کد خبر 1413769
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
توضیحات جدید معاون وزیر نفت درباره سهمیه بنزین | علت کاهش سهمیه بنزین خودروها اعلام شد | مهاجرت کارت های سوخت به مناطق مرزی؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: کاهش ۱۰۰ لیتری اعتبار کارت های سوخت ۳۰۰۰ تومانی، هیچ تاثیری بر مقدار سهمیه اصلی خودروهای شخصی ندارد.

به گزارش مشرق، جلیل سالاری گفت: در حال حاضر ۱۹ میلیون خودروی سواری در کشور داریم که این خودروها دارای یک سهمیه ۶۰ لیتری با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان هستند که قابلیت ذخیره سازی تا ۹ ماه را دارد .

وی افزود: در کنار این سهمیه اصلی، یک اعتبار سوخت هم برای کارت های خودروهای شخصی ایجاد کرده ایم که بین مردم به همان بنزین آزاد و یا سه هزار تومانی مشهور است با ظرفیت ۲۵۰ لیتر که در صورت استفاده نشدن، این اعتبار از بین می رود .

سالار ی ادامه داد: از سال ۱۳۸۶ که ما نظام سهمیه بندی سوخت را اجرا کرده ایم این اعتبار متفاوت بوده و بسته به شرایط موجود تغییر کرده است. مثلا در یک سال هایی ۵۰۰ لیتر بوده و در سال هایی هم ۳۰۰ لیتر و حالا با پایش سامانه هوشمند سوخت و داده هایی که ما جمع آوری کرده ایم به این نتیجه رسیده ایم که ظرفیت اعتبار بنزین با نرخ آزاد و سه هزارتومانی را به ۱۵۰ لیتر برای هر کارت سوخت خودروی شخصی کاهش دهیم .

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند این اتفاق درحالی انجام شده است که در تمام جایگاه های سوخت کشور، کارت جایگاه دار هم وجود دارد و مردم به راحتی می توانند سوخت مورد نیاز خود را در جایگاه های سوخت دریافت کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر مقدر مصرف بنزین در زمان پیک را حدود ۱۰۵ میلیون لیتر درنظر بگیریم، حدود ۵۴ میلیون لیتر بنزین با سهمیه اول یعنی همان بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی مصرف می شود و حدود ۵۱ میلیون لیتر با نرخ دوم و آزاد یعنی همان بنزین سه هزار تومانی مصرف می شود.

وی ادامه داد: مهم ترین دلایل این کاهش ۱۰۰ لیتری از اعتبار کارهای سوخت، مهاجرت کارت های سوخت به مناطق مرزی است به طوری که در همان لحظات ابتدایی که سهمیه هر ماه کارت های سوخت شارژ می شود، ظرف مدت یک هفته تمام اعتبار سوخت کارت ها در مناطق مرزی تخلیه می شود .

به گفته سالاری، این درحالی است که طبق آمارها باید یک خودرو برای اینکه بتواند تمام اعتبار سوخت خود را مصرف کند، یک پیمایش سه هزارکیلومتری داشته باشد که عملا این موضوع نشدنی است و از طرفی برای توزیع عادلانه سوخت در سراسر کشور این اتفاق امری ضروری است.

وی گفت: مردم باید دقت داشته باشند که در مرز هشدار مصرف سوخت بنزین قرار گرفته ایم و این زنگ خطری است برای آنکه دوباره کشورمان به یک کشور وارده کننده بنزین تبدیل شود .

 سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه در سراسر کشور کاهش یافت. اکنون کارت‌های سوخت یک سهمیه ٦٠ لیتری و یک سهمیه ١٥٠ لیتری دارند.

جلیل سالاری همچنین در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: در برخی از کشورهای همسایه قیمت بنزین تا ۴۰ و ۵۰ هزار تومان هم می رسد و به همین دلیل شاهد مهاجرت کارت های سوخت به مناطق مرزی هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تاره IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    1 0
    آقای وزیر محترم همه که مثل شماها ماشین مدل بالا ندارن تو استان س و ب اکثر مردم فقیر هستن و ماشینای مدل قدیم دارن که کاربرانور هستن و مصرف سوخت شون هم زیاده ..و در ضمن هیچ جایگاهی در این استان به مردم کارت سوخت نمیده شما لاقل کارتهایی که مال استانهای دیگه بود را کدینگ می کردین.مسافرت به جهنم پولی نداریم ک بریم ولی بیماری رو چیکار کنیم ک خودتون میدونین با باید به مرکز استان بریم یا به استانهای دیگه
  • محمدایوب IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 0
    یک فکر اساسی باید برای مصرف سوخت کرد اکثر سرمایه دارها چند ماشین وچند موتور دارن و ماشین های پر مصرف واززمانی که فروش خودرو با قرعه کشی شده طبقه متوسط هم اقدام به خرید خودرو کرده اند واکثرا چند خودرو دارند که نو هارا خوابانده وبا قدیمی ها تردد میکند وسهمیه 60لیتری میگیرند وان قشر ضعیف جامعه وروستایی که ماشین ندارند سهمی از یارانه بنزین ندارند برای برقراری عدالت سهمیه بنزین را به افراد بدهید
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 0
    پس چرا مرغ ...ظرف یک روز ۵۰درصد گران شد!؟ دراین مملکت اینهمه اقتصادان مفتخور هست قبلا -میگفتند علت گرانی(گرانی ارز و...هست!پس چرا حالا که ارز ارزان وثابت هست کالا ومایحتاج مردم تا۵برابر قیمت گران شده وهی بیشتر هم میشه!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس