کد خبر 1413789
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹

تفاوت بلیط هواپیما چارتر و سیستمی در چیست؟

اگر به سفر کردن علاقه داشته باشید و در مقایسه با دیگر وسایل نقلیه سفر با هواپیما را بیش‌تر ترجیح می‌دهید، به‌احتمال زیاد با اصطلاح بلیط هواپیمای چارتری و سیستمی روبه‌رو شده اید. آیا معنای دقیق این دو اصطلاح را می‌دانید؟ این دو نوع بلیت چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ آیا قیمت یکی از دیگری ارزان‌تر است؟

اگر دوست دارید پاسخ این سوالات را بدانید و دفعه‌ی بعد که برای خرید بلیط هواپیما اقدام می‌کنید، بتوانید درک بهتری نسبت‌به این ۲ اصطلاح داشته باشید تا بتوانید بلیط ارزان‌قیمت‌تری را پیدا کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا این دو مفهوم را برای شما توضیح دهیم و به تفاوت‌های آن ها بپردازیم.

بلیط چارتری چیست؟

چارتر (Charter) یک کلمه انگلیسی است که به معنی خرید صندلی‌های یک وسیله نقلیه مثل هواپیما، کشتی یا وسایل نقلیه دیگر است. در صنعت گردشگری از اصطلاح چارتر برای خرید عمده صندلی‌های یک پرواز یا حتی اتاق‌های یک هتل استفاده می‌شود.

تفاوت بلیط هواپیما چارتر و سیستمی در چیست؟

آژانس‌های گردشگری برای طراحی تور خود اقدام به رزرو صندلی‌های یک پرواز می‌کنند. این رزرو از چند ماه قبل‌از تاریخ شروع پرواز انجام می‌شود و آژانس تمام پول صندلی‌های آن پرواز را می‌پردازد.

به آژانس گردشگری که اقدام به رزرو صندلی‌های یک پرواز می‌کند «چارتر کننده» و به شرکت هواپیمایی که صندلی‌هایش را از چند ماه زودتر به یک آژانس گردشگری می‌فروشند «چارتر دهنده» می‌گویند.

ازآنجاکه آژانس‌های گردشگری از چند ماه زودتر تمام یا اکثر صندلی‌های یک پرواز را خریداری کرده‌اند، تمام تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند صندلی‌های آن پرواز را به‌طور کامل به فروش برسانند. میزان فروش آن‌ها بستگی به تاریخ پرواز و میزان تقاضا برای خرید آن پرواز دارد. به‌طور مثال اگر یک آژانس گردشگری صندلی‌های پرواز مشهد را در روز شهادت یا ولادت حضرت امام رضا چارتر ‌کند، به‌احتمال زیاد می‌تواند تمام صندلی‌های این پرواز را به فروش برساند. اما اگر پروازهای همان مسیر را در تاریخ های معمولی چارتر کند، ممکن است نتواند تا قبل از شروع ساعت پرواز، تمام صندلی را به فروش برساند و مجبور می‌شود قیمت نهایی را کاهش دهد و اصطلاح پرواز های لحظه آخری از هیمن جا باب می‌شود. دربخش های بعدی این موضوع را بیشتر توضیح می‌دهیم.

پرواز مسیرهای پر ترددی مثل مشهد و جزیره کیش بیشتر از مسیرهای دیگر چارتر می‌شود و به نوعی بازار چارتر کردن در این مسیر های پروازی داغ‌تر از مسیرهای دیگر است.

حال که کمی با معنای چارتر کردن و پرواز چارتر آشنا شدیم، در ادامه با معنای پرواز سیستمی و بلیط هواپیمایی سیستمی بیشتر آشنا می‌شویم.

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط سیستمی به آن دسته از بلیط‌های هواپیمایی گفته می‌شود که توسط شرکت های هواپیمایی یا ایرلاین ها به فروش می‌رسد. شما به عنوان مسافر، بلیط هواپیمای سیستمی را به طور مستقیم از شرکت‌های هواپیمایی می‌خرید.

تفاوت بلیط هواپیما چارتر و سیستمی در چیست؟

در ادامه به تفاوت بین بلیط هواپیمایی سیستمی و چارتری می‌پردازیم.

تفاوت بلیط چارتر با سیستمی

قیمت بلیط

قیمت بلیط پروازهای سیستمی در تمام طول سال تقریباً ثابت است و نوسان زیادی را بر روی قیمت نهایی این بلیط مشاهده نمی‌کنید. اما بلیط پروازهای چارتری یک مسیر پروازی مشخص می‌تواند درطول سال تغییر کند. در ادامه دلیل این موضوع را توضیح می‌دهیم.

 ازآنجاکه صندلی‌های یک پرواز توسط آژانس گردشگری مربوطه به‌طور کامل خریداری شده‌اند، آژانس بطور مستقل می‌تواند قیمت نهایی بلیت را کمتر یا بیشتر کند. اگر میزان تقاضا برای خرید آن بلیت به دلایل مختلفی مثل جذاب بودن مقصد یا مصادف شدن پرواز با مناسبت خاص بالا رود، آژانس گردشگری قیمت نهایی بلیت چارتری را افزایش می‌دهد تا سود بیشتری را به ازای فروش هر صندلی به دست آورد.

تفاوت بلیط هواپیما چارتر و سیستمی در چیست؟

از طرفی اگر میزان تقاضا برای خرید آن پرواز به‌قدری کم باشد که تا چند روز مانده به شروع تاریخ پرواز، هنوز صندلی‌هایی هواپیما به فروش نرسیده‌است، آژانس مربوطه قیمت نهایی بلیط را کاهش می‌دهد تا بتواند صندلی‌های خود را به‌طور کامل بفروشد. به این دسته از بلیط‌های چارتی که تخفیف می‌خورند، بلیط لحظه آخری گفته می‌شود.

تخفیف روی بلیط

اگر به‌دنبال خرید بلیط سیستمی ارزان قیمت هستید، باید از چند ماه زودتر بلیط خود را خریداری کنید. در پروازهای سیستمی، هرچه به تاریخ شروع پرواز نزدیک تر می‌شویم، باید هزینه بیشتری را برای خرید بلیط بپردازیم.

برعکس بلیط هواپیمایی سیستمی، در بلیط چارتری، هرچقدر به تاریخ شروع پرواز نزدیک شویم، می‌توانیم هزینه کمتری را بابت آن بلیط بپردازیم.

فروشنده بلیط

در بلیط سیستمی شما به‌طور مستقیم بلیط را از شرکت هواپیمایی یا ایرلاین مربوطه می‌خرید، اما در بلیط‌های چارتری، آژانس‌های گردشگری چارتر کننده فروشنده بلیط هستند.

قوانین بلیط

اگر بلیط سیستمی یک مسیر پروازی را خریداری کنید تا قبل‌از شروع پرواز می‌توانید تاریخ و ساعت پرواز را تغییر دهید. اما در بلیط‌های چارتری این امکان برای شما وجود ندارد.

در پروازهای سیستمی امکان استرداد بلیط وجود دارد. شما می‌توانید تا قبل‌از شروع پرواز بلیط خود را پس دهید و پولتان را بازپس بگیرید. حتی بعد از شروع پرواز نیز ممکن است بتوانید بلیط خود را استرداد کنید و پس‌از کسر مبلغ جریمه، می‌توانید پول خود را پس بگیرید. اما در بلیط‌های چارتری به‌هیچ‌عنوان امکان استرداد بلیط وجود ندارد.

در بلیط‌های سیستمی دسته‌بندی‌های مختلفی برای مسافرین وجود دارد و مسافران را به نوزاد، کودک و بزرگسال تقسیم‌بندی می‌کند. قیمت نهایی بلیت برای این ۳ دسته متفاوت می‌شود. اما در بلیط‌های چارتری این تقسیم‌بندی به گونه دیگری است و مسافران را به نوزاد و مسافران دیگر تقسیم‌بندی می‌کند و دسته کودکان حذف شده است.

زمان عرضه بلیط

بلیط‌های سیستمی را می‌توانید در تمام طول سال پیدا کنید. چراکه در طول سال، شرکت‌های هواپیمایی مربوطه پروازهای منظمی را به سمت آن مقصد انجام می‌دهند. قیمت و تاریخ آن‌ها نیز تقریباً ثابت می‌ماند.

اما شاید نتوانید بلیط‌های چارتری یک مسیر پروازی را در تمام طول سال پیدا کنید. چراکه همه‌چیز به سیاست‌های آژانس‌های گردشگری چارتر کننده بستگی دارد. در مسیرهای پروازی کم تردد، احتمال کمی وجود دارد که بتوانید بلیط چارتری آن مسیر را پیدا کنید.

مزایای خرید بلیط چارتر و سیستمی از سفرمارکت

سفرمارکت یک بازار آنلاین برای خرید اقلام سفر نظیر بلیط هواپیما است. در این وب‌سایت می‌توانید عرضه‌کنندگان معتبر صنعت گردشگری را پیدا کنید. اگر به‌دنبال وب‌سایتی می‌گردید که بتوانید در آن بلیط ایرلاین‌های مختلف را در کمترین زمان ممکن پیدا کنید و با مقایسه قیمت و خدمات هر کدام، بهترین و ارزان‌ترین بلیط را متناسب با بودجه به علاقه خود خریداری کنید، سفر مارکت مناسب شما است.

فیلترهای مختلف در این وب‌سایت تعبیه شده است تا به شما کمک ‌کند در سریع‌ترین زمان ممکن بلیط هواپیمای چارتری یا سیستمیمورد نظرتان را پیدا کنید.

شما می‌توانید لیست بلیط‌های سیستمی یا چارتری موردنظر خود را بر اساس قیمت آن‌ها مرتب‌سازی کنید تا در کمترین زمان ممکن ارزان‌ترین بلیط را برای خود خریداری کنید.

با نصب اپلیکیشن سفر مارکت بر روی گوشی هوشمند خود، در هر کجا که باشید، تنها با چند کلیک و اتصال به اینترنت، می‌توانید بلیط سیستمی یا چارتری مورد نظرتان را خریداری کنید.

نحوه خرید بلیط چارتر و سیستمی از سفرمارکت

برای خرید بلیط هواپیمایی سیستمی و چارتری از سفر مارکت می‌توانید از ۲ راه اقدام کنید: 1. وب‌سایت سفرمارکت 2. اپلیکیشن سفرمارکت.

برای ورود به وب‌سایت سفرمارکت باید آدرس آن را در نوار ابزار بالای مرورگر خود تایپ کنید یا در موتور جستجوی گوگل عبارت «سفر مارکت» را بنویسید تا این وب‌سایت را به شما نمایش دهد.

اپلیکیشن سفر مارکت را نیز می‌توانید از گوگل پلی و کافه بازار دانلود کنید و بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

مراحلی که در ادامه توضیح می‌دهیم، هم برای وب‌سایت و هم اپلیکیشن سفرمارکت کاربرد دارد.

بعد از آنکه وارد وب‌سایت سفر مارکت شدید، از سمت راست ‌بر روی گزینه بلیط هواپیما کلیک کنید.

در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود، باید مشخصات اولیه خود که شامل شهر مبدأ، شهر مقصد، تاریخ رفت، تاریخ برگشت، کلاس پروازی و تعداد مسافرین است را مشخص کنید. اگر به‌دنبال خرید بلیط یک‌طرفه هستید، گزینه یک طرف وگرنه گزینه رفت‌وبرگشت را انتخاب کنید. در انتها بر روی گزینه «جستجوی بلیط هواپیما» کلیک کنید.

کمی صبر کنید تا موتور جستجوی هوشمند سفرمارکت لیستی از بلیط‌های مختلف مسیر مورد نظرتان را نمایش دهد. بعد از کمی جستجو، صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود.

در سمت راست صفحه، می‌توانید بخش فیلترها را مشاهده کنید. در این بخش فیلتری با نام نوع پرواز وجود دارد که در آن دو گزینه سیستمی یا چارتری قرار داده شده‌است. با کلیک بر روی هر گزینه، می‌توانید به موتور جستجوی هوشمند سفرمارکت اطلاع بدهید که فقط به‌دنبال خرید بلیط سیستمی هستید یا چارتری.

بر روی هر بلیط مشخصات مختلفی نظیر سیستمی یا چارتری بودن آن پرواز نشان داده شده است.

در بالای لیست بلیط‌ها، گزینه‌های مختلفی نظیر قیمت، ساعت پرواز، تخفیف و مدت سفر را مشاهده می‌کنید. با کلیک بر روی گزینه قیمت می‌توانید این لیست را بر اساس ارزان ترین تا گران‌ترین بلیط مرتب کنید تا در کمترین زمان ممکن بتوانید ارزان‌ترین بلیط سیستمی یا چارتری را خریداری کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس