسنت خیلی به جا و مودبانه بود.
  • فراهانی IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 0
    سر سفره پدر نان نخورده است
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    2 0
    شهر خبر فقط دروغ و چیزای که دوست داره میزاره
  • خائف شناس IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    2 0
    تو به پدرت خندیدی ای اصلا طلب بیشرم
  • مجتبی IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 0
    بنظرم از برجام خارج بشیم ،همون نون وجویی که کشت میکنیم داخل کشور کفایت میکنه
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    2 0
    نمی دونم اینا واقعا احمقن یا خاعن هستند اگه احمقن خوب برکنارشون کنن اگه خاعنن آویزونشون کنن، مگه روحانی و ظریف خاعن به هر قیمتی توافق نکردن؟ چی شد؟ شاید اینا کور و احمق باشن ولی مردم می بینن می فهمن که بیشتر مسائل کشور اصلا ربطی به برجام نداره و باعثش امثال همین خاعنین هستند که باید اعدام بشن
  • رضا IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    ديپلمات وابسته به مدعيان اصلاحات !! اين ديگه چه نوع اسم گذاريه ؟!
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 0
    ببین خداوکیلی مملکت دست چه مشنگایی بوده زمان روحانی! خدا بخیر گذروند واقعا که هنوز ایرانی هست...
  • ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    اظهارات به اصطلاح یک سیاستمدار ! یک مشت دری وری ! میگوید فکر نمی کند بایدن از برجام خارج شود !! قرارداد های بین المللی چیزی بیش از "فکر نمیکنم " وگمان نمیبرم می طلبد نیاز به تضمین دارد
  • ایرانی GB ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 0
    بابا به این ها بها ندید البته گفتن طرز فکر مزدوروار و خیانت پیشه اینها را باید نشان داد تا مردم ببینند
  • حسین IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 0
    شما فکرشو بکن این خائن عقب افتاده یه زمان دیپلمات بوده خاک برسرت نظرات شاذ خودت و اون روزنامه آرمان ملی که هر هفته به اسم کارشناس باهات مصاحبه می کنه برا خودتون نگه دارین
  • ایرانی با غیرت IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    2 0
    ما اصلا لازم نیست از برجام خارج شویم . ایران بایستی به طور چراغ خاموش ضمن کم کردن تعهدات برجامی که دارد انجام میدهد با دنده معکوس به سمت درب خروجی برجام حرکت کند. مثلا غنی سازی 89.9% را کلید بزند! اقدامات ما بایستی در کمال خونسردی و به نوعی حساب شده باشد که به اصطلاح خودمانی " کک تو تنبان " غربی ها و یانکی ها بیافتد. در صد انجام تعهداتمان را به صفر که نزدیک کنیم همان خروج از برجام است.
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    رونلادو رو بیخیال شید قضنفر رو بگیرید.
  • محمدرضا کیانفر IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 0
    . محمد مهاجری اصولگرا نوشت : وقت مملکت را با مذاکرات برجام تلف نکنید اقتصاد را با چین ببندید خلاص. آقای مهاجری، هدف از برجام لغو تحریمهاست با چین بستن نه تنها تحریمها رفع نمی‌شوند بلکه مضاعف می‌گردند و کاسبان تحریم بیش از پیش ملت خدازده را می‌چاپند. بگیرید پند ار دهد زردهشت، به سوی بت چین بدارید پشت. سوی روم ره با درنگ آیدت، نپویی سوی چین که تنگ آیدت. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی. 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی. با تشکر از توجه شما.
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس