کد خبر 141459
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷

معاون وزیر راه با بیان اینکه پیشنهاد داده‌ایم سهمیه سوخت ناوگان عمومی برون‌شهری از درون‌شهری تفکیک و بر اساس پیمایش باشد، از برنامه‌ریزی تغییر سهمیه این ناوگان در استان‌های مرزی برای مبارزه با قاچاق خبر داد.

به گزارش مشرق ،شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با فارس،درباره سهمیه سوخت ناوگان باری و مسافری عمومی برون‌شهری تصریح کرد: ‌متناسب با جلساتی که در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در سال 90 برگزار شد، سهمیه‌های سوخت به ازاء نوع کامیون و نوع اتوبوس مشخص شد اما تفاوتی بین حمل و نقل برون‌شهری و درون‌شهری در نظر گرفته نشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد اول ما این بود که کامیون‌ها و اتوبوس‌ها به دستگاه GPS مجهز شوند و سهمیه سوخت براساس میزان عملکرد اختصاص داده شود اما به دلایل مختلف این امر در وزارت نفت انجام نشد.

نماینده تام‌الأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها افزود: پیشنهاد دوم وزارت راه این بود که کارت سوخت حمل و نقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری تفکیک شود زیرا حمل و نقل برون‌شهری دارای کارت هوشمند بود و می‌توانستیم براساس صورت وضعیت مسافر (در ناوگان اتوبوسی) و بارنامه‌ها (در ناوگان کامیونی) سهمیه‌ متناسب اختصاص دهیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: این موضوع هم در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مطرح شد اما تا این لحظه جوابی نگرفته‌ایم.

 

* برنامه‌ریزی برای تغییر سهمیه سوخت کامیون و اتوبوس استان‌های ‌‌مرزی

 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما بحثی که هم‌اکنون مطرح است سهمیه بندی سوخت در استان‌های مرزی است؛ سقف میزان سوخت در این استان‌ها باید تعیین و محدود شود و این مورد بدان دلیل است که در برخی از استان‌های مرزی، به دلیل تفاوت قیمت سوخت در آن سوی مرز و داخل کشور، سوخت به عنوان قاچاق استفاده می‌شد.

نماینده تام‌الأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به اینکه در چندین استان این محدودیت اعمال شد، توضیح داد: اما موضوع قاچاق سوخت کم‌کم داشت به تمامی استان‌های مرزی تسری پیدا می‌کرد که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیشنهاد خود را به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه می‌توان تدابیری اندیشید تا در استان‌های مرزی سوخت به نحو احسن توزیع شود، گفت: اما اگر این مورد به سایر استان‌ها تسری یابد به خصوص در بخش حمل و نقل طولانی مسافری، مشکلاتی پیش می‌آید بنابراین ما موافقیم هرگونه سهمیه‌بندی ابتدا در مدیریت حمل و نقل سوخت مطرح شود و در آن بحث کارشناسی انجام شده و سپس اعمال شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: هر مصوبه‌ای که در مورد سهمیه بندی سوخت مطرح می‌شود باید حتماً در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت مطرح شود.

نماینده تام‌الأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: حمل و نقل به صورت کشوری است و اگر در استان سوخت محدود شود فشار به استان‌های بعدی وارد می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به هر حال ما آماده‌ایم با توجه به عملکرد ناوگان، میزان ‌سهمیه سوخت اختصاص یابد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در بحث حمل و نقل برون‌شهری باید علاقمند باشیم که میزان کالای بیشتری در کشور توزیع شود و مسافران بیشتری جابه‌جا شوند و مردم به سمت حمل و نقل عمومی سوق پیدا کنند.

افندی‌زاده با اشاره به لزوم استقبال بیشتر مردم از حمل و نقل عمومی به عنوان اهداف هدفمندی یارانه‌ها، خاطرنشان کرد: بنابراین هر چه سوخت در بخش حمل و نقل عمومی بیشتر مصرف شود به شرط جابه‌جایی بهتر و بیشتر مسافر و کالا، نقطه قوت سیستم حمل و نقل عمومی به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس