به گزارش مشرق ،شهریار افندیزاده در گفتوگو با فارس،درباره سهمیه سوخت ناوگان باری و مسافری عمومی برونشهری تصریح کرد: متناسب با جلساتی که در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در سال 90 برگزار شد، سهمیههای سوخت به ازاء نوع کامیون و نوع اتوبوس مشخص شد اما تفاوتی بین حمل و نقل برونشهری و درونشهری در نظر گرفته نشد.
وی ادامه داد: پیشنهاد اول ما این بود که کامیونها و اتوبوسها به دستگاه GPS مجهز شوند و سهمیه سوخت براساس میزان عملکرد اختصاص داده شود اما به دلایل مختلف این امر در وزارت نفت انجام نشد.
نماینده تامالأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانهها افزود: پیشنهاد دوم وزارت راه این بود که کارت سوخت حمل و نقل عمومی درونشهری و برونشهری تفکیک شود زیرا حمل و نقل برونشهری دارای کارت هوشمند بود و میتوانستیم براساس صورت وضعیت مسافر (در ناوگان اتوبوسی) و بارنامهها (در ناوگان کامیونی) سهمیه متناسب اختصاص دهیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: این موضوع هم در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مطرح شد اما تا این لحظه جوابی نگرفتهایم.
* برنامهریزی برای تغییر سهمیه سوخت کامیون و اتوبوس استانهای مرزی
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما بحثی که هماکنون مطرح است سهمیه بندی سوخت در استانهای مرزی است؛ سقف میزان سوخت در این استانها باید تعیین و محدود شود و این مورد بدان دلیل است که در برخی از استانهای مرزی، به دلیل تفاوت قیمت سوخت در آن سوی مرز و داخل کشور، سوخت به عنوان قاچاق استفاده میشد.
نماینده تامالأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانهها با اشاره به اینکه در چندین استان این محدودیت اعمال شد، توضیح داد: اما موضوع قاچاق سوخت کمکم داشت به تمامی استانهای مرزی تسری پیدا میکرد که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای پیشنهاد خود را به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه میتوان تدابیری اندیشید تا در استانهای مرزی سوخت به نحو احسن توزیع شود، گفت: اما اگر این مورد به سایر استانها تسری یابد به خصوص در بخش حمل و نقل طولانی مسافری، مشکلاتی پیش میآید بنابراین ما موافقیم هرگونه سهمیهبندی ابتدا در مدیریت حمل و نقل سوخت مطرح شود و در آن بحث کارشناسی انجام شده و سپس اعمال شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اضافه کرد: هر مصوبهای که در مورد سهمیه بندی سوخت مطرح میشود باید حتماً در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت مطرح شود.
نماینده تامالأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانهها ادامه داد: حمل و نقل به صورت کشوری است و اگر در استان سوخت محدود شود فشار به استانهای بعدی وارد میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به هر حال ما آمادهایم با توجه به عملکرد ناوگان، میزان سهمیه سوخت اختصاص یابد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: در بحث حمل و نقل برونشهری باید علاقمند باشیم که میزان کالای بیشتری در کشور توزیع شود و مسافران بیشتری جابهجا شوند و مردم به سمت حمل و نقل عمومی سوق پیدا کنند.
افندیزاده با اشاره به لزوم استقبال بیشتر مردم از حمل و نقل عمومی به عنوان اهداف هدفمندی یارانهها، خاطرنشان کرد: بنابراین هر چه سوخت در بخش حمل و نقل عمومی بیشتر مصرف شود به شرط جابهجایی بهتر و بیشتر مسافر و کالا، نقطه قوت سیستم حمل و نقل عمومی به شمار میرود.
وی ادامه داد: پیشنهاد اول ما این بود که کامیونها و اتوبوسها به دستگاه GPS مجهز شوند و سهمیه سوخت براساس میزان عملکرد اختصاص داده شود اما به دلایل مختلف این امر در وزارت نفت انجام نشد.
نماینده تامالأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانهها افزود: پیشنهاد دوم وزارت راه این بود که کارت سوخت حمل و نقل عمومی درونشهری و برونشهری تفکیک شود زیرا حمل و نقل برونشهری دارای کارت هوشمند بود و میتوانستیم براساس صورت وضعیت مسافر (در ناوگان اتوبوسی) و بارنامهها (در ناوگان کامیونی) سهمیه متناسب اختصاص دهیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: این موضوع هم در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مطرح شد اما تا این لحظه جوابی نگرفتهایم.
* برنامهریزی برای تغییر سهمیه سوخت کامیون و اتوبوس استانهای مرزی
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما بحثی که هماکنون مطرح است سهمیه بندی سوخت در استانهای مرزی است؛ سقف میزان سوخت در این استانها باید تعیین و محدود شود و این مورد بدان دلیل است که در برخی از استانهای مرزی، به دلیل تفاوت قیمت سوخت در آن سوی مرز و داخل کشور، سوخت به عنوان قاچاق استفاده میشد.
نماینده تامالأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانهها با اشاره به اینکه در چندین استان این محدودیت اعمال شد، توضیح داد: اما موضوع قاچاق سوخت کمکم داشت به تمامی استانهای مرزی تسری پیدا میکرد که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای پیشنهاد خود را به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه میتوان تدابیری اندیشید تا در استانهای مرزی سوخت به نحو احسن توزیع شود، گفت: اما اگر این مورد به سایر استانها تسری یابد به خصوص در بخش حمل و نقل طولانی مسافری، مشکلاتی پیش میآید بنابراین ما موافقیم هرگونه سهمیهبندی ابتدا در مدیریت حمل و نقل سوخت مطرح شود و در آن بحث کارشناسی انجام شده و سپس اعمال شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اضافه کرد: هر مصوبهای که در مورد سهمیه بندی سوخت مطرح میشود باید حتماً در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت مطرح شود.
نماینده تامالأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانهها ادامه داد: حمل و نقل به صورت کشوری است و اگر در استان سوخت محدود شود فشار به استانهای بعدی وارد میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به هر حال ما آمادهایم با توجه به عملکرد ناوگان، میزان سهمیه سوخت اختصاص یابد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: در بحث حمل و نقل برونشهری باید علاقمند باشیم که میزان کالای بیشتری در کشور توزیع شود و مسافران بیشتری جابهجا شوند و مردم به سمت حمل و نقل عمومی سوق پیدا کنند.
افندیزاده با اشاره به لزوم استقبال بیشتر مردم از حمل و نقل عمومی به عنوان اهداف هدفمندی یارانهها، خاطرنشان کرد: بنابراین هر چه سوخت در بخش حمل و نقل عمومی بیشتر مصرف شود به شرط جابهجایی بهتر و بیشتر مسافر و کالا، نقطه قوت سیستم حمل و نقل عمومی به شمار میرود.