1

قویت جریان صدر درصحنه سیاسی عراق طی چند ماه گذشته مدیون تغییر قانون انتخاباتی عراق از اکثریت تناسبی به اکثریت ساده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

روزنامه‌های امروز چهارشنبه نهم شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر معظم انقلاب و فرازهایی از توصیه‌های ایشان به دولت و نیز مسئله آشوب‌های سیاسی در عراق میان صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای دولت در صدر توجه روزنامه‌ها قرار دارد، روزنامه جوان با نگاهی به نکاتی که رهبر فرزانه انقلاب در این جلسه مطرح کرده‌اند نوشت:

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به نکات بسیار مهمی اشاره فرمودند، این دیدار ازلحاظ زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ انتقادات وارده به دولت گذشته مدیریت راهبردی کشور، عدم همراهی باسیاست‌های کلان نظام، عبور از خطوط قرمز، عدم اهتمام کافی به امنیت ملی کشور، عدم هماهنگی میان قوا، سوءاستفاده از اختلافات جناحی، سیاسی، قومی و مذهبی بود.

جوان در ادامه نوشته است:

انقلاب اسلامی به لحاظ فلسفی انقلاب ارزش‌هاست؛ اما متأسفانه برخی از مسئولان و دولتمردان دانسته یا نادانسته به تضعیف ارزش‌ها و یا جابه‌جا کردن ضد ارزش‌ها باارزش‌ها پرداخته‌اند که نتایج آن را می‌توان در وضعیت فرهنگی و عفاف و حجاب جامعه مشاهده کرد. یکی از دستاوردهای سیاسی مهم دولت سیزدهم توجه به مفاهیم ارزشی ازجمله اخلاق و معنویت، ایثار و گذشت، صداقت و شجاعت، برادری و دوستی و حمایت از جبهه مقاومت و تفکر بسیجی، اعتقادات مذهبی و آرمان‌های انقلابی است.

کلاس درس دولت داری آقا برای کابینه/ دفاع نماینده سعودی در تهران از جنگ شهری در عراق!

روزنامه ایران نیز در یادداشتی به تحلیل این دیدار مهم پرداخته و نوشته است:

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دولت گفتند: «مراقب باشید کاره‌ای روزمره، شمارا غرق نکند و برای اینکه دچار این آفت نشوید با یک طرح کلان و نقشه جامع و قابل توضیح برای مردم حرکت کنید.» روشن است که این دولت، گرفتار انبوهی از گره‌های گشوده نشده و معطل‌مانده از سوی دولت پیشین است و البته این سخن به معنی فرافکنی و ارجاع غیرمسئولانه به گذشته نیست. کم‌کاری‌ها و ندانم‌کاری‌های دولت قبل، مثال‌زدنی و منحصربه‌فرد بودند و ازاین‌جهت، شرایط کنونی را نباید با شرایط دیگر مقایسه کرد. وقتی جامعه و حاکمیت به بیرون از خود، شرطی و وابسته و هر حرکت اصلاحی به اراده دیگران متوقف می‌شود، حاصل نیز جز این نخواهد بود. این وضع خاص و اضطراری، خودبه‌خود دولت را به‌سوی رفع «حوائج روزمره» و «معضلات جاری» سوق می‌دهد، چراکه دولت نمی‌تواند نسبت به دغدغه‌های فوری و حیاتی بی‌تفاوت باشد. پس سخن در این نیست که این پاره از کنشگری دولت کنار نهاده شود و فارغ از چالش‌های روزمره، فقط وفقط به آینده نظر افکنده شود، بلکه می‌توان یک «ترکیب معقول» از این دو جنبه را به هم آمیخت. نباید میان این دو، یکی را انتخاب کرد و دیگری را نادیده انگاشت. تدبیر جامعه، آمیزه‌ای از اندیشه‌ورزی درباره مسئله‌های امروز و فردا است.

کلاس درس دولت داری آقا برای کابینه/ دفاع نماینده سعودی در تهران از جنگ شهری در عراق!

پایان یک روز ماجراجویی شیخ عراقی در بغداد

تحولات عراق سوژه داغ در شماره امروز روزنامه‌ها محسوب می‌شود. روزنامه هم‌میهن در یک سناریونویسی به شیوه رسانه‌های سعودی پای تهران را به میان جنگ شهری در بغداد کشیده و نوشته است:

مقتدی صدر پس از یک دوره نزدیکی به جمهوری اسلامی به‌تدریج از نیروهای متحد ایران در عراق فاصله گرفته و در روزهای اخیر به‌طور علنی با آنان درگیر شده است. به‌زعم مقتدی صدر، ایران و آمریکا، سرزمین عراق را به‌صورت میدان رقابت و درگیری خود درآورده‌اند و این رقابت و درگیری، از چشم او، مانع ثبات و توسعهٔ عراق شده است. صدر که در سال‌های اخیر ملی‌گرایی عربی را در شعارهای خود پررنگ کرده است، خواهان قطع نفوذ آمریکا و جمهوری اسلامی در عراق است و به همین جهت نیز به کشورهای عربِ مخالف جمهوری اسلامی به‌خصوص عربستان سعودی نزدیک شده است. چنین نگاهی، مقتدی و حامیان او را در برابر گروه‌های شیعهٔ متحد ایران در عراق قرار داده است؛ گروه‌هایی که برای خنثی‌سازی فعالیت‌های مقتدی با یکدیگر ائتلاف کرده و «چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه» را تشکیل داده‌اند.

کلاس درس دولت داری آقا برای کابینه/ دفاع نماینده سعودی در تهران از جنگ شهری در عراق!

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود به تحولات عراق پرداخته و نوشته است:

تحولات اخیر رخ‌داده در عراق ریشه‌های دورتر و جدیدتری دارد که ریشه اصلی و دورتر در خود قانون اساسی عراق است که به نحوی تدوین‌شده که زمینه بروز اختلاف و یا معطل شدن کارهای دولت وجود دارد و نیازمند رفتار متمدنانه و رفتار عاقلانه از سوی جامعه است. اگر جامعه نتواند این رفتار و برخورد معقول را انجام دهد تا بحث دموکراسی را عملی کند همه این امور محتمل بوده، هست و پیش می‌آید. از طرف دیگر عراق البته سابقه کودتاهای متعدد، ناامنی، اشغالگری، حضور اشغالگران انگلیسی در مقطعی از تاریخ، عثمانی‌ها در دوره‌های قبل‌تر و آمریکایی‌ها در دوره جدیدتر را دارد. حضور نیروهای خارجی در طول زمان‌های اشغال‌شان آثاری برجای گذاشته و نیروهای به آن‌ها نزدیک‌تر شده‌اند که باعث بروز این‌گونه رفتار شده که همچنان نیز وجود دارد.

کلاس درس دولت داری آقا برای کابینه/ دفاع نماینده سعودی در تهران از جنگ شهری در عراق!

روزنامه کیهان نیز با اشاره به شکست پروژه آمریکایی آشوب سازی در عراق می‌نویسد:

آن نصیحت‌ها و این واکنش خام صدر که بیشتر از هر چیز مطابق میل آمریکا و رژیم صهیونیستی بود غائله‌ای برپا کرد که آب در آسیاب آمریکا و متحدانش ریخت. طرفداران صدر بغداد، بصره و... را به آشوب کشیدند و کاخ ریاست جمهوری را اشغال کردند و... حتی رسانه‌های عراقی خبر دادند اعضای شاخه نظامی جریان صدر، با نیروهای امنیتی در مناطق مختلف عراق درگیر شدند. رسانه‌های عراقی بامداد سه‌شنبه گزارش دادند که اعضای گروه «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر، به مرکز فرماندهی پلیس بصره حمله کردند.

کیهان در ادامه گزارش خود نوشته است:

 همچنین برخی از منابع مدعی شدند که ۴ ساعت پس از عقب‌نشینی نیروهای سرایا السلام از سامرا و آمدن به بغداد جهت آشوب‌آفرینی، هسته‌های گروه تروریستی داعش به تعدادی مناطق در ۳ کیلومتری سامرا تسلط یافته‌اند. اینجا می‌توان پرسید که چه چیزی بیشتر از ظهور مجدد داعش در عراق می‌تواند دشمنان عراق و شیعیان را شاد کند!

کلاس درس دولت داری آقا برای کابینه/ دفاع نماینده سعودی در تهران از جنگ شهری در عراق!

روزنامه همشهری نیز در یادداشتی به ماجراجویی مقتدی صدر در عراق اشاره‌کرده و نوشته است:

تقویت جریان صدر درصحنه سیاسی عراق طی چند ماه گذشته مدیون تغییر قانون انتخاباتی عراق از اکثریت تناسبی به اکثریت ساده است، صدری‌ها با تغییر شرایط انتخاباتی راحت‌تر توانستند به پارلمان عراق راه یابند و حتی اکثریت را به دست‌گیرند. از همین رو آن‌ها برای خود سهم قابل‌توجهی در انتخابات نخست‌وزیری قائل هستند و انتظار دارند که نخست‌وزیر آتی عراق با توافق آن‌ها راهی دفتر نخست‌وزیری شود و از همین رونیز باوجودآنکه نمایندگان جریان صدر از ۲ ماه پیش استعفای خود را از پارلمان عراق اعلام کردند، اما همچنان انتظار داشتند محور تحولات را در دست‌گیرند. از همین رو جریان صدر حتی پس از استعفای نمایندگان خود اجازه نداد تا چارچوب هماهنگی نامزد نخست‌وزیری را به پارلمان بفرستد و اعتراضات اخیر نیز تحت تأثیر همین قدرت‌نمایی صدری‌ها در بغداد صورت گرفته است.

کلاس درس دولت داری آقا برای کابینه/ دفاع نماینده سعودی در تهران از جنگ شهری در عراق!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    12 1
    خاندان کثیف آل سعود خودشون میگن ما در اصل یهودی بودیم و اصل نسبمون به شهر تیماء ک قبل از اسلام یهودی بوده برمیگرده، اینا به شخصیتهای یهودی مثل سموأل بن عادیا افتخار میکنن ن به مسلمانان، اون وقت انتظار دارید ک خیر خواه کشورهای اسلامی باشن!!!!؟
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 1
      غربگداهای داخلی هم در اصل یهودی هستند و باید تسویه شوند.
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 0
      کانادا، هم نخبگان را میبرد. هم دزدان هم. بی دینان وطن فروش هم پولدارای تازه به دوران رسیده. ، هم. خانه فروش و ده برو که رفتی هم پدر ومادر کسانی که رفته اند و هم،،،،،،،،، دزدان را پس نمیدهد. .. مامن دزدان بیت المال را از طریق اینتر پل. .. یعنی پلیس هم با دشمنان ایران است. ، چرا ؟
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    6 3
    اول اینکه جناب رییسی بارها گفته اند به هیچ جناحی تعلق ندارند و هم خودشان و هم دولت مردمی هستند بعدهم اصولگرایان حاضر در دولت ایشون در مسیر اصلاحاتی به نفع مردم و کشور هستند نه اصلاحاتی که تهش مثل افسادطلبان وطن فروش بشوند و سرمایه های اسرائیل در ایران
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 1
      آلبانی مگه جراحی اقتصادی دولت و آزاد سازی سوحل شنال رو ندیدی زمان میبره تا
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    کاش این صحبتها نصب العین دولتمردانمان باشد
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    6 3
    🔻هر ۴ دقیقه یک ایرانی درخواست ویزای کانادا می دهد این آمارِ تکان‌دهنده که از داده‌های وب‌سایت «ادارۀ مهاجرت کانادا» استخراج شده، چراغ هشدار و زنگ خطری برای آیندۀ ایران و سیاست‌گذاری‌های نابخردانۀ موجود است. درخواست ویزاهای موقت که البته در بیشتر موارد به اقامت‌ دائم منجر می‌شود، شاخصی برای خروج سرمایه‌های انسانی ایران است. . هدررفت انبوهی از منابع مالی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و کاری که در سایۀ بی‌توجهی، اکنون دیگر نه اند‌ک‌اندک که فوج‌فوج جلوی چشم ما دارد رقم می‌خورد. . این آمار بیان می‌کند که هر ۴ دقیقه یک ایرانی (اگر نگوییم یک خانوادۀ ایرانی!) دست از زندگی در ایران می‌کشد و ناامید از ادامۀ زندگی در کشورش، گزینۀ مهاجرت را انتخاب می‌کند. . این آمار هولناک‌تر هم می‌شود اگر آمار سایر کشورهای مقصد مهاجرت ایرانیان را نیز به آن اضافه کنیم. آماری که دیگر نمی‌توان نام زنگ خطر بر آن گذاشت. این، خودِ خطر است! مهم نیست پاسخ این درخواست‌های ویزا مثبت باشد یا لزوماً به اقامت و مهاجرت دائمی شهروندان ایرانی منجر شود. مهم این است که عده‌ای در مقطعی از عمرشان دارند به‌صورت جمعی و توده‌ای از زندگی در کشورشان قطع امید می‌کنند. اگر صاحب کسب‌وکار یا مدیر یک شرکت باشید خوب می‌دانید که از دست دادن یک نیرو و جایگزینی آن چقدر هزینه‌بر، انرژی‌بر و زمان‌بر است و در بیشتر موارد لزوماً موفقیت‌آمیز نیست. حالا برآورد کنید جایگزینی این همه ایرانی که معمولاً دارای تحصیلات و سابقۀ کار مطلوبی هم هستند، برای یک کشور چقدر هزینه و انرژی و زمان خواهد برد و اینکه آیا اساساً امکان‌پذیر است یا خیر. شما اگر مدیر یک شرکت عظیم بودید و می‌دیدید که فوج‌فوج کارکنان‌تان در حال استعفا هستند چه می‌کردید؟
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 1
      این آمار رو قبول ندارم
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 1
      چرا تو ایران بدنیا میان و بزرگ میشن از شوخی گذشته تعجب میکنم با توصیفاتی که از کانادا از اشخاص مختلف شنیدم . بدبخت نصف انرژی اونجا را تو ایران صرف کنی برنده هستی . دست بخاک ایران بزنی طلا برمیداری با خودت لج میکنی . افسرده یکی میگفت اکثرشان روشون نمیشه اقرار کنند اشتباه کردیم . این کشورها هم مفتخور . یکی مستندی تهیه کنه
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      5 1
      مثلا چیکار کنند ؟! غرب قبل از انقلاب ایران حداکثر 30 میلیونی را میدوشید با کودتا و تاراج معدن و روزی 6 میلیون بشکه و کاپتولاسیون و 50 هزار مستشار باحقوق 10 هزار دلاری و حق توحش و شوهر دادن بحرین و اروند و ارارات و دشت ناامید و کم کم خوزستان و ....... انقلاب شد استقلال و تمامیت ارضی با ان تفکر حفظ شد از لولهنگ نمیسازیم و پزشک هندی و ساختمان های گلی رسیدیم به پرتاب ماهواره و مترو سازی و برج سازی و بهترین پزشکی وهسته ای و اب و گاز و برق ارزان تا پشت کوه ها .... جمعیت بر خلاف میل و اراده غرب و نوچه هاش به 80 میلیون رسید خب حالا میبینه تنها راه زیر یوغ بردن دوباره ایران اثر گذاری رو مخ ایرانیست که پاشو بیا اینجا بهشته مگر داخل تا قبل از فتنه 88 این بلبشو و تضاد و شکاف اجتماعی بود ؟؟ نه خیر انقلاب به اوج قله رفاه و عدالت نزدیک میشد که شد انچه شد حالا هم این سید وسط میدان داره کار میکنه میبیند برق و کرونا و تعادل بازار از پارسال تا الان را ایا سزاست بخاطر احکام و حلال و حرام حداقلی خداوند که اینجا حاکم است اینها با هزینه گزافی که از بودجه و امنیت کشور به سرمایه و علم رسیدند بروند البته نواقص و ناکارامدیها که عمدتا هم محصول همین دلبستگان به غرب است که کم هم نیستند باید درست شود که میبینید با طرح های هوشمند سازی اداری و خدماتی از قبیل نان و مالیات و بنزین و پروانه و مجوز کسب و کار و عدم انحصار وکالت و طبابت دارد میشود کاری که دولت غربگرا محصول بیبیسی و سلبریتی و مردم چشم به انور اب دوخته از دل ان صبح جمعه ها بیرون کشید پس امید هست و البته خدای انقلابیون مخلص و ساده زیست و یاور شهیدان هم بالای دستها ناظر است و کار را انشا ءالله جلو میبرد چه بساااااااااا دور نباشد مثل ماجرای اکراین که رفته ها با ناز و کرشمه و فیس و افاده با التماس و اشتیاق دوباره برگردند بالاخره خبر های خوبی این روز ها از اوضاع جهان مخابره نمیشود و این وسط فقط عیار ایمان و خدا خواهی مردم تعیین میشود
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      4 1
      90 درصد علت ان دعوای کفر و ایمانه و چاره ای نیست 10 درصدش باقی مسایل است که قابل حل است و قابل اعتنا نیست اینا که از همه پولدارتر و بخورتر هستند و طبق امار شما حدودا سالی 200 هزار میشوند میروند در دامان انگلوساکسون تا مثلا راحتر بتوانند لخت بگردند و خوشی کنند به چه قیمتی خود دانند ولی از انجاییکه خدا با مومنین است خرس یغور و بد بدن سیبری را به جان اربابشان میاندازد تا دست از پا درازتر برگردند بهر حال عبرتهای اعیان و اشراف تایتانیکی همیشه جلوی چشم ماست شاید امریکا هم بزودی به سرنوشت کشتی رویایی تایتانیک دچار شد این وعده یکی از اولیای خدا در زمان ماست
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      4 1
      ببخشین مگه ما جمعیت چینو داریم که این آمارو باور می کنید.یه کم فکر کنین.هر چهار دقیقه یه ایرانی در خواست می ده؟احتمالا درخواستهای تکراری رو هم حساب کرده. اگه دهک هشت ونه وده رو خواهان مهاجرت بدونیم.که نصف این دهکها هم به زندگی تو ایران راضی اند.مگه چقدر می مونه که هر چهار دقیقه در خواست می دن. بله تقاضای مهاجرت بالاست.ولی نه اینقدر هر کسی به دور وبر خودش نگاه می کنه ویه چیزی می گه.به آمار خارجی ها هم اعتماد نکنین دروغ زیاد می گن.
    • جواد IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 1
      به نظرم شما بی وطن هستید هر کس دلسوز وطنش باشد با سخت کوشی و تلاش کشورش را می سازد نه که ترک وطن بکند حتی این کسانی که در کشورهای دیگر اقامت دارند حاظر هستند کارهای سخت را انجام بدهند ولی در ایران حاضر نیستند ان کارها را انجام بدهند این هم نوعی غرب گرایی و بی هویتی است عاشق امریکا اسرائیل ننگ بر شما
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 1
      آنهایی که به کشور خود مانند یک هتل نگاه می کنند که هرگاه سرویس آن خوب نبود آنجا را ترک کنند همان بهتر که هرچه زودتر از کشور خارج شوند و مرحمتشان را شامل کانادایی ها و یا هر هتلی که سرویس بهتری می دهد کنند.
  • سید IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    5 3
    علی الظاهر اصلاح طلبان در کشورهای متعددی تشکل یافته اند که همه از یک آبشخور تغذیه می شوند! مثلاً زلنسکی اوکراینی و الکاظمی و مقتدا صدر و بارزانی عراقی و شهبازشریف پاکستانی!
  • سید IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    4 2
    علی الظاهر اصلاح طلبان در کشورهای متعددی تشکل یافته اند که همه از یک آبشخور تغذیه می شوند! مثلاً زلنسکی اوکراینی و الکاظمی و مقتدا صدر و بارزانی عراقی و شهبازشریف پاکستانی!
  • سید IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    4 1
    علی الظاهر اصلاح طلبان در کشورهای متعددی تشکل یافته اند که همه از یک آبشخور تغذیه می شوند! مثلاً زلنسکی اوکراینی و الکاظمی و مقتدا صدر و بارزانی عراقی و شهبازشریف پاکستانی!
  • مهدی مختاری IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 2
    رهبری برای همه ی دولتها راهنمایی و کمک فکری میکنن
  • انقلاب DE ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 3
    از دولت انقلابی آیت الله رییسی برای مبارزه با بدحجابی و هنجارشکنان غربگدا تشکر می‌کنیم
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 0
      محسنات و عیوب را باهم ببینیم و رو به پیشرفت باشیم
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      1 1
      باید با بدحجابی برخورد کرد باید با هنجار شکنان مقابله کرد باید با غربگدایان مجادله کرد باید به معیشت مردم رسیدگی کرد باید تورم را کنترل کرد باید باعث رونق صادرات شد باید جلوی قاچاق کالا را گرفت
  • محمدایوب IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 1
    درود بر رهبر حکیم ودانای ما که با تکیه و توکل بر خداوند متعال تا کنون نگذاشته منافقین انقلاب افساد طلبان مانند جریان صدر هرچه میخواهند انجام دهند چون آنها اگر یک مقتدا صدر دارند ایران ده ها مقتدا صدر دارد خاتمی کروبی شیخ کذاب انگلیسی میرحسین داعشی سیدحسن وچند شیخ در سایه
  • سید ابوتراب ابراهیمیان IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 1
    مطالب ارایه شده مفید می باشد.
  • NL ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • میرزا IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 2
    سلام امیدوارم مقتدا سر عقل بیاید.
  • بازنشسته IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 1
    ما باز نشسته ها بغیر از وعده سرخرمن چیزی از این دولت ندیدیم
  • ابوالفضل IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 1
    رییسی و اعتماد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس