چرا پیش فروش نفت خطرناک است؟/ چاه بدهی 300 هزار میلیاردی «تدبیر و امید» برای دولت بعد

یک رسانه آمریکایی گزارش داد: درصورت احیای توافق هسته‌ای با ایران، قیمت جهانی نفت به ۶۵ دلار کاهش می‌یابد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌بی‌سی نوشت: در صورت احیای توافق هسته‌ای با ایران، حجم قابل توجهی از نفت‌ این کشور به بازار جهانی نفت تزریق خواهد شد و به کاهش قیمت جهانی «طلای سیاه» خواهد انجامید.

پیش از وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران و خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ ایران سومین تولیدکننده نفت در اوپک پس از عربستان سعودی و عراق بود و در سال ۲۰۱۷، ایران چهارمین تولیدکننده نفت جهان پس از ایالات متحده، عربستان سعودی و روسیه بود.

«تاماس وارگا»، تحلیل‌گر شرکت نفتی پی‌وی‌ام در لندن، در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اگر نفت ایران به بازار بازگردد، اوپک به آسانی می‌تواند ۳۰/۵ میلیون بشکه در روز تولید کند.»

وی در ادامه افزود: «در صورت تحقق این سناریو، قیمت نفت برنت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به بشکه‌ای ۶۵ دلار کاهش پیدا می‌کند.»

این قیمت، اختلاف بسیار زیادی با قیمت کنونی نفت خام برنت که‌اندکی بیش از ۱۰۱ دلار معامله شد، دارد.  

«هلیما کرافت»، تحلیل‌گر کهنه‌کار اوپک هفته گذشته به فاینشنال‌تایمز گفت: اکنون که مذاکرات با ایران از سر گرفته شده‌، من فکر می‌کنم که تمرکزها بر بازار نفت و پیامدهای گسترده‌تر امنیتی این توافق در صورتی که به نتیجه نهایی برسد، است.

البته تحقق این شرایط کاملاً به این بستگی دارد که توافقی با ایران صورت بگیرد. تا به حال این‌گونه به نظر می‌رسد که اختلاف‌نظرها تنها به چند نکته که حل‌وفصل آنها مشکل به نظر می‌رسند، محدود شده‌ است. موضوع مورد اختلاف اصلی، تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با ادعای کشف آثار مواد هسته‌ای در برخی مراکز هسته‌ای ایران است.

اگر با لغو تحریم‌ها ایران به بازار جهانی نفت بازگردد، تولید نفت اوپک به راحتی به ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

ایران حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون بشکه نفت خام و مشتقات نفتی در نفتکش‌های خود ذخیره کرده و در صورت احیای توافق هسته‌ای، این کشور می‌تواند تولید روزانه خود را تا ۹۰۰ هزار بشکه افزایش داده و بازار نفت در مدت زمان به نسبت کوتاهی با عرضه مازاد ۲-۱ میلیون بشکه نفت در روز مواجه خواهد شد.

یادآور می‌شود قیمت نفت پس از اجرای برجام به حدود ۴۰ دلار هم سقوط کرده بود.

دولت آمریکا با وجود همه تلاش‌هایش و حتی سفر جو بایدن به عربستان، نتوانست امکان افزایش عرضه نفت به بازارهای جهانی و کاهش قیمت را فراهم کند. قیمت جهانی نفت در اثر جنگ اوکراین و بحران گاز و انرژی در اروپا، طی شش ماه گذشته افزایش ۴۰ تا ۵۰ دلاری را در برخی ایام تجربه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مورخ ایرانی IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    8 1
    برای همین است که ایران تمایلی به احیای برجام ندارد چون با احیای برجام و افزایش صادرات نفت، عملا درآمد بیشتری عاید کشور نمیشود! این تنها به نفع اروپاست و الا اگر میدانستند با رفع تحریمها چیزی عاید ایران میشود با آن موافقت نمیکردند!
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 1
      سلام.فقط این نیست! کلا مذاکرات سرکاری هستن! امریکا و غرب با دین و دیانت ما مشکل دارد، و جزء در زمانی که در ضعف و سستی باشن توافق را قبول نخواهند کرد! ...
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    8 0
    نباید قیمت نفت رو پایین بیارید.
    • علی مهدی IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 1
      حقیقتا این بیشرف ها نفسهای آخرشونه. ما داریم وعده های خدا رو با چشم میبینیم.
  • IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    کاش قیمت همه ارزاق عمومی پایین می‌آمد، راستی خبر دارید قیمت برنج ایرانی کیلویی ۱۲۰ هزار تومان شده است
  • کامران IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 1
    چرا الان که غربیها در مضیقه انرژی قرار گرفته اند تعیین میکنند که توافق انجام شود؟چرا الان که برجام بی اثر شده و دیگر توان ضربه زدن به ایران را ندارد دوباره آن را احیا میکنند تا پس از رفع مشکل انرژی در اروپا و آمریکا دوباره آن را علیه ایران فعال کنند؟
  • ناشناس IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    حتی اگر برجام هم احیا نشود نفت زیر 80 دلار است به این دلایل اولا : رشد اقتصادی چین و آمریکا و اروپا بشدت کاهش خواهد یافت . و نیاز به انرژی در بخش کشتیرانی و حمل و نقل ریلی و جاده ای و هوانوردی بشدت میاد پایین . دوما : روسیه نفت و گاز چین و هند را تامین میکنه . و همه تولیدات خاورمیانه ( با عنایت به افزایش تولیدی که بزودی عراق و عربستان و امارات و کویت هم خواهند داشت ) به سمت اروپا سرازیر خواهد شد و نظام عرضه و تقاضا را به هم خواهد ریخت سوما : العاقل یکفی بالاشاره .. باز هم روسها ما را سرکار گذاشتند !!!
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس